2023-01-04, 23:18
Medlem
Londons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
Aldrig har väl en påhittad "floskel" från Lasse Anrell lästs och sen upplevts live av så många människor.

Frågan man ställer sig, och jag antar att den redan ställts i tråden, är ju om Lasse Anrell själv hittade på citatet som publicerades i Floskeltoppen eller om han fick det tillskickat av någon läsare och publicerade utan att kolla om det var sant eller inte?

Jag tror på det senare och isåfall är det ju en episk trollning.

Haha, ja.

Särskilt om det är helt påhittad. Alltså inte att insändaren trott sig höra något eller skruvade på något för komisk effekt utan helt sonika hittade på ett ”citat”

Är väl perfekt för ändamålet dock. Tillräcklig enkel för att dra på två sekunder och alla förstår det lustiga. 99 % tycker den är kul och den är rumsren att berätta vidare i typ samtliga sammanhang. Extra kul för att den är ”sann” och att det är mysfarbror Hägerfors som sagt det.

Sen snurrar den på extra vid varje match landslaget spelar. Varje turnering. Från soffa till soffa, middagsbord till middagsbord tills den gått runt så många gånger och berättad av så många människor att man inte minns vart man hörde den först. Kanske är det där någonstans man börjar tro att man själv har hört den från början från påstådda källan?
Citera
2023-01-05, 01:02
Medlem
Vem är denna Hans som säger "Det ser mörkt ut för england" i studion under England-Kamerun VM 90

Från Careless
(FB) Myten kring "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk"
Citera
2023-01-05, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Znorken
Vem är denna Hans som säger "Det ser mörkt ut för england" i studion under England-Kamerun VM 90

Från Careless
(FB) Myten kring "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk"

Hasse Borg? Tidigare spelare, sedan expert på 90-talet.
Citera
2023-01-05, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
Aldrig har väl en påhittad "floskel" från Lasse Anrell lästs och sen upplevts live av så många människor.

Frågan man ställer sig, och jag antar att den redan ställts i tråden, är ju om Lasse Anrell själv hittade på citatet som publicerades i Floskeltoppen eller om han fick det tillskickat av någon läsare och publicerade utan att kolla om det var sant eller inte?

Jag tror på det senare och isåfall är det ju en episk trollning.

Granskningen av källor var nog lågt prioriterad, om det ens existerade, när Lasse gjorde sina böcker samt Floskeltoppen. Det var ju inte någon "finjournalistik" utan snarare trams och underhållning. På den tiden hade det ju varit ett jätteprojekt att granska varje citat. I dag räcker det ofta med att kolla på Youtube.
Senast redigerad av Linkan29 2023-01-05 kl. 10:04.
Citera
2023-01-05, 10:23
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linkan29
Granskningen av källor var nog lågt prioriterad, om det ens existerade, när Lasse gjorde sina böcker samt Floskeltoppen. Det var ju inte någon "finjournalistik" utan snarare trams och underhållning. På den tiden hade det ju varit ett jätteprojekt att granska varje citat. I dag räcker det ofta med att kolla på Youtube.
Det är väl därför detta verkar vara lite känsligt för Anrell då han blir "påkommen". Normalt borde han ju ta det med en klackspark som allt annat.
Citera
2023-01-07, 22:48
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av London
Förutom den lilla detaljen att ett par hundra tusen människor skulle ta gift på att de själva hört det med egna öron

Sjukt fascinerande. Helt klart en av flashbacks bästa trådar genom tiderna.
Det enda det egentligen betyder är att minnet kan vara jävligt opålitligt.

Hur många kan inte ta gift på att Darth Vader säger "Luke i am your father"?`
Eller att monopolgubben bär en monokel?

Bara för att ta två väldigt bra exempel. Det som är mest fascinerande tycker jag ändå att folket som klampar in och hävdar med bestämdhet att dom hört det och vilket skratt det blev bara för att i inlägget efter inte komma ihåg om man var 18 eller 42 när man hörde det, det om något borde få en att ifrågasätta.
Citera
2023-01-18, 02:41
Medlem
Så som jag förstått har folk kollat på matchen i efterhand och att de ej hört uttrycket. Kan det inte då ha klippts bort i likhet med Tomtens verkstad i efterhand pga det skulle anses så hemskt rasistiskt i detta land?
Citera
2023-01-18, 02:44
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ny.Koala
Kan det inte då ha klippts bort

Nix.
Citera
2023-01-18, 02:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Nix.

Hur vet man det då med 100% säkerhet? Hur många har matchen inspelad på VHS? Det kan ju inte vara speciellt många. Bara för att någon skriver på nätet att den har matchen på VHS och minsann inte hört något så betyder det ju inte att man kan lita på den personen.

Jag säger inte att Hegerfors har sagt det, jag såg inte ens matchen. Men såvitt jag kollat i tråden så är det ju bara ord mot ord. De som säger att han sagt det och de som säger att han ej har gjort det.
Senast redigerad av Ny.Koala 2023-01-18 kl. 02:54.
Citera
2023-01-18, 02:57
Medlem
bobo909s avatar
En bra barndomsvän till mig sa detta klassiska citat till mig år 2003, sedan dess köpte jag det.

Dock hade jag VM 94 inspelat på VHS, och Sveriges resa, men inte fan sade Arne just det citat under VM 94, för det hade jag garanterat kommit ihåg.
Citera
2023-01-18, 03:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bobo909
En bra barndomsvän till mig sa detta klassiska citat till mig år 2003, sedan dess köpte jag det.

Dock hade jag VM 94 inspelat på VHS, och Sveriges resa, men inte fan sade Arne just det citat under VM 94, för det hade jag garanterat kommit ihåg.

Det är i VM 1990 det påstås ha sagts.
Citera
2023-01-18, 03:02
Medlem
bobo909s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ny.Koala
Det är i VM 1990 det påstås ha sagts.

Verkar ju ha påstås sagts både i VM 90/94 om man läser första sidan. Inte fan sa han det 94 iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in