2016-09-19, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Different
Jag minns vilken lokal vi befann oss i. Vilken arbetsbänk vi stod vid, vad vi använde den arbetsbänken till. Jag minns till och med vilket öknamn vi kallade den här killen bakom hans rygg. (Vi kallade honom Boy George pga att han var så rysligt lik Boy George)

Är det verkligen möjligt att även ett falskt minne skulle kunna vara så tydligt? Jag kanske helt enkelt får acceptera att det är mitt minne som spelar mig ett spratt.

Hur som helst: Arne säger ju själv uttryckligen i ett klipp som finns på Youtube att han inte har något minne av att han sagt detta, utan endast fått det berättat för sig. Detta i kombination med att ingen lyckats hitta klippet gör att jag utgår från att det aldrig sagts, tills motsatsen är bevisad.

Fast det är ju mycket möjligt att det varit känt hos en mindre krets innan någon tipsade Anrell. Finns även rykte om att citatet publicerades innan VM 1994, i en av IFK Göteborgs fantidningar.
Senast redigerad av avec 2016-09-19 kl. 18:59.
Citera
2016-09-19, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerkus
Den här bollen har jag hand om. Andersson ska återkomma till mig när han letat fram ett visst nummer av det IFK Göteborg-fanzin han var inblandad i att ge ut kring 93-94. Möjligen kan citatet finnas tryckt där, vilket i så fall skulle belägga det tidigast hittills och eventuellt ge oss något spår ännu längre bak.

Har du fått svar än?
Citera
2016-09-19, 19:43
Medlem
Stivalis avatar
Ifall ryktet om citatet fanns redan innan VM-94 så är det ju bara totalt osannolikt att Hegerfors skulle ha droppat det under något sammandrag av Ryssland-Kamerun i VM-94. Det vore väl helt sanslöst om det redan fanns ett skämtsamt citat cirkulerande & sedan säger han precis den frasen under VM när just Kameruns bänk filmas! Helt otänkbart.
Citera
2016-09-19, 19:53
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Fast det är ju mycket möjligt att det varit känt hos en mindre krets innan någon tipsade Anrell. Finns även rykte om att citatet publicerades innan VM 1994, i en av IFK Göteborgs fantidningar.

Även minst en annan i tråden har skrivit att denne minns att han skrattade åt detta med några kollegor under ett sommarjobb. Ska ha varit 1993 eller något sånt. Om vi förutsätter att citatet är en myt, men att deras minnen stämmer från att de pratat om det, så har det i så fall kunnat vara känt bland vissa (som du antyder) redan innan VM 1994.

Jag vet dock inte och frågan är hur intressant det är. Det enda relevanta det har för diskussionen är väl att det i så fall minskar sannolikheten att Anrell hittat på det.

Men som det ser ut nu måste vi ändå utgå ifrån att det nämns första gången 1994 i den där jävla boken. Bara dokumentationer räknas som säker evidens. Alla former av minnen bör givetvis inte tas seriöst i en sån här tråd.
Citera
2016-09-19, 20:08
Medlem
Kolla vetenskapens värld nu på svt2, hur man kan manipulera minnet.. verkar som vissa här har blivit utsatta för det 😉
Citera
2016-09-19, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
Även minst en annan i tråden har skrivit att denne minns att han skrattade åt detta med några kollegor under ett sommarjobb. Ska ha varit 1993 eller något sånt. Om vi förutsätter att citatet är en myt, men att deras minnen stämmer från att de pratat om det, så har det i så fall kunnat vara känt bland vissa (som du antyder) redan innan VM 1994.

Jag vet dock inte och frågan är hur intressant det är. Det enda relevanta det har för diskussionen är väl att det i så fall minskar sannolikheten att Anrell hittat på det.

Men som det ser ut nu måste vi ändå utgå ifrån att det nämns första gången 1994 i den där jävla boken. Bara dokumentationer räknas som säker evidens. Alla former av minnen bör givetvis inte tas seriöst i en sån här tråd.

Ja, det kan vi göra men även om vi utgår från det så är det svårt att vet hur själva mytbildningen började.
Citera
2016-09-19, 21:30
Medlem
VonObens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glorkas
Det hade varit anmärkningsvärt då man i så fall hade kunnat avfärda VM 94. Tyvärr kan du ju nog inte bevisa detta till 100%, och du verkar vara ganska ensam om att ha hört det innan första belagda publiceringen i september 1994. Kan du få tag i din källa från 91-93 och fråga honom?

Nä, även jag hävdar tidigare i tråden att det borde vara VM 1990, baserat på lite olika saker.

Men det verkar ju inte hittas, hur säker jag än personligen känner mig på min sak. :/
Citera
2016-09-19, 22:16
Medlem
Dokumentären "Memory hackers" i Vetenskapens värld var informativ.

För er som inte orkar se hela
32:40 - 33:40 Så fungerar minnet
41:30 - 47:30 Så skapas falska minnen
http://www.svtplay.se/video/10358153...ld-avsnitt-5-2

https://youtu.be/Q12NJdxPjKo

Sammanfattning av dokumentären:

Minnet förändras lite varje gång vi återminns något. Om nya fakta planteras in, ofta i kombination med socialt tryck så finns risken att minnet blir rejält felaktigt.

I en studie lyckades forskaren plantera in ett falskt minne i 70 procent av deltagarna.
Senast redigerad av avec 2016-09-19 kl. 22:38.
Citera
2016-09-19, 22:26
Medlem
jerkuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Har du fått svar än?

Tack för påminnelsen! Nej, men har precis skickat en ny trevare för att se om det går att hosta upp.
Citera
2016-09-19, 23:05
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindemann
Matcherna under VM94 visades inte bara en gång, utan vevades i repris på dagtid av flera olika anledningar. För att det var VM, för att de sänts under natten och för att de spelades samtidigt som andra matcher. Ryssland-Kamerun visades bl.a. på svensk TV under förmiddagen efter natten som den spelats. Det var sommar och många hade semester och det fanns säkert ett par fotbollsintresserade nissar som satt hemma och ville se den mellan kl 10-12.

Är det så otroligt att det satt ett par svenskar och såg Kamerun-Ryssland dagen efter, speciellt om de redan sett Sverige-Brasilien under natten?
Eller menar du att Bo Hansson satt för sig själv och kommenterade en match på TV som inte en endaste svensk såg, trots den höga potentialen för tittare framför TV-apparaterna?

Jag säger inte för en sekund att jag har rätt. Om du läser mitt inlägg är jag väldigt tydlig med att det är en gissning. En gissning som jag endast tänker undersöka närmare om inte Glorkas hittar citatet i England-Kamerun (90).

Vad ska du göra för att hitta svaret på mysteriet, utöver att vara en tjockskalle?

Vet inte om det stämmer att Kamerun-Ryssland visades både på natten efter Sverige-Brasilien
och sedan även på förmiddagen dagen efter.Kanske var det något sammandrag från båda matcherna
som visades dagen efter?

Eftersom den första säkra källan till citatet är ett par veckor efter fotbolls-VM 1994 så vore det märkligt om citatet skulle komma från VM 1990 eller 1982.

Arne Hegerfors sa först 1994 men ändrade sig sedan till 1990 och England-Kamerun
då han insåg att det var den senaste Kamerun matchen han själv refererat.
Men kanske har han ändå kommenterat något sammandrag eller dylikt om Ryssland-Kamerun 1994?
Citera
2016-09-20, 11:07
Medlem
lindemanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Vet inte om det stämmer att Kamerun-Ryssland visades både på natten efter Sverige-Brasilien
och sedan även på förmiddagen dagen efter.Kanske var det något sammandrag från båda matcherna
som visades dagen efter?

Eftersom den första säkra källan till citatet är ett par veckor efter fotbolls-VM 1994 så vore det märkligt om citatet skulle komma från VM 1990 eller 1982.

Arne Hegerfors sa först 1994 men ändrade sig sedan till 1990 och England-Kamerun
då han insåg att det var den senaste Kamerun matchen han själv refererat.
Men kanske har han ändå kommenterat något sammandrag eller dylikt om Ryssland-Kamerun 1994?
Det verkar vara som så att Rys-Kam inte visades på natten överhuvudtaget (för att Sverige-Brasilien spelades samtidigt) utan först några timmar senare, på förmiddagen.

Det var jag som begav mig till KB och tittade på Ryssland-Kamerun f.ö. Vid det tillfället tittade jag på förmiddagssändingen. Sändingen innehöll ingen paus/studiosnack i halvtid utan andra halvlek följde direkt på första halvlek.
Citera
2016-09-20, 11:10
Medlem
SAMMANFATTNING AV TRÅDEN

I denna tråd har Flashback granskat Arne Hegerfors citat "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk". Granskningen visar att citatet är en myt!

Resultat av granskningen
Citat hittat? Svar: Nej
Antal avförda matcher: 16
Antal avförda VHS/DVDs: 3
Antal avförda VM-krönikor: 3

Första publicering av citatet
September, 1994
(anv: AnotherStranger)

Avförda direktsändningar
England - Kamerun 3-2, VM 1990
Kommentator: Arne Hegerfors
(anv: Careless, Glorkas del 1 Glorkas del 2)

Sverige - Nigeria 3-1, Trän.m., maj 1994
Kommentator: Staffan Lindeborg
(anv: Careless, Glorkas)

Sverige - Kamerun 2-2, VM 1994
Kommentator: Bo Hansson
(Matchen: youtube länk)

Ryssland - Kamerun 6-1, VM 1994
(anv: lindemann )

Argentina - Nigeria 2-1, VM 1994
Kommentor: Arne Hegerfors
(anv: Careless, bisl01 )

Avförda direktsändningar - visades inte i SVT
Peru - Kamerun 0-0, VM 1982
Polen - Kamerun 0-0, VM 1982
Italien - Kamerun 1-1, VM 1982
Rumänien - Kamerun 1-2, VM 1990
Sovjet - Kamerun 4-0, VM 1990
England - Kamerun, Trän.m. 1991
Brasilien - Kamerun 3-0, VM 1994

Avförda delvis sedda matcher:
Jugoslavien - Colombia 1-0, VM 1990
(Anv: Glorkas)

Kamerun - Argentina 1-0, VM 1990
(Anv:Glorkas)

Sverige - Marocko 4-0, OS 1992
(Anv: Glorkas )

Italien - Nigeria 2-1, VM 1994
(anv: bisl01 )

Avförda eftersändningar/sammandrag
Sovjet - Kamerun 4-0, VM 1990
(anv: Glorkas )

Brasilien - Kamerun 3-0, VM 1994
Kommentator: Bo Gentzel
(anv:Glorkas )

Avförda halvtidspauser
England - Kamerun, VM 1990, SVT halvtid
(anv: Careless )

Argentina - Kamerun, VM 1994, SVT halvtid
( anv: Careless )

Sverige - Kamerun, VM 1994, SVT halvtid
( anv: Careless )

Avförda VM-krönikor
SVT Fotbolls-VM 1982, krönika
Krönikan: youtube länk

SVT Fotbolls-VM 1990, krönika

SVT Fotbolls-VM 1994, krönika

Avförda VHS/DVD
Självmål och Fotbollstabbar, VHS 1 & 2
(anv: bing_ , Muminbanan, Ducedo)

Sveriges väg till brons
Kommentator: Tommy Engstrand
(anv: nomadic)

Så har granskningen i tråden genomförts

Granskningen i medier

Så ser du själv matcherna i KBs arkiv

Material som inte granskats

Liknande funna citat

Det säger Arne Hegerfors om citatet

Det säger Lasse Anrell om citatet

Allmän fakta om falska minnen
Senast redigerad av avec 2016-09-20 kl. 11:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in