2018-10-01, 21:44
Medlem
MrTruckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Men snälla. Läs igenom tråden innan du postar. Det är femhundrafemtioelfte gången det klippet postas i tråden och det bevisar fortfarande ingenting. Arne säger tydligt att han själv inte kommer ihåg att han sagt det utan att han bara hört andra berätta det för honom. Hans minne är mao lika opålitligt som vilken random FB:are som helst.

Han säger han är totalt omedveten om att han sagt något roligt sen förklarar han hur situationen uppstod. Du är säkert en 00. Gå å snutta tutte för fan. Han sa detta uttryck 1994. Jag såg och hörde det själv
Citera
2018-10-01, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTrucker
Det är så KUL hur ni som är född typ i samma år som detta sades och inte har en aning sitter och säger detta är en myt

JAG såg den matchen. Han SA det.

Här pratar han själv om det. Era förbannade pajasar.

https://youtu.be/mb1fYInj7vc

Exakt så. Detta bevisar mer på hur lätt det går att hjärntvätta människor. Det går att lura i folk exakt vad som helst. Nu är det visst denna mandela effekt samt falska minnen som är i ropet. "Men vet ni inte vad maaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaanderla effekten är vaaaaa? Och snart kommer nästa idiot in utan ha läst tråden och påstår att detta har sagts och sen vet dom inte ens vilken match, man liksom ba."
Citera
2018-10-01, 21:49
Medlem
Citat:
Han säger han är totalt omedveten om att han sagt något roligt sen förklarar han hur situationen uppstod. Du är säkert en 00. Gå å snutta tutte för fan. Han sa detta uttryck 1994. Jag såg och hörde det själv

Dock 1990.
Citera
2018-10-01, 21:55
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Det blir inte mer sant bara för att du är född på 80-talet.

Citat:
Ursprungligen postat av Nyasalladsbladet
Dock 1990.

Ni ser en del av problematiken? Minst en av er har ju uppenbarligen fel.
Citera
2018-10-01, 22:01
Medlem
Swe1227s avatar
Citat:
Läst tråden??? Jag har själv sett matchen för jag är inte född igår. Han sa detta.

Här pratar han själv om det.
https://youtu.be/mb1fYInj7vc
Det där klippet är postat 33 gånger i tråden. Och som sagt har arne själv blivit lika itutat som ni att han sagt det.
Citera
2018-10-01, 22:02
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
...

Otäckt. Jävligt otäckt hur hjärnan kan skapa falska minnen ur ingenting. Hur mycket mer av historien om mitt liv har min hjärna bara hittat på?

Var glad över insikten att du definitivt inte kan se ditt eget minne som något slag videoinspelning av verkligheten. Våra minnen är väldigt dynamiska och hjärnan omarbetar, lägger till, drar ifrån och ändrar kronologin.
Hjärnan skriver ständigt om berättelsen så att den hänger ihop med vår egen uppfattning om saker och ting.

Insikten att man faktiskt inte minns saker exakt som de hände är rätt värdefull. Hamnar man i gräl med frugan om vad som hände på festen behöver man inte bli arg för att hon ljuger. Ens egen minnesbild är säkert fel precis som hennes trots att man spontant känner att man vet exakt vad som hände.

De som verkligen gör bort sig är de som tror att deras eget minne är tillförlitligt och kommer in i tråden flera år senare och påstår att de hört citatet "live". De gör ju sig till åtlöje när vi kan vara 99,9% säkra på att det är en skröna.
Citera
2018-10-01, 22:30
Medlem
MrTruckers avatar
Jaja. Ni som inte ens var en glimt i ögat 1994 har förstås rätt.

Jag bryr mig inte om vad ni tror. Mitt minne om det citatet är lika skarpt som att det var då Brolin slog inlägget som skadade honom så hans karriär var över, då henke larsson dribblade så rastaflätorna smattrade i vinden, då kenneth Andersson och martin dahlin kom flygandes som attack-gåsar på varenda nickboll. Ravellis fint innan han säkrade bronset.

Ja minnet sviker.
Citera
2018-10-01, 22:43
Medlem
MrTruckers avatar
Sen förstår ni väl själva att citatet inte kommit ur röven på en rasist? Det är som totalt ologiskt att man skulle hitta på något om KAMERUN. Ett land ingen pratar om någonsin annars. Skulle någon hittat på ett citat lär det knappast vara med Kamerun inblandade. Snarare Somalia som är standard i alla negerskämt.

Det kom till där och då när Arne kläckte ur sig det. Punkt. Han pratar själv om hur situationen uppkom och att han inte tänkte på att det var komiskt just så. Tror ni inte på oss som faktiskt levde på den tiden så det är väl för fan bara ni googlar och ser matchen i sin helhet med Arne som kommentator så kommer det.

Mod kan låsa tråden.
Citera
2018-10-01, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glorkas
Såg förresten att någon efterfrågade sportnytt/Sportspegeln om de aktuella matcherna. Återbesökte mitt eget referat från ett av besöken och jag gick igenom ett antal sportnytt visade det sig:

Jag noterar att dessa inte finns med i sammanfattningen, det kanske de borde?

Ja, det borde de. När jag får tid någon afton ska jag uppdatera.
Citera
2018-10-01, 22:53
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Sen förstår ni väl själva att citatet inte kommit ur röven på en rasist? Det är som totalt ologiskt att man skulle hitta på något om KAMERUN. Ett land ingen pratar om någonsin annars. Skulle någon hittat på ett citat lär det knappast vara med Kamerun inblandade. Snarare Somalia som är standard i alla negerskämt.

Det kom till där och då när Arne kläckte ur sig det. Punkt. Han pratar själv om hur situationen uppkom och att han inte tänkte på att det var komiskt just så. Tror ni inte på oss som faktiskt levde på den tiden så det är väl för fan bara ni googlar och ser matchen i sin helhet med Arne som kommentator så kommer det.

Mod kan låsa tråden.

Det är ju inte så att någon har försökt g o o g l a fram stället då Arne ska ha yttrat det förut. Sjukt att ingen tänkte på det.
Citera
2018-10-01, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyasalladsbladet
Dock 1990.

Då har vi alltså två som negligerar granskningen och är 100 procent säkra på att det sagts. Den ena säger 1990, den andra 1994.

Ja, jisses. Detta är komiskt. Gå och se matcherna på biblioteket och återkom.

P.S. Jag är född på 70-talet om det nu skulle spela någon roll. D.S.

Citat:

Mod kan låsa tråden.

Vedertagen fakta numera är att citatet är fabricerat och aldrig yttrats på det sätt som
tidigare hävdats.

Enda anledningen att tråden fortfarande är öppen är för att de som inte tagit till sig det ska få möjlighet att bli överbevisade, vilket också gjorts ett hundratal gånger i tråden.
Senast redigerad av avec 2018-10-01 kl. 22:59.
Citera
2018-10-01, 23:01
Medlem
SAMMANFATTNING AV TRÅDEN

I denna tråd har Flashback granskat Arne Hegerfors citat "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk". Granskningen visar att citatet aldrig yttrats av Arne Hegerfors vid hävdade tillfällen.

Citat med viss likhet har sagts i svensk TV. Såsom Tommy Engstrand i SVTs VM-krönika 1978:
"Här har vi då det brasilianska avbytarbåset med Coutinho, den mörke mannen, som har ett spänt ansiktsuttryck."
Samtidigt visas bild på Brasiliens bänk med en riktigt mörk spelare. Resten vita.
https://vimeo.com/59512275 (42:40-)

Resultat av granskningen
Citat hittat? Svar: Nej
Antal avförda matcher: 16
Antal avförda VHS/DVDs: 3
Antal avförda VM-krönikor: 3
Antal avförda Sportnytt: 2

Första publicering av citatet
September, 1994
(anv: AnotherStranger)

Avförda direktsändningar
England - Kamerun 3-2, VM 1990
Kommentator: Arne Hegerfors
(anv: Careless, Glorkas del 1, Glorkas del 2)

Jugoslavien - Colombia 1-0, VM 1990
(anv: Glorkas)

Kamerun - Argentina 1-0, VM 1990
Kommentator: Bo Hansson

Sverige - Marocko 4-0, OS 1992

Italien - Nigeria 2-1, VM 1994
(anv: bisl01)

Sverige - Nigeria 3-1, Trän.m., 1994
Kommentator: Staffan Lindeborg
(anv: Careless, Glorkas)

Sverige - Kamerun 2-2, VM 1994
(matchen: youtube länk)

Ryssland - Kamerun 6-1, VM 1994
(anv: lindemann)

Argentina - Nigeria 2-1, VM 1994
Kommentor: Arne Hegerfors
(anv: Careless, bisl01)

Avförda direktsändningar - visades inte i SVT
Peru - Kamerun 0-0, VM 1982
Polen - Kamerun 0-0, VM 1982
Italien - Kamerun 1-1, VM 1982
Rumänien - Kamerun 1-2, VM 1990
Sovjet - Kamerun 4-0, VM 1990
England - Kamerun 2-0, Tr.m., 1991
Brasilien - Kamerun 3-0, VM 1994

Avförda eftersändningar/sammandrag
Sovjet - Kamerun 4-0, VM 1990

Brasilien - Kamerun 3-0, VM 1994
Kommentator: Bo Gentzel
(anv:Glorkas)

Avförda halvtidspauser
England - Kamerun, VM 1990, SVT halvtid
(anv: Careless)

Argentina - Kamerun, VM 1994, SVT halvtid

Sverige - Kamerun, VM 1994, SVT halvtid

Avförda Sportnytt
Sportnytt 1990-07-02
Dagen efter England-Kamerun

Sportnytt 1994-06-29
Dagen efter Ryssland - Kamerun

Avförda VM-krönikor
SVT Fotbolls-VM 1978, krönika
https://vimeo.com/59512275

SVT Fotbolls-VM 1982, krönika
Krönikan: youtube länk

SVT Fotbolls-VM 1990, krönika

SVT Fotbolls-VM 1994, krönika

Avförda VHS/DVD
Självmål och Fotbollstabbar, VHS 1 & 2
(anv: bing_ , Muminbanan, Ducedo)

Sveriges väg till brons
Kommentator: Tommy Engstrand
(anv: nomadic)

Liknande funna citat

Så har granskningen i tråden genomförts

Granskningen i medier

Så ser du själv matcherna i KBs arkiv

Olagligt att klippa i arkivet

Material som inte granskats

Det säger Arne Hegerfors om citatet

Det säger Lasse Anrell om citatet

Allmän fakta om falska minnen

Övrigt
* Denna tråd blev utnämnd till årets Flashbacktråd 2016 av Flashbacks medlemmar.
http://www.flashback.se/artikel/3909...ck-awards-2016

* Tråden har 2018-10-01 över 2900 inlägg och har lästs över 500.000 gånger.
Senast redigerad av avec 2018-10-02 kl. 00:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in