2018-08-27, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
VHS-spelare var skitvanliga 1990, och lätt att VM-matcher som sändes på SVT spelades in av många.

Men ser du inte din brist på logik? Alla som minns att de hörde det live, minns ju allt utom citatet olika!

Men många som skriver här trollar för att det ger dom mening med livet ungefär. Jag ser inte min brist på logik. Hur gammal är du?
Citera
2018-08-27, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
VHS-spelare var skitvanliga 1990, och lätt att VM-matcher som sändes på SVT spelades in av många.

Men ser du inte din brist på logik? Alla som minns att de hörde det live, minns ju allt utom citatet olika!

Hur många matcher från denna tiden laddas det upp från VHS till allmän beskådan?
Citera
2018-08-27, 23:11
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyasalladsbladet
Men läser du inte vad jag skriver? Det var ingen jättegrej detta och jag tror inte jag läste om det i expressen (mamma köpte alltid hem expressen) vid denna tid. Jag har ett minne från när jag tog upp detta med en kompis och han hade inte ens reagerat över det och en annan tyckte inte det var kul alls,det såg ju mörkt ut när dom låg under gick tongången där utan att minnas exakta ord. Sedan dess har ju åren gått och då motståndarlaget inte nämns i citatet så är det inte alls konstigt att man inte minns vilken match. Eller hur tänker ni ?
Tydligen är det här med läsandet ganska ömsesidigt, du är precis som alla andra som klampar in i denna tråd, helt säker på sin sak men minns inget annat än citatet. Du är inte ensam och du kommer förmodligen (precis som alla andra) inte kunna bevisa nånting, istället för att kanske överväga att du har fel kommer du antagligen tro att SVT av nån oförklarlig anledning raderat klippet. Inte direkt logiskt.
Citat:
Jo det vet jag. 1990 så var jag 14 år och lattjade boll varje dag och 1994 så var jag 18 och lattjade inte boll varje dag. Kamerun nämns i citatet så då vet man vad ena laget hette.
Ja Arne trodde själv att det var i matchen England-Kamerun 1990, matchen har gåtts igenom och Arne nämner det aldrig. Det finns väldigt mycket som talar för att citatet aldrig ens har yttrats så vid det här laget är det upp till nån som "minns" att ta fram det. Annars är det bara å betrakta som en myt.
Citera
2018-08-27, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Tydligen är det här med läsandet ganska ömsesidigt, du är precis som alla andra som klampar in i denna tråd, helt säker på sin sak men minns inget annat än citatet. Du är inte ensam och du kommer förmodligen (precis som alla andra) inte kunna bevisa nånting, istället för att kanske överväga att du har fel kommer du antagligen tro att SVT av nån oförklarlig anledning raderat klippet. Inte direkt logiskt.

Ja Arne trodde själv att det var i matchen England-Kamerun 1990, matchen har gåtts igenom och Arne nämner det aldrig. Det finns väldigt mycket som talar för att citatet aldrig ens har yttrats så vid det här laget är det upp till nån som "minns" att ta fram det. Annars är det bara å betrakta som en myt.

Klampar in och klampar in. Jag tror att jag har läst varenda sida i denna tråden men jag har valt att inte delta. Det går inte att bevisa nåt utan tillgång till själva bevisen så vad ska man då göra? Det har blivit "en grej" att detta aldrig har hänt. Jag har för mig att det var Jack Werner som blev lite av en "kändis" tack vare detta "scoop". Och nej, detta var inget citat det allmänt pratades om mellan 1990-1995 alla fall. Jag minns mest att vi grabbar hade skoj åt det men så levde man väl i sin lilla bubbla då utan internet och kontakt med vuxenvärlden.,,,,,Läste nu att det var 1994 som det skrevs om det för första gången i tidningen. Så efter det tog det väl lite fart antar jag.
Senast redigerad av Nyasalladsbladet 2018-08-27 kl. 23:27.
Citera
2018-08-27, 23:27
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Varför skulle så många minnas nåt som inte har hänt menar du? Skrev inte Anrell om detta på floskeltoppen först 1995? Så att ha påverkats av vad Anrell skrev fem år senare verkar långsökt. Jag och mina kompisar spelade som sagt fotboll och låtsades vara kommentatorer. Jag drog då och då till med detta citat som vi hade kul åt. Möjligheten finns ju att vi alla minns fel men jag tror inte att det är så den mänskliga hjärnan fungerar. Har inte pratat med alla som var med på den tiden såklart men skrev till två av dom idag angående detta och dom var båda förvånade att denna tråd ens fanns.

Ja, folk drar ofta till med klassiska citat. Citat som ibland faktiskt inte har sagts på det sättet som de återberättas på. Ju mer klassiskt citatet blir desto mer bekräftat blir det. Oavsett om det faktiskt var korrekt från början.
Citera
2018-08-27, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Ja, folk drar ofta till med klassiska citat. Citat som ibland faktiskt inte har sagts på det sättet som de återberättas på. Ju mer klassiskt citatet blir desto mer bekräftat blir det. Oavsett om det faktiskt var korrekt från början.

Ok, visa mig gärna exempel på det.
Citera
2018-08-27, 23:31
Medlem
Stivalis avatar
Citat:

Kajsa Varg sade ju aldrig "Man tager vad man haver". Det var en annan variant. "Man tager om man så hafva kan". Det har blivit förvrängt för att låta mera klatchigt.
Citera
2018-08-27, 23:33
Medlem
Citat:

Det var ju inget klassiskt citat när vi grabbar "höll på". Det var samma dag eller dagen efter denna match, vi var utanför huset där det fanns en liten fotbollsplan. Jag minns även ett till citat jag brukade köra med men den hade ingen poäng egentligen och minns inte vad kommentatorn hette som var med i citatet heller. Men det gick så här hehe. - "Eller vad säger du ---------- . i Stockholm. Ska vara ett namn där strecken är och matchkommentatorn ville höra vad hen i studion har att säga om matchen. Men den hamnade inte på floskeltoppen och jag kanske minns helt galet också. En myt till rent av.
Citera
2018-08-27, 23:35
Medlem
Citat:
Kajsa Varg sade ju aldrig "Man tager vad man haver". Det var en annan variant. "Man tager om man så hafva kan". Det har blivit förvrängt för att låta mera klatchigt.

Sade K(C)ajsa V(W)arg detta i tv inför miljontals tittare? Intressant.
Citera
2018-08-27, 23:36
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Sade Kajsa Varg detta i tv inför miljontals tittare? Intressant.

Casablanca då? Play it again Sam!
Citera
2018-08-27, 23:37
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:

Citat:
"Play it again Sam." sas aldrig i filmen Casablanca, det som sas var "Play it, Sam. Play 'As Time Goes By' for old time's sake."
"Låt dom äta bakelser." Det finns inget som tyder på att Marie Antoinette nånsin har sagt det.

Det var två som jag kom på direkt, finns massvis med fler.
Citera
2018-08-27, 23:41
Medlem
Citat:
Casablanca då? Play it again Sam!

Ser du skillnaden på att faktiskt vara med och höra en sak i direktsänd tv kontra att folk har missförstått ett citat från en film som egentligen var titeln på en "WoodyAllenrulle"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in