2016-03-28, 14:32
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Ifall det inte kommer någon dokumentär så tror jag snarare att det beror på att ämnet inte anses tillräckligt intressant för att göra en film om. Personligen tycker jag att det är intressant & att det vore kul med en dokumentär, men det finns å andra sidan jävligt mycket som skulle kunna vara intressant. Att TV skulle producera en hel film om ett citat som en sportkommentator aldrig sade, det känns nog inte helt sannolikt faktiskt. Men man vet aldrig.

Tror absolut det är tillräckligt intressant att göra en dokumentär om. Är trots allt en fantastisk historia denna myt och det kan framföras ur många olika vinklar och aspekter.
Citera
2016-03-29, 04:15
Medlem
Ferry31s avatar
Någon som sitter på Anrells bok om sportgrodorna? Om någon vill fortsätta lite grävarbete så skulle man kunna plocka ut ett urval av dessa citat och kontrollera sanningshalten även i dessa. Jag vet inte vad det kan ge, men det skulle i alla fall vara anmärkningsvärt om hela boken är full av förljugna citat. Det är ju liksom inte så att folk som läser sånt där i vanliga fall för att roa sig, kollar upp citatens primärkälla.

Annars vet jag inte hur tråden kan göra någon progress. Tråden inleddes med frågeställningen ifall citatet är en myt och svaret är med största sannolikhet att det är en myt. Tråden har alltså uppnått sitt syfte och kanske inte kommer så mycket längre än så här? Den naturliga följdfrågan blir så klart varifrån myten kommer, men det är troligtvis omöjligt att få svar på. Så det är svårt att säga hur den här tråden ska gå vidare nu.

Case closed?
Citera
2016-03-30, 11:54
Medlem
Jag har boken med Arne-citatet på omslaget och kunde sammanställa några ytterligare Hegerforsare ikväll om ingen hinner före.

Angående huruvida fallet ska ses som avslutat så har i alla fall jag förlikat mig med tanken på att citatet är en myt (men så har jag heller aldrig påstått mig ha hört det).
Citera
2016-03-30, 17:11
Medlem
Kafferastens avatar
Det är ganska snällt att kalla citatet för en myt. Lögn vore väl mer passande.

Anrells reaktion mot flashback gör honom starkt misstänkt. Och är det som han säger en annan person som tipsat honom om citatet så är det fortfarande någon som förmodligen ljugit. Men visst en liten chans finns det att citatet mynnar i att någon bara kommit ihåg fel.
Citera
2016-03-30, 23:05
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kafferasten
Det är ganska snällt att kalla citatet för en myt. Lögn vore väl mer passande.

Anrells reaktion mot flashback gör honom starkt misstänkt. Och är det som han säger en annan person som tipsat honom om citatet så är det fortfarande någon som förmodligen ljugit. Men visst en liten chans finns det att citatet mynnar i att någon bara kommit ihåg fel.
Ansvaret ligger på Anrell helt och hållet. Han borde kolla upp källor på sådant han publicerar. Det tar man ju för givet egentligen. Det var ju till och med hänvisat till en match i VM94 som Arne aldrig kommenterade! Men man borde inte bli förvånad. Anrell har alltid känts som en rätt oseriös person överlag. Skulle inte bli förvånad om hans bok innehöll fler lögner. Han blev väl rädd nu..att det skulle uppdagas, och grävas mer i det framförallt. Att han det skulle avslöjas hur lätt han tagit på att vara så slarvig.

Han hade tur att Arne var som han är, och tog det lätt, och själv trodde på det och skapade sig ett "falskt" minne av sig själv när han "bekräftade" det hela genom att rätta och säga att det måste varit England-Kamerun i VM90. Samtidigt som han faktiskt sa att han inte brukar minnas allt han säger i detalj.
Citera
2016-03-30, 23:59
Medlem
Som utlovat, några klassiska (?) Hegerforsare från boken "Tidernas bästa sportgrodor":

"Spelarna faller som bowlingklot."
Arne Hegerfors, fotbolls-VM 1994 (gruppspelet).

"Det blåser rejält, det kanske ni hör i hörlurarna."
Arne Hegerfors, fotbolls-VM 1998 (Italien-Chile).

"Invigningsceremonin ses av cirka två biljoner tv-tittare."
Arne Hegerfors, fotbolls-VM 1998 (invigningen).

"Och här på Stadion hoppas att han kommer att säga: The city is Stockholm, på sin spanska. Om han nu säger det på spanska."
Arne Hegerfors, konferencier på Stockholms Stadion i samband med Sveriges OS-ansökan.

"Kanadensarna får till en icing... eller möjligen en lång offside."
Arne Hegerfors, OS i Nagano 1998 (Sverige-Kanada).

"Han kommer ju från Mjällby. Inte mittfältaren Johan Mjällby utan småländska Mjällby."
Arne Hegerfors om Mattias Asper, AIK.

Ovanstående citat är vad jag hittar av Hegerfors vid en snabb genombläddring av boken. Huruvida någon orkar leta efter ursprunget till citaten är väl tveksamt, men åtminstone de från VM 1998 borde vara teoretiskt möjliga att hitta.
Citera
2016-03-31, 00:12
Medlem
Ferry31s avatar
Skulle precis skriva att någon kanske kan bekräfta ifall något av ovanstående citat är sant. Men återigen, den här tråden har ju lärt oss något.
Citera
2016-04-09, 14:21
Medlem
Arthur Dents avatar
Jihde sade i direktsänd tv att Oldsberg är nästan lika solbränd som Dahlin, förväntade mig ordentlig rasistshockskandal i tidningarna men den uteblev och nu känns det som om han aldrig sade vad han sade, lite besviken blev man.
Citera
2016-04-10, 22:54
Medlem
satt och kollade på hockeyslutspelet igår med en kompis och hans farsa. Jag tog upp citatet och frågade om dom hört det där med arne och kameruns avbytarbänk, det är tydligen bara en myt sa jag då ingen kunnat ta fram videobevis. Nej det är sant tyckte kompisens farsa, jag hörde citatet själv. hur säker är du undrar jag? Stensäker sa han. Och han är en sportnörd.

Det är ändå sjukt hur många som hört detta men inte kan precisera mer. Kan verkligen Anrell lurat halva folket med ett fejkat tidningscitat?
Citera
2016-04-10, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CentroX
satt och kollade på hockeyslutspelet igår med en kompis och hans farsa. Jag tog upp citatet och frågade om dom hört det där med arne och kameruns avbytarbänk, det är tydligen bara en myt sa jag då ingen kunnat ta fram videobevis. Nej det är sant tyckte kompisens farsa, jag hörde citatet själv. hur säker är du undrar jag? Stensäker sa han. Och han är en sportnörd.

Det är ändå sjukt hur många som hört detta men inte kan precisera mer. Kan verkligen Anrell lurat halva folket med ett fejkat tidningscitat?

Om han nu är en sportnörd och är så säker borde han veta när han hört det.

Det finns mängder med folk som först påstår sig vara bombsäkra på att de har hört det men ändrar sig när de får motbevisen. De som påstår sig vara säkra är helt enkelt inte säkra.
Citera
2016-04-10, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Om han nu är en sportnörd och är så säker borde han veta när han hört det.

Det finns mängder med folk som först påstår sig vara bombsäkra på att de har hört det men ändrar sig när de får motbevisen. De som påstår sig vara säkra är helt enkelt inte säkra.

Det är ju det som är grejen. Alla säger typ att det är säkra (även jag), men ingen kan precisera när. Jag tror fortfarande på teorin att SVT har mörklagt det, typ editerat bort det. Man kan ju tycka att någon borde ha det på VHS band, men dom är så jävla gamla idag att det inte är så konstigt att ingen kommer fram med det. Vem sitter och trycker på en gammal inspelad match 25 år senare? Är väl bara SVT.

Sen är det också jävligt underligt att SVT plockade bort en något år gammalt forum fråga angående citatet när det började grävas på flashback.
Senast redigerad av CentroX 2016-04-10 kl. 23:23.
Citera
2016-04-10, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CentroX
Det är ju det som är grejen. Alla säger typ att det är säkra (även jag), men ingen kan precisera när. Jag tror fortfarande på teorin att SVT har mörklagt det, typ editerat bort det. Man kan ju tycka att någon borde ha det på VHS band, men dom är så jävla gamla idag att det inte är så konstigt att ingen kommer fram med det. Vem sitter och trycker på en gammal inspelad match 25 år senare? Är väl bara SVT.

Sen är det också jävligt underligt att SVT plockade bort en något år gammalt forum fråga angående citatet när det började grävas på flashback.

Finns ju mängder som minns när det var. Men de har alla haft fel.

Finns ingen logik i att SVT skulle ha ändrat i arkivet. Detta är väldigt harmlöst. Och inte ens allvarliga grejer har raderats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in