2021-10-07, 12:15
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Har dessa personer falska minnen?

Jag bekymrar mig inte om vad andra människor säger eller varför. Det finns knäppgökar som ringer till polisen och hävdar att de begått brott som de inte gjort, så det du tar upp saknar relevans.

Jag skulle vilja vidga frågan till det jag tagit upp tidigare, nämligen:

1. Naturligtvis, till skillnad mot det du hävdade, har detta seglat upp långt efteråt för att det har rasistiska antydningar. Tror du något annat? Varför vill folk skriva om Pippi Långstrump?

2. Hävdar de som säger att Hegerfors inte sagt detta att det inte heller skett en panorering över Kameruns avbytarbänk med uppgivna miner hos de sittande där efter Linekers straffmål i 105:e minuten?

3. Jag skulle vilja se en bild- och ljudupptagning från förlängningen i den matchen. Varför har de som säger sig sett reprisen inte postat det. Vet de ens var de ska leta?
Citera
2021-10-07, 12:28
Medlem
PommesOchKebabs avatar
Det är ingen myt om det har hänt/sagts, vilket det har.

// PoK
Citera
2021-10-07, 12:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PommesOchKebab
Det är ingen myt om det har hänt/sagts, vilket det har.

// PoK

Alla klagar på rasistiska uttalanden medan ingen utom sossarna klagar på gängkriminella lustig värld vi lever i.
Citera
2021-10-07, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Själva grejen med falska minnen är ju att de upplevs som 100% äkta.

Så denna intervjun där han erkänner att han har sagt det, är också falsk https://www.youtube.com/watch?v=FLaCnHtFWm8
Citera
2021-10-07, 12:51
Moderator
zanteras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Så denna intervjun där han erkänner att han har sagt det, är också falsk https://www.youtube.com/watch?v=FLaCnHtFWm8

Om nu citatet faktiskt hade sagts så borde ju någon hittat det vid detta laget? Det finns trots allt en uppsjö av eldsjälar i tråden som varit nere på sina bibiliotek och gått igenom gamla VHS-inspelningar av matcherna som de hittade på farsans vind. Folk hävdar ju även att det är olika matcher och varje match har ju folk kollat igenom.

Även om Sverige är ganska PK idag så snackar vi ju inte Kina-nivåer av censur där staten brytit sig in hos varje svenne som har en VHS på matchen i fråga och suddat bort citatet från matchen.
Citera
2021-10-07, 13:00
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zantera
Om nu citatet faktiskt hade sagts så borde ju någon hittat det vid detta laget? Det finns trots allt en uppsjö av eldsjälar i tråden som varit nere på sina bibiliotek och gått igenom gamla VHS-inspelningar av matcherna som de hittade på farsans vind. Folk hävdar ju även att det är olika matcher och varje match har ju folk kollat igenom.

Även om Sverige är ganska PK idag så snackar vi ju inte Kina-nivåer av censur där staten brytit sig in hos varje svenne som har en VHS på matchen i fråga och suddat bort citatet från matchen.

Den som kan plocka fram förlängningen från Kamerun-England från 1990 hittar svaret i den sekvens som Kamerun avbytarbänk zoomas in efter Linekers mål. Det är där Hegerfors säger detta. Jag tror inte »eldsjälarna« vet var de ska leta.

Snacket om VHS-inspelningar från farsans vind ger jag inte ett jota för. Det är med säkerhet bara skrönor eller inkompletta inspelningar.

Finns det verkligen fullständiga kopior/repriser att tillgå på bibliotek? SVT har ju avmagnetiserat viktigare inspelningar än kompletta VM-matcher i förfluten tid. Varför skulle ett bibliotek ha kopior på detta?
Citera
2021-10-07, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zantera

Varför skulle han erkänna att han har sagt det?
Citera
2021-10-07, 13:07
Medlem
MrSkargards avatar
Människor som fortfarande inte vill inse att uttalandet är en myt måste vara hjärnskadade på något sätt.
Citera
2021-10-07, 13:19
Medlem
Jag funderar på om alla har fel och rätt i tråden.
Arne minns också att han har sagt det men och jag har starkt minne av att jag hört han säga det, jag hör det som inspelning i huvudet hans kommentar och röst.

Kan det vara så att inget sas under matchen utan den kommentaren fälldes i efterhand i någon intervju eller replay av matchen, kanske i sportspegeln?

Det känns, kanske som det är den mest troliga förklaringen. Än att svt skulle redigerat alla kopior i efterhand. Nu för tiden skulle jag kunna förstå det men inte då och han menade inte på något rasistisk sätt.
Citera
2021-10-07, 13:32
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Arne minns också att han har sagt det men och jag har starkt minne av att jag hört han säga det, jag hör det som inspelning i huvudet hans kommentar och röst.

Kan det vara så att inget sas under matchen utan den kommentaren fälldes i efterhand i någon intervju eller replay av matchen, kanske i sportspegeln?

Det känns, kanske som det är den mest troliga förklaringen. Än att svt skulle redigerat alla kopior i efterhand. Nu för tiden skulle jag kunna förstå det men inte då och han menade inte på något rasistisk sätt.

Nej, det sades under pågående match i förlängningen någon gång mellan 105 och 108 minuten.
Citera
2021-10-07, 13:35
Moderator
zanteras avatar
Citat:
Varför skulle han erkänna att han har sagt det?

Någon annan i tråden menade på att det är kombinationen halv-senil gubbe blandat med ett citat som sprids i landet och uppmärksammas och att han tar äran för det. Det vore ju inte första gången någon ljuger i tv.
Citera
2021-10-07, 13:40
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag bekymrar mig inte om vad andra människor säger eller varför. Det finns knäppgökar som ringer till polisen och hävdar att de begått brott som de inte gjort, så det du tar upp saknar relevans.

Jag skulle vilja vidga frågan till det jag tagit upp tidigare, nämligen:

1. Naturligtvis, till skillnad mot det du hävdade, har detta seglat upp långt efteråt för att det har rasistiska antydningar. Tror du något annat? Varför vill folk skriva om Pippi Långstrump?

2. Hävdar de som säger att Hegerfors inte sagt detta att det inte heller skett en panorering över Kameruns avbytarbänk med uppgivna miner hos de sittande där efter Linekers straffmål i 105:e minuten?

3. Jag skulle vilja se en bild- och ljudupptagning från förlängningen i den matchen. Varför har de som säger sig sett reprisen inte postat det. Vet de ens var de ska leta?

Allt du skriver och frågar efter är redan avhandlat i tråden, men visst.

1. Var finns denna koppling till rasism?

2. Det finns uppenbarligen mängder av minnesbilder, eftersom det finns så många versioner. Matcher, mästerskap. årtal och kommentatorer.

3. Det finns tillgängligt på Svensk Mediedatabas (SMDB). Där finns arkiverat, från 1979 och framåt:

* Tv- och radioprogram sända av Sveriges Radio, Sveriges Television, Utbildningsradion och TV4
* Tv-program som sänts via det svenska digitala marknätet eller via satellitsändningar som utgår från Sverige
* Urval av vissa lokala tv- och radiosändningar (närradio, privat lokalradio, kabel-tv och radiotidningar)
* Filmer som visats på biografer i Sverige
* Video som distribuerats i Sverige
* Svenska fonogram, dvs utgivna och outgivna ljudinspelningar
* Svenska interaktiva multimedier med ljud eller rörlig bild

Arkivet finns på Kungliga biblioteket i Humlegården i Stockholm, men kan lånas ut till vissa andra bibliotek i landet. Det är tyvärr inte bara att knalla in och kolla, man behöver uppfylla vissa kriterier. (Som i sig inte är helt oöverkomliga.) Sim tur är har bl a Glorkas tittat igenom just den matchen, vilket han refererar i länkarna i Samizdats inlägg nedan.

Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
(FB) Myten kring "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk"

Den som påstår att något har sagts torde vara den som innehar bevisbördan.

Jag vet att du kommer påstå att det ör lögn, men tills dess att du själv gör dig besväret att själv kolla igenom matchen är det för mig Glorkas vittnesmål som gäller.

Citat:

Om någon av er var det minsta intresserade av fenomenet falska minnen, och att ingen är immun mot dem skulle det underlätta. Jag var själv helt säker att jag hört Arne Hegerfors säga detta, när denna tråd startades. Så ja, det är troligt att Hegerfors själv fabricerat detta minns, säkert på samma sätt alla andra fått sitt ’minne’. Den är det ju en bra historia också, showmannen Hegerfors ville säkert inte förstöra den.

Detta är ju spekulationer från mig, men faktum kvarstår, det finns inte enda spå av ’citatet’ på nätet. Inte ett uppladdat klipp, ingen död länk till ett klipp. Ingen av de som påstått sig ha en kassett, hemma eller hos ’farfar’ har kommit tillbaka i tråden. Än mindre lagt upp nåt.

De flesta som har minnet brukar säga att det genast uppstod munterhet hemma i soffan efter att Arne sade detta. Det ska ha blivit lite av en snackis på skolgårdar och arbetsplatser. Trots detta dyker det upp för första gången i media 1994, i Anrells floskeltopp. Innan dess hade ingen skrivit ett enda ord om det i media.

Citat:

Du borde plöja tråden. Alla dina spekulationer har avhandlats tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in