Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
Jag bekymrar mig inte om vad andra människor säger eller varför. Det finns knäppgökar som ringer till polisen och hävdar att de begått brott som de inte gjort, så det du tar upp saknar relevans.
Jag skulle vilja vidga frågan till det jag tagit upp tidigare, nämligen:
1. Naturligtvis, till skillnad mot det du hävdade, har detta seglat upp långt efteråt för att det har rasistiska antydningar. Tror du något annat? Varför vill folk skriva om Pippi Långstrump?
2. Hävdar de som säger att Hegerfors inte sagt detta att det inte heller skett en panorering över Kameruns avbytarbänk med uppgivna miner hos de sittande där efter Linekers straffmål i 105:e minuten?
3. Jag skulle vilja se en bild- och ljudupptagning från förlängningen i den matchen. Varför har de som säger sig sett reprisen inte postat det. Vet de ens var de ska leta?
Allt du skriver och frågar efter är redan avhandlat i tråden, men visst.
1. Var finns denna koppling till rasism?
2. Det finns uppenbarligen mängder av minnesbilder, eftersom det finns så många versioner. Matcher, mästerskap. årtal och kommentatorer.
3. Det finns tillgängligt på Svensk Mediedatabas (SMDB). Där finns arkiverat, från 1979 och framåt:
* Tv- och radioprogram sända av Sveriges Radio, Sveriges Television, Utbildningsradion och TV4
* Tv-program som sänts via det svenska digitala marknätet eller via satellitsändningar som utgår från Sverige
* Urval av vissa lokala tv- och radiosändningar (närradio, privat lokalradio, kabel-tv och radiotidningar)
* Filmer som visats på biografer i Sverige
* Video som distribuerats i Sverige
* Svenska fonogram, dvs utgivna och outgivna ljudinspelningar
* Svenska interaktiva multimedier med ljud eller rörlig bild
Arkivet finns på Kungliga biblioteket i Humlegården i Stockholm, men kan lånas ut till vissa andra bibliotek i landet. Det är tyvärr inte bara att knalla in och kolla, man behöver uppfylla vissa kriterier. (Som i sig inte är helt oöverkomliga.) Sim tur är har bl a Glorkas tittat igenom just den matchen, vilket han refererar i länkarna i Samizdats inlägg nedan.
Citat:
Ursprungligen postat av
Samizdat
Jag vet att du kommer påstå att det ör lögn, men tills dess att du själv gör dig besväret att själv kolla igenom matchen är det för mig Glorkas vittnesmål som gäller.
Citat:
Ursprungligen postat av
ProGBG
Så denna intervjun där han erkänner att han har sagt det, är också falsk
https://www.youtube.com/watch?v=FLaCnHtFWm8
Om någon av er var det minsta intresserade av fenomenet falska minnen, och att ingen är immun mot dem skulle det underlätta. Jag var själv helt säker att jag hört Arne Hegerfors säga detta, när denna tråd startades. Så ja, det är troligt att Hegerfors själv fabricerat detta minns, säkert på samma sätt alla andra fått sitt ’minne’. Den är det ju en bra historia också, showmannen Hegerfors ville säkert inte förstöra den.
Detta är ju spekulationer från mig, men faktum kvarstår, det finns inte enda spå av ’citatet’ på nätet. Inte ett uppladdat klipp, ingen död länk till ett klipp. Ingen av de som påstått sig ha en kassett, hemma eller hos ’farfar’ har kommit tillbaka i tråden. Än mindre lagt upp nåt.
De flesta som har minnet brukar säga att det genast uppstod munterhet hemma i soffan efter att Arne sade detta. Det ska ha blivit lite av en snackis på skolgårdar och arbetsplatser. Trots detta dyker det upp för första gången i media 1994, i Anrells floskeltopp. Innan dess hade ingen skrivit ett enda ord om det i media.
Citat:
Ursprungligen postat av
ProGBG
Jag funderar på om alla har fel och rätt i tråden.
Arne minns också att han har sagt det men och jag har starkt minne av att jag hört han säga det, jag hör det som inspelning i huvudet hans kommentar och röst.
Kan det vara så att inget sas under matchen utan den kommentaren fälldes i efterhand i någon intervju eller replay av matchen, kanske i sportspegeln?
Det känns, kanske som det är den mest troliga förklaringen. Än att svt skulle redigerat alla kopior i efterhand. Nu för tiden skulle jag kunna förstå det men inte då och han menade inte på något rasistisk sätt.
Du borde plöja tråden. Alla dina spekulationer har avhandlats tidigare.