2018-08-27, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
https://www.youtube.com/watch?v=vB7Xv6gG5_0&t=1s

Tycker hela denna grej är ett utmärkt exempel.

Jo jag förstår hur ni menar men då kan man ju inte lita på ett enda minne i stort sett. Säg detta till de som överlevt förintelsen.
Citera
2018-08-27, 22:28
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyasalladsbladet
Jo jag förstår hur ni menar men då kan man ju inte lita på ett enda minne i stort sett. Säg detta till de som överlevt förintelsen.
Sex miljoner människoliv och att Arne Hegerfors inte sagt "Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk". Du inser väl att jämförelsen är inte är direkt träffsäker?

Andra gången jag fått just förintelsen som motargument i denna tråd av nån som tror att citatet har sagts.

Men tänk logiskt: Av nästan samtliga som tror sig ha hört citatet så minns nästan inga vilken match, vilket år, vilket mästerskap och i slutändan inte ens vilken kommentator. Är det då mest logiskt att minnet spelar en ett spratt eller att SVT gått in i sina egna arkiv och raderat ut detta folkkära citat av nån oförståelig anledning.

Personligen tror jag att folk helt enkelt inte vill ha fel, att dom så gärna vill ha kvar detta minne oavsett om det är sant eller falskt.
Citera
2018-08-27, 22:35
Medlem
Citat:
Sex miljoner människoliv och att Arne Hegerfors inte sagt "Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk". Du inser väl att jämförelsen är inte är direkt träffsäker?

Andra gången jag fått just förintelsen som motargument i denna tråd av nån som tror att citatet har sagts.

Men tänk logiskt: Av nästan samtliga som tror sig ha hört citatet så minns nästan inga vilken match, vilket år, vilket mästerskap och i slutändan inte ens vilken kommentator. Är det då mest logiskt att minnet spelar en ett spratt eller att SVT gått in i sina egna arkiv och raderat ut detta folkkära citat av nån oförståelig anledning.

Personligen tror jag att folk helt enkelt inte vill ha fel, att dom så gärna vill ha kvar detta minne oavsett om det är sant eller falskt.

Sex miljoner vittnen? Men snälla, du kanske ska ta och läsa lite historia istället. Mängder av vittnen har fastnat med skägget i brevlådan också. Det planterades rykten i lägren om det ena och det andra. Men nu gled vi ifrån ämnet, förintelsen var tydligen en öm punkt. För mig är detta citat bra mycket ömmare dock. Du är nog inte iranier alla fall då du blev så till dig av förintelsen. Att SVT har tagit bort just denna sekvens är inget som skulle förvåna ifall man vet hur dom jobbar och hur mycket annat som plockats bort som tex vissa avsnitt av Bert osv. Argumenten tidigare har ju varit att man har lurats att tro på detta på nåt vis för att det stått i Aftonbladet och sen har det gett ringar på vattnet. Men alltså, för att ha klara minnen från detta tror jag man ska ha varit född mellan 1960-1977 på ett ungefär. De flesta förnekare i denna tråd skulle jag gissa är födda från 1985 och senare.
Senast redigerad av Nyasalladsbladet 2018-08-27 kl. 22:38.
Citera
2018-08-27, 22:42
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Sex miljoner vittnen? Men snälla, du kanske ska ta och läsa lite historia istället. Mängder av vittnen har fastnat med skägget i brevlådan också. Det planterades rykten i lägren om det ena och det andra. Men nu gled vi ifrån ämnet, förintelsen var tydligen en öm punkt. För mig är detta citat bra mycket ömmare dock. Du är nog inte iranier alla fall då du blev så till dig av förintelsen. Att SVT har tagit bort just denna sekvens är inget som skulle förvåna ifall man vet hur dom jobbar och hur mycket annat som plockats bort som tex vissa avsnitt av Bert osv. Argumenten tidigare har ju varit att man har lurats att tro på detta på nåt vis för att det stått i Aftonbladet och sen har det gett ringar på vattnet. Men alltså, för att ha klara minnen från detta tror jag man ska ha varit född mellan 1960-1977 på ett ungefär. De flesta förnekare i denna tråd skulle jag gissa är födda från 1985 och senare.
För mig personligen är det ingen öm punkt men jag tycker jämförelsen är ganska skev. Foliehattsteorier avstår jag gärna, så är helt med dig på den punkten.
Citera
2018-08-27, 22:44
Medlem
Citat:

Och sen tror jag att de som faktiskt har klara minnen av detta inte har nån prestige alls i att ha rätt. Däremot är det många fåntrattar som larvar sig här för att tillskansa sig uppmärksamhet och dylikt. Är det konstigt menar du att man inte minns exakt match och vem som kommenterade för 28 år sedan?
Så stort var det inte.
Citera
2018-08-27, 22:46
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Kommentera i stället det han säger om rimligheten i att ingen som säger sig minnas att de hörde det sägas, är överens om vilket mästerskap, vilka lag det handlar om eller vem som kommenterade. Även om någon skulle ha rätt så har ju de flesta av dem har ju falska minnen. Alltså är fenomenet bevisat.

Hur rimligt är det även att SVT inte bara varit inne och manipulerat sitt arkiv, utan också på nåt sätt klippt i referensband i mediedatabasen?

För att inte tala om alla inbrott de fått göra hemma hos alla som haft matchen inspelad på VHS.

Och, vilken match är det?
Citera
2018-08-27, 22:47
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Och sen tror jag att de som faktiskt har klara minnen av detta inte har nån prestige alls i att ha rätt. Däremot är det många fåntrattar som larvar sig här för att tillskansa sig uppmärksamhet och dylikt. Är det konstigt menar du att man inte minns exakt match och vem som kommenterade för 28 år sedan?
Så stort var det inte.
Jag menar att det är konstigt att en grupp av människor har så tydliga minnen av att det har sagts, men inte kan peka ut vilken match, vilket år, vilket mästerskap eller i slutändan ens vilken kommentator. Allt som allt lutar det åt att dom minns fel då dom inte kan komma ihåg nånting förutom att det just har yttrats. Vilket är märkligt.
Citera
2018-08-27, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Kommentera det han säger om rimligheten i att ingen som säger sig minnas att de hörde det sägas, är överens om vilket mästerskap, vilka lag det handlar om eller vem som kommenterade. Även om någon skulle ha rätt så har ju de flesta av dem har ju falska minnen. Alltså är fenomenet bevisat.

Hur rimligt är det även att SVT inte bara varit inne och manipulerat sitt arkiv, utan också på nåt sätt klippt i referensband i mediedatabasen?

För att inte tala om alla inbrott de fått göra hemma hos alla som haft matchen inspelad på VHS.

Och, vilken match är det?

Hade du frågat mig på hösten 1990 så hade jag vetat exakt match samt kommentator. Nu vet jag endast med säkerhet att Kamerun var ett av länderna. I bakhuvudet har jag för mig att det andra laget hade ljusblått + vitt och det skulle ju innebära Argentina men det skulle jag inte gå i graven för. Du vet att väldigt mycket från år 1990 och tidigare ej finns upplagt på nätet va?
Citera
2018-08-27, 22:57
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Hade du frågat mig på hösten 1990 så hade jag vetat exakt match samt kommentator. Nu vet jag endast med säkerhet att Kamerun var ett av länderna. I bakhuvudet har jag för mig att det andra laget hade ljusblått + vitt och det skulle ju innebära Argentina men det skulle jag inte gå i graven för. Du vet att väldigt mycket från år 1990 och tidigare ej finns upplagt på nätet va?

VHS-spelare var skitvanliga 1990, och lätt att VM-matcher som sändes på SVT spelades in av många.

Men ser du inte din brist på logik? Alla som minns att de hörde det live, minns ju allt utom citatet olika!
Citera
2018-08-27, 22:58
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Hade du frågat mig på hösten 1990 så hade jag vetat exakt match samt kommentator. Nu vet jag endast med säkerhet att Kamerun var ett av länderna. I bakhuvudet har jag för mig att det andra laget hade ljusblått + vitt och det skulle ju innebära Argentina men det skulle jag inte gå i graven för.
Så du vet att citatet sades 1990 att att Kamerun var ett av lagen? Intressant.
Citat:
Du vet att väldigt mycket från år 1990 och tidigare ej finns upplagt på nätet va?
Är väl medveten om detta, men samtidigt är citatet bland det mest kända i svensk sporthistoria vilket borde innebära att det är enkelt att leta upp men så är inte fallet, bara å läsa igenom denna tråd.
Citera
2018-08-27, 23:00
Medlem
Citat:
Jag menar att det är konstigt att en grupp av människor har så tydliga minnen av att det har sagts, men inte kan peka ut vilken match, vilket år, vilket mästerskap eller i slutändan ens vilken kommentator. Allt som allt lutar det åt att dom minns fel då dom inte kan komma ihåg nånting förutom att det just har yttrats. Vilket är märkligt.

Men läser du inte vad jag skriver? Det var ingen jättegrej detta och jag tror inte jag läste om det i expressen (mamma köpte alltid hem expressen) vid denna tid. Jag har ett minne från när jag tog upp detta med en kompis och han hade inte ens reagerat över det och en annan tyckte inte det var kul alls,det såg ju mörkt ut när dom låg under gick tongången där utan att minnas exakta ord. Sedan dess har ju åren gått och då motståndarlaget inte nämns i citatet så är det inte alls konstigt att man inte minns vilken match. Eller hur tänker ni ?
Citera
2018-08-27, 23:02
Medlem
Citat:
Så du vet att citatet sades 1990 att att Kamerun var ett av lagen? Intressant.

Är väl medveten om detta, men samtidigt är citatet bland det mest kända i svensk sporthistoria vilket borde innebära att det är enkelt att leta upp men så är inte fallet, bara å läsa igenom denna tråd.

Jo det vet jag. 1990 så var jag 14 år och lattjade boll varje dag och 1994 så var jag 18 och lattjade inte boll varje dag. Kamerun nämns i citatet så då vet man vad ena laget hette.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in