2015-12-11, 18:42
Medlem
AnotherStrangers avatar
Nån som orkar ta sig till KB eller dylikt i helgen och kolla igenom hela träningsmatchen mot Nigeria den 5 juni 1994? Helt klart det hetaste spåret enligt iaf mig:
  • Minst tre personer har påstått sig minnas att det är den matchen, trots att den varken var mot Kamerun eller i VM (ej heller med Arne, men det var väl ingen VM-match från 1994 med Kamerun heller), vilket kan tyda på att dessa tre till skillnad från alla andra faktiskt minns matchen på riktigt
  • Minst en person tror sig minnas att det är Staffan Lindeborg som ligger bakom citatet
  • Matchen spelades endast 15 dagar före Sveriges öppningsmatch i VM mot Kamerun
  • Nigeria är liksom Kamerun från Afrika, och båda lagen spelade i gröna tröjor - detta, matchens tidpunkt och laget i citatet kan vara orsaken till att i stort sett alla andra "minns" det från Kamerun-matchen (sen har förstås en del andra minnen av 1990-matchen mot England då Arne själv påstått att det var den, men det var det ju bevisligen inte)
  • Nigeria hade inte mindre än 7 spelare skadade, vilket skulle vara en bra förklaring till att det såg mörkt ut på avbytarbänken
  • Citatet publicerades första gången i september 1994, vilket iaf jag tycker tyder på att om det har sagts, så är sannolikheten störst att det sagts i en match så nära den tidpunkten som möjligt.
Senast redigerad av AnotherStranger 2015-12-11 kl. 18:45.
Citera
2015-12-11, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnotherStranger
Nån som orkar ta sig till KB eller dylikt i helgen och kolla igenom hela träningsmatchen mot Nigeria den 5 juni 1994? Helt klart det hetaste spåret enligt iaf mig:
  • Minst tre personer har påstått sig minnas att det är den matchen, trots att den varken var mot Kamerun eller i VM (ej heller med Arne, men det var väl ingen VM-match från 1994 med Kamerun heller), vilket kan tyda på att dessa tre till skillnad från alla andra faktiskt minns matchen på riktigt
  • Minst en person tror sig minnas att det är Staffan Lindeborg som ligger bakom citatet
  • Nigeria är liksom Kamerun från Afrika, och båda lagen spelade i gröna tröjor - detta, matchens tidpunkt och laget i citatet kan vara orsaken till att i stort sett alla andra "minns" det från Kamerun-matchen (sen har förstås en del andra minnen av 1990-matchen mot England då Arne själv påstått att det var den, men det var det ju bevisligen inte)
  • Nigeria hade inte mindre än 7 spelare skadade, vilket skulle vara en bra förklaring till att det såg mörkt ut på avbytarbänken
  • Citatet publicerades första gången i september 1994, vilket iaf jag tycker tyder på att om det har sagts, så är sannolikheten störst att det sagts i en match så nära den tidpunkten som möjligt.

Vet vi att 7 spelare var skadade? Jansens minne kan ju svika honom.

Om det kunde bekräftas blir Nigeria-spåret definitivt än hetare.

Jag tror verkligen inte att det kommer från mellansnack eller dylikt då så gott som samtliga som påstått sig vara säkra på Kamerun-spåret eller Nigeria-spåret påstått att de minns det från en direktsändning. Många påstår också att de såg det tillsammans med polare. Just det gör ju en svensk landslagsmatch troligare.
Senast redigerad av avec 2015-12-11 kl. 19:22.
Citera
2015-12-11, 19:43
Medlem
AnotherStrangers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Vet vi att 7 spelare var skadade? Jansens minne kan ju svika honom.

Jag tror verkligen inte att det kommer från mellansnack eller dylikt då så gott som samtliga som påstått sig vara säkra på Kamerun-spåret eller Nigeria-spåret påstått att de minns det från en direktsändning.

Var någon som nyligen kollade upp tidningsartiklar dagen efter Nigeria-matchen, där nämndes skadorna.

Nu är ju faktiskt paussnacket en del av direktsändningen, och eventuella byten diskuteras ju ofta där. Vore grymt om det var Arne som satt i studion och faktiskt sa det berömda citatet, med undantag för landet då.
Citera
2015-12-11, 19:56
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Var någon som nyligen kollade upp tidningsartiklar dagen efter Nigeria-matchen, där nämndes skadorna.

Nu är ju faktiskt paussnacket en del av direktsändningen, och eventuella byten diskuteras ju ofta där. Vore grymt om det var Arne som satt i studion och faktiskt sa det berömda citatet, med undantag för landet då.

Arne var aldrig riktigt en studio-kille. Oerhört liten chans att han, om han sagt det, sa det i ett studiosamtal.
Citera
2015-12-11, 21:23
Medlem
Citat:
Kamerun - Italien 1-1, VM 1982
Kamerun - Peru 0-0, VM 1982
Kamerun - Polen 0-0, VM 1982

Angående dessa matcher kan jag inte hitta någon av dem i mediabasen. Varken i ettan eller tvåan. Spelades 15, 19 och 23 juni 1982. Samtliga 17:15.

Ex sökning

http://smdb.kb.se/catalog/search?q=S...6-15&x=29&y=12

http://smdb.kb.se

Betyder det att de aldrig sändes? I så fall kan de ju avfärdas direkt.

Kamerun - Rumänien 1990 sändes iaf inte. SVT valde jugoslavien - Columbia.
http://smdb.kb.se/catalog/search?q=S...6-14&x=29&y=20
Senast redigerad av avec 2015-12-11 kl. 21:41.
Citera
2015-12-11, 22:21
Medlem
Uppdaterar listan:
-----------------------------------------

Avförda matchsändningar:
Sverige - Kamerun, VM 1994 - Myt!
Matchen: https://m.youtube.com/watch?v=lNqBllXhwZs

England - Kamerun, VM 1990, 2 sett - Myt!
(anv: Careless, Glorkas 1 2)

Ryssland - Kamerun 6-1, VM 1994, 1 sett - Myt!
(anv: lindemann )

Avförda direktsändningar - visades inte i SVT:
Rumänien - Kamerun 1-2, VM 1990 - Myt!
Sovjet - Kamerun 4-0, VM 1990 - Myt!
Brasilien - Kamerun 3-0, VM 1994 - Myt!

Avförda eftersändningar/sammandrag:
Sovjet - Kamerun 4-0, VM 1990, 1 sett - Myt!
(anv: Glorkas 3 )

Brasilien - Kamerun 3-0, VM 1994, 1 sett - Myt!
(anv: Glorkas 3 )

Avförda halvtidspauser
England - Kamerun VM 1990, SVT halvtid - Myt!
(anv: Careless )

Avfört övrigt:
SVT Fotbolls-VM 1982, krönika: - Myt!
Krönikan: http://www.youtube.com/playlist?list=PL7367BC4A19D4624F

SVT Fotbolls-VM 1990, krönika - Myt!
Krönikan: https://youtu.be/-IoOF_VSVeI

SVT Fotbolls-VM 1994, krönika - Myt!
Krönikan: https://youtu.be/NL5q4HnQVNk

Fotbollstabbar med Arne, DVD 1 & 2 - Myt!
(anv: bing_ , Muminbanan, Ducedo)

Vägen till brons - Myt!
(anv: nomadic)

EJ sedda matcher:
Italien - Nigeria 2-1, VM 1994
Sverige - Nigeria, träningsmatch inför VM94.
Kamerun - Italien 1-1, VM 1982
Kamerun - Peru 0-0, VM 1982
Kamerun - Polen 0-0, VM 1982
Kamerun - Argentina 1-0, VM 1990
Kamerun - Columbia 2-1, VM 1990

EJ sedda halvtidspauser:
Sverige - Kamerun, VM 1994, SVT halvtid
Sverige - Ryssland, VM 1994, SVT halvtid
Sverige - Brasilien, VM 1994, SVT halvtid
Ryssland - Kamerun, 1994, SVT halvtid

Liknande funna citat:
Arne Hegerfors:
- "Vi börjar med att titta på Kamerun som var en färgklick ur fler än en synpunkt."
SVT VM-krönika 1982
https://vimeo.com/58035972 (11:00-)

Arne Hegerfors
- "Owairan, den mörkaste spelaren där längst ute till vänster..."
https://m.youtube.com/watch?v=rP-0wGnRZA4 (9:00-)
Matchreferat, VM 1994, Sverige - Saudiarabien

Okänd Bild finns dock på denna okända man
"...och ur engelsk synpunkt så såg det ju mörkt ut ett tag."
SVT Studio halvtid, Kamerun - England, VM 1990
(anv: Careless 2 )
Citera
2015-12-11, 22:46
Medlem
Citat:
Håller också Nigeria som troligt som jag tidigare nämnt. Dock VMmatchen 94 mot Italien i första hand, där Arne är kommentator och matchens utveckling är förvillande lik utvecklingen i matchen England - Kamerun från VM 90, vilket kan bidragit till förväxlingen. Men båda dessa Nigeriamatcher borde vara prio 1 just nu.
Citera
2015-12-11, 23:13
Medlem
Dupeas avatar
Citat:
Angående dessa matcher kan jag inte hitta någon av dem i mediabasen. Varken i ettan eller tvåan. Spelades 15, 19 och 23 juni 1982. Samtliga 17:15.

Ex sökning

http://smdb.kb.se/catalog/search?q=S...6-15&x=29&y=12

http://smdb.kb.se

Betyder det att de aldrig sändes? I så fall kan de ju avfärdas direkt.

Det ser så ut. Jag som varit en av de pådrivande att citatet härrör från 1982 måste tyvärr medge fel. Förbryllande, minst sagt. Du kan nog med största säkerhet stryka VM 1982 från listan.
Citera
2015-12-11, 23:28
Medlem
Har följt den här tråden ifrån sidan ett, jag är en av dem som kommer ihåg det här , och det stör mig lite att det inte finns bevis . Minns jag också fel? (ja kanske ) Var ju bara 10 år 1990. Vill tillföra eventuella sökpunkter i vilket fall . England spelade en träningslandskamp emot Kamerun 6:e Februari 1991. Kan inte tänka mig att många satt och kollade på en träningslandskamp mellan de lagen . Men det intressanta är att Gary Lineker gjorde mål på straff i matchen. 1990 England (Lineker)gör mål emot Kamerun på straff -- 1991 England (Lineker) gör mål emot Kamerun på straff (Ganska tveksam? Domaren omringas av Kamerun-spelare.) 1993 visades en dokumentär som tagits upp tidigare i tråden: 1993 Lejonen från Kamerun <--(landslaget), kanske något av "1991" matchen finns med i den eftersom de var andra matchen som England gjorde mål på straff emot dem? Om man ändå kollar i arkiven kan man väl ändå titta där? Ser inget som är avfört i varken vänskapsmatchen eller dokumentären.

http://www.11v11.com/matches/england...y-1991-242745/
Senast redigerad av Frikadellus 2015-12-11 kl. 23:44.
Citera
2015-12-11, 23:53
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Han har ju själv kommenterat detta massor av gånger, så oavsett när det skedde, HAR det hänt, absolut ingen "klintbergare".

Vill high-lighta - måhända lite OT men kul - som småtting (nåja... yngre) såg man ju ALLT från OS-sändningarna, det är 84, Bengt Grive kommenterar avmätt en boxningsmatch mellan två svarta i någon av de lägre viktklasserna i en tidig omgång, kanske runt 05 svensk tid. Citerar fritt ur minnet, men är ganska säker på att det är nära ordagrannt, gick helt obemärkt förbi i pressen ivf; "De kan slåss, de springer fort, de är inte särskilt bra på pilbåge, konstigt nog" och skrockar. Hade nog fått gå på dagen idag.
Citera
2015-12-12, 00:03
Medlem
Citat:
Vet vi att 7 spelare var skadade?

DN publicerade följande 1994-05-06 (dagen efter matchen mot Sverige):

Citat:
Nigerias förbundskapten, holländaren Clemens Westerhof, anlände till presskonferensen med ett leende på läpparna. Trots att hans manskap bara producerat en enda rejäl målchans på hela matchen.

- Jag är nöjd trots att Sverige pressade oss. Det här var en testmatch inför VM. Och jag fick se vad jag ville se. Vi saknade sju spelare, vilket innebar att jag kunde testa ett antal 18-åringar. Man kan säga att VM-truppens utformning ter sig något klarare efter den här matchen, sade Westerhof.
Citera
2015-12-12, 00:07
Medlem
Jag tror mest att det ar efter sverige-ryssland just nu da arne kommenterade den och formodligen har de efter den matchen visat sammandrag fran kamerun-brasilien dar brassarna stog och firade pa avbytarbanken efter 2-0 vilket visades och da korde de sakert kameran over kameruns bank med.

Brassarna hade ju endast haft 2 malchanser med till dess och satt bada.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in