Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-14, 17:10
  #2737
Medlem
TeenageFanclubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von_S
Det skulle ju onekligen passa där iaf och Arne jobbade på SVT då. Men hur var det med TV-sändningar från VM 74? Sändes verkligen Jugoslavien-Zaire i svensk TV?

Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Inte en chans i helvetet att den sändes med tanke på att Skottland - Brasilien spelades samtidigt. Sen tror jag inte Hegerfors kommenterade VM 74.

Som sagt är min minnesbild från en video med typ "Värsta kalkonerna" och det har tidigare konstaterats att:
1. Matchen sändes inte på SVT.
2. Den enda videon av kalkon-typ med Arne, den har redan dissikerats och där säger han inte citatet.

Därför tror jag mer på att jag har lagt ihop 1+1, med klippet och citatet. Citatet är således som konstaterats i tråden en myt och det är min hållning fram till bevis dyker upp.
Citera
2018-02-14, 17:34
  #2738
Medlem
jah_man2s avatar
Det här har kanske har frågats i tråden tidigare.
Kan det ha varit ett radio-referat?

Själv har jag inget minne av att jag hört Arne säga det själv men minns att just "Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk" har varit ett stående skämt hos mig och vänner sedan nittiotalet.
Citera
2018-02-14, 19:02
  #2739
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celtico
Minns jag rätt så vändes aldrig kameran mot kameruns avbytarbänk. Antigen var Arne på plats eller så bara drog han ett smygrasistskämt för det satt i ryggmärgen.

Ni förstår inte den äldre generation, skämta om sånt var vardagsmat och ansågs inte rasistiskt.

Vad är det som är rasistiskt i det påstådda citatet? Det är du som inte förstår.
Citera
2018-02-17, 08:41
  #2740
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindemann
avec gamle vän! Skulle du inte vilja posta ditt sammanfattningsinlägg igen så det hamnar längre fram i tråden? Såg att det har hamnat ganska långt bak och tror att det skulle vara bra för nya trådläsare om inlägget fanns mer lättillgängligt. Eller så kan kanske MOD klistra det i trådens första inlägg?
Sammanfattningen som du gjort av allt arbete som lagts ner i tråden är grym. Skulle verkligen uppskattas!

Jag ska lägga in den lite senare. Vill lägga till nytillkommen fakta. Tills vidare finns sammanfattningen här:
(FB) Myten kring "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk"

Tryck på användarnamnen för att få deras berättelser.


Citat:
Ursprungligen postat av jah_man2
Det här har kanske har frågats i tråden tidigare.
Kan det ha varit ett radio-referat?

Själv har jag inget minne av att jag hört Arne säga det själv men minns att just "Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk" har varit ett stående skämt hos mig och vänner sedan nittiotalet.

Så är det för de flesta. Tror prestigen bland många som påstår att det sagts uppkommit pga de i historieberättandet hävdat att de hört det live, för att höja underhållningsvärdet. Sedan är det många besserwissers som inte kunnat ta att de inte hört det själva och hängt på.
__________________
Senast redigerad av avec 2018-02-17 kl. 09:00.
Citera
2018-04-14, 06:44
  #2741
Medlem
Noterar att Anrell gav mer info när han satte bänken som 1:a i sin Floskeltopp all-time-high.

"FLOSKELTOPPEN – ALL TIME HIGH
1. ”Det ser mörkt ut på Kameruns *avbytarbänk...”

Arne Hegerfors, under fotbolls-VM 1994 när Kamerun låg under mot Sverige, avd Alla Sport-Grodors Urmoder."
https://www.aftonbladet.se/sportblad...cle14886972.ab

Vi vet dock att det inte stämmer. Matchen låg t.o.m. uppe på Youtube i flera år. Bland annat när denna tråd startades. Borttagen nu.

https://www.youtube.com/playlist?lis...60B8C7F01C3825
Citera
2018-04-30, 08:34
  #2742
Medlem
BarryHeros avatar
Nyheter24 listar detta som en myt i en lista om 10 citat som aldrig yttrats:

http://www.msn.com/sv-se/noje/celebh...Jou?ocid=ientp

Citat:
1. "Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk"

Det här är ett av svensk sporthistorias mest kända citat. Det ska ha sagts av kommentatorn Arne Hegerfors under matchen Kamerun-England i fotbolls-VM 1990, efter att Kamerun tappat ledningen i matchen.

Citatet blev superkänt när sportjournalisten Lasse Anrell lyfte det i en bok om sportgrodor.

Men Hegerfors säger det aldrig i matchen. Och ingen verkar kunna hitta klippet där han faktiskt säger det, trots att han själv medgett att han förmodligen sagt det. Vissa menar att det kan ha sagts i ett annat sammanhang, en annan match eller till och med av en annan kommentator. Men det kan mycket väl vara så att Arne Hegerfors aldrig sagt de kända orden.

Dåligt att inte ange Flashback som källa.
Citera
2018-05-17, 16:46
  #2743
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Kan det ha blivit ihopblandat med Lennart Johanssons intervju från 1996?

- Hela salen var full av svartingar och det blir jävligt mörkt när de sitter tillsammans. Är de dessutom ilskna så är det inte så jävla muntert.

Från 1996, alltså det tidigaste året som citatet förekommer.


https://www.expressen.se/sport/fotbo...lla-blasvader/

Nej citatet dyker tidigast upp 1995-12-17 i Aftonbladet.
Citera
2018-05-19, 12:58
  #2744
Medlem
Visst f-n har Hegerfors sagt att det ser mörk ut på Kameruns avbytarbänk,minns dock inte vilken match.
Citera
2018-05-19, 15:05
  #2745
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tiger99
Visst f-n har Hegerfors sagt att det ser mörk ut på Kameruns avbytarbänk,minns dock inte vilken match.

Kunde du inte ha sagt detta lite tidigare? Nu har ju flera personer suttit och kollat sig igenom match efter match utan att hitta citatet. Iom ditt intygande var ju det helt i onödan.
Citera
2018-05-19, 16:01
  #2746
Medlem
liddens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tiger99
Visst f-n har Hegerfors sagt att det ser mörk ut på Kameruns avbytarbänk,minns dock inte vilken match.

Grattis, du har ett falskt minne.
Citera
2018-05-19, 21:55
  #2747
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lidden
Grattis, du har ett falskt minne.

Verkar vara en epidemi att just ha ett falskt minne angående detta citat. Om vi frågar alla killar födda (Gärna runt 1975) och uppväxta i Sverige så kommer märkligt många att ha samma falska minne och så även jag. Det handlar alla fall om 1990 och jag var 14 år gammal. Kamerun var ena laget.
__________________
Senast redigerad av Nyasalladsbladet 2018-05-19 kl. 21:57.
Citera
2018-05-19, 22:26
  #2748
Medlem
Ingen rök utan eld. Men det behöver som sagt inte betyda att det var exakt och ordagrant denna fras som yttrades under matchen. Kan räcka med att något liknande sägs och sedan sprids det och blir överdrivet, delvis förvanskat och populärt. Borde finnas inspelat om det sändes på tv vid denna tid.

Det finns även rykten som säger att "Houston, we have a problem" i själva verkat ska ha varit "We're experiencing a problem", eller liknande. Ber om uräkt om stavningen blev fel nu. Men vet ej hur det förhåller sej med det heller. Nasa har troligen kvar ljudupptagningen i nåt arkiv så det kan inte vara så svårt att kolla upp det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback