2016-08-12, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guderian99
Jag är helt säker på att jag sett detta jag och min kompis såg matchen skulle kunna sätta 10000kr på att detta är sant
Specificera gärna vilken match du syftar på, så du kan bli motbevisad.
Citera
2016-08-12, 02:06
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Kan det inte vara så att det bara var de som såg matchen live som fick se detta och att det sedan censurerades?
Nej. Bara nej.
Citera
2016-08-12, 04:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 360488
Specificera gärna vilken match du syftar på, så du kan bli motbevisad.
Kommer bara ihåg att Kamerun spelade mot något lag trodde det var Sverige men det kan jag inte säga säkert.

Vad jag dock helt säkert kommer ihåg att både jag och min kompis skrattade när Hägerfors sade detta samtidigt som kameran zoomade in avbytarbänken med några kolsvarta negrer på.
Citera
2016-08-12, 04:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Nej. Bara nej.
Varför inte?
Citera
2016-08-12, 05:02
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Varför inte?
Därför att SVT inte har nån som helst anledning att klippa bort ett oskyldigt citat som senare blev den kanske mest kända grodan i svensk sporthistoria, tror man på detta känns det bara som att man är en av dom som tror sig hört citatet, blivit motbevisad och griper efter halmstrån.
Citera
2016-08-12, 06:04
Medlem
Citat:
Varför inte?

Finns mer kända och betydligt värre grejer i arkivet. Extremt osannolikt att någon skulle ha raderat detta. Dessutom sågs inte detta som något rasistiskt över huvud taget annat än bland vissa PK folk på senare år.
Idag skulle nog inte Anrell ha tagit in citatet i floskeltopp över huvud taget men det är nya tider nu.
Citera
2016-08-12, 06:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ausradieren
Det är smått otroligt hur fel minnet kan ha ibland faktiskt. Det vet inte minst vittnespsykologer och dyl. T.ex. hänt att jag sett om en film, så kommer en scen där jag tänker på vad dom kommer säga, för jag kommer så väl ihåg vad dom sa - och så säger dom något helt annat. Hänt ett antal gånger, oftast något mindre fel men ibland har minnet nästan helt fel. Och då har jag ändå väldigt bra minne, det tycker i och för sig de flesta att de har, precis som de flesta tycker att de intelligentare än genomsnittet, vilket många gånger inte stämmer. Samma sak med barndomsminnen, som många människor senare inser måste komma från fotografier eller berättelser man hört, när man hör en berättelse så visualiserar man händelsen i huvudet, en visualisering som sedan råkar lagras som ett minne vad det verkar. Jag trodde till jag var typ 12 år att jag kom ihåg när jag lärde mig gå, trodde man höll på med sådant när man var 3-4 vilket man mycket väl kan ha minnen ifrån men jag vara bara 8 månader då, senare såg jag ett foto från denna händelse och det var en kopia av "minnet."

Vore lite konstigt om detta faktiskt aldrig ha sagts. Synd att man inte kände någon som jobbade på SVT, de kan garanterat ta fram en sådan sak då det väl bandat allt de har sänt sedan lång tid tillbaka.

De har tillgång till samma arkiv som våra användare har varit nere och tittat i skulle jag tro.
Citera
2016-08-12, 06:22
Medlem
Citat:
Kommer bara ihåg att Kamerun spelade mot något lag trodde det var Sverige men det kan jag inte säga säkert.

Vad jag dock helt säkert kommer ihåg att både jag och min kompis skrattade när Hägerfors sade detta samtidigt som kameran zoomade in avbytarbänken med några kolsvarta negrer på.

Din svaga minnesbild gör det sannolikt att det är skapat i efterhand. Du vet framförallt inte när. Eftersom citatet blev känt i mitten på 90-talet borde du när du hört det via floskeltoppen ha tänkt på om det exempelvis var VM90 eller VM94.
Citera
2016-08-12, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Din svaga minnesbild gör det sannolikt att det är skapat i efterhand. Du vet framförallt inte när. Eftersom citatet blev känt i mitten på 90-talet borde du när du hört det via floskeltoppen ha tänkt på om det exempelvis var VM90 eller VM94.
Men vem skulle i såfall ha hittat på det från början och av vilken anledning?

Och varför skulle min hjärna göra sig ett minne av något som jag bara hört efteråt jag har en tydlig bild i huvudet av de där negrerna på bänken och kommer även ihåg min kompis kommentar.
Citera
2016-08-12, 14:51
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:

Och varför skulle min hjärna göra sig ett minne av något som jag bara hört efteråt jag har en tydlig bild i huvudet av de där negrerna på bänken och kommer även ihåg min kompis kommentar.

Ingen vet. Tråden har bara hittat andra citat som möjligtvis kan ha förvrängts. Vissa av oss har försökt spekulera men det leder ingen vart eftersom gissningarna saknar belägg.

Så fungerar människans hjärna och våra minnesbilder. Läs på om falska minnen så kommer du få mer förståelse för fenomenet.
Citera
2016-08-12, 17:17
Medlem
Citat:

Citat hittas på bl.a. för att skapa en rolig historia. Det finns ju mängder med påhittade citat vilket också Arne säger i ett av klippen. Han hävdar att ca hälften av alla hans citat är påhittade.

Falska minnen är inte särskilt ovanligt. Nu är inte jag någon minnesforskare men vi tenderar att minnas det vi vill minnas. I det här fallet fick du uppleva ett klassiskt citat IRL vilket du inte fått om ditt huvud inte lurat dig.

Det finns även exempel på där stora mängder människor minns fel. Läs på om Mandelaeffekten där stora grupper minns att Mandela dog på 80-talet.
Senast redigerad av avec 2016-08-12 kl. 17:32.
Citera
2016-08-12, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Citat hittas på bl.a. för att skapa en rolig historia. Det finns ju mängder med påhittade citat vilket också Arne säger i ett av klippen. Han hävdar att ca hälften av alla hans citat är påhittade.

Falska minnen är inte särskilt ovanligt. Nu är inte jag någon minnesforskare men vi tenderar att minnas det vi vill minnas. I det här fallet fick du uppleva ett klassiskt citat IRL vilket du inte fått om ditt huvud inte lurat dig.

Det finns även exempel på där stora mängder människor minns fel. Läs på om Mandelaeffekten där stora grupper minns att Mandela dog på 80-talet.

Varför frågar ingen Arne så får vi svar på frågan & kan stänga tråden....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in