2016-08-03, 10:14
Medlem
Ockstaerrs avatar
Har någon kollat VHS bandet "Brasiliens väg till guld" från 94?

Ser inte det i sammanfattningen, men som alla andra så är jag "säker" att det kommer därifrån, och då matchen Brasilien - Kamerun. Kommentaror är Tommy Engstrand
Citera
2016-08-03, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ockstaerr
Har någon kollat VHS bandet "Brasiliens väg till guld" från 94?

Ser inte det i sammanfattningen, men som alla andra så är jag "säker" att det kommer därifrån, och då matchen Brasilien - Kamerun. Kommentaror är Tommy Engstrand

Nej, ingen i tråden har så vitt jag vet sett den videon. Ingen har ens tidigare nämnt videon du påstår att citatet härrör ifrån.

Även tidpunkten talar emot dig. Först spelades VM i juni och juli 94. Fram till 1 september skulle alltså ett utländskt team först producera denna film och sedan ska den ha översatts till svenska och ha släppts i Sverige. Tipsaren ska ha hunnit köpa den, tipsa Lasse Anrell som publicerar citatet 1 september 94. Det skulle t.o.m. bli tufft att hinna med det i dagens digitaliserade värld.

Därav har ditt påstående väldigt låg trovärdighet. Om du vill bli tagen seriöst får du helt enkelt ta fram bevis.

Videon existerar dock.
http://smdb.kb.se/catalog/id/001400859
Senast redigerad av avec 2016-08-03 kl. 12:02.
Citera
2016-08-03, 12:01
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxjohan1983
Sorry, att jag inte går på eran tro att det är myt då. Blir det lite jobbigt för dig att det är någon som verkligen sett klippet eller??
Du är knappast ensam i den sekten.
Citera
2016-08-03, 13:25
Medlem
nomadics avatar
Likt "Sveriges väg till brons" hade jag även den där "Brasiliens väg till guld" på VHS som nyfrälst fotbollsälskande 10-åring. Har således sett den ett antal gånger under min uppväxt.

Själv hör jag samtidigt till falangen som aldrig påstår mig ha hört citatet yttras, har t om suttit och letat efter det själv på nätet långt innan denna tråd startades.

Har inte sett "Brasiliens väg till guld" på säkert 20 år men kan med 99,7% säkerhet säga att citatet inte förekommer där.
Senast redigerad av nomadic 2016-08-03 kl. 13:28.
Citera
2016-08-03, 14:35
Medlem
Ockstaerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Nej, ingen i tråden har så vitt jag vet sett den videon. Ingen har ens tidigare nämnt videon du påstår att citatet härrör ifrån.

Även tidpunkten talar emot dig. Först spelades VM i juni och juli 94. Fram till 1 september skulle alltså ett utländskt team först producera denna film och sedan ska den ha översatts till svenska och ha släppts i Sverige. Tipsaren ska ha hunnit köpa den, tipsa Lasse Anrell som publicerar citatet 1 september 94. Det skulle t.o.m. bli tufft att hinna med det i dagens digitaliserade värld.

Därav har ditt påstående väldigt låg trovärdighet. Om du vill bli tagen seriöst får du helt enkelt ta fram bevis.

Videon existerar dock.
http://smdb.kb.se/catalog/id/001400859

Bägge filmerna är producerade av samma bolag, jag tror till och med dom släpptes samtidigt i Sverige. Vi köpte dom som dubbelkasett när dom kom.

Har dessvärre inte någon av filmerna kvar så kan inte avfärda filmen själv, men det kanske någon som fortfarande har den kvar kan vi i alla fall lägga till ytterliggare en film i avfärdat hylla

Sen hurvida jag bedöms som seriös eller inte får du avgöra. Men vore väl vara av intresse om det finns en film utgiven under perioden citatet sägs komma ifrån som ingen tidigare nämnt. Tabbe av mig att inte länka till filmen på smdb.
Senast redigerad av Ockstaerr 2016-08-03 kl. 14:38.
Citera
2016-08-03, 15:38
Medlem
Smockads avatar
Citat:
OTROLIGT bra jobbat, Flashback!
Citera
2016-08-03, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ockstaerr
Bägge filmerna är producerade av samma bolag, jag tror till och med dom släpptes samtidigt i Sverige. Vi köpte dom som dubbelkasett när dom kom.

Har dessvärre inte någon av filmerna kvar så kan inte avfärda filmen själv, men det kanske någon som fortfarande har den kvar kan vi i alla fall lägga till ytterliggare en film i avfärdat hylla

Sen hurvida jag bedöms som seriös eller inte får du avgöra. Men vore väl vara av intresse om det finns en film utgiven under perioden citatet sägs komma ifrån som ingen tidigare nämnt. Tabbe av mig att inte länka till filmen på smdb.

Jag tvivlar inte på att du minns det precis som ett hundratal minns andra tillfällen vilka visat sig vara felaktiga.

Med tanke på den bakgrunden blir det svårt att ta någon seriöst som säger: "så är jag "säker" att det kommer därifrån, och då matchen Brasilien - Kamerun. Kommentaror är Tommy Engstrand".

Däremot är det intressant att du delgav info om detta material. Jag ser dock att Nomadic sett igenom denna VHS ett flertal gånger tidigare så den kan betraktas som avförd.

Det är ett så gediget granskningsarbete gjort i denna tråd att oavsett vilken teori om var citatet härrör ifrån som lanseras, så är den extremt osannolik. Det finns ingen anledning i detta läge att använda sig av omvänd bevisbörda längre utan det är upp till den som kommer med sin osannolika teori att bevisa den.

Konsensus på Flashback och i etablerade medier är numera att citatet är en myt.
Senast redigerad av avec 2016-08-03 kl. 16:53.
Citera
2016-08-11, 23:29
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Jag sätter min högra pungkula på att han sagt det, jag hörde det live och var långt ifrån ensam.

Vad som behövs nu är ett liknande dubiöst citat så att signaturen eternussermo får chansen att spela "kvitt eller dubbelt"
Citera
2016-08-11, 23:56
Medlem
Godhems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Vad som behövs nu är ett liknande dubiöst citat så att signaturen eternussermo får chansen att spela "kvitt eller dubbelt"
Jag ställer upp. Kan sätta båda mina kulor.
Bevisbördan ligger dock på eternussermo
Hade fan varit värt det om jag blev överbevisad.

Helt otroligt att det fortfarande finns folk som tror på detta.
Citera
2016-08-12, 00:11
Medlem
Jag är helt säker på att jag sett detta jag och min kompis såg matchen skulle kunna sätta 10000kr på att detta är sant ända tills jag såg denna tråden så visste jag inte ens att det fanns någon tvekan om att detta inte skulle var sant.
Citera
2016-08-12, 00:20
Medlem
Kan det inte vara så att det bara var de som såg matchen live som fick se detta och att det sedan censurerades?
Citera
2016-08-12, 00:33
Medlem
Citat:
Jag tvivlar inte på att du minns det precis som ett hundratal minns andra tillfällen vilka visat sig vara felaktiga.

Med tanke på den bakgrunden blir det svårt att ta någon seriöst som säger: "så är jag "säker" att det kommer därifrån, och då matchen Brasilien - Kamerun. Kommentaror är Tommy Engstrand".

Däremot är det intressant att du delgav info om detta material. Jag ser dock att Nomadic sett igenom denna VHS ett flertal gånger tidigare så den kan betraktas som avförd.

Det är ett så gediget granskningsarbete gjort i denna tråd att oavsett vilken teori om var citatet härrör ifrån som lanseras, så är den extremt osannolik. Det finns ingen anledning i detta läge att använda sig av omvänd bevisbörda längre utan det är upp till den som kommer med sin osannolika teori att bevisa den.

Konsensus på Flashback och i etablerade medier är numera att citatet är en myt.

Det är smått otroligt hur fel minnet kan ha ibland faktiskt. Det vet inte minst vittnespsykologer och dyl. T.ex. hänt att jag sett om en film, så kommer en scen där jag tänker på vad dom kommer säga, för jag kommer så väl ihåg vad dom sa - och så säger dom något helt annat. Hänt ett antal gånger, oftast något mindre fel men ibland har minnet nästan helt fel. Och då har jag ändå väldigt bra minne, det tycker i och för sig de flesta att de har, precis som de flesta tycker att de intelligentare än genomsnittet, vilket många gånger inte stämmer. Samma sak med barndomsminnen, som många människor senare inser måste komma från fotografier eller berättelser man hört, när man hör en berättelse så visualiserar man händelsen i huvudet, en visualisering som sedan råkar lagras som ett minne vad det verkar. Jag trodde till jag var typ 12 år att jag kom ihåg när jag lärde mig gå, trodde man höll på med sådant när man var 3-4 vilket man mycket väl kan ha minnen ifrån men jag vara bara 8 månader då, senare såg jag ett foto från denna händelse och det var en kopia av "minnet."

Vore lite konstigt om detta faktiskt aldrig ha sagts. Synd att man inte kände någon som jobbade på SVT, de kan garanterat ta fram en sådan sak då det väl bandat allt de har sänt sedan lång tid tillbaka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in