Har någon kollat VHS bandet "Brasiliens väg till guld" från 94?
Ser inte det i sammanfattningen, men som alla andra så är jag "säker" att det kommer därifrån, och då matchen Brasilien - Kamerun. Kommentaror är Tommy Engstrand
Har någon kollat VHS bandet "Brasiliens väg till guld" från 94?
Ser inte det i sammanfattningen, men som alla andra så är jag "säker" att det kommer därifrån, och då matchen Brasilien - Kamerun. Kommentaror är Tommy Engstrand
Nej, ingen i tråden har så vitt jag vet sett den videon. Ingen har ens tidigare nämnt videon du påstår att citatet härrör ifrån.
Även tidpunkten talar emot dig. Först spelades VM i juni och juli 94. Fram till 1 september skulle alltså ett utländskt team först producera denna film och sedan ska den ha översatts till svenska och ha släppts i Sverige. Tipsaren ska ha hunnit köpa den, tipsa Lasse Anrell som publicerar citatet 1 september 94. Det skulle t.o.m. bli tufft att hinna med det i dagens digitaliserade värld.
Därav har ditt påstående väldigt låg trovärdighet. Om du vill bli tagen seriöst får du helt enkelt ta fram bevis.
Likt "Sveriges väg till brons" hade jag även den där "Brasiliens väg till guld" på VHS som nyfrälst fotbollsälskande 10-åring. Har således sett den ett antal gånger under min uppväxt.
Själv hör jag samtidigt till falangen som aldrig påstår mig ha hört citatet yttras, har t om suttit och letat efter det själv på nätet långt innan denna tråd startades.
Har inte sett "Brasiliens väg till guld" på säkert 20 år men kan med 99,7% säkerhet säga att citatet inte förekommer där.
Senast redigerad av nomadic 2016-08-03 kl. 13:28.
Nej, ingen i tråden har så vitt jag vet sett den videon. Ingen har ens tidigare nämnt videon du påstår att citatet härrör ifrån.
Även tidpunkten talar emot dig. Först spelades VM i juni och juli 94. Fram till 1 september skulle alltså ett utländskt team först producera denna film och sedan ska den ha översatts till svenska och ha släppts i Sverige. Tipsaren ska ha hunnit köpa den, tipsa Lasse Anrell som publicerar citatet 1 september 94. Det skulle t.o.m. bli tufft att hinna med det i dagens digitaliserade värld.
Därav har ditt påstående väldigt låg trovärdighet. Om du vill bli tagen seriöst får du helt enkelt ta fram bevis.
Bägge filmerna är producerade av samma bolag, jag tror till och med dom släpptes samtidigt i Sverige. Vi köpte dom som dubbelkasett när dom kom.
Har dessvärre inte någon av filmerna kvar så kan inte avfärda filmen själv, men det kanske någon som fortfarande har den kvar kan vi i alla fall lägga till ytterliggare en film i avfärdat hylla
Sen hurvida jag bedöms som seriös eller inte får du avgöra. Men vore väl vara av intresse om det finns en film utgiven under perioden citatet sägs komma ifrån som ingen tidigare nämnt. Tabbe av mig att inte länka till filmen på smdb.
Senast redigerad av Ockstaerr 2016-08-03 kl. 14:38.
Avförda DVD:
Fotbollstabbar med Arne, DVD 1 & 2 - Myt!
(anv: bing_ , Muminbanan, Ducedo)
Vägen till brons - Myt!
(anv: nomadic)
Material som inte granskats:
EJ sedda matcher:
Kamerun - Colombia 2-1, VM 1990, 1990-06-23
(Kommentator: Agne Jälevik)
EJ sedda halvtidspauser:
Sverige - Ryssland, VM 1994, SVT halvtid
Sverige - Brasilien, VM 1994, SVT halvtid
Ryssland - Kamerun, 1994, SVT halvtid
Så har granskningen i tråden genomförts:
Flashbacks användare har sökt efter youtubeklipp, egna VHS och DVD i jakt efter citatet.
De som inte har gått att finna på youtube och i de egna samlingarna har funnits i arkivet i Kungliga biblioteket vid Humlegården. De användare som åkt dit är Glorkas, Careless, Lindeman och bisl01, och sett åtskilliga matcher vilka finns med i sammanfattningen av granskningen. De har gått igenom matcherna i listan och upptäckt att Hegerfors aldrig yttrar de berömda orden om Kameruns avbytarbänk:
Arne Hegerfors:
- "Vi börjar med att titta på Kamerun som var en färgklick ur fler än en synpunkt."
SVT VM-krönika 1982 https://vimeo.com/58035972 ( 11:00- )
Arne Hegerfors
- "Owairan, den mörkaste spelaren där längst ute till vänster..." youtube länk ( 9:00- )
Matchreferat, VM 1994, Sverige - Saudiarabien
Okänd Bild
"...och ur engelsk synpunkt så såg det ju mörkt ut ett tag."
SVT Studio innan 1a förlängningskvarten, Kamerun - England, VM 1990
(anv: Careless 2 )
Billy Ohlsson
- "Jag har aldrig sett nigerianerna så bleka som i matchen mot Danmark."
Danmark - Nigeria, VM 1998
(anv: IntrovertCyniker )
Det säger Arne Hegerfors om citatet:
Hegerfors säger att citatet troligtvis är riktigt, och att det sades under VM 90 i matchen mellan England och Kamerun. Han säger dock att han inte själv minns utan att andra berättat för honom senare. Arne har berättat historien ett flertal gånger i media.
Anrell säger att citatet säkert sagts och att det är Arnes historia som gäller. Anrell säger att han fick tipset om citatet via en läsare som sa att det sades under VM 1994.
Bägge filmerna är producerade av samma bolag, jag tror till och med dom släpptes samtidigt i Sverige. Vi köpte dom som dubbelkasett när dom kom.
Har dessvärre inte någon av filmerna kvar så kan inte avfärda filmen själv, men det kanske någon som fortfarande har den kvar kan vi i alla fall lägga till ytterliggare en film i avfärdat hylla
Sen hurvida jag bedöms som seriös eller inte får du avgöra. Men vore väl vara av intresse om det finns en film utgiven under perioden citatet sägs komma ifrån som ingen tidigare nämnt. Tabbe av mig att inte länka till filmen på smdb.
Jag tvivlar inte på att du minns det precis som ett hundratal minns andra tillfällen vilka visat sig vara felaktiga.
Med tanke på den bakgrunden blir det svårt att ta någon seriöst som säger: "så är jag "säker" att det kommer därifrån, och då matchen Brasilien - Kamerun. Kommentaror är Tommy Engstrand".
Däremot är det intressant att du delgav info om detta material. Jag ser dock att Nomadic sett igenom denna VHS ett flertal gånger tidigare så den kan betraktas som avförd.
Det är ett så gediget granskningsarbete gjort i denna tråd att oavsett vilken teori om var citatet härrör ifrån som lanseras, så är den extremt osannolik. Det finns ingen anledning i detta läge att använda sig av omvänd bevisbörda längre utan det är upp till den som kommer med sin osannolika teori att bevisa den.
Konsensus på Flashback och i etablerade medier är numera att citatet är en myt.
Senast redigerad av avec 2016-08-03 kl. 16:53.
Jag är helt säker på att jag sett detta jag och min kompis såg matchen skulle kunna sätta 10000kr på att detta är sant ända tills jag såg denna tråden så visste jag inte ens att det fanns någon tvekan om att detta inte skulle var sant.
Jag tvivlar inte på att du minns det precis som ett hundratal minns andra tillfällen vilka visat sig vara felaktiga.
Med tanke på den bakgrunden blir det svårt att ta någon seriöst som säger: "så är jag "säker" att det kommer därifrån, och då matchen Brasilien - Kamerun. Kommentaror är Tommy Engstrand".
Däremot är det intressant att du delgav info om detta material. Jag ser dock att Nomadic sett igenom denna VHS ett flertal gånger tidigare så den kan betraktas som avförd.
Det är ett så gediget granskningsarbete gjort i denna tråd att oavsett vilken teori om var citatet härrör ifrån som lanseras, så är den extremt osannolik. Det finns ingen anledning i detta läge att använda sig av omvänd bevisbörda längre utan det är upp till den som kommer med sin osannolika teori att bevisa den.
Konsensus på Flashback och i etablerade medier är numera att citatet är en myt.
Det är smått otroligt hur fel minnet kan ha ibland faktiskt. Det vet inte minst vittnespsykologer och dyl. T.ex. hänt att jag sett om en film, så kommer en scen där jag tänker på vad dom kommer säga, för jag kommer så väl ihåg vad dom sa - och så säger dom något helt annat. Hänt ett antal gånger, oftast något mindre fel men ibland har minnet nästan helt fel. Och då har jag ändå väldigt bra minne, det tycker i och för sig de flesta att de har, precis som de flesta tycker att de intelligentare än genomsnittet, vilket många gånger inte stämmer. Samma sak med barndomsminnen, som många människor senare inser måste komma från fotografier eller berättelser man hört, när man hör en berättelse så visualiserar man händelsen i huvudet, en visualisering som sedan råkar lagras som ett minne vad det verkar. Jag trodde till jag var typ 12 år att jag kom ihåg när jag lärde mig gå, trodde man höll på med sådant när man var 3-4 vilket man mycket väl kan ha minnen ifrån men jag vara bara 8 månader då, senare såg jag ett foto från denna händelse och det var en kopia av "minnet."
Vore lite konstigt om detta faktiskt aldrig ha sagts. Synd att man inte kände någon som jobbade på SVT, de kan garanterat ta fram en sådan sak då det väl bandat allt de har sänt sedan lång tid tillbaka.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!