2015-12-14, 18:43
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fghjkl
Finns det möjlighet till inspelning eller dylikt från KB?

Om någon hittar citatet så bör de ju spela in det, men det är nog inte så lätt. De står ju och lyssnar med hörlurar och spela in är dessutom förbjudet.
Citera
2015-12-14, 19:19
Medlem
Spänningen är olidlig, alltid trott att det var Kameruns avbytarbänk.

Sjukt om det inte visar sig vara det, kan nog vara den största bluffen man gått och trott på i alla år.
Citera
2015-12-14, 20:09
Medlem
mazdaqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
Tycker som sagt att det mest spektakulära vore ifall citatet är en fet myt, men nånstans vill man ju hitta svaret också. Är det Nigeria-Argentina så är det i alla fall otroligt många som minns fel avbytarbänk, vilket ändå vore lite intressant. Det skulle kunna resultera i en artikel i aftonhoran, där lösningen på gåtan äntligen fick sitt svar

Jag tror inte alls det kan vara Nigeria.

I början av tråden var det hundratals och deras familjer som kom ihåg citatet som om det vore igår, om det var Nigeria borde någon skrivit det tidigare.
Citera
2015-12-14, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mazdaq
Jag tror inte alls det kan vara Nigeria.

I början av tråden var det hundratals och deras familjer som kom ihåg citatet som om det vore igår, om det var Nigeria borde någon skrivit det tidigare.

Det var det också folk som gjorde. Sök annars på citatet med Nigeria istället för Kamerun och du får mängder med träffar.

Om det inte är Nigeriaspåret är det med största sannolikhet myt. Alla huvudsändningar för Kamerun 1994 har gåtts igenom och även matchen mot England.

På något sätt är det mer sjukt att det inte finns något ursprung än att det gör det. Även om det skulle vara Nigeria istället för Kamerun.

Men vi får se. Finns trots allt tre Nigeriamatcher att gå igenom. Kanske finns ett liknande citat där, kanske inte.
Senast redigerad av avec 2015-12-14 kl. 20:30.
Citera
2015-12-14, 21:04
Medlem
Dofternas avatar
Nästa vecka handlar Vetenskapens Värld om minnen, bla om hur hjärnan väljer vad den vill komma ihåg.
Citera
2015-12-14, 22:04
Medlem
Carelesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Vore ändå kul om det blir en lösning. Hur som helst verkar det bli en dyster dag idag. Ingen ny information varken i eller utanför arkivet. Vi står och stampar.

Någon som ska till arkivet imorgon?
Ja jag har inga förmiddagsföreläsningar imorgon så jag hinner nog gå genom de två nigeriamatcherna med studio. Är det spåret falskt så ger jag nog upp.
Citera
2015-12-14, 22:10
Medlem
popparens avatar
den här tråden är ju gigantisk?
kan någon ge en sammanfattning om vad det handlar om? är det huruvida det är en faktiskt citat eller inte?

jag har i alla fall hört det på någon DVD där sammanfattningar av samtliga VM-krönikor fanns med.
Citera
2015-12-14, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popparen
den här tråden är ju gigantisk?
kan någon ge en sammanfattning om vad det handlar om? är det huruvida det är en faktiskt citat eller inte?

jag har i alla fall hört det på någon DVD där sammanfattningar av samtliga VM-krönikor fanns med.

Än så länge har ingen hittat citatet trots att alla Kameruns matcher från vm94 samt nämnda från vm90 gåtts igenom. Citatet om Kamerun lär vara en myt. Möjligheten som återstår är att det gäller Nigeria.

Här är en sammanfattning:
(FB) Myten kring "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk"

Citat:
Ursprungligen postat av Careless
Ja jag har inga förmiddagsföreläsningar imorgon så jag hinner nog gå genom de två nigeriamatcherna med studio. Är det spåret falskt så ger jag nog upp.

Underbart! Fast jag kommer knappt kunna jobba imorgon. Så spännande. Tack för grym insats!
Senast redigerad av avec 2015-12-14 kl. 22:16.
Citera
2015-12-14, 22:23
Medlem
popparens avatar
intressant! såg klippet från argentina - nigeria-matchen och det såg (så som jag kan minnas det i alla fall) identiskt ut till klippet jag såg från VM-krönikan. sedan är jag dock helt övertygad om att han säger kamerun.

låter lite som den där clint eastwood-myten då han snärtar upp en cigarett från paketet och fångar den i munnen. räck upp handen om du har sett det.
Citera
2015-12-14, 22:25
Medlem
VonObens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avec
ÄMöjligheten som återstår är att det gäller Nigeria.

Colombia var väl en möjlighet också?
Citera
2015-12-14, 22:30
Medlem
Citat:
intressant! såg klippet från argentina - nigeria-matchen och det såg (så som jag kan minnas det i alla fall) identiskt ut till klippet jag såg från VM-krönikan. sedan är jag dock helt övertygad om att han säger kamerun.

låter lite som den där clint eastwood-myten då han snärtar upp en cigarett från paketet och fångar den i munnen. räck upp handen om du har sett det.

Citatet finns inte i VM krönikorna. Det är en av många myter kring detta citat. Folk blandar ihop minnen och skapar egna som inte finns någon annanstans än i dennes huvud.

Citat:
Ursprungligen postat av VonOben
Colombia var väl en möjlighet också?

Ja, men den möjligheten får ses som mycket liten i jämförelse med Nigeriaspåret
Senast redigerad av avec 2015-12-14 kl. 22:32.
Citera
2015-12-14, 22:36
Medlem
mazdaqs avatar
Citat:

Eller som i Psycho där alla är övertygade om att man får se kniven gå in i hjärtat.

Troligtvis har alla bara hört om citatet sen föreställt sig en scen där kameran går över bänken, och alla kan ju höra "Det ser mörkt ut på kameruns avbytarbänk" med Arne Hegerfors röst, även om man inte faktiskt har hört det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in