Citat:
Ursprungligen postat av
avec
Det är inte rasistiskt men skulle du ta upp ämnet med någon sociolog eller genusvetare på universitetet är jag relativt säker på att de skulle tala om att citatet/skämtet är ett uttryck för en vithetsnorm eller liknande och att den befäster ett vi och dom tänk.
Vilket ju dock stämmer. Det är ju faktiskt en ganska långsökt poäng i skämtet. Även om jag fattar poängen & kan flina lite åt citatet så har jag egentligen svårt att förstå hur det kunnat bli så stort, för det är ju ganska långsökt att det skulle vara roligt för att spelarna på bänken är mörka. Hade man själv varit färgad så skulle man säkerligen inte ens tänkt på vad kommentatorn sade & man hade kanske inte fattat poängen ens när citatet dras som skämt.
Frågan är om det hade varit roligt i en match i afrikanska mästerskapet eller i en NBA-match då det ju fullkomligt dräller av mörka bänkar. Eller ens idag då det är så många afrikanska lag med i VM. Det är ju även betydligt vanligare idag med färgade personer både i Sverige & på TV. Blir parallellen så tydlig då? Själva roligheten bygger ju på att man direkt kopplar ordet "mörk" till deras hudfärg.
Citat:
Ämnet för tråden skulle vara helt givet för en dokumentärfilm där man pratar fotbollshistoria, letar efter citatet, pratar med Arne och Lasse A samt låter forskare komma till tals rörande minnesbilder och liknande. Undertonerna av vithetsnorm gör det dock mindre troligt att vi får se en sådan dokumentär.
Ifall det inte kommer någon dokumentär så tror jag snarare att det beror på att ämnet inte anses tillräckligt intressant för att göra en film om. Personligen tycker jag att det är intressant & att det vore kul med en dokumentär, men det finns å andra sidan jävligt mycket som skulle kunna vara intressant. Att TV skulle producera en hel film om ett citat som en sportkommentator aldrig sade, det känns nog inte helt sannolikt faktiskt. Men man vet aldrig.