2016-03-25, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Kan bara säga själv...kanske sagt det innan..Hur som helst så var det på skolgården där vi spelade spontanfotboll. En klasskompis som var med skrattade till och sa citatet...Detta var helt säkert strax efter VM94..kanske på hösten någon gång..vi gick i femte klass. Jag däremot...fattade med en gång vad han menade och tänkte med en gång på Arne..och såg den där klassiska bilden med en mörk skuggbild på avbytarbänken.

Det där med minnesbilder betyder inte att du sett det du med bilden tror dig minnas.

Om jag säger att jag åt hamburgare till middag igår får du säkert upp en minnesbild av det trots att du inte var med. Det är så hjärnan arbetar.
Citera
2016-03-27, 15:47
Medlem
Kvällens avsnitt av "Svenska tv-historier" (SVT 1, kl. 19.45) ska handla om Arne Hegerfors. Törs man hoppas på ett omnämnande av Kamerun-citatet, eller rent av denna tråd?
Citera
2016-03-27, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IntrovertCyniker
Kvällens avsnitt av "Svenska tv-historier" (SVT 1, kl. 19.45) ska handla om Arne Hegerfors. Törs man hoppas på ett omnämnande av Kamerun-citatet, eller rent av denna tråd?

Jag tror faktiskt inte det då citatet kan tolkas som att det har en rasistisk underton. Tror inte ens att Anrell hade publicerat det om det hade varit 2016, han hade definitivt inte haft det på framsidan. Jag blev överraskad att Aftonbladet ens gjort en artikel om ämnet. Media har beröringskräck för allt som kan tolkas det minsta rasistiskt.
Senast redigerad av avec 2016-03-27 kl. 16:11.
Citera
2016-03-27, 16:35
Medlem
2mass avatar
Det troligaste är väl att det är i tv3 sändningar det har sagts. Brasilien-Kamerun är ju inte avförd, man har bara sett svt's eftersändning.
Dom som är säkra på att dom hört citatet live kan väl fundera på om dom hade tv3 1994?
Citera
2016-03-27, 18:18
Medlem
direktörns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2mas
Det troligaste är väl att det är i tv3 sändningar det har sagts. Brasilien-Kamerun är ju inte avförd, man har bara sett svt's eftersändning.
Dom som är säkra på att dom hört citatet live kan väl fundera på om dom hade tv3 1994?

Inte sände TV3 någon match från Fotbolls-VM 1994. SVT hade väl ensamrätt fram tills 1998 då TV4 började sända tillsammans med SVT.
Citera
2016-03-27, 18:26
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Jag tror faktiskt inte det då citatet kan tolkas som att det har en rasistisk underton. Tror inte ens att Anrell hade publicerat det om det hade varit 2016, han hade definitivt inte haft det på framsidan. Jag blev överraskad att Aftonbladet ens gjort en artikel om ämnet. Media har beröringskräck för allt som kan tolkas det minsta rasistiskt.

Jag har faktiskt oerhört svårt att se denna rasism, och då har jag ändå betydligt lättare att se sådan än t ex den gemene flashbackaren.
Citera
2016-03-27, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av direktörn
Inte sände TV3 någon match från Fotbolls-VM 1994. SVT hade väl ensamrätt fram tills 1998 då TV4 började sända tillsammans med SVT.

Jo, TV3 sände några matcher från VM 1994, dock bara en liten bråkdel av matcherna, vet ej om Kamerun var involverad i någon av dem.
Citera
2016-03-27, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Jo, TV3 sände några matcher från VM 1994, dock bara en liten bråkdel av matcherna, vet ej om Kamerun var involverad i någon av dem.

Hegerfors kommenterade dock bara för SVT.

Så TV3 spåret känns väldigt långsökt. I synnerhet då det bara gäller 94 och då hade vi kommit längre rent tekniskt.
Citera
2016-03-27, 22:39
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av direktörn
Eh? Jo..det gjorde dom..

VM 1990 var sista gången SVT hade ensamrätt.

TV3 sände bara dock i gruppspelet. Inkl. Brasilien-Kamerun.
Senast redigerad av Steff83 2016-03-27 kl. 22:43.
Citera
2016-03-28, 08:48
Medlem
Clay Allisons avatar
Antar att ämnet inte berördes i SVT's program om Hegerfors igår påskdagen?

Citat:
Ursprungligen postat av 2mas

Är det verkligen det troligaste? Är det inte troligare att citatet är ett falskt kollektivt minne?
Senast redigerad av Clay Allison 2016-03-28 kl. 08:51.
Citera
2016-03-28, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Jag har faktiskt oerhört svårt att se denna rasism, och då har jag ändå betydligt lättare att se sådan än t ex den gemene flashbackaren.

Det är inte rasistiskt men skulle du ta upp ämnet med någon sociolog eller genusvetare på universitetet är jag relativt säker på att de skulle tala om att citatet/skämtet är ett uttryck för en vithetsnorm eller liknande och att den befäster ett vi och dom tänk.

Ämnet för tråden skulle vara helt givet för en dokumentärfilm där man pratar fotbollshistoria, letar efter citatet, pratar med Arne och Lasse A samt låter forskare komma till tals rörande minnesbilder och liknande. Undertonerna av vithetsnorm gör det dock mindre troligt att vi får se en sådan dokumentär.
Senast redigerad av avec 2016-03-28 kl. 09:23.
Citera
2016-03-28, 12:42
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Det är inte rasistiskt men skulle du ta upp ämnet med någon sociolog eller genusvetare på universitetet är jag relativt säker på att de skulle tala om att citatet/skämtet är ett uttryck för en vithetsnorm eller liknande och att den befäster ett vi och dom tänk.

Vilket ju dock stämmer. Det är ju faktiskt en ganska långsökt poäng i skämtet. Även om jag fattar poängen & kan flina lite åt citatet så har jag egentligen svårt att förstå hur det kunnat bli så stort, för det är ju ganska långsökt att det skulle vara roligt för att spelarna på bänken är mörka. Hade man själv varit färgad så skulle man säkerligen inte ens tänkt på vad kommentatorn sade & man hade kanske inte fattat poängen ens när citatet dras som skämt.

Frågan är om det hade varit roligt i en match i afrikanska mästerskapet eller i en NBA-match då det ju fullkomligt dräller av mörka bänkar. Eller ens idag då det är så många afrikanska lag med i VM. Det är ju även betydligt vanligare idag med färgade personer både i Sverige & på TV. Blir parallellen så tydlig då? Själva roligheten bygger ju på att man direkt kopplar ordet "mörk" till deras hudfärg.

Citat:
Ämnet för tråden skulle vara helt givet för en dokumentärfilm där man pratar fotbollshistoria, letar efter citatet, pratar med Arne och Lasse A samt låter forskare komma till tals rörande minnesbilder och liknande. Undertonerna av vithetsnorm gör det dock mindre troligt att vi får se en sådan dokumentär.

Ifall det inte kommer någon dokumentär så tror jag snarare att det beror på att ämnet inte anses tillräckligt intressant för att göra en film om. Personligen tycker jag att det är intressant & att det vore kul med en dokumentär, men det finns å andra sidan jävligt mycket som skulle kunna vara intressant. Att TV skulle producera en hel film om ett citat som en sportkommentator aldrig sade, det känns nog inte helt sannolikt faktiskt. Men man vet aldrig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in