Flashback bygger pepparkakshus!
2016-05-20, 03:28
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av affekaffe
Frågan är vad Arne Hägerfors själv säger om denna legend? Jag vill minnas att han någonstans hade sagt att citatet stämde eller om det sades på ett annat sätt. Var det inte i någon offsidetidning eller något annat fotbollsmagasin.

I alla legender finns det alltid ett korn av sanning, sådana här långlivade myter brukar oftast ha någon substans i sig.

Han är ganska konsekvent på så vis att han inte ändrar story i alla fall. Han säger alltid att det skedde i England-Kamerun 1990 och att han inte minns det direkt själv eftersom det är så mycket han kommenterar. Han medger alltid att någon uppmärksam tittare sagt det i efterhand till honom. Vad som är störigt med intervjuerna är att han aldrig får formulera med egna ord om det där citatet. De som intervjuar är alltid så ivriga att de nästan lägger orden i munnen på honom. Något som är ännu roligare är att han i en av de där intervjuerna säger att ca hälften av alla citat han tillskrivits är myter

Ja, det är ju det tråden försökt utreda. Om det är någon form av förvrängning på ett annat citat, vilket är mycket möjligt. Det är dock som att leta efter en nål i en höstack.
Citera
2016-05-20, 03:46
Medlem
Ferry31s avatar
Det är för mycket som pekar på myt vi det här laget. Totalt osannolikt att citatet existerat:

- Något klipp ligger inte uppe på nätet
- Det finns inga döda länkar till något heller
- Någon borde sannolikt ha en ljudupptagning bland sina inspelade videoband. Det här citatet ska ha yttrats under en tid när folk bandade allt, speciellt VM-matcher.
- Den här tråden har varit uppe i snart ett halvår och uppmärksammats i media. Om någon hade haft bevis så hade det varit upplagt i tråden för att tysta ner alla oss som ställt oss på mytlinjen.
- Det finns inga tydliga minnesbilder från många som säger sig komma ihåg detta. Många säger att Kamerun spelade och att de garvade hemma i soffan, sen tar det stopp.
- De finns ingen röd tråd bland dem som minns det mer detaljerat. Alla uppger olika motståndare till Kamerun och vissa föreslår 1990, andra 1994. Vissa säger till och med att citatet yttrades av Arne i matcher som han inte ens kommenterade. Bara det är ett bevis på att minnen är svaga och opålitliga.
- Arne säger själv att hälften av alla citat som han tillskrevs inte stämmer. Säger det inte något?
- Citatet kontrollerades aldrig efter att det dokumenterades första gången. Anrell har med det för första gången i sin bok, men han gjorde aldrig någon research. Det har ALDRIG undersökts närmare. Det har bara blivit allmänt vedertaget från början och aldrig verifierats på riktigt.

Ni som fortfarande är säkra på att det har yttrats av Arne i någon VM-match är onekligen helt jävla lost.
Citera
2016-05-20, 10:09
Medlem
Glorkass avatar
Är på väg in på KB nu för att försöka sudda ut ytterligare ett par frågetecken.
Vem vet, om ett par timmar kanske jag har citatet 😄
Citera
2016-05-20, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glorkas
Är på väg in på KB nu för att försöka sudda ut ytterligare ett par frågetecken.
Vem vet, om ett par timmar kanske jag har citatet 😄

Trevligt!

Kolla gärna klippet från Jugoslavien - Columbia som någon tipsade om, om du får tid över.

-------------------
Jugoslavien - Colombia, 34e min i 2a halvlek, Jugoslavien får straff. Bänken visas i utl. sändningar.
https://m.youtube.com/watch?v=VQEqBlTt-Lg

Matchen spelades 1990-06-14
Tid för avspark: 17:00
Visades i SVT TV1
Källa:
https://smdb.kb.se/catalog/search?q=1990-06-14&x=0&y=0
Senast redigerad av avec 2016-05-20 kl. 10:57.
Citera
2016-05-21, 14:18
Medlem
Glorkass avatar
Här kommer en rapport om gårdagens citatjakt inne på KB:

Jag börjar med att leta upp JUG-COL från VM 1990, kan tyckas vara en märklig match för att leta upp ett Arne-citat om Kamerun, men jag håller ett öppet sinne och tidsangivelsen var så pass tydlig att det borde bli lätt att hitta rätta stället, dvs minut 34 i samband med straffen.
Som vanligt är det inga tidsmarkeringar i bilden på den här tiden, så jag är inte helt säker på var i matchen man befinner sig. Det är två kommentatorer som snackar, ingen av dem är Arne eller Bosse.
Jag hittar 1-0-målet vid minut 28. Jozic. Som vanligt är det väldigt lite bänkbilder, och de få gånger som bänken visas är det alltid close-ups av tränarens ansikte.
Jugoslaverna ligger på, nära 2-0. Kommentatorerna är väldigt lågmälda, när straffsparken döms tar det 4 sekunder för dem att överhuvudtaget reagera med att i lugn ton konstatera "....straffspark...."
Bänken visas nu, det ser EXAKT ut som i youtubelänken från samma match (men med utländsk kommentator). Bänken deppar mycket riktigt, men kommentatorerna pratar bara om att straffen var hårt dömd.
Räddning, ingen bild av bänken. Strax efter kommer resultatet från matchen Rumänien-Kamerun upp i rutan, denna match visades ej av SVT såsom tidigare konstaterats. Inga klipp visas heller.
Vi kan avfärda denna match, men ändå intressant att bildproduktionen är exakt samma som i utländska sändningar - vilket jag reagerat på tidigare - vilket öppnar för att andra användare som orkar kan ju leta upp lämpliga bänkbilder från VM 90 så kan man kolla av dem sen med svensk kommentator.

Nästa match: ARG-KAM, invigningsmatchen från VM 1990.
Forts. följer.
Citera
2016-05-21, 14:23
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Här kommer en rapport om gårdagens citatjakt inne på KB:

Jag börjar med att leta upp JUG-COL från VM 1990, kan tyckas vara en märklig match för att leta upp ett Arne-citat om Kamerun, men jag håller ett öppet sinne och tidsangivelsen var så pass tydlig att det borde bli lätt att hitta rätta stället, dvs minut 34 i samband med straffen.
Som vanligt är det inga tidsmarkeringar i bilden på den här tiden, så jag är inte helt säker på var i matchen man befinner sig. Det är två kommentatorer som snackar, ingen av dem är Arne eller Bosse.
Jag hittar 1-0-målet vid minut 28. Jozic. Som vanligt är det väldigt lite bänkbilder, och de få gånger som bänken visas är det alltid close-ups av tränarens ansikte.
Jugoslaverna ligger på, nära 2-0. Kommentatorerna är väldigt lågmälda, när straffsparken döms tar det 4 sekunder för dem att överhuvudtaget reagera med att i lugn ton konstatera "....straffspark...."
Bänken visas nu, det ser EXAKT ut som i youtubelänken från samma match (men med utländsk kommentator). Bänken deppar mycket riktigt, men kommentatorerna pratar bara om att straffen var hårt dömd.
Räddning, ingen bild av bänken. Strax efter kommer resultatet från matchen Rumänien-Kamerun upp i rutan, denna match visades ej av SVT såsom tidigare konstaterats. Inga klipp visas heller.
Vi kan avfärda denna match, men ändå intressant att bildproduktionen är exakt samma som i utländska sändningar - vilket jag reagerat på tidigare - vilket öppnar för att andra användare som orkar kan ju leta upp lämpliga bänkbilder från VM 90 så kan man kolla av dem sen med svensk kommentator.

Nästa match: ARG-KAM, invigningsmatchen från VM 1990.
Forts. följer.
Beundrar ditt hårda arbete, stort tack för det.

Tror dock inte att det kommer hittas någonstans. Känns väldigt långtsökt att det plötsligt skulle dyka upp i en match som 1) Arne Hegerfors inte ens kommenterade, och 2) en match där Kamerun inte ens är inblandat.

Än en gång dock, kul att du tar dig tiden och dina rapporter är intressanta att läsa.
Citera
2016-05-21, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Beundrar ditt hårda arbete, stort tack för det.

Tror dock inte att det kommer hittas någonstans. Känns väldigt långtsökt att det plötsligt skulle dyka upp i en match som 1) Arne Hegerfors inte ens kommenterade, och 2) en match där Kamerun inte ens är inblandat.

Än en gång dock, kul att du tar dig tiden och dina rapporter är intressanta att läsa.

Ja, stort tack Glorkas för ditt arbete! Det är en fröjd att läsa dina rapporter!
Citera
2016-05-21, 14:36
Medlem
Glorkass avatar
Forts:
Argentina - Kamerun öppningsmatch VM 1990.
Sändningen inleds med prat om Kameruns väg till VM. Ganska torrt prat, inga skämt om någons hudfärg över huvudtaget, men ganska rytmiskt sound ackompanjerar bilder av afrikanska spelare som joxar med en boll i en kåkstad.
Nu visas Arne i studion! pratar lite torrt om Kameruns väg till VM. En ung och stilig Stefan Rehn är också med i studion, han hade väl redan lämnat DIF vid det här laget men hans grova stockholmska är tydlig. Varför var han inte med i VM 90, nån som minns? skada? Med Rehn hade vi nog vunnit mot Costa Rica tänker jag....
Invigningen börjar och Gianna Nannini eller hur det nu stavas sjunger VM-låten från gräset.
Kommentatorer är Bo Hansson och nån dialektal snubbe som inte säger så mycket.
Bosse är ju inte helt otänkbar som sägare av citatet, så jag lyssnar lite extra varje gång han pratar.
"Mpede är en riktig trollgubbe" säger han, men närmare än så kommer vi inte i första halvlek.
Men hoppet lever, för Arne är ju i studion och kommenterar repris-situationer i halvtid! Jag ser hela halvtidsvilan, kommer det bara en bänkbild här så... men nej, bara målchanser visas. Kanske kommer mer Arne-prat efter matchen?
Andra halvlek börjar, nu kommer det röda kortet som jag väntat på! Spelaren går ut på ett typiskt teatraliskt afrikanskt vis. orättvist behandlad. Ingen bänk visas. Hela publiken verkar hålla på Kamerun nu, är det för att italienarna ogillar Argentina? Kamerun gör ett byte och nu visas nån slarvig handkamera från i närheten av bänken. Detta med hur sällan bänken visas är en av de grejer som faktiskt talar lite emot citatet, det känns som att man nästan aldrig filmar bänken på den här tiden.
Nu kommer Kameruns överraskande 1-0-mål, och nu visas minsann Kamerunbänken! Bakifrån, och det ser allt annat än mörkt ut då de jublar som dårar. Bosse tar inte chansen att prata hudfärg utan matchen går vidare. Alltså har jag nu sett hela segmentet minut 60-67 och inget citat kom.
Men jag vet ju att ett smaskigt Arne-referat kan komma efter matchen så jag ser klart hela. Kamerun åker på ett rött kort till, minut 88-89. Nu visas en bild från läktaren där en gubbe har tuppat av, är det en argentinier? undrar vad han gör idag? Bosse pratar om "den höga pressen i såna här matcher, är det hjärtat". Bara 2 minuters tillägg och sen är matchen slut.
Eftersnacket då? Nix. Kort genomgång av den tveksamma utvisningen. Inte mycket Arnesnack alls, ingen bänk visas i sammandraget.
Den matchen kan vi avfärda. Det är inte här det sägs.

Men jag har ett uppslag kvar att gå igenom innan dagen är över, en riktig outsider!
Forts följer.
Citera
2016-05-21, 15:18
Medlem
Glorkass avatar
Den tredje matchen jag tar mig an den här dagen är lite speciell.
Jag har nämligen fått in tips om att det hela skulle härstamma från OS-fotbollen i Barcelona 1992.
Helt dumt låter det ändå inte, turneringen ligger rätt i tiden, mitt emellan de två aktuella VM-turneringarna, det är också lätt att glömma bort OS-turneringen, vittnet kan ha hört citatet här och sedan automatiskt tänkt "måste väl varit ett VM..?" För det tredje: Sverige är ju med, och möter Marocko i gruppspel. Den utser jag till ena kandidaten och semifinalen Spanien-Ghana den andra.

Alltså är Sverige-Marocko första matchen jag letar upp.
SVT2: SWE-Marocko 28 juli 1992, 4-0.
Visar sig snabbt att Bosse Hansson är kommentator, lite synd men OK.
Detta är ju en helt bortglömd svensk seger, man kan lugnt säga att den här turneringen kom i kläm mellan hemma EM-92 och VM 94. Jag har själv inget som helst minne från OS-fotbollen 1992.
Brolin gör tidigt 1-0 i matchen och jag konstaterar att man får se en utmärkt vinkel av bänken! Tyvärr är det den svenska bänken, och det är jubelbilder från tränaren.
2-0 kommer strax efter, fyfan vilket bra lag vi hade tänker jag. Mera jubel-bänk och ingen bild från Marockos bänk. Sändningen byter nu till SVT1 och jag följer efter. Efter ca 25 minuter är det paus och sändningen byter tillbaka till tvåan. Eftersom det är OS finns det andra saker att rapportera från så det visas lite annan sport ett tag.
Nu går de till studion, och där sitter ju Arne Hegerfors! Tillsammans med den skitnödige poeten Ernst Brunner av någon outgrundlig anledning. Nu börjar matchen, men Arne får ingen kontakt med Bosse Hansson så matchen rullar i bakgrunden med en pratande Arne! Tänk om bänken kommer upp nu, då vore det inte så konstigt att Arne glömt att han skämtat om mörk bänk....

Men detta sker inte utan Bosse kommer åter i kontakt och börjar kommentera. Nu lämnar de plötsligt matchen för simning, mitt under pågånde match! Och då passar Sverige på att göra 3-0 vilket tittarna missar. Det hade sina sidor att bevaka ett OS med bara två kanaler uppenbarligen...
Men en repris kostar de på sig, man får se den evige talangen Johnny Rödlund i REJÄL hockeyfrilla som gör mål. Jag hoppar fram lite i matchen för att hitta bänkbilder med bistra nordafrikanska uppsyner. Marocko har en vit tränare visar det sig, och han zoomas minsann in på bänken. Men inget sägs om detta.
Nu gör Brolin 4-0, mer jublande Sverigebänk i bild. Och lite fyllon från läktaren med 90-tals-supporterprylar på sig. Man får se sveriges tränare anteckna i blocket och detta kommenterar Bosse. Marocko gör ett byte, nu får man äntligen se Marockos bänk från sidan! inget sägs.

Matchen är slut, och nu ska Arne och Brunner kommentera och sammanfatta till bilder! Härligt.
Tyvärr är det sällan bänkbilder i best-of, av förklarliga skäl. Fokus läggs på mål och matchsituationer och inte bänkens reaktioner. Det närmaste vi kommer citatet är att Ernst Brunner säger "Marockanerna borde ju ha ökenvana". Arne skämtar inte alls tyvärr.

Sen säger Brunner äntligen något vettigt: "Jag tror att vi är inne i en era av storhet i svensk fotboll."
Det hade han ju jävligt rätt i. Men något citat kom inte.

Jag letar även upp dagen då Spanien besegrade Ghana i OS-semifinal. Hoppas på Arne som kommentator. Visade sig dock att den inte sändes i SVT utan de valde brottning och friidrott istället. Så kan det gå.

Vi kan nog glömma OS i barcelona 1992 i detta avseende....

Det var allt för den här gången!
Citera
2016-05-21, 15:37
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Jag har nämligen fått in tips om att det hela skulle härstamma från OS-fotbollen i Barcelona 1992.
Helt dumt låter det ändå inte, turneringen ligger rätt i tiden, mitt emellan de två aktuella VM-turneringarna, det är också lätt att glömma bort OS-turneringen, vittnet kan ha hört citatet här och sedan automatiskt tänkt "måste väl varit ett VM..?" För det tredje: Sverige är ju med, och möter Marocko i gruppspel. Den utser jag till ena kandidaten och semifinalen Spanien-Ghana den andra.

Detta är ju en helt bortglömd svensk seger, man kan lugnt säga att den här turneringen kom i kläm mellan hemma EM-92 och VM 94. Jag har själv inget som helst minne från OS-fotbollen 1992.
Brolin gör tidigt 1-0 i matchen och jag konstaterar att man får se en utmärkt vinkel av bänken! Tyvärr är det den svenska bänken, och det är jubelbilder från tränaren.
2-0 kommer strax efter, fyfan vilket bra lag vi hade tänker jag. Mera jubel-bänk och ingen bild från Marockos bänk. Sändningen byter nu till SVT1 och jag följer efter. Efter ca 25 minuter är det paus och sändningen byter tillbaka till tvåan. Eftersom det är OS finns det andra saker att rapportera från så det visas lite annan sport ett tag.
Nu går de till studion, och där sitter ju Arne Hegerfors! Tillsammans med den skitnödige poeten Ernst Brunner av någon outgrundlig anledning. Nu börjar matchen, men Arne får ingen kontakt med Bosse Hansson så matchen rullar i bakgrunden med en pratande Arne! Tänk om bänken kommer upp nu, då vore det inte så konstigt att Arne glömt att han skämtat om mörk bänk....

Men detta sker inte utan Bosse kommer åter i kontakt och börjar kommentera. Nu lämnar de plötsligt matchen för simning, mitt under pågånde match! Och då passar Sverige på att göra 3-0 vilket tittarna missar. Det hade sina sidor att bevaka ett OS med bara två kanaler uppenbarligen...
Men en repris kostar de på sig, man får se den evige talangen Johnny Rödlund i REJÄL hockeyfrilla som gör mål. Jag hoppar fram lite i matchen för att hitta bänkbilder med bistra nordafrikanska uppsyner. Marocko har en vit tränare visar det sig, och han zoomas minsann in på bänken. Men inget sägs om detta.
Nu gör Brolin 4-0, mer jublande Sverigebänk i bild. Och lite fyllon från läktaren med 90-tals-supporterprylar på sig. Man får se sveriges tränare anteckna i blocket och detta kommenterar Bosse. Marocko gör ett byte, nu får man äntligen se Marockos bänk från sidan! inget sägs.

Matchen är slut, och nu ska Arne och Brunner kommentera och sammanfatta till bilder! Härligt.
Tyvärr är det sällan bänkbilder i best-of, av förklarliga skäl. Fokus läggs på mål och matchsituationer och inte bänkens reaktioner. Det närmaste vi kommer citatet är att Ernst Brunner säger "Marockanerna borde ju ha ökenvana". Arne skämtar inte alls tyvärr.

Sen säger Brunner äntligen något vettigt: "Jag tror att vi är inne i en era av storhet i svensk fotboll."

Jag letar även upp dagen då Spanien besegrade Ghana i OS-semifinal. Hoppas på Arne som kommentator. Visade sig dock att den inte sändes i SVT utan de valde brottning och friidrott istället. Så kan det gå.

Fantastiskt gräv och fantastisk läsning i vanlig ordning.

Edit:

Synd att en så lovande svensk insats som OS 92 slutade med uttåg mot Australien av alla lag.

Eller vänta - är inte den här OS-insatsen enormt överskattad? Tvåa oavgjorda matcher mot Paraguay och Sydkorea, en vinst mot Marocko, och sen förlust mot Australien? Låter ju nästan som en floppturnering förutom att man vann gruppen (var ju knappast en mördande sådan, dock).
Senast redigerad av BarryHero 2016-05-21 kl. 15:40.
Citera
2016-05-21, 17:05
Medlem
Ferry31s avatar
Bra jobbat Glorkas. Kudos till dig som gör jobbet alla idioter i den här tråden borde göra egentligen, då det är de som ska bevisa att de har rätt och inte tvärtom.

Men som sagt, respekt för att du tog dig tid.
Citera
2016-05-21, 17:09
Medlem
Citat:

Stort tack för grävet! Otrolig arbetsinsats!

Det säger det mesta om citatet när vi nu kommit till Sverige mot Marocko från OS 92 med Bo Hansson som kommentator som hetaste kandidaten. Det ser minst sagt illa ut för myten...
Senast redigerad av avec 2016-05-21 kl. 17:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in