Citat:
Ursprungligen postat av
Glorkas
Den tredje matchen jag tar mig an den här dagen är lite speciell.
Jag har nämligen fått in tips om att det hela skulle härstamma från OS-fotbollen i Barcelona 1992.
Helt dumt låter det ändå inte, turneringen ligger rätt i tiden, mitt emellan de två aktuella VM-turneringarna, det är också lätt att glömma bort OS-turneringen, vittnet kan ha hört citatet här och sedan automatiskt tänkt "måste väl varit ett VM..?" För det tredje: Sverige är ju med, och möter Marocko i gruppspel. Den utser jag till ena kandidaten och semifinalen Spanien-Ghana den andra.
Alltså är Sverige-Marocko första matchen jag letar upp.
SVT2: SWE-Marocko 28 juli 1992, 4-0.
Visar sig snabbt att Bosse Hansson är kommentator, lite synd men OK.
Detta är ju en helt bortglömd svensk seger, man kan lugnt säga att den här turneringen kom i kläm mellan hemma EM-92 och VM 94. Jag har själv inget som helst minne från OS-fotbollen 1992.
Brolin gör tidigt 1-0 i matchen och jag konstaterar att man får se en utmärkt vinkel av bänken! Tyvärr är det den svenska bänken, och det är jubelbilder från tränaren.
2-0 kommer strax efter, fyfan vilket bra lag vi hade tänker jag. Mera jubel-bänk och ingen bild från Marockos bänk. Sändningen byter nu till SVT1 och jag följer efter. Efter ca 25 minuter är det paus och sändningen byter tillbaka till tvåan. Eftersom det är OS finns det andra saker att rapportera från så det visas lite annan sport ett tag.
Nu går de till studion, och där sitter ju Arne Hegerfors! Tillsammans med den skitnödige poeten Ernst Brunner av någon outgrundlig anledning. Nu börjar matchen, men Arne får ingen kontakt med Bosse Hansson så matchen rullar i bakgrunden med en pratande Arne! Tänk om bänken kommer upp nu, då vore det inte så konstigt att Arne glömt att han skämtat om mörk bänk....
Men detta sker inte utan Bosse kommer åter i kontakt och börjar kommentera. Nu lämnar de plötsligt matchen för simning, mitt under pågånde match! Och då passar Sverige på att göra 3-0 vilket tittarna missar. Det hade sina sidor att bevaka ett OS med bara två kanaler uppenbarligen...
Men en repris kostar de på sig, man får se den evige talangen Johnny Rödlund i REJÄL hockeyfrilla som gör mål. Jag hoppar fram lite i matchen för att hitta bänkbilder med bistra nordafrikanska uppsyner. Marocko har en vit tränare visar det sig, och han zoomas minsann in på bänken. Men inget sägs om detta.
Nu gör Brolin 4-0, mer jublande Sverigebänk i bild. Och lite fyllon från läktaren med 90-tals-supporterprylar på sig. Man får se sveriges tränare anteckna i blocket och detta kommenterar Bosse. Marocko gör ett byte, nu får man äntligen se Marockos bänk från sidan! inget sägs.
Matchen är slut, och nu ska Arne och Brunner kommentera och sammanfatta till bilder! Härligt.
Tyvärr är det sällan bänkbilder i best-of, av förklarliga skäl. Fokus läggs på mål och matchsituationer och inte bänkens reaktioner. Det närmaste vi kommer citatet är att Ernst Brunner säger "Marockanerna borde ju ha ökenvana". Arne skämtar inte alls tyvärr.
Sen säger Brunner äntligen något vettigt: "Jag tror att vi är inne i en era av storhet i svensk fotboll."
Det hade han ju jävligt rätt i. Men något citat kom inte.
Jag letar även upp dagen då Spanien besegrade Ghana i OS-semifinal. Hoppas på Arne som kommentator. Visade sig dock att den inte sändes i SVT utan de valde brottning och friidrott istället. Så kan det gå.
Vi kan nog glömma OS i barcelona 1992 i detta avseende....
Det var allt för den här gången!
Fantastiskt gräv och fantastisk läsning i vanlig ordning.
Edit:
Synd att en så lovande svensk insats som OS 92 slutade med uttåg mot Australien av alla lag.
Eller vänta - är inte den här OS-insatsen enormt överskattad? Tvåa oavgjorda matcher mot Paraguay och Sydkorea, en vinst mot Marocko, och sen förlust mot Australien? Låter ju nästan som en floppturnering förutom att man vann gruppen (var ju knappast en mördande sådan, dock).