2015-12-15, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vimes76
"Milla gör mål och så kommer den den där hörndansen igen. Ja, jag säger då det.."
- Agne Jälevik i fotbollsVM -90 mellan Kamerun - Colombia

Där ser man, enligt min citatsamling är det Agne som kommenterat. Det verkar långsökt att han sa det om mörker och avbytarbänkar, även om en viss kolonial attityd kan skönjas i Colombia-citatet.

Av inslagen från SVT krönikan att döma så kommenterades Argentina - Kamerun av Bo Hansson och Colombia - Kamerun av Agne Jälevik.

Bisittare hade de väl inte 1990?
Citera
2015-12-15, 22:58
Medlem
"Ja, vad fan skall man säga? Det är väl bara att bryta ihop och gå vidare"
- Okänd lokal fotbollstränare i Radio Norrbotten, efter att laget förlorat med 1-8 (1996)

Lite Ot, men. Detta citat brukar tillskrivas Per Elofsson som uttryckt sig så istället för det normala "det är bara att bita ihop och komma igen". Om man googlar på tränarens uttryck så påstås det att det tillskrivs Mark Levengood (!) eller hans mormor. Det vete fasen, här kan det ligga en gravad hund. Nu för tiden tror ju alla att ordspråket på riktigt heter "bryta ihop och komma igen". T ex när Lotta Schelin säger det så vet jag ju att det inte är för att hon ska vara rolig utan tvärtom tror det är ett korrekt uttryck.
Citera
2015-12-15, 23:29
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
"Ja, vad fan skall man säga? Det är väl bara att bryta ihop och gå vidare"
- Okänd lokal fotbollstränare i Radio Norrbotten, efter att laget förlorat med 1-8 (1996)

Lite Ot, men. Detta citat brukar tillskrivas Per Elofsson som uttryckt sig så istället för det normala "det är bara att bita ihop och komma igen". Om man googlar på tränarens uttryck så påstås det att det tillskrivs Mark Levengood (!) eller hans mormor. Det vete fasen, här kan det ligga en gravad hund. Nu för tiden tror ju alla att ordspråket på riktigt heter "bryta ihop och komma igen". T ex när Lotta Schelin säger det så vet jag ju att det inte är för att hon ska vara rolig utan tvärtom tror det är ett korrekt uttryck.
Haha jag har alltid undrat varför folk säger "bryta ihop och gå vidare." Varför skulle man vilja bryta ihop, liksom? Visste inte att det ursprungligen kom från en felsägning.
Citera
2015-12-15, 23:40
Medlem
Hittade citatet bland mina papper, men det gav inget, förutom vetskapen att det är från 1995 som tidigare framkommit

"Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk..."
- Arne Hegerfors SVT

Hade hoppats att det kanske stod lite mer exakt info i mina gamla papper. Blir ett par andra som tröst.

"Serven hade en hastighet på 205 km/h, som en moped ungefär.."
- Thommy Engstrand under Davis Cup finalen

"När han kom hem från PSV fick han t.o.m uppsöka en psykopat"
- Janne Jingryd förklarar Torbjörn Nilssons problem med självförtroendet i Tipsextra
Citera
2015-12-15, 23:45
Medlem
liddens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bacoon
Helt klart starkaste spåret just nu bör väl ändå vara Nigeria-Argentina?

Myten är Hegerfors och Kamerun. Nigeria-Argentina, starkt spår? Snarare ett väldigt väldigt litet halmstrå.

Det här är en myt och jag kommer bli mycket förvånad om det kommer fram något annat.
Citera
2015-12-15, 23:55
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Haha jag har alltid undrat varför folk säger "bryta ihop och gå vidare." Varför skulle man vilja bryta ihop, liksom? Visste inte att det ursprungligen kom från en felsägning.

Då tycker jag att Plex Peterssons "dra sig i pungen och landa" är mer målande.
Citera
2015-12-16, 00:27
Medlem
AnotherStrangers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bisl01
Snart är dock nigeria-italien förlängningen genomkikad från början till slut. Å det är ju bara under förlängningen nigeria legat under...
Som tidigare påpekats så behöver citatet inte syfta till att spelarna på avbytarbänken ser deppiga ut för att dom ligger under, utan snarare på att laget i fråga inte har några vettiga spelare att byta in.

Citat:
Ursprungligen postat av mefedronkungen
Jag har alltid irriterat mig på detta citat eftersom att det senare återberättats fel. Matchen ifråga är en VM match i början av 90-talet med ett afrikanskt lag. Kommentatorn(Vet inte om det var Arne) sa då något i stil med att det såg mörkt ut för motståndarlaget vilket var lite plumpt då de spelade mot ett afrikanskt lag. Det här med att det var riktat mot den afrikanska avbytarbänken har någon kommit på efteråt.
Här har vi alltså en ny teori...

Citat:
Hittade citatet bland mina papper, men det gav inget, förutom vetskapen att det är från 1995 som tidigare framkommit
September 1994 för att vara mer exakt.

Citat:
Ursprungligen postat av Careless
Återkommer imorgon eftermiddag med Arg-Nig och Sve-Kam-studio om ingen annan hunnit se dem.
Då sätter jag mitt sista hopp om att finna citatet till dig!
Senast redigerad av AnotherStranger 2015-12-16 kl. 00:30.
Citera
2015-12-16, 03:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnotherStranger

Här har vi alltså en ny teori...

!

Fast egentligen är den ju väldigt lik:

--------
Okänd Bild finns dock på denna okända man
"...och ur engelsk synpunkt så såg det ju mörkt ut ett tag."
SVT Studio innan 1a förlängningskvarten, Kamerun - England, VM 1990
(anv: Careless 2 )
--------

Om citatet "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk" nu är en myt vilket det ser ut att vara så är det inte svårt att förstå hur den uppkommit. Många har ju faktiskt hört liknande citat. Att det ser mörkt ut för ena laget eller något annat som går att härleda till hudfärg säger ju kommentatorerna lite då och då och hamnar det i en match med ett afrikanskt lag blir det en grej.

Sedan tror folk att när de hör citatet "det ser mörkt ut på kameruns avbytarbänk" att det är en felaktig tvist på det de hört. Fast de inbillar sig fortfarande att de hört citatet även om det inte var exakt så. Tycker fler och fler vittnen i tråden berättar om att citatet är felaktigt återgivet.

När man sedan går igenom och granskar vilka matcher Arne faktiskt kommenterat Kamerun direkt i, i VM så är det bara EN. Ja, bara EN. Kamerun - England så att Arne var säker på att det är den matchen är inte vidare konstigt. Han vet säkert att det var den enda han kommenterat direkt. Det är säkert också därför som även Anrell ansluter sig till teorin att det måste vara England - Kamerun.

Och om vi ska lägga på eftersändingar som Arne kommenterar så blir det en match till; Sovjet - Kamerun.

I VM 1994 där flest tror sig ha hört citatet kommenterade Arne inte Kamerun över huvud taget. Varken direkt eller i eftersändning.

Arne började på SVT 1969. Kamerun var inte med i OS innan 1995 så det spåret kan avskrivas det med.

Det verkar som att den enda match Arne kommenterat Kamerun live över huvud taget 1969-1994 är just matchen England - Kamerun.
Senast redigerad av avec 2015-12-16 kl. 04:26.
Citera
2015-12-16, 06:07
Medlem
Ferry31s avatar
Det kommer bara fortsätta komma upp nya teorier om citatet. Det är dags nu att börja snäva av urvalet av matcherna och snart fastställa det officiellt som en stor fet myt. Nu har vi kommit så långt med grävandet att sannolikheten att citatet nånsin kommer hittas måste betraktas som minimal.
Citera
2015-12-16, 06:17
Medlem
Ferry31s avatar
https://www.youtube.com/watch?v=FLaCnHtFWm8

- Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk, den minns du, eller hur?
- Ja...och jag kan ju bakgrunden till det också.

"Jag tror de skulle gå till kvartsfinal eller semifinal"
"Och matchen var avgjord. Kamerun leder med 3-1 eller nåt i den stilen"

Citera
2015-12-16, 09:50
Medlem
Skvistens avatar
Glömmer aldrig wm 2002 då jag såg Tyskland-Kamerum på Åländsk tv (refererat av på ålandssvensk av en riktigt skön kille).
Han höll stenhårt på Tyskarna och fällde den ena nedlåtande kommentaren efter den andra om "afrikanerna".

Kommer speciellt två saker han sa:

"Afrikanerna är som rivna får av hungriga Rottweilers" samt "alla vet ju att afrikaner inte kan simma för de har ju så tungt skellett"

Nån mer som såg och hörde denna matchen?

Vi har fortfarande kul åt detta

Tyskarna vann med 2-0 tror jag.
Citera
2015-12-16, 09:51
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
Det kommer bara fortsätta komma upp nya teorier om citatet. Det är dags nu att börja snäva av urvalet av matcherna och snart fastställa det officiellt som en stor fet myt. Nu har vi kommit så långt med grävandet att sannolikheten att citatet nånsin kommer hittas måste betraktas som minimal.
Inte alls. Jag har matchen inspelad på VHS.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in