2018-10-02, 21:03
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Finns inget som hindrar dig från att själv gå till KB och kolla på matcherna om du nu inte tror på dem som varit där. Att spela in ljudet är betydligt lättare än att smygfilma.

Man måste ha ett konto hos SMDB. Det är dock inte jättesvårt att skaffa, man måste
Du som forskar har tillgång till Kungliga bibliotekets audiovisuella samlingar. Ditt resultat ska även andra kunna ta del av. Du kan titta och lyssna på samlingarna om du

Citat:
• studerar eller forskar på högskolenivå
• är författare eller journalist
• gör research inför konstnärlig verksamhet
• behöver förbereda undervisning eller föredrag (lärare, föredragshållare).

För att ansöka om användarkonto i Svensk mediedatabas, SMDB, behöver du vara myndig.
(Källa smdb.kb.se)

Det torde vara lätt att påstå att man tillhör någon av de två senare punkterna.

Men ja, SVT (bl a) måste sända pliktexemplar till SMDB av allt de sänder. Sen finns det där i eviga tider.
Citera
Medlem
Neonights avatar
Med tanke på citatet och alla de som minns det så borde det var som att hitta en betongpelare i en höstack. Men icke! Jag älskar denna tråd.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VM-tipset
Jo, jag har läst det i tråden kanske 100 gånger "stick och kolla själv på KB" när någon har varit övertygad om sitt minne. Försökte vända på resonemanget att bevisning hade varit ypperlig för mytsidan om hela matcherna (de berörda) hade offentliggjorts.

Matcherna är i stort sett offentliggjorda då de finns i biblioteksarkivet. Än så länge har ingen nekats konto. Så matcherna finns där för vem som helst att se.
Citera
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychedelicbird
Vart knallar man?

Varför tvivlas det överhuvudtaget på att Hegerfors (eller Hansson) har sagt detta? Beror det på att klippet inte finns på youtube, eller på det osannolika med dagens mått mätt att någon faktiskt sagt det?

Det här är seriöst bland det fånigaste jag läst om. Finns det verkligen inga vuxna i rummet, som kan sprida det aktuella klippet?

För att det som sagts inte har hittats när matcherna kollats på KB.

Citat:
Exakt. Jag vet inte hur det ser ut med rättigheter på SVT. Jag vet att sportevenemang är asdyrt att ens reprisera - och ibland behölls bara ett sammandrag, tex evighetslånga tennismatcher. På den här tiden sparades allt analogt på band/rullar, väldigt mycket i SVT och SRs arkiv spelades över vid den här tiden och efterföljande tid, dels pga rättigheter, ointresse och att de tog fysisk plats. Väldigt mycket inom kultur och musik som de själva spelat in och har bekostat är exempelvis raderat.

Men nu pratar vi inte om SVTs egna arkiv. Vi pratar om mediearkivet dit samtliga sända program måste skickas och lagras enligt radio och tv-lagen.
Citera
2018-10-02, 21:10
Medlem
Psychedelicbirds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonSlyna
Det tvivlas, därför att det är Sveriges mest klassiska sportgroda. En mening som nästan alla i Sverige har fått återberättat för sig. Trots det finns det inte ett enda bevis någonstans för att detta har hänt. Inget klipp alls. Tycker du inte det är otroligt i dessa tider, där tv-klipp från hela historien ligger ute några knapptryck bort?

Du säger själv att det har visats flertalet ggr i tv - trots det går det inte att finna. Det finns klipp när det pratas om det, varför letar man inte fram originalet och visar det? Eller någon kopia av alla program du påstår att det visats i? Det är ju inte bara en fil det ligger på i så fall, utan flera.

Jag är helt övertygad om att det finns någonstans på VHS där ute. Det finns garanterat VHS-samlare som sitter på matchen, eller på något program. Dock ska man kanske inte komma och tro att Flashback nyttjas av samtliga medborgare i landet, särskilt inte av samtliga över 35 år.

Det spelades in på VHS-kassett på den tiden, inte en fil. Personen måste alltså föra över det från videobandspelare till hårddisk eller dvd. Jag personligen känner ingen som meckat med sånt, förutom någon musikkonsert.
Citera
2018-10-02, 21:11
Medlem
foxtrouts avatar
Kan ni sluta fara med osanning nu. Jag såg själv matchen Kamerun-England 1990 då Hegerfors sade de magiska orden om avbytarbänken när kameran filmade afrikanernas bänk. Jag hörde det själv. Det var både tragiskt o komiskt på samma gång minns jag.
Citera
2018-10-02, 21:14
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Jag är helt övertygad om att det finns någonstans på VHS där ute. Det finns garanterat VHS-samlare som sitter på matchen, eller på något program. Dock ska man kanske inte komma och tro att Flashback nyttjas av samtliga medborgare i landet, särskilt inte av samtliga över 35 år.

Det spelades in på VHS-kassett på den tiden, inte en fil. Personen måste alltså föra över det från videobandspelare till hårddisk eller dvd. Jag personligen känner ingen som meckat med sånt, förutom någon musikkonsert.

Jag citerar trådsammanfattningen som finns ett par sidor bak - som du uppenbarligen skitit i att kolla. Förutom den här tråden har detta fenomen nämnts i följande lokal och rikstäckande press. Man kan ju tänka att någon som läst detta rotat fram den där kassetten. Men nej. Inte en endaste en.

Citat:
Aftonbladet uppmärksammar
http://www.aftonbladet.se/sportblade...cle21899973.ab

Jack Werner konstaterar genom Metro att citatet "det ser mörkt ut på kameruns avbytarbänk" är "fejk".
http://touch.metro.se/kolumner/jack-...jKBlmmD0nEXNY/

Svenska Dagbladet om att "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk" är ett felaktigt citat.
http://www.svd.se/clapton-bara-en-i-...erade-kandisar

Robin Nilsson på kristianstadsbladet utnämner citatet till "en av vår tids största sportbluffar"
http://www.kristianstadsbladet.se/sp...-sportbluffar/

Sammanfattning av denna tråd i Sportamore
https://www.sportamore.se/magazine/s...romda-citatet/

Värmlands folkblad uppmärksammar
http://www.vf.se/kronikor/vad-har-vi-sagt-egentligen

Citera
Medlem
Citat:

Fast nu pratar jag inte om folks personliga vhs-kassetter. Utan om mediearkivet och SVTs egna arkiv. Du säger ju själv att det visats i flera krönikor efter citat påstås ha sagt. Bara för att SVT att visa upp det. Bara för dig att tala om när var och hur det sändes och sedan bidra till tråden genom att lägga om det på internet.
Citera
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foxtrout
Kan ni sluta fara med osanning nu. Jag såg själv matchen Kamerun-England 1990 då Hegerfors sade de magiska orden om avbytarbänken när kameran filmade afrikanernas bänk. Jag hörde det själv. Det var både tragiskt o komiskt på samma gång minns jag.

Tyvärr är dina minnesbilder inte värda ett skit.
Citera
2018-10-02, 21:15
Medlem
VM-tipsets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Matcherna är i stort sett offentliggjorda då de finns i biblioteksarkivet. Än så länge har ingen nekats konto. Så matcherna finns där för vem som helst att se.

I praktiken så kan väl vem som helst se dessa (om man myglar lite i kriterierna) som lämnats ovan av Clay Allison. Så en poäng där Avec.

Dock skulle en match som skulle kunna ses av alla med Internet med ett enkelt knapptryck vara mer "kött på benen". Nu vet jag att du liksom jag är övertygad om att det är en myt fast håller du inte med om mitt resonemang?
Citera
2018-10-02, 21:16
Medlem
Psychedelicbirds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
För att det som sagts inte har hittats när matcherna kollats på KB.

Men nu pratar vi inte om SVTs egna arkiv. Vi pratar om mediearkivet dit samtliga sända program måste skickas och lagras enligt radio och tv-lagen.

Okej - bra att få det förtydligat! Då kan det ju inte vara någon match att hitta sekvensen. Mitt stalltips är att inte låsa sig fast vid Hegerfors, utan även Bosse Hansson, de två kan säkert ha blandats ihop ibland. Då Hegerfors var känd för att vara en lustigkurre och Hansson en torrboll, är det lätt att efterhandskonstruera sägningen. Jag minns att rösten till sägningen var lågmäld och lite seg - dock hajade man till på direkten, trots att det inte var PK-tider.
Citera
2018-10-02, 21:17
Medlem
Psychedelicbirds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Jag citerar trådsammanfattningen som finns ett par sidor bak - som du uppenbarligen skitit i att kolla. Förutom den här tråden har detta fenomen nämnts i följande lokal och rikstäckande press. Man kan ju tänka att någon som läst detta rotat fram den där kassetten. Men nej. Inte en endaste en.

Du tycker att jag ska plöja 265 sidor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in