2016-09-17, 15:52
Medlem
HAARPs avatar
http://img278.imagevenue.com/img.php..._122_368lo.jpg

Kameruns avbytarbänk efter att Ryssland gjort 6-1 målet 1994.

Inga glada miner alls.Då såg det mörkt ut.Kan Arne Hegerfors ha kommenterat denna matchen i något annat sammanhang än direktsändningen ? Sammandrag efter Sveriges match eller dylikt.
Citera
2016-09-17, 16:09
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
http://img278.imagevenue.com/img.php..._122_368lo.jpg

Kameruns avbytarbänk efter att Ryssland gjort 6-1 målet 1994.

Inga glada miner alls.Då såg det mörkt ut.Kan Arne Hegerfors ha kommenterat denna matchen i något annat sammanhang än direktsändningen ? Sammandrag efter Sveriges match eller dylikt.
Matchen är redan utesluten: (FB) Myten kring "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk"

Som det står i inlägget var det Bo Hansson som kommentera matchen.
Citera
2016-09-17, 16:53
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Matchen är redan utesluten: (FB) Myten kring "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk"

Som det står i inlägget var det Bo Hansson som kommentera matchen.

Nu svarade du inte riktigt på HAARPs fråga, men jag har svårt att se att Hegerfors skulle kommentera den matchen 'i något annat sammanhang'. Vad skulle det varit för sammanhang? En annan kanal? (nej).

Hitta detta sammanhang så kan vi diskutera det vidare.
Citera
2016-09-17, 17:07
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Nu svarade du inte riktigt på HAARPs fråga, men jag har svårt att se att Hegerfors skulle kommentera den matchen 'i något annat sammanhang'. Vad skulle det varit för sammanhang? En annan kanal? (nej).

Ska man hårdra frågan kan man ställa den kring samtliga matcher (när det gått tungt) Kamerun spela i mästerskapen, matchen i sig är avskriven.

-

Citatet sades med 99,9% säkerhet inte i den sändningen och med största sannolikhet inte överhuvudtaget. Man börjar nästan sakna skribenterna som dök upp med jämna mellanrum utan att ha läst ett dugg i tråden och är idiotsäkra på sin sak.
Citera
2016-09-17, 20:00
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison

Om Hegerfors refererade Sverige-Brasilien så var det kanske i pausen eller efter den matchen som SVT visade sammandrag från Ryssland-Kamerun och som han då kommenterade till.Båda matcherna spelades samma dag.

Citat:
Ursprungligen postat av horungarnaanfaller
Nar vm gick 90-94 maste man ju komma aven tanka pa att matcherna som gick i svt sande mycket som hande i andra matcher nar det var tillfalle just under vm var de val just i halvtidspauser det sandes 15 min fran andra matcher sedan 30 min efter matcherna.

Jag vet inte om det ar hela sandingarna man kan se pa kb men jag hoppas det.

Arne brukar ju snacka hela tiden sa ar ju en hel del som faktiskt inte lyssnats igenom annu.
Citera
2016-09-17, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Om Hegerfors refererade Sverige-Brasilien så var det kanske i pausen eller efter den matchen som SVT visade sammandrag från Ryssland-Kamerun och som han då kommenterade till.Båda matcherna spelades samma dag.

Jag ska ge dig så mycket att du (mig veterligt) faktiskt är den första i denna över 200 sidor långa tråd som hittat en depparbild på en kamerunsk bänk. Den inkluderar även en zoom ut även om den nu bara är knappt 5 sekunder lång.

Sammandraget - 20:02
https://youtu.be/nrYH9Ffj3AI

Att sammandraget på 23 minuter sändes i svensk television är inte helt uteslutet. Matchen Brasilien - Sverige sändes 28 juni kl 22:00 i SVT1 och sändningen slutade 00:30. Dock är det sannolikt att Hansson även kommenterade i sammandraget.

Alla nya teorier är osannolika, så även denna. Du får nog kolla upp det själv i arkivet.

http://smdb.kb.se/catalog/search?q=1...3Atv&x=32&y=17
Senast redigerad av avec 2016-09-17 kl. 20:54.
Citera
2016-09-17, 21:27
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Jag ska ge dig så mycket att du (mig veterligt) faktiskt är den första i denna över 200 sidor långa tråd som hittat en depparbild på en kamerunsk bänk. Den inkluderar även en zoom ut även om den nu bara är knappt 5 sekunder lång.

Sammandraget - 20:02
https://youtu.be/nrYH9Ffj3AI

Att sammandraget på 23 minuter sändes i svensk television är inte helt uteslutet. Matchen Brasilien - Sverige sändes 28 juni kl 22:00 i SVT1 och sändningen slutade 00:30. Dock är det sannolikt att Hansson även kommenterade i sammandraget.

Alla nya teorier är osannolika, så även denna. Du får nog kolla upp det själv i arkivet.

http://smdb.kb.se/catalog/search?q=1...3Atv&x=32&y=17

Vi har haft de där sekvenserna uppe till diskussion tidigare i tråden. Jag tyckte att de fokuserade alltför mycket på tränaren Henri Michel, som ju inte är svart. Dessutom säger ju vittnen som påstår sig ha sett det, att bänkbilden ska vara på svarta spelare i gröna matchtröjor. Knappt någon har grön matchtröja på denna bild.

Så här skrev jag om det då:

Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Sedan ser man endast en sekvens till på avbytarbänken i det klippet. Den är visserligen längre men jag tvivlar ändå eftersom den egentligen utgörs av en närbild på Henri Michel, som sedan zoomas ut & vidgas till hela bänken. Ska citatet få någon spridning som lustighet så bör det nog vara mera fokus på "mörkt" som i "svart". Inte på en fransman, som ju helt enkelt inte är tillnärmelsevis tillräckligt mörk för att (som huvudperson i bild) generera hela den här grejen.

Citera
2016-09-17, 23:56
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Vi har haft de där sekvenserna uppe till diskussion tidigare i tråden. Jag tyckte att de fokuserade alltför mycket på tränaren Henri Michel, som ju inte är svart. Dessutom säger ju vittnen som påstår sig ha sett det, att bänkbilden ska vara på svarta spelare i gröna matchtröjor. Knappt någon har grön matchtröja på denna bild.

Så här skrev jag om det då:

Jag har också en mental bild på svarta spelare i gröna matchtröjor på bänken fast det kan också bara vara en bild från ett annat sammanhang som någon kvällstidning letat upp och tyckte passande till citatet när det skrevs om det långt efteråt.
Citera
2016-09-18, 09:37
Medlem
Mr.Zebs avatar
Jag skulle kunna ta gift på att detta är sant. Jag hörde det själv.
Men varför finns inte klippet? Och så är alla så säkra att det inte är sant... man blir osäker...

Men jag tror ändå att det är sant. Så många skulle inte tro, om det skulle enbart vara baserat på en floskeltopp.

Detta är heller ingen floskel som är speciellt rolig om man inte ser den i dess sammanhang med ett gäng deppande Kamerun spelare.

Innan den här diskutionen skulle jag har sagt att det sades i VM 94.
Men där kan jag ha fel.

Vad jag vet är att Kamerun gjorde ett bra VM 90, Milla var kung. Folk ville gärna se Kamerun. Sände SVT några träningslandskamper, där Kamerun spelade ?

Vet att Norge spöade Kamerun med 6-1 i slutet av 1990. Sändes den matchen?

Hur gick det för Kamerun i Afrikanska mästerskapet i början av 90 talet?

Var Kamerun med i för VM inför 94?

Några stora förluster?

jag tror att klippet med den berömda citatet sades i ett längre sammandrag av en match där Kamerun förlorade.

Det kunde ha varit i Sportspegeln, mycket möjligt att Hegefors gjorde en voice over på ett liknande sätt som Janne Lorenzon brukade göra.

Förresten jag kom att tänka på en sak... Arne var ju oxå programledare för X antal underhållnings program på den tiden. Skulle kommentaren kunnat uppstå där?

Hur som. Klippet kan vara förlorat om det endast sades i förbifarten i random Sportnytt.

Jag kommer iaf att gå vidare i livet med att detta är sant.
Citera
2016-09-18, 09:58
Medlem
Ferry31s avatar

Haha, älskar när dessa människor kommer in stensäkra helt utan bevis eller något när tråden i stort sett är avklarad. Du har snart haft ett helt år på dig att gräva fram det här. Varför har du inte gjort det? Borde ju inte vara någon match om du är så säker och har idéer om vart det kan hittas.

Du glömmer bort att det måste ha skett i någon av de största sammanhangen eftersom många säger sig ha hört detta själva när det hände. Väldigt få kollar på afrikanska mästerskapen (som knappast sänds på SVT), men även fotbollsointresserade kollar på VM. Någon träningsmatch mot Norge duger knappast heller.

Ge dig bara. Det är en myt.
Citera
2016-09-18, 10:11
Medlem
Kafferastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Zeb
Jag kommer iaf att gå vidare i livet med att detta är sant.

Alla som "hört" citatet nämner olika matcher och år. Du har hört det återberättas och läst citatet. Snälla jag kollar all fotboll speciellt VM och sådant och första gången citatet kom var i boken sportgrodor, och innan dess var det ingen som någonsin nämnt det. Frågan är varför alla höll käften så länge och sen plötsligt efter Anrells bok då var det vissa som minsann hört det för länge sedan?

Till och med Arne trodde på detta för att någon "långt senare" berättat att han skulle sagt detta. Men varför sa ingen någonting till han dagen eller veckorna efter citatet påstods ha sagts? Fundera på det.
Citera
2016-09-18, 10:33
Medlem
Mr.Zebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31

Haha, älskar när dessa människor kommer in stensäkra helt utan bevis eller något när tråden i stort sett är avklarad. Du har snart haft ett helt år på dig att gräva fram det här. Varför har du inte gjort det? Borde ju inte vara någon match om du är så säker och har idéer om vart det kan hittas.

Du glömmer bort att det måste ha skett i någon av de största sammanhangen eftersom många säger sig ha hört detta själva när det hände. Väldigt få kollar på afrikanska mästerskapen (som knappast sänds på SVT), men även fotbollsointresserade kollar på VM. Någon träningsmatch mot Norge duger knappast heller.

Ge dig bara. Det är en myt.

Jag är så gammal att jag kommer ihåg denna tid.
Minns att han sa det och vi tyckte att det var roligt.
Tänkte inte mer på det men sedan så dök det upp i floskeltoppen.

Att man inte kommer ihåg själva matchen har väl att göra med att "citatet" var större än matchen.

Tror heller inte att speciellt många kollar in afrikanska mästerskapet.
Men då Kamerun var rätt stora efter VM 90 så skulle sporten säkert visat en del av lagets matcher.

Lägger mina pengar på att det var en voice over av Arne

Ej en myt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in