2015-12-15, 18:51
Medlem
Pratade lite kort med en man som påstår sig vara 100 procent säker på att han hört citatet. Jag frågade om han mindes vilket mästerskap han hört det i. Jag fick följande svar i PM.

"Hejsan! Tyvärr kan jag inte säga vilket mästerskap det va, men jag minns att jag har hört det. VM måste de ju har varit eftersom Kamerun va inblandat. Jag såg en del matcher från -94, kan har varit då. En sak som är lite förbryllande är att inget klipp tycks finnas, som tex då han nämnde om just detta citat i fotbollsgalan för ett antal år sen. Men jag är dock 100 på att jag hörde Arne säga detta För han hade ju en hel del fyndiga kommentarer genom åren."
Citera
2015-12-15, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Pratade lite kort med en man som påstår sig vara 100 procent säker på att han hört citatet. Jag frågade om han mindes vilket mästerskap han hört det i. Jag fick följande svar i PM.

"Hejsan! Tyvärr kan jag inte säga vilket mästerskap det va, men jag minns att jag har hört det. VM måste de ju har varit eftersom Kamerun va inblandat. Jag såg en del matcher från -94, kan har varit då. En sak som är lite förbryllande är att inget klipp tycks finnas, som tex då han nämnde om just detta citat i fotbollsgalan för ett antal år sen. Men jag är dock 100 på att jag hörde Arne säga detta För han hade ju en hel del fyndiga kommentarer genom åren."

Så du pratade med någon som postade på de första 20 sidorna av tråden?
Citera
2015-12-15, 19:46
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Billy Ohlsson
- "Jag har aldrig sett nigerianerna så bleka som i matchen mot Danmark."
Danmark - Nigeria, VM 1998
(anv: IntrovertCyniker )
Citera
2015-12-15, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av randomzz
Så du pratade med någon som postade på de första 20 sidorna av tråden?

Nej, jag pratade med en bekant på facebook.

Det är faktiskt helt otroligt hur många som är säkra på att de hört det samtidigt som de inte vet när.
Citera
2015-12-15, 20:04
Medlem
Det är märkligt vad folks minnen är grumliga.

Jag för min del vet att jag aldrig har hört citatet yttras annat än i floskellistor och Hegerfors-intervjuer o dyl.

En annan sak som är intressant är att många påstår sig ha hört Hegerfors prata om citatet på en fotbollsgala. Men i själva verket var det på någon sorts 50-årsjubileum för SVT som han sade att han mest skulle bli ihågkommen för det citatet. Ytterligare ett tecken på att många minns lite suddigt. Sluta drick alkohol, säger jag bara!
Citera
2015-12-15, 21:21
Medlem
Nar vm gick 90-94 maste man ju komma aven tanka pa att matcherna som gick i svt sande mycket som hande i andra matcher nar det var tillfalle just under vm var de val just i halvtidspauser det sandes 15 min fran andra matcher sedan 30 min efter matcherna.

Jag vet inte om det ar hela sandingarna man kan se pa kb men jag hoppas det.

Arne brukar ju snacka hela tiden sa ar ju en hel del som faktiskt inte lyssnats igenom annu.
Citera
2015-12-15, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Altmeister
Det är märkligt vad folks minnen är grumliga.

Jag för min del vet att jag aldrig har hört citatet yttras annat än i floskellistor och Hegerfors-intervjuer o dyl.

En annan sak som är intressant är att många påstår sig ha hört Hegerfors prata om citatet på en fotbollsgala. Men i själva verket var det på någon sorts 50-årsjubileum för SVT som han sade att han mest skulle bli ihågkommen för det citatet. Ytterligare ett tecken på att många minns lite suddigt. Sluta drick alkohol, säger jag bara!

Ja, angående fortsatt granskning så tycker jag det är bäst att först avfärda de två Kamerun matcher som inte setts från VM 1990. På pappret låter Kamerun-Argentina 1-0 och Kamerun-Colombia som lyckliga historier för Kamerun men mot Argentina får de en man utvisad i 61 minuten i ställningen 0-0. Matchen mot Colombia avgör de först i förlängningen. De gör två byten i andra halvlek.

Nigeriaspåret blev ju hett här mycket pga av JellyJansens tvärsäkra berättelse om att matchen för citatet skulle vara Sverige - Nigeria som idag sågs av Careless och avfärdades. Nu säger även användare bis01 att han sett viktiga delar i Nigerias matcher mot Italien och Argentina.
(FB) Myten kring "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk"

Mycket talar nu istället för att Nigeriaspåret kommer av Billy Ohlsons kommentar från VM 1998 om bleka nigerianer.

Dock så hör jag på krönikan att varken Argentina - Kamerun eller Colombia - Kamerun kommenterades av Hegerfors så det blir fel hur som helst.
Senast redigerad av avec 2015-12-15 kl. 21:34.
Citera
2015-12-15, 21:38
Bannlyst
Nigera är avfärdat i nuläget. Tycker man ska gå igenom någon intressant ögonblick i Kameruns matcher från VM 90 där de ligger under eller dylikt. Kanske blandade Hegerfors Kameruns match mot Argentina där de får rött kort 61 minuten som föregående skribent antyder. Det är absolut sista chansen sen tycker jag att man kan låsa tråden och avfärda allt som myt.
Citera
2015-12-15, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulsterboy.
Nigera är avfärdat i nuläget. Tycker man ska gå igenom någon intressant ögonblick i Kameruns matcher från VM 90 där de ligger under eller dylikt. Kanske blandade Hegerfors Kameruns match mot Argentina där de får rött kort 61 minuten som föregående skribent antyder. Det är absolut sista chansen sen tycker jag att man kan låsa tråden och avfärda allt som myt.

Att låsa den här tråden finns det absolut ingen anledning att göra, då ursprunget kan ändras när som helst i takt med att nya bevis framkommer. Dessutom lär diskussionen fortsätta och myten får bara ökad spridning om det inte finns möjlighet att avfärda de påståenden som påstår att kommentaren kommer från den eller den matchen.
Senast redigerad av avec 2015-12-15 kl. 21:55.
Citera
2015-12-15, 22:03
Medlem
Från en som följt diskussionen lite sporadiskt under de senaste dagarna: Jag förstår inte varför folk skall vara så oerhört snabba med att avfärda det som myt innan alla tänkbara matcher är genomgångna. Helt klart starkaste spåret just nu bör väl ändå vara Nigeria-Argentina?

Sen skulle det inte förvåna mig ett skit om hela citatet är just en myt. Jag har inget personligt minne av uttalandet mer än just via Anrells floskeltopp. Men jag tycker att det är på tok för tidigt att avfärda det. Möjligheten att det är sant finns fortfarande.

Hur gick det förresten med det där Blåvitt-spåret om att citatet skulle vara publicerat där innan Anrell fick tag på det? Har kanske missat det men tror mig inte att sett något resultat utav det.
Citera
2015-12-15, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bacoon
Från en som följt diskussionen lite sporadiskt under de senaste dagarna: Jag förstår inte varför folk skall vara så oerhört snabba med att avfärda det som myt innan alla tänkbara matcher är genomgångna. Helt klart starkaste spåret just nu bör väl ändå vara Nigeria-Argentina?

Sen skulle det inte förvåna mig ett skit om hela citatet är just en myt. Jag har inget personligt minne av uttalandet mer än just via Anrells floskeltopp. Men jag tycker att det är på tok för tidigt att avfärda det. Möjligheten att det är sant finns fortfarande.

Hur gick det förresten med det där Blåvitt-spåret om att citatet skulle vara publicerat där innan Anrell fick tag på det? Har kanske missat det men tror mig inte att sett något resultat utav det.
Ok, lite om blåvittcitat och Anrell. Jag har utskrivet citat från IFKs hemsida (uppdaterat 25 mars 1997) som jag har i den här svarta pärmen här. Det är ungefär 23 sidor med tabbar och lustigheter som sagts i sportsammanhang. Lite citat.

"Lasse Anrell på aftonbladet har plockat rätt friskt härifrån till sin nya bok. Kul att han för en gångs skull åstadkommer något av god kvalitet. Synd bara att han glömde ange källan?? Numera förekommer viss korspolinering mellan den här sidan och Lasses spalt i Aftonhoran. Tack till alla er som gör livet lite gladare för oss båda. Skulle ni vilja bidra med något ni sett/hört så är det bara att klicka på klubbmärket ovan."

"JA! Aftonbladet har frågat mig om lov innan de använder en del av citaten i sin marknadsföring. Man fick till och med Lasse Anrell att erkänna att det inte var han som började samla på såna här citat. Att någon får Lasse Anrell att erkänna att allting inte är hans påhitt är belöning nog för mig..."

Hela sidan administrerades av någon som heter Magnus Andersson.
Citera
2015-12-15, 22:30
Medlem
"Milla gör mål och så kommer den den där hörndansen igen. Ja, jag säger då det.."
- Agne Jälevik i fotbollsVM -90 mellan Kamerun - Colombia

Där ser man, enligt min citatsamling är det Agne som kommenterat. Det verkar långsökt att han sa det om mörker och avbytarbänkar, även om en viss kolonial attityd kan skönjas i Colombia-citatet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in