2015-12-14, 22:38
Medlem
popparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Citatet finns inte i VM krönikorna. Det är en av många myter kring detta citat. Folk blandar ihop minnen och skapar egna som inte finns någon annanstans i dennes huvud.

fast jag är tämligen säker på att det är just nigeria-klippet som jag har sett i en VM-krönika. jag är född i början av nittiotalet så jag vet att jag har sett det i efterhand på DVD. det kanske inte var en officiell VM-krönika men jag har iaf sett det.

innan jag tittade på klippet från nigeria-argentina matchen så målade jag upp en inre bild på hur jag mindes det och det passade in exakt, med kameravinklar och allt.
Senast redigerad av popparen 2015-12-14 kl. 22:40.
Citera
2015-12-14, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popparen
fast jag är tämligen säker på att det är just nigeria-klippet som jag har sett i en VM-krönika. jag är född i början av nittiotalet så jag vet att jag har sett det i efterhand på DVD. det kanske inte var en officiell VM-krönika men jag har iaf sett det.

innan jag tittade på klippet från nigeria-argentina matchen så målade jag upp en inre bild på hur jag mindes det och det passade in exakt, med kameravinklar och allt.

Med all respekt men det finns mängder som påstått sig vara helt bombsäkra på att de hört citatet i någon speciell match eller DVD för den delen och sedan har det visat sig att de har fel. De ljuger inte utan litar bara på sitt minne men minnet sviker dem.

Vilken VM krönika skulle det vara då?
Senast redigerad av avec 2015-12-14 kl. 22:46.
Citera
2015-12-14, 22:52
Medlem
popparens avatar
Citat:
Med all respekt men det finns mängder som påstått sig vara helt bombsäkra på att de hört citatet i någon speciell match eller DVD för den delen och sedan har det visat sig att de har fel. De ljuger inte utan litar bara på sitt minne men minnet sviker dem.

Vilken VM krönika skulle det vara då?

det är väldigt intressant om det skulle vara så. pratade precis med min flickvän vars lillasyster är övertygad om att hon minns någonting från sin barndom som inte har hänt. och det kan man ju relatera till, att man tror sig minnas någonting från sin barndom eftersom tex ens föräldrar kan ha berättat någonting som man sedan skapat ett eget minne ifrån.

som sagt så var det en DVD-samling med utdrag ur samtliga VM-krönikor så jag minns inte exakt. men när jag målade upp en inre bild så var det precis så det såg ut. och då hade jag inte kollat på några andra klipp eller läst andra inlägg i tråden så jag är helt opåverkad av andras berättelser om händelsen.
Senast redigerad av popparen 2015-12-14 kl. 22:59.
Citera
2015-12-14, 22:56
Medlem
Såg matchen Argentina-Nigeria med engelsk kommentator. Vilken match! Sjukt bra tempo, många rejäla kapningar, maradona, och som grädde på moset Bosse Karlsson som tappar matchen o varnar fel nigerian (nr 15 istället för nr 2). När jag bänkbilderna i min ca 33 är de bekanta, men kan vs från helt annat sammanhang. Det var en minnesvärd match.

Jag har tidigt i tråden för fram möjligheten att det är Nigeria VM 1994 men jag tror oavsett det inte att vi hittar citatet i denna match. Är det inte denna kan Glorkas o övriga lägga ned, i vart fall tills nån för fram trolig match, minut o bänkbild.
Citera
2015-12-14, 23:09
Medlem
Citat:
det är väldigt intressant om det skulle vara så. pratade precis med min flickvän vars lillasyster är övertygad om att hon minns någonting från sin barndom som inte har hänt. och det kan man ju relatera till, att man tror sig minnas någonting från sin barndom eftersom tex ens föräldrar kan ha berättat någonting som man sedan skapat ett eget minne ifrån.

som sagt så var det en DVD-samling med utdrag ur samtliga VM-krönikor så jag minns inte exakt. men när jag målade upp en inre bild så var det precis så det såg ut. och då hade jag inte kollat på några andra klipp eller läst andra inlägg i tråden så jag är helt opåverkad av andras berättelser om händelsen.

Fast om du är fotbollsintresserad så vet du ju hur man brukar filma bänkar och hur en bänk ser ut. Du skapar en bild som med stor sannolikhet överenstämmer med den bänkbild som visas. Sedan kommer du även omedvetet att ändra din ursprungliga minnesbild när du ser den verkliga bilden.
Citera
2015-12-14, 23:20
Medlem
popparens avatar
Citat:
Fast om du är fotbollsintresserad så vet du ju hur man brukar filma bänkar och hur en bänk ser ut. Du skapar en bild som med stor sannolikhet överenstämmer med den bänkbild som visas. Sedan kommer du även omedvetet att ändra din ursprungliga minnesbild när du ser den verkliga bilden.

det är möjligt och ett intressant fenomen i så fall.

om det är inte löser sig snart så kan jag kolla om jag hittar DVDn när jag åker hem till familjen över jul. vet att mina gamla DVDer ligger nerpackade någonstans där. det vore intressant för mig att veta i alla fall så behöver jag älta det, hehe....
Citera
2015-12-14, 23:35
Medlem
Citat:
det är möjligt och ett intressant fenomen i så fall.

om det är inte löser sig snart så kan jag kolla om jag hittar DVDn när jag åker hem till familjen över jul. vet att mina gamla DVDer ligger nerpackade någonstans där. det vore intressant för mig att veta i alla fall så behöver jag älta det, hehe....

Ja, he he

För egen del var jag innan denna tråd fullständigt övertygad om att detta citat hade sagts. Inte för att jag hört det själv, det har jag inte. Utan för att så många är så oerhört säkra på att de hört det. Men när man ser en efter en av alla dessa bombsäkra människors historier bevisas som myter så inser man verkligen att detta kan sluta hur som helst.

Ett nytt inlägg i ABs kommentarsfält idag förresten.

"Det stämmer, ingen myt, precis som Patrik Ask nedan skriver, såg själv matchen och reagerade på just detta,och han tänka att de här kommer han att få f*n för, men på en fotbollsgala för ett antal år tillbaks, så sa Arne (minns inte detta ordagrant) nåt i stil med att det han kommer att bli ihågkommen för är just detta citat. Minns ej vilken match, men Kamerun va ju förstås ena laget."
Senast redigerad av avec 2015-12-15 kl. 00:07.
Citera
2015-12-15, 06:15
Medlem
AnotherStrangers avatar
Citat:
Minns ej vilken match, men Kamerun va ju förstås ena laget.
Suck... Men som sagt, är det Kamerun, så är väl paussnacket i Sverige-matchen det enda som återstår?

Citat:
Ursprungligen postat av Careless
Ja jag har inga förmiddagsföreläsningar imorgon så jag hinner nog gå genom de två nigeriamatcherna med studio. Är det spåret falskt så ger jag nog upp.
Grymt! Tror du att du kan kolla paussnacket Sverige-Kamerun oxå, är väl bara en kvart-tjugo minuter?
Citera
2015-12-15, 12:01
Medlem
Paussnacket sverige kamerun ar iskallt da det blev 1 poang at bada lagen det mest intresanta nar galler vm 94 tycker jag fortfarande ar sverige ryssland, sen nar de hoppat till kamerun-brasilien matchen och visat inslag fran nar brassarna stog och dansa ca 70 min in i matchen pa avbytarbanken.

Kanns som en scen de kan ha dragit kameran vidare over kamerun sen och arne hittat kommentaren

Men kanns ju som nigeria ar det hetaste alternativet just nu jag bara hoppas det hittas nagonstans.
Citera
2015-12-15, 12:29
Medlem
Carelesss avatar
Sverige-Nigeria kan jag iaf avfärda:
https://smdb.kb.se/catalog/id/001716761

Hinner inte med mer idag. Återkommer imorgon eftermiddag med Arg-Nig och Sve-Kam-studio om ingen annan hunnit se dem.
Senast redigerad av Careless 2015-12-15 kl. 12:30. Anledning: fel länk
Citera
2015-12-15, 12:44
Medlem
Blåbärskungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VLCD
Såg matchen Argentina-Nigeria med engelsk kommentator. Vilken match! Sjukt bra tempo, många rejäla kapningar, maradona, och som grädde på moset Bosse Karlsson som tappar matchen o varnar fel nigerian (nr 15 istället för nr 2). När jag bänkbilderna i min ca 33 är de bekanta, men kan vs från helt annat sammanhang. Det var en minnesvärd match.

Jag har tidigt i tråden för fram möjligheten att det är Nigeria VM 1994 men jag tror oavsett det inte att vi hittar citatet i denna match. Är det inte denna kan Glorkas o övriga lägga ned, i vart fall tills nån för fram trolig match, minut o bänkbild.
Samma #2 som senare i turneringen fick Zola utvisad om jag inte minns fel.
Citera
2015-12-15, 13:11
Medlem
AnotherStrangers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Careless
Sverige-Nigeria kan jag iaf avfärda:
https://smdb.kb.se/catalog/id/001716761
Det var som fan - JellyJansen, vittnet som framstått som mest trovärdigt av alla - hade alltså oxå fel...

Det positiva i detta är väl iaf att OM det sas, så sas det faktiskt av Arne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in