2015-12-13, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VonOben
Mja. Min minnesbild - men den kan vara skitfel - är att avbytarbänken (under takmojäng) visades till höger i bild med en kamera som filmade längs med långsidan. Möjligen snett ovanifrån.

Som sagt. Det kan vara skitfel.

Nu när jag tänkt en stund på det så undrar jag lite om jag inte störde mig på att citatet inte var helt rätt när det väl blev en grej. Att det som sades egentligen var något snarlikt, i stil med "det ser inte ljust ut på..." eller "mörkret verkar ha lagt sig på...". Men bedömd sannolikhet för att detta stämmer sätter jag bara till ~50%.

Minns också att jag försökte ta upp detta "skoj" med några fotbollstokiga kompisar veckan efteråt. Ingen verkade fatta något. Så det blev lite revansch när det blev en grej senare.

För att ytterligare befästa min uppfattning att det var 1990 - i fotbollssnacket inför VM i fotbollsklubben minns jag att jag på skoj (eller för att spela Allan) sa att jag tror det kommer gå bra för Kamerun. Jag hade sett det landet i någon lista på länder som skulle delta, och hade aldrig hört talas om landet innan. Å 1990 gick det ju ganska bra för dom - till min förvåning. Det gjorde det inte 1994.

Mycket intressanta detaljer. Minns du om det var direktsändning eller sades det i annat sammanhang, typ sammandrag studio?
Citera
2015-12-13, 02:08
Medlem
VonObens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Mycket intressanta detaljer. Minns du om det var direktsändning eller sades det i annat sammanhang, typ sammandrag studio?

Direktsändning/eftersändning. Absolut inte studio.
Citera
2015-12-13, 02:12
Medlem
Citat:

Intressant återigen.

När jag läste Aftonbladets artikel i frågan fastnade jag för en äldre herres inlägg som jag tyckte lät mer trovärdigt än övriga. Det passar bra in på det du sagt.

"Konstikt att det inte finns en förstahandskälla. Det råder ingen tvekan om att Arne Hegerfors sade det i direktsänding. Vem Kamerun mötte i matchen minns jag inte, men vi var några kompisar som såg matchen. Vi skrattade åt Arnes kommentar, utom en i gänget som alltid retade sig på Arnes referat. Han ville ha ett hysteriskt uppskruvat referat, vilket inte var Arne Hegerfors stil. Arne var lugn och eftertänksam (ibland i alla fall). Sport på TV blir aldrig riktigt som förr sedan Arne Hegerfors slutade."
http://www.aftonbladet.se/sportblade...cle21899973.ab
Citera
2015-12-13, 02:18
Medlem
Ferry31s avatar
Kom ihåg en sak. Det finns en gemensam nämnare för alla som säger sig minnas detta citatet och det är exakt vad Arne ska säga. Alla är överens om "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk". Det innebär också att han verkar kommentera det i realtid. Det borde väl utesluta typ sammandrag och dylikt eftersom man i dessa återberättar något och det borde i så fall byta tempus från presens till preteritum. Då hade det varit rimligt att uttrycka: "Gary Lineker satte 3-2 på straff...och det såg mörkt ut på Kameruns avbytarbänk".
Citera
2015-12-13, 02:22
Medlem
Citat:

Minns du om kommentaren reflekterade resultatet och i så fall på vilket sätt?
Citera
2015-12-13, 02:24
Medlem
Dalulvens avatar
Indiana Jones och mysteriet med avbytarbänken.

Ja, det här börjar bli den heliga graal bland detektivfall på sidan. Snart går den väl förbi tråden om Palmemordet, med lika många spekulationer, utan att man kommit längre än till några ögonvittnen.

Räcker kanske inte ens att kalla in Sherlock Holmes, kommissarie Morse och andra snillen.

Hoppet står till en sökmotor för fraser när allt tv-material lagts ut på nätet, i en avlägsen framtid.

Med tanke på fäblessen för mörker, färgklickar och underfundiga formuleringar på kommentatorsplats, går det väl aldrig att helt preskribera detta fall. Evig ära torde vänta den som gräver upp artefakten.
Citera
2015-12-13, 02:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
Kom ihåg en sak. Det finns en gemensam nämnare för alla som säger sig minnas detta citatet och det är exakt vad Arne ska säga. Alla är överens om "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk". Det innebär också att han verkar kommentera det i realtid. Det borde väl utesluta typ sammandrag och dylikt eftersom man i dessa återberättar något och det borde i så fall byta tempus från presens till preteritum. Då hade det varit rimligt att uttrycka: "Gary Lineker satte 3-2 på straff...och det såg mörkt ut på Kameruns avbytarbänk".

SVT kunde ha riktigt långa sammandrag på sin tid så det är svårt att utesluta. Många matcher var blandningar mellan sammandrag och eftersändning. Dock bör alla direktsändningar avklaras innan man går på dessa. I synnerhet då alla som varit säkra pratar om direktsändningar.
Citera
2015-12-13, 02:26
Medlem
VonObens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
Det finns en gemensam nämnare för alla som säger sig minnas detta citatet och det är exakt vad Arne ska säga. Alla är överens om "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk".

Mja. Jag är inte säker på att det verkligen är ett korrekt citat, som jag skrivit. På Facebook/Aftonbladet hittade jag en annan människa som påstår att citatet ska vara "Ja, nu ser det verkligen mörkt ut". Jag tror iaf att det spridda citatet kanske inte stämmer helt.

Citat:
Minns du om kommentaren reflekterade resultatet och i så fall på vilket sätt?

Hur menar du? Något hade gått dom emot. Dom hängde läpp.
Citera
2015-12-13, 02:28
Medlem
Citat:
Mja. Jag är inte säker på att det verkligen är ett korrekt citat, som jag skrivit. På Facebook/Aftonbladet hittade jag en annan människa som påstår att citatet ska vara "Ja, nu ser det verkligen mörkt ut". Jag tror iaf att det spridda citatet kanske inte stämmer helt.

Hur menar du? Något hade gått dom emot. Dom hängde läpp.

Ja, det har ju talats om att Arne bara reflekterade över hudfärgen som han gjorde med Owairan.
Citera
2015-12-13, 02:29
Medlem
VonObens avatar
Citat:
Ja, det har ju talats om att Arne bara reflekterade över hudfärgen som han gjorde med Owairan.

Jaha. Nej, mitt fjortonåriga jag trodde nog att han menade att dom hängde läpp. Inte att dom var svarta.
Citera
2015-12-13, 02:32
Medlem
Citat:
Jaha. Nej, mitt fjortonåriga jag trodde nog att han menade att dom hängde läpp. Inte att dom var svarta.

Blir bara inte klok på det. Kamerun låg inte under i någon mer match än mot England i VM90. Resten vann de och var aldrig i underläge. Inte ens något annat lag än England kvitterade mot dem.

Sovjet då men den visades i efterhand.
Citera
2015-12-13, 02:38
Medlem
VonObens avatar
Citat:
Blir bara inte klok på det. Kamerun låg inte under i någon mer match än mot England i VM90. Resten vann de och var aldrig i underläge. Inte ens något annat lag än England kvitterade mot dem.

Sovjet då men den visades i efterhand.

Någon har alltså varit och tittat på England -Kamerun som jag förstår det. Säg inget annat som åt detta håll då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in