Jag har följ FB i princip ända sedan det startade, och detta är en av de mest underhållande trådarna jag följt på länge. Gamla och envisa tjockskallar som varit helt övertygade om sin egna excellens och sitt fantastiska och ofelbara minne har plötsligt tystnat i tråden efter Glorkas delgenomgång. Mycket komiskt. Lex bapelsin och Lex Riksgäldens reklamfilmer, men vissa lär sig aldrig.
Sen kanske det visar sig att det är i matchen England-Kamerun citatet sägs ändå, efter att Glorkas väl kollat igenom hela matchen. Men många har verkligen varit ute och cyklat, trots att de varit "stensäkra" och "alltid går mot strömmen och aldrig följer med i masspsykoser". Vi vet ändå med säkerhet att citatet inte kommer i anslutning till något av straffmålen, vilket i princip alla de ihärdigaste tjockskallarna påstått.
Jag var inte gammal nog för att kunna följa VM 90. Däremot följde jag VM 94, men har inget minne av att ha hört citatet live. Inte efteråt heller, som många andra påstår. Jag har alltid undrat när det skulle ha hänt och har alltid hört olika bud. Sverige-Kamerun (94), Ryssland-Kamerun (94). Men aldrig England-Kamerun (90).
Det som gnagt mest i skallen på mig när folk dragit anekdoten om Arnes fantastiskt roliga citat - det är att det alltid har ringt en klocka i skallen på mig om att det är i Ryssland-Kamerun det sägs, och att det är Bo Hansson som säger det. Men med tanke på hur många olika bud som har kommit sedan tråden startades så är den hunchen inte mer värd än någon annans gissning.
Däremot har jag vid många tillfällen genom åren scannat av nätet för att kunna hitta ett klipp på det, man aldrig lyckats. Märkligt. Har tusentals YT klipp sparade på datorn, framförallt sånna som har varit svåra ett hitta och som haft tendens att försvinna helt från YT för att senare komma tillbaka. Men inte detta.
Därför har jag bestämt mig för att göra en insats. Om Glorkas inte hittar citatet när han kollar igenom resterande delar av England-Kamerun - då ska jag kolla igenom Ryssland-Kamerun från VM 94.
Kommer förmodligen ske i nästa vecka om ingen annan vill åta sig att göra det före