2015-12-03, 11:30
Medlem
lindemanns avatar
Jag har följ FB i princip ända sedan det startade, och detta är en av de mest underhållande trådarna jag följt på länge. Gamla och envisa tjockskallar som varit helt övertygade om sin egna excellens och sitt fantastiska och ofelbara minne har plötsligt tystnat i tråden efter Glorkas delgenomgång. Mycket komiskt. Lex bapelsin och Lex Riksgäldens reklamfilmer, men vissa lär sig aldrig.

Sen kanske det visar sig att det är i matchen England-Kamerun citatet sägs ändå, efter att Glorkas väl kollat igenom hela matchen. Men många har verkligen varit ute och cyklat, trots att de varit "stensäkra" och "alltid går mot strömmen och aldrig följer med i masspsykoser". Vi vet ändå med säkerhet att citatet inte kommer i anslutning till något av straffmålen, vilket i princip alla de ihärdigaste tjockskallarna påstått.

Jag var inte gammal nog för att kunna följa VM 90. Däremot följde jag VM 94, men har inget minne av att ha hört citatet live. Inte efteråt heller, som många andra påstår. Jag har alltid undrat när det skulle ha hänt och har alltid hört olika bud. Sverige-Kamerun (94), Ryssland-Kamerun (94). Men aldrig England-Kamerun (90).

Det som gnagt mest i skallen på mig när folk dragit anekdoten om Arnes fantastiskt roliga citat - det är att det alltid har ringt en klocka i skallen på mig om att det är i Ryssland-Kamerun det sägs, och att det är Bo Hansson som säger det. Men med tanke på hur många olika bud som har kommit sedan tråden startades så är den hunchen inte mer värd än någon annans gissning.

Däremot har jag vid många tillfällen genom åren scannat av nätet för att kunna hitta ett klipp på det, man aldrig lyckats. Märkligt. Har tusentals YT klipp sparade på datorn, framförallt sånna som har varit svåra ett hitta och som haft tendens att försvinna helt från YT för att senare komma tillbaka. Men inte detta.

Därför har jag bestämt mig för att göra en insats. Om Glorkas inte hittar citatet när han kollar igenom resterande delar av England-Kamerun - då ska jag kolla igenom Ryssland-Kamerun från VM 94.

Kommer förmodligen ske i nästa vecka om ingen annan vill åta sig att göra det före
Senast redigerad av lindemann 2015-12-03 kl. 11:59.
Citera
2015-12-03, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UpptagenIdiot
Fastän jag är helt ointresserad utav fotboll eller andra sporter för den delen också så kände jag att man kan i alla fall hjälpa till att gräva lite.

Dock hittar jag inga vattentäta bevis, men kanske en bit på vägen.

Söker igenom Kungliga bibliotekets digitaliserade arkiv på dagstidningar och efter lite sökande så hittar jag att den äldsta tidningen där man har nämnt "Kameruns avbytarbänk" är från Aftonbladet 1995-12-17, sida 33.

Tyvärr är sidan upphovsrättsskyddad så man kan inte läsa sidan i sin helhet, men de få ord som kan visas är "ut på Kamerunsavbytarbänk ■ ■Arne Hegerfors SvT"

Hittar inget äldre, så med största sannolikhet så sades detta någon gång under VM 1994 och Arne Hegerfors var mannen som sa det.

Jag har inget att göra efter jobbet så kan nog tänkas att åka till Kungliga biblioteket och läsa hela sidan i sin helhet för att få ett slut på denna myt.

Peace out!
Se inlägget nedan.
Citat:
Ursprungligen postat av Ducedo
[...]Jag gick nyss igenom samtliga artiklar publicerade 1990 utifrån sökordet "england kamerun". Inte en enda artikel nämner det. Inte ens den långa sammanfattning av VM i Italien där man går igenom det bästa, sämsta, roligaste, udda, etc. nämner kommentaren.

Söker jag på "kamerun* avbytarbänk" så dyker citatet upp första gången 1995-12-17 i Aftonbladet där Lars Anrell listar sportfloskler med följande omnämnande:

Citat:
"Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk" Arne Hegerfors, SvT

Sökning på "hegerfors kamerun" ger första träff 1994 då deras match mot Sverige nämns och att Hegerfors ska kommentera öppningsmatchen.
[...]

(FB) Myten kring "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk"
Citera
2015-12-03, 11:44
Medlem
UpptagenIdiots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 360488
Se inlägget nedan.

(FB) Myten kring "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk"
Perfekt!

Då slipper jag en åktur till KB
Citera
2015-12-03, 11:44
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UpptagenIdiot
Fastän jag är helt ointresserad utav fotboll eller andra sporter för den delen också så kände jag att man kan i alla fall hjälpa till att gräva lite.

Dock hittar jag inga vattentäta bevis, men kanske en bit på vägen.

Söker igenom Kungliga bibliotekets digitaliserade arkiv på dagstidningar och efter lite sökande så hittar jag att den äldsta tidningen där man har nämnt "Kameruns avbytarbänk" är från Aftonbladet 1995-12-17, sida 33.

Tyvärr är sidan upphovsrättsskyddad så man kan inte läsa sidan i sin helhet, men de få ord som kan visas är "ut på Kamerunsavbytarbänk ■ ■Arne Hegerfors SvT"

Hittar inget äldre, så med största sannolikhet så sades detta någon gång under VM 1994 och Arne Hegerfors var mannen som sa det.

Jag har inget att göra efter jobbet så kan nog tänkas att åka till Kungliga biblioteket och läsa hela sidan i sin helhet för att få ett slut på denna myt.

Peace out!

Och du har såklart läst råden så du vet om Hegerfors refererade någon Kamerunmatch 1994?

Upprepade inlägg i tråden menar att media uppmärksammade detta dagen - eller dagarna - efter matchen. Varför hittar finns det då ingen artikel innan december 1995?

Det vore ju dock likväl asbra om du tog dig till KB och kollade vad det står.

Edit: där var jag sen då asså
Senast redigerad av Clay Allison 2015-12-03 kl. 11:48.
Citera
2015-12-03, 11:48
Medlem
Eftersom folk fortsätter nämna tidningar. Här är hur citatet nämns:

951217 - Anrell listar sportgrodor i AB där inget tillfälle nämns.
960222 - HD utser IFKs hemsida till roligaste då man publicerat citatet.
960422 - GP nämner IFKs "roliga" hemsida då man publicerat citatet.
960616 - Anrell listar roligaste grodorna i AB - fortfarande utan att nämna när.
961007 - SvD publicerar sportgrodor som borde vara osagda.
961108 - Anrell publicerar sportfrågor och frågar vad Hegerfors menade "under VM"
981028 - AB skriver om Anrells nya bok där citatet tillskrivs "under fotbolls-VM 1994"
Citera
2015-12-03, 11:49
Medlem
http://www.imdb.com/title/tt0371270/

I denna film finns den kommentaren med till 100%. Filmen i sig visar klipp från alla Sveriges matcher, och just denna kommentar togs med i Sverige - Kamerun matche (2-2), sammanlagt visas klipp i kanske 3-5 minuter från just den matchen.

Jag vet detta då jag såg filmen runt 20 gånger på tiden vi använde VHS. Var själv ganska ung när jag glodde på denna i tid och otid, så ej helt säker på vilken kommentator som sade detta, då det nu verkar vara flera bud än endast Arne i tråden.
Citera
2015-12-03, 11:51
Medlem
JellyJansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducedo
I denna intervjun beskriver Hegerfors situationen väldigt detaljerat. VM i Italien, 1990 mot England.

Jag gick nyss igenom samtliga artiklar publicerade 1990 utifrån sökordet "england kamerun". Inte en enda artikel nämner det. Inte ens den långa sammanfattning av VM i Italien där man går igenom det bästa, sämsta, roligaste, udda, etc. nämner kommentaren.

Söker jag på "kamerun* avbytarbänk" så dyker citatet upp första gången 1995-12-17 i Aftonbladet där Lars Anrell listar sportfloskler med följande omnämnande:

Sökning på "hegerfors kamerun" ger första träff 1994 då deras match mot Sverige nämns och att Hegerfors ska kommentera öppningsmatchen.

Tidigare i år publicerade Carl-Gustaf Scott en bok med namnet African footballers in Sweden (9781137542076) där han påstår att citatet gjordes i VM 1994 med källhänvisning 26. Tyvärr finns inte listan publicerad på nätet men har någon nära till biblioteket så får ni gärna kolla upp källan.

Tyvärr hittar jag inga tidningsartiklar som nämner kommentaren under 1994.

1998 påstår Lars Agrell följande:

Förmodligen har hela citatet förvanskats med tiden. Det kan lika gärna vara "det ser mörkt ut bland [lands] avbytare". Eller "nu är det mörkt på [lands] bänk". Eller liknande. Ja, ni förstår. Omöjligt att söka på det innan vi hört originalcitatet.
Citera
2015-12-03, 11:52
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VanVreeswijk

I denna film finns den kommentaren med till 100%. Filmen i sig visar klipp från alla Sveriges matcher, och just denna kommentar togs med i Sverige - Kamerun matche (2-2), sammanlagt visas klipp i kanske 3-5 minuter från just den matchen.

Jag vet detta då jag såg filmen runt 20 gånger på tiden vi använde VHS. Var själv ganska ung när jag glodde på denna i tid och otid, så ej helt säker på vilken kommentator som sade detta, då det nu verkar vara flera bud än endast Arne i tråden.

Intressant. 100% är ju ändå 100%. Då måste det ju stämma. När såg du filmen senast? Har du tillgång till filmen?
Citera
2015-12-03, 11:53
Medlem
Citat:

och vad säger du när någon får fingrarna på en kopia av den VHS'en, går igenom den, och konstaterar att det faktiskt aldrig sagts? Psyket nästa?
Citera
2015-12-03, 11:53
Medlem
UpptagenIdiots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Och du har såklart läst råden så du vet om Hegerfors refererade någon Kamerunmatch 1994?

Upprepade inlägg i tråden menar att media uppmärksammade detta dagen - eller dagarna - efter matchen. Varför hittar finns det då ingen artikel innan december 1995?

Det vore ju dock likväl asbra om du tog dig till KB och kollade vad det står.

Edit: där var jag sen då asså
Hann tyvärr inte till sida fyra utan skummade igenom de första sidorna och sedan hoppade jag till slutet för att se vad status var.
Citera
2015-12-03, 11:54
Medlem
Citat:

Bör nämnas att Bosse Hansson fick grym kritik efter den matchen. Har inte riktigt lyckats få fram varför men tittarna "rasade". Mitt intryck var att han började raljera och säga "vad var det jag sa" men kan ha helt fel. Bifogar tidningsartikeln från GP:

https://minfil.org/47Afk0bdb9/bosse-hansson.pdf
Citera
2015-12-03, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nivovic
Om du är så säker på detta är det väl bara att poppa in VHS:en och spela in ögonblicket med din mobil, slänga upp det på Youtube och klistra in en länk i tråden?
Annars är ditt inlägg bara tomma ord.

Den ligger i bästa fall på en vindsvåning i mina föräldrars hus, som jag bor 300 mil ifrån numera, så kan bli svårt. Har länkat filmen i fråga i tidigare inlägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in