2015-12-13, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonssondesign
Stämmer bra.
Det är Nigeria-Argentina det handlar om, längst vägen har det blivit fel med Kamerun.

Jag likväl många andra (googla "det ser mörkt ut på nigerias avbytarbänk") kommer dock ihåg Nigeria.

Så svaret är: Argentina-Nigeria 1994, 33 minuter in i första halvlek.

Vem är först med klipp?

Menar du att du minns att det var från den matchen?

Jag tror också huvudsakligen på Nigeriaspåret men Argentinamatchen är den som minst trott på. Framförallt har Italiens och Sveriges matcher mot Nigeria setts som högintressanta.
Senast redigerad av avec 2015-12-13 kl. 11:17.
Citera
2015-12-13, 13:08
Medlem
VonObens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonssondesign
Så svaret är: Argentina-Nigeria 1994, 33 minuter in i första halvlek.

Jag hoppas att detta inte stämmer, för har väldigt svårt att förstå varför jag skulle tittat på fotboll som artonåring. Men kommer någon med videoklipp kommer jag naturligtvis behöva böja mig, och dessutom behöva fundera på hur jag kunde ha så fel om min uppväxt.
Citera
2015-12-13, 13:38
Medlem
Var smått intresserad av att fortsätta gå ännu längre men det dödade allt intresse när Lundh skriver om verkligheten och Anrell vägrar ta in den även om den så körde över honom. Myten handlade om Kamerun i VM 90/94 och det har motbevisats även om några försöker flytta målstolparna.

Jag lägger själv ner men om någon vill fortsätta så finns två öppna spår:

1) Min tolkning var att IFK Göteborg-sajten återpublicerade citaten från Anrell men enligt användaren ua571c så är det tvärtom vilket kan stämma. Det var en Magnus Andersson som drev sajten och raljerade ordentligt över att AB kopierat listan. Han studerade statistik vid GU, hade mailadress från Chalmers och var ett stort fan av IFK Göteborg. Går säkert att kontakta universitetet för att få ut uppgifterna men en som matchar är Magnus Andersson vid AstraZeneca som studerade vid GU, har kunskap i webbutveckling, har läst statistik och är "Hardcore Supporter at IFK Göteborg". Han registrerade dessutom sitt första jobb strax efter att den förstnämnda planerade att ha avslutat sina studier. Grymt vanligt namn men vänder man sig till universitet så går det säkert att gräva vidare och ringa upp honom för att stämma av vem som kopierade vem.

2) I Anrells artiklar från 94-95 står det att citaten var "insamlade" av Peter Lundberg / Lundgren men enligt Glorkas så känner Anrell inte till någon person med det namnet. Är det ingen som varit anlitad av AB och renskrivit listan så har man väl helt enkelt kopierat den någonstans, fått skäll för att stavningen av efternamnet var fel och sedan korrigerat det till nästa artikel. Spekulation men bara det faktum att AB creddar (!) honom gör det till ett högintressant vittne att kolla upp.

Lycka till!
Citera
2015-12-13, 13:43
Medlem
Pirre77s avatar
Alltså man inte annat än älska Flashback. Den oerhörda kunskap och förmåga som finns samlad här inne återstår inte att finnas någon annanstans

Är det klarlagt att det berömda citatet härrör från matchen mellan Argentina och Nigeria?
Citera
2015-12-13, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pirre77
Alltså man inte annat än älska Flashback. Den oerhörda kunskap och förmåga som finns samlad här inne återstår inte att finnas någon annanstans

Är det klarlagt att det berömda citatet härrör från matchen mellan Argentina och Nigeria?

Nej, det är en teori. Förhoppningsvis ser någon matchen i arkivet i nästa vecka.

Här finns sammanfattning av granskningen.
(FB) Myten kring "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk"
Citera
2015-12-13, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ducedo
Var smått intresserad av att fortsätta gå ännu längre men det dödade allt intresse när Lundh skriver om verkligheten och Anrell vägrar ta in den även om den så körde över honom. Myten handlade om Kamerun i VM 90/94 och det har motbevisats även om några försöker flytta målstolparna.

Jag fick bara mer insåiration av Anrells sågning av Föashback och uppenbara rädsla för granskning. Jag tror som sagt att han vet att det är något med citatet som inte stämmer. Annars borde han bara tycka att det är kul att folk tar reda på sanningen.

De kommer att bli tvugna att ge sig förr eller senare. Anrells nuvarande teori att det var Englandsmatchen är ju uppenbart falsk. Argumenten emot honom kommer bara bli fler och fler då granskning lär fortsätta.
Senast redigerad av avec 2015-12-13 kl. 13:59.
Citera
2015-12-13, 15:11
Moderator
easy_dans avatar
OT raderat

/Mod
Citera
2015-12-13, 15:11
Medlem
Är det någon som ska ner till arkivet imorgon förresten?

Är minst sagt otålig och vi har kommit framåt i helgen trots att vi inte haft tillgång till arkivet.
Citera
2015-12-13, 17:03
Medlem
Efter Aftonbladet och NWT. Nu skriver Kristianstadsbladet en krönika i frågan. Någon som har tillgång. Krävs pluskonto.

En av vår tids största sportbluffar?
http://www.kristianstadsbladet.se/sp...-sportbluffar/
Citera
2015-12-13, 17:24
Medlem
mazdaqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonOben
Jaha. Nej, mitt fjortonåriga jag trodde nog att han menade att dom hängde läpp. Inte att dom var svarta.

Varför skulle du komma ihåg citatet om du inte ens förstod varför det var roligt?
Citera
2015-12-13, 20:49
Medlem
Hej alla,

Riktigt kul att följa den här tråden - hoppas att de som nämnt att de tappar motivationen av Lundh och Anrells (nedlåtande) krönikor inte låter sig nedslås utan inspireras ytterligare!

När nu Nigeria-spåret har blivit lite hetare skulle jag vill upprepa det jag skrev i mitt förra (första) inlägg:

Citat:
Ursprungligen postat av IntrovertCyniker
För att också försöka tillföra någonting kan jag nämna att jag, igår kväll, bläddrade lite i den bok som AnotherStranger länkade några inlägg tidigare. Ett citat på samma tema som föremålet för denna tråd är följande, av Billy Ohlson, som påstås komma från åttondelsfinalen mellan Danmark och Nigeria i VM 1998: "nigerianerna såg ovanligt bleka ut i matchen mot Danmark" (citerat ur minnet [från igår kväll] då jag inte har boken till hands just nu).

Kan det vara så att de som tror att citatet kan komma från någon av Nigerias matcher i själva verket förväxlar matchen med detta citat, eller är detta citat så pass okänt att den möjligheten är orimlig? För egen del är jag hur som helst övertygad om att Arnes citat är en myt.

En ytterligare kontroll nu, med boken tillgänglig, ger vid handen att det korrekta citatet är:

"Jag har aldrig sett nigerianerna så bleka som i matchen mot Danmark."

Kan det vara så att folk som tycker sig minnas att citatet om avbytarbänken har yttrats i en Nigeria-match någonstans längs vägen har förväxlat/sammanblandat Kamerun-citatet med ovanstående NIgeria-citat som (enligt Anrell, vars utsagor man eventuellt ska ta med en nypa salt) kommer från VM 1998?

Är det verkligen rimligt att så många människor har hört avbytarbänks-citatet "live" i en match där inte ens Sverige spelar och som således borde locka de verkligt inbitna/närmast sörjande?
Citera
2015-12-13, 20:51
Medlem
Sammanfattning av granskningen i tråden

Första publicering av citatet
September, 1994
(anv: AnotherStranger)

Avförda direktsändningar:
England - Kamerun, VM 1990, 2 sett - Myt!
(anv: Careless, Glorkas 1 2)

Sverige - Kamerun, VM 1994 - Myt!
Matchen: https://m.youtube.com/watch?v=lNqBllXhwZs

Ryssland - Kamerun 6-1, VM 1994, 1 sett - Myt!
(anv: lindemann )

Avförda direktsändningar - visades inte i SVT:
Peru - Kamerun 0-0, VM 1982 - Myt!
Polen - Kamerun 0-0, VM 1982 - Myt!
Italien - Kamerun 1-1, VM 1982 - Myt!
Rumänien - Kamerun 1-2, VM 1990 - Myt!
Sovjet - Kamerun 4-0, VM 1990 - Myt!
England - Kamerun, Trän.m. 1991 - Myt!
Brasilien - Kamerun 3-0, VM 1994 - Myt!

Avförda eftersändningar/sammandrag:
Sovjet - Kamerun 4-0, VM 1990, 1 sett - Myt!
(anv: Glorkas 3 )

Brasilien - Kamerun 3-0, VM 1994, 1 sett - Myt!
(anv: Glorkas 3 )

Avförda halvtidspauser
England - Kamerun VM 1990, SVT halvtid - Myt!
(anv: Careless )

Avfört övrigt:
SVT Fotbolls-VM 1982, krönika: - Myt!
Krönikan: http://www.youtube.com/playlist?list=PL7367BC4A19D4624F

SVT Fotbolls-VM 1990, krönika - Myt!
Krönikan: https://youtu.be/-IoOF_VSVeI

SVT Fotbolls-VM 1994, krönika - Myt!
Krönikan: https://youtu.be/NL5q4HnQVNk

Fotbollstabbar med Arne, DVD 1 & 2 - Myt!
(anv: bing_ , Muminbanan, Ducedo)

Vägen till brons - Myt!
(anv: nomadic)

EJ sedda matcher:
Sverige - Nigeria 3-1, Träningsm, 1994-05-05
Argentina - Nigeria, 2-1, VM 1994, 1994-06-24
Italien - Nigeria 2-1, VM 1994, 1994-07-05
Kamerun - Argentina 1-0, VM 1990, 1990-06-08
Kamerun - Colombia 2-1, VM 1990, 1990-06-23
Jugoslav. - Colombia 1-0, VM 1990, 1990-06-14

EJ sedda halvtidspauser:
Sverige - Kamerun, VM 1994, SVT halvtid
Sverige - Ryssland, VM 1994, SVT halvtid
Sverige - Brasilien, VM 1994, SVT halvtid
Ryssland - Kamerun, 1994, SVT halvtid

Särskilt intressanta sekvenser
Argentina - Nigeria, 33 min in, Argentina har vänt till 2-1. Bänken visas i utl sändningar.
https://m.youtube.com/watch?v=35LNA8yhJJo#t=43m44s

Jugoslavien - Colombia, 34a min in i 2a halvlek, Jugoslavien får straff. Bänken visas i utl. sändningar.
https://m.youtube.com/watch?v=VQEqBlTt-Lg

Liknande funna citat:
Arne Hegerfors:
- "Vi börjar med att titta på Kamerun som var en färgklick ur fler än en synpunkt."
SVT VM-krönika 1982
https://vimeo.com/58035972 11:00-

Arne Hegerfors
- "Owairan, den mörkaste spelaren där längst ute till vänster..."
https://m.youtube.com/watch?v=rP-0wGnRZA4 9:00-
Matchreferat, VM 1994, Sverige - Saudiarabien

Okänd Bild finns dock på denna okända man
"...och ur engelsk synpunkt så såg det ju mörkt ut ett tag."
SVT Studio halvtid, Kamerun - England, VM 1990
(anv: Careless 2 )

Billy Ohlsson
- "Jag har aldrig sett nigerianerna så bleka som i matchen mot Danmark."
Danmark - Nigeria, VM 1998
(anv: IntrovertCyniker )
Senast redigerad av avec 2015-12-13 kl. 21:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in