2015-12-02, 23:58
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strinder
Ifall det stämmer att dessa ord inte yppats så är det verkligen helt sjukt, första likheten jag tänker på är Sture Bergwall, framförallt ifall han nu faktiskt tror det har hänt själv.

Kanske något överdrivet där va?

Vissa filmcitat har nämnts. Du väljer att dra parallell till härvan med Thomas Quick!
Citera
2015-12-02, 23:59
Medlem
BarryHeros avatar
Detta citat har aldrig yttrats.

Det har jag sagt sen sida 2. Känns tråkigt men faktiskt oerhört väntat. Stort tack till Gorkas som löste gåtan. Nu måste detta ut i media och Lasse Anrell måste tvingas pudla. Det är trots allt Anrell som satte denna snöboll i rullning. Troligtvis tyckte han citatet var så roligt och så typiskt Hegerfors att han aldrig brydde sig om att kolla om det faktiskt var sant eller inte.
Citera
2015-12-03, 00:00
Medlem
JellyJansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Du kanske kan se detta i Uppsala, Linköping, Lund, Umeå och Göteborg också. Universitetsbiblioteken tar emot sk pliktexemplar.
"pliktexemplar levereras till sju bibliotek. Dessa är: pliktbiblioteken: Kungliga biblioteket i Stockholm, Lunds universitetsbibliotek, Stockholms universitetsbibliotek, Uppsala universitetsbibliotek, Linköpings universitetsbibliotek, Göteborgs universitetsbibliotek och Umeå universitetsbibliotek. De två förstnämnda är skyldiga att för alltid spara samtliga pliktexemplar medan de övriga själva får göra ett urval bland de mottagna exemplaren. De icke accepterade exemplaren (speciellt böckerna av papper) skickas då till förbränning. Pliktexemplaret blir då sparat som original av Kungliga biblioteket i Stockholm och kopia av Universitetsbiblioteket i Lund". "Ett dokument kan vara dagstidningar, serietidningar, turistbroschyrer, skolkataloger eller andra skrifter; operalibretton, dataspel, dvd-filmer, närradiosändningar m m."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Pliktexemplar

Tack för tipset, men är för långt att även ta mig till dessa orter. Hittas inte citat av någon annan kommer jag personligen sätta mig på KB och kolla igenom hela Swe-Nig den dagen jag har den chansen. Jag lovar. Men det kan dröja ett år.
Citera
2015-12-03, 00:03
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero

Det har jag sagt sen sida 2. Känns tråkigt men faktiskt oerhört väntat. Stort tack till Gorkas som löste gåtan. Nu måste detta ut i media och Lasse Anrell måste tvingas pudla. Det är trots allt Anrell som satte denna snöboll i rullning. Troligtvis tyckte han citatet var så roligt och så typiskt Hegerfors att han aldrig brydde sig om att kolla om det faktiskt var sant eller inte.
Det värsta/pinsammaste är ju att Anrell antagligen fått uppgiften att det skulle vara från Sverige-Kamerun i VM 1994...en match som Hegerfors inte kommenterade..Där avslöjar han ju sig själv direkt.
Citera
2015-12-03, 00:05
Medlem
snillet_1s avatar
Det måste rimligen finnas på SVT:s arkiv, de matcher Hegerfors har kommenterat under VM 90 och VM 94. Kanske bör man gå ännu längre. Beställa ut alla matcher som har kommenterats av svenska kommentarer under dessa mästerskap, vem vet om det ens var Hegerfors? Bosse "inte en svarting till" Hansson kan ju ses som suspekt i sammanhanget.
Citera
2015-12-03, 00:09
Medlem
Citat:

Fast det är ju inte rätt att säga att han löste gåtan när han inte har sett hela matchen.
Citera
2015-12-03, 00:11
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Det värsta/pinsammaste är ju att Anrell antagligen fått uppgiften att det skulle vara från Sverige-Kamerun i VM 1994...en match som Hegerfors inte kommenterade..Där avslöjar han ju sig själv direkt.
"Lasse Anrell har blivit rik på det citatet."

Hegerfors om "mörkt"-kommentaren: https://www.youtube.com/watch?v=mb1fYInj7vc

Anrell ville bara sälja en bok. Han sket fullständigt i om citatet var sant eller inte.

Också:

Hegerfors erkänner att han aldrig kommer ihåg vad han säger när han kommenterar:

Citat:
– Jag minns sällan vad jag har sagt själv. Är faktiskt överraskad att det är så många som kommer ihåg mina referat . Även om det inte händer lika ofta längre, så kommer det fram folk som memorerat långa sekvenser av mina kommentarer. Då blir man rätt förstummad. "Men det var ju du som sa det!", säger de då. Jaha...

http://www.aftonbladet.se/sportblade...cle19091469.ab

Troligtvis minns han heller inte detta men så många har påpekat det för honom efter att det förekommit i Anrells bok att han själv började tro på det.
Citera
2015-12-03, 00:12
Medlem
Hedobald.Braxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83

Jag kollade Retrievers tidningsdatabas, för att se när citatet första gången stod att läsa i svensk press.
Det var i Aftonbladet i Lasse Anrells krönika från 1994-09-01, där det och en massa andra floskler citeras. Lite märkligt att det inte finns några tidigare citat, då tidningsdatabasen går tillbaka till 1982.
Varför tog det fyra år innan Arne citerades i svensk press?
Citera
2015-12-03, 00:13
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silveriller
Fast det är ju inte rätt att säga att han löste gåtan när han inte har sett hela matchen.
När ser det mörkt ut på en avbytarbänk? Troligtvis när man tappat en kvartsfinalplats ur händerna. Finns ingen anledning till att det skett innan 2-2-målet.
Citera
2015-12-03, 00:16
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Det måste rimligen finnas på SVT:s arkiv, de matcher Hegerfors har kommenterat under VM 90 och VM 94. Kanske bör man gå ännu längre. Beställa ut alla matcher som har kommenterats av svenska kommentarer under dessa mästerskap, vem vet om det ens var Hegerfors? Bosse "inte en svarting till" Hansson kan ju ses som suspekt i sammanhanget.
Jo, vi borde gå längre. Men problemet är att det är ganska svårt.
SVT kommer inte lämna över några matcher till oss, eftersom de är upphovsrättsskyddade (men också för att SVT är lata).

Det enda sättet är att man skapar ett konto på KB, och i forskningssyfte beställer ut matcherna och sedan får man dra till KB och se dem där. Krävs ganska mycket tid och engagemang.

Alternativt ger man uppdraget till pressen, de kanske kan övertala SVT att leta igenom sitt arkiv noggrant?
Citera
2015-12-03, 00:19
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hedobald.Braxen
Jag kollade Retrievers tidningsdatabas, för att se när citatet första gången stod att läsa i svensk press.
Det var i Aftonbladet i Lasse Anrells krönika från 1994-09-01, där det och en massa andra floskler citeras. Lite märkligt att det inte finns några tidigare citat, då tidningsdatabasen går tillbaka till 1982.
Varför tog det fyra år innan Arne citerades i svensk press?
Precis, ditt inlägg är pricken över i:et.
Alla teorier om när och var citatet har yttrats har blivit söndersmulade och motbevisade, så med all sannolikhet är det en myt.
Citera
2015-12-03, 00:19
Medlem
Durcherrss avatar
Citat:

När jag först hörde citatet för många år sedan och försökte hitta det så trodde jag att det var Anrell själv som hade yppat detta citat! Jag vet inte om det var för att jag hittade nån artikel där Anrell hade citatet som rubrik, eller om jag bara fick för mig det. Jag hörde bara vänner och släkt citera frasen utan att precisera vem som sa det. Vi kan iaf. konstatera - med fakta bordet - att Hegerfors ej myntade kommentaren.

Det kanske var den "ultra-rasistiske" Bosse Hansson (Om Hegerfors är smårasistisk så är Bosse "inte en svarting till" ultra-rasistisk) som fällde kommentaren? Om den nu verkligen har yppats så skulle jag chansa på Bosse (trots att snöbollsmytomanen Anrell påstår att det var Arne).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in