De flesta matcher har ju gåtts igenom från start till sista avblåsning. Sedan finns det ju Inga minnen som säger att det var Kryzz. Till slut blir det så avlägset att det inte är klart att om nu mot förmodan något citat skulle hittas, att det är det som tipsaren syftar på.
Exakt. Blir det alltför avlägset så är det ju helt enkelt inte det citatet som man minns. Det funkar ju bara inte att påstå att "jag minns det mycket väl, satt i soffan & asgarvade", sedan visar det sig komma från Polen-Spanien i OS 1992. Då är det ju inte det citatet man minns. Då är det ju ett hittepå-minne.
För det är ju egentligen bara det här nedanstående vi har att förhålla oss till, samt då andra matcher med Kamerun i VM.
Citat:
Ursprungligen postat av Colan33
Vad fan är dt för fel på en del?
Inga bevis förutom att jag själv börja asgarva mitt under Eng-Kam 90 när han slänger ur sig detta.
Varför tror du media tagit bort allt?
Är det något helt annat lag i något helt annat sammanhang så är det helt enkelt inte det citatet.
Hmm, är England-Kamerun den enda Kamerunmatchen Arne kommenterat 1990 & 1994 alltså? Övriga av Bosse Hansson eller andra kommentatorer? I så fall blir det ju bara mer logiskt varför Arne gör efterhandskonstruktionen att det var i just den matchen. Det var ju i så fall den enda han visste att han hade kommenterat under de åren.
Ett frågetecken jag har kvar bara. Säger inte Arne i någon av intervjuerna (eller i flera av dem) att någon uppmärksam tittare sagt till honom i efterhand att han yttrade det där citatet? Vem är denna uppmärksamma tittaren? När kontaktar han Arne? Det är ganska intressant faktiskt. Citatet nämns alltså medialt och i Lasses bok första gången 1994/1995 nånting. Om det är efter det så är det ju tämligen ointressant då det skulle innebära att denne troligtvis har läst boken och skojfriskt ringer upp Arne för att berätta om citatet. Om det däremot hände innan 1994/1995 så skulle det ju rimligtvis kunna vara källan till myten.
Det var bara en reflektion såklart och jag tror inte man skulle få ut så mycket av att fråga Arne. Den vore kul om den här "tipsaren" existerade på riktigt, men min teori är att denne inte gör det. Precis som alla andra dåliga minnen i den här soppan, så skulle det inte förvåna mig om Arne minns fel kring den här tipsaren också.
Hmm, är England-Kamerun den enda Kamerunmatchen Arne kommenterat 1990 & 1994 alltså? Övriga av Bosse Hansson eller andra kommentatorer? I så fall blir det ju bara mer logiskt varför Arne gör efterhandskonstruktionen att det var i just den matchen. Det var ju i så fall den enda han visste att han hade kommenterat under de åren.
Ett frågetecken jag har kvar bara. Säger inte Arne i någon av intervjuerna (eller i flera av dem) att någon uppmärksam tittare sagt till honom i efterhand att han yttrade det där citatet? Vem är denna uppmärksamma tittaren? När kontaktar han Arne? Det är ganska intressant faktiskt. Citatet nämns alltså medialt och i Lasses bok första gången 1994/1995 nånting. Om det är efter det så är det ju tämligen ointressant då det skulle innebära att denne troligtvis har läst boken och skojfriskt ringer upp Arne för att berätta om citatet. Om det däremot hände innan 1994/1995 så skulle det ju rimligtvis kunna vara källan till myten.
Det var bara en reflektion såklart och jag tror inte man skulle få ut så mycket av att fråga Arne. Den vore kul om den här "tipsaren" existerade på riktigt, men min teori är att denne inte gör det. Precis som alla andra dåliga minnen i den här soppan, så skulle det inte förvåna mig om Arne minns fel kring den här tipsaren också.
Ja, Englandsmatchen är den enda Kamerunmatch han kommenterat live.
Det var i Schulmann Show Arne pratade om tipsaren. Fast det är säkert Anrells tipsare han syftar på. Sedan har andra pratat med Arne om det på stan. Hur historien kommit till är väl säkert enligt den klassiska hur det blir en höna av en fjäder. Det är ju som påtalats inte bara citatet som inte stämmer utan även Arnes beskrivning av matchen som gjorts om för att göra historien intressantare. https://m.youtube.com/watch?feature=...&v=RV0FMy1X-mc
En märklig detalj i denna tråd är hur alla som påstår sig minnas köper Glorkas historia rakt av. Om de nu vore så säkra på sin sak hade de väl rimligtvis avfärdat honom som troll och åkt ner själva till KB eller iaf uppmanat någon annan att göra det. Om vi leker med tanken att Sverige - Ryssland VM94 endast fanns i arkiven och någon åkt dit och kollat och hävdat att Arne aldrig sagt "vi firar midsommar i Pontiac silver dome". Inte hade jag köpt det.
Jag tror helt enkelt inte att de som påstår sig minnas citatet minns. De har lärt sig citatet som fakta. När sedan någon visar att det inte stämmer vänder de.
Hegerfors: "Det är mörkt ute på Kameruns avbytarbänk"
Bildtext: Arne Hegerfors, till höger, påstås ha uttalat sig rasistiskt om Kamerun
Sportjournalisten Arne Hegerfors ska under en match som England spelade mot Kamerun ha sagt: "Det är mörkt ute på Kameruns avbytarbänk". Men det verkar som att han aldrig sagt det.
jag förstår fortfarande inte varför det skulle vara rasistiskt. rasismen uppstår ju i tolkningen att han överhuvudtaget tänkte på hudfärgen - inte i citatet i sig självt.
Kollade upp citatet och ni kan säkert gissa källan:
Lars Anrell, Aftonbladet 1995-12-10 sida 35.
Utöver referensen ovan så fanns det inte omnämnt utan 1996 kopplas det i Helsingborgs Dagblad till IFK Göteborgs fansite precis som citatet med Arne Hegerfors. Din historia om att de två stora kvällsblaskorna skulle ha skrivit håller alltså inte. Om citatet inte ändrat form genom åren.
Jag sade inte att båda blaskorna var på plats, utan en av dem. Jag anser för övrigt att Anrell har fel här...
Grejen med sådana här myter är ju att folk bara upprepar varandras ord vilket gör att de kan leva vidare. Man tar det som en självklarhet att det är sant då alla andra känner till det.
Påminner lite om de där öarna i Atlanten som man bara fortsatte rita ut på kartor trots att de inte finns. Innan man hade koll på världen så kunde dessa mytiska öar leva vidare. Kartritare kopierade från andra kartor & samma fel bara fortsätter finnas med. Sjömän påstod sig ha varit där eller sett ön & man bara fortsatte att bekräfta dess existens.
Avförda DVD:
Fotbollstabbar med Arne, DVD 1 & 2 - Myt!
(anv: bing_ , Muminbanan, Ducedo)
Vägen till brons - Myt!
(anv: nomadic)
Material som inte granskats:
EJ sedda matcher:
Kamerun - Colombia 2-1, VM 1990, 1990-06-23
(Kommentator: Agne Jälevik)
EJ sedda halvtidspauser:
Sverige - Ryssland, VM 1994, SVT halvtid
Sverige - Brasilien, VM 1994, SVT halvtid
Ryssland - Kamerun, 1994, SVT halvtid
Så har granskningen i tråden genomförts:
Flashbacks användare har sökt efter youtubeklipp, egna VHS och DVD i jakt efter citatet.
De som inte har gått att finna på youtube och i de egna samlingarna har funnits i arkivet i Kungliga biblioteket vid Humlegården. De användare som åkt dit är Glorkas, Careless, Lindeman och bisl01, och sett åtskilliga matcher vilka finns med i sammanfattningen av granskningen. De har gått igenom matcherna i listan och upptäckt att Hegerfors aldrig yttrar de berömda orden om Kameruns avbytarbänk:
Arne Hegerfors:
- "Vi börjar med att titta på Kamerun som var en färgklick ur fler än en synpunkt."
SVT VM-krönika 1982 https://vimeo.com/58035972 ( 11:00- )
Arne Hegerfors
- "Owairan, den mörkaste spelaren där längst ute till vänster..." youtube länk ( 9:00- )
Matchreferat, VM 1994, Sverige - Saudiarabien
Okänd Bild
"...och ur engelsk synpunkt så såg det ju mörkt ut ett tag."
SVT Studio innan 1a förlängningskvarten, Kamerun - England, VM 1990
(anv: Careless 2 )
Billy Ohlsson
- "Jag har aldrig sett nigerianerna så bleka som i matchen mot Danmark."
Danmark - Nigeria, VM 1998
(anv: IntrovertCyniker )
Det säger Arne Hegerfors om citatet:
Hegerfors säger att citatet troligtvis är riktigt, och att det sades under VM 90 i matchen mellan England och Kamerun. Han säger dock att han inte själv minns utan att andra berättat för honom senare. Arne har berättat historien ett flertal gånger i media.
Anrell säger att citatet säkert sagts och att det är Arnes historia som gäller. Anrell säger att han fick tipset om citatet via en läsare som sa att det sades under VM 1994.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!