2015-12-13, 21:25
Medlem
Citatet nämns redan i aftonbladet 1995, så danmark - nigeria från VM 1998 funkar inte.
Citera
2015-12-13, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vimes76
Citatet nämns redan i aftonbladet 1995, så danmark - nigeria från VM 1998 funkar inte.

Det kan dock vara en förklaring till Nigeriaspåret som relativt många fört fram, om det nu skulle visa sig att citatet inte hittas i Nigeriamatcherna från VM 1994.
Citera
2015-12-13, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Det kan dock vara en förklaring till Nigeriaspåret som relativt många fört fram, om det nu skulle visa sig att citatet inte hittas i Nigeriamatcherna från VM 1994.
Ok du tänker så. Ja, det skadar ju inte att ha det med.
Citera
2015-12-13, 21:46
Medlem
VonObens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mazdaq
Varför skulle du komma ihåg citatet om du inte ens förstod varför det var roligt?

Vad han menade, och hur det kunde tolkas är olika saker. Det var det som gjorde det roligt.

Hade han sagt det för att dom var negrer... hade det inte varit roligt.
Citera
2015-12-13, 22:51
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonOben
Vad han menade, och hur det kunde tolkas är olika saker. Det var det som gjorde det roligt.

Hade han sagt det för att dom var negrer... hade det inte varit roligt.

Men du... han menade, äh det blir för krångligt att förklara.
Citera
2015-12-13, 22:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Menar du att du minns att det var från den matchen?

Jag tror också huvudsakligen på Nigeriaspåret men Argentinamatchen är den som minst trott på. Framförallt har Italiens och Sveriges matcher mot Nigeria setts som högintressanta.

Ja, jag minns att det var från den matchen och kan sekvensen utantill.

Rätt svar är alltså, Nigeria-Argentina, 1994, 33 minuter in i första halvlek.

"Det ser mörkt ut på Nigerias avbytarbänk".
https://www.youtube.com/watch?v=35LNA8yhJJo#t=43m44s

Det är i denna sekund det sägs och det är Arne som säger det. Hur det kan ha tagit över 100 sidor förbryllar mig.

Kommer Glorkas ta fram denna på KB och filma så denna saga får ett gott slut?
Trots allt så är citatet med kamerun en myt - men med nigeria stämmer det

Edit: Och sättet jag minns det på är för att det var min födelsedag, firade alltid med familj och kolla fotboll. Minns jag inte fel var det svensk domare vilket gjorde det mer intressant.

http://smdb.kb.se/catalog/id/001737092
Senast redigerad av jonssondesign 2015-12-13 kl. 22:58.
Citera
2015-12-13, 23:12
Medlem
Kafferastens avatar
Det ser mörkt ut för trådens alla mytomaner. Börjar bli ont om alternativ nu Så många som varit dödssäkra på olika matcher med Kamerun. Nu är det Nigeria som gäller? Låter lite väl desperat.
Citera
2015-12-13, 23:12
Medlem
VonObens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonssondesign
Edit: Och sättet jag minns det på är för att det var min födelsedag, firade alltid med familj och kolla fotboll. Minns jag inte fel var det svensk domare vilket gjorde det mer intressant.

Bo Karlsson dömde den matchen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Bo_Karlsson
Citera
2015-12-13, 23:13
Medlem
VonObens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kafferasten
Det ser mörkt ut för trådens alla mytomaner. Börjar bli ont om alternativ nu Så många som varit dödssäkra på olika matcher med Kamerun. Nu är det Nigeria som gäller? Låter lite väl desperat.

Jag tycker att du missar målet. Det viktiga är väl att ta reda i vilket sammanhang som det faktiskt sades. Skiljer det sig från gängse uppfattning, desto mer intressant.
Citera
2015-12-13, 23:19
Medlem
Glorkass avatar
Låter som att Argentina-Nigeria är hetaste spåret nu. Tydligt specad tid i matchen, rätt kommentator. Framförallt bra bänkbilder!Den ska kollas upp!

Italien-Nigeria verkar ha ont om lämpliga bänk-bilder men har Arne som kommenterar så den är inte ointressant.

Den där Jugoslavien-matchen tror jag inte så mycket på, men om man ändå är på KB så.... Man kan ju i alla fall kolla det specade stället i matchen.

Träningsmatchen Sverige-Nigeria får nån annan kolla upp mer i, jag såg delar av den sist och känner mig säker på att det inte är den. Magkänslan. Fel kommentator dessutom, och Lindeborg har inte alls det skämtsamma surr som Arne hade. Vid ett tillfälle i matchen såg jag Martin Dahlin skriva autografer ut genom gallret mot norra/södra läktaren på Råsunda, men inte ens det orkade Lindeborg nämna nåt kul om. Arne hade inte missat att säga nåt där!

Tänk att Anrell måste sätta sig på tvären, tyder på att han vet att citatet är illa ute....
Citera
2015-12-13, 23:40
Medlem
Kafferastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonOben
Jag tycker att du missar målet. Det viktiga är väl att ta reda i vilket sammanhang som det faktiskt sades. Skiljer det sig från gängse uppfattning, desto mer intressant.

Kom igen nu citatet byter match hela tiden. Nästan alla "säkra" vittnen har hört det i Kameruns matcher. Jag såg Nigeria-Argentina också så då kan väl jag tala om att inget sådant citat hördes där heller. I så fall hade man ju reagerat på det.
Citera
2015-12-14, 00:40
Medlem
usb3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonssondesign
Ja, jag minns att det var från den matchen och kan sekvensen utantill.

Rätt svar är alltså, Nigeria-Argentina, 1994, 33 minuter in i första halvlek.

"Det ser mörkt ut på Nigerias avbytarbänk".
https://www.youtube.com/watch?v=35LNA8yhJJo#t=43m44s

Det är i denna sekund det sägs och det är Arne som säger det. Hur det kan ha tagit över 100 sidor förbryllar mig.

Kommer Glorkas ta fram denna på KB och filma så denna saga får ett gott slut?
Trots allt så är citatet med kamerun en myt - men med nigeria stämmer det

http://smdb.kb.se/catalog/id/001737092

Den där sekvensen känns ruggit bekant. Stämmer bättre överens med min minnesbild än alla kamerun-klipp som tidigare länkats. När jag ser klippen får jag känslan av att jag sett det klippet i form av ett hopklipp på en VHS med olika sportgrodor. Inte sån där DVD-collection, utan sån folk gjorde själva på VHS under 90-talet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in