2015-12-09, 19:55
Medlem
Glorkass avatar
Är precis hemkommen från ett par timmar på KB. Sammanställer rapport nu, men bjuder på en liten trailer:

Sportnytt efter swe-kam och eng-kam betittade.
Kam-bra 94 0-3 sändes i SVT, som eftersändning på natten.
Kam-Sovjet 90 sändes inte, men det gjordes sammandrag i paus och efteråt. Kommentator: A Hegerfors.
Citera
2015-12-09, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glorkas
Är precis hemkommen från ett par timmar på KB. Sammanställer rapport nu, men bjuder på en liten trailer:

Kam-Sovjet 90 sändes inte, men det gjordes sammandrag i paus och efteråt. Kommentator: A Hegerfors.

Grymt. Ge nu denna tråd ett fantastiskt slut!

Väntar med spänning på denna rapport. Tack för din storslagna insats i vilket fall som helst!
Citera
2015-12-09, 20:13
Medlem
Stivalis avatar
På tal om Rumänien i VM 1990. När Englandsmatchen var uppe på tapeten så fastnade jag i en engelsk VM-dokumentär där Irland-Rumänien tas upp. Där hittade jag ett slående exempel på när minnet blir snurrigt & något sorts önsketänkande kryddar minnet rejält.

Det är en komiker(?) som berättar sitt minne från Irland-Rumänien & straffläggningen. Han drar ett skämt om att Rumäniens målvakt hade den största mustasch han någonsin sett. Målvakten, Silvio Lung, hade svårt att rädda straffarna eftersom mustaschen var så stor att den tyngde ner hans huvud så han kunde inte fokusera blicken.

Visst, jättekul skämt. Men jag tycker inte riktigt att skämtet håller när man ser bilderna samtidigt. Troligen har komikerns minne spelat honom ett spratt. Kanske samlade han klisterbilder från Panini vid den tiden. För i VM-albumet så hade faktiskt Silvio Lung en rejält framträdande mustasch. Den var tydlig där. Men i matchen så är ju mustaschen verkligen inte så enorm att det skulle motivera ett skämt kring "den största mustasch jag någonsin sett" & att han hade svårt att hålla uppe huvudet för den stora mustaschen.

VM 1990 var väl sista tiden då mustasch var vanligt. Vid 90-talets andra hälft var mustascherna totalt borta från fotbollsplanerna & har väl egentligen aldrig kommit tillbaka. De är som bortblåsta. Kanske bidrar det till att förvirra minnet, att vem som helst som hade någon liten mustasch blir plötsligt "största mustaschen jag sett". Jag undrar om komikern verkligen kollade på sekvensen innan han drog sitt skämt för den här dokumentären. Tveksamt.

Vid 1.16.30 (hoppas det funkade att ställa in tidpunkten)

https://youtu.be/Bvl2uyEyBLo?t=1h16m30s
Citera
2015-12-09, 20:19
Medlem
Citat:

Haha är du klar snart? Kan knappt bärga mig. Sitter här som på nålar
Citera
2015-12-09, 20:27
Medlem
Glorkass avatar
Tillbaka på KB igen, i sällskap av en kamrat den här gången.
Hittar samma dator som sist och har mer tid på mig den här gången. Har en lista med hotspots att beta av.
Först har jag svårt att logga in och hinner tänka att jag blivit spärrad för olovligt bruk, men det visade sig vara felskrivet användarnamn som var problemet. Puh.

Överst på önskelistan står Sportnytt dagen efter de hetaste matcherna. Arne jobbade ju för sporten och kan ju ha gjort sammandrag i Sportnytt tänker jag.
Swe-Kamerun 94 körs i rejält reportage, men ingen Arne i sikte. Inget citat heller utan fokus ligger på Sverige helt och hållet. Nitlott. Men hög nostalgi!

Så hittar vi Ett lovande klipp i listan, nämligen en sändning på natten efter Kamerun-Brasilien som ju ska ha sänts i trean. Klippet är döpt fotbolls-VM kommentator Arne H vilket låter än mer lovande!
Det är mycket riktigt rätt match men det är tyvärr Bo gentzel som kommenterar. Det pratas om att det är ett sammandrag men nog verkar det vara hela andra halvlek åtminstone!
Ser både 2-0 och 3-0 samt lite bänkbilder vid rigobert Songs utvisning före mål i minut 66. Inget citat.

Hittar Sportnytt dagen efter eng-kam 90. Artur ringart pratar i sammandrag, inget citat där.

Letar Sportnytt efter kam-rus 1-6, men hittar bara prat om Sveriges match mot Brasilien. Inget alls om kameruns match, har säkert betats av i VM-studion men det är svårare att hitta!

Går nu till träningsmatchen Sverige-Nigeria, 5 juni 1994. Känns korkat och långsökt men inte omöjligt! Ser alla Sveriges mål och slutsignalen samt gör sporadiska stopp vid bilder från avblåsningar. Linderborg kommenterar. Genomsökningen går till så att jag hoppar fram 1 minut åt gången, hinner inte se hela.
Känns kul att se uppladdningen inför ett VM som ingen visste skulle sluta i brons.

Nu föreslår min kamrat att vi ska ta Sovjet-Kamerun från VM 90. Betydelselös match för Kamerun men ändå en brakförlust med 4-0... Kan det ha sett mörkt ut på bänken? Jag låter mig övertalas.

Inser snart att SVT valde den andra matchen Rumänien-nånting. Men kanske det finns chans till sammandrag i paus?
Bingo!
I pausen hörs och syns Arne hegerfors rapport från kameruns match i Bari!
Kamerun spelar i gult, vilket kanske är ett dåligt tecken?
Inget citat i pausen, men man hör tydligt att Arne är i god lustigkurre-form! Kanske, kanske....
Efter Rumäniens match är det dags för Arne igen, att sammanfatta andra halvlek.
När man hör honom prata fattar man, att om nån sagt detta så är det han. Han har en lustig ton som de andra helt saknar, så enkelt är det.
Ser alltihop, inget citat. Ännu en avfärdad match och nu är tiden ute.

Myten får inte sin lösning den här gången heller.
Citera
2015-12-09, 20:30
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:

Spännande!

Ska inte hymla med att jag faktiskt hoppas på att det förblir en skröna. Det skulle vara en sån otroligt häftig sensation. Samtidigt tycker jag dock att det är viktigast att vi får någon klarhet i det och sanningen kommer fram. Får vi någon slags upplösning har ändå tråden uppfyllt sitt syfte och utrett de frågetecken som funnits.

Vore exempelvis rätt kul om citatet droppades i Kameruns förlustmatch mot Sovjet 1990. Det är en sån där match det rimligen skulle ha kunnat ske i med tanke på matchens utfall, men ingen av dem som säger sig minnas detta citat har sagt att det ska vara i just den matchen. Därmed skulle det bli lite av en härlig tvist trots allt. Huvudkandidaterna England-Kamerun 1990 och Sverige-Kamerun 1994 har väl så gott som uteslutits. I alla fall det som sagts i direktsändning.

Edit: Såg att du skrivit nu. Ptja, oddsen känns rätt höga vid det här laget att citatet överhuvudtaget kommer återfinnas.

Har läst större delen av tråden nu, men missat en del. Måste bara fråga en sak, sorry för eventuell upprepning. Jag vet att du till en början kollade på Eng-Kam från kvitteringen vid minut 83 till matchslut, samt från straffmålet i förläningen till slutet av förlängningen. Har någon kontrollerat resten av matchen?
Senast redigerad av Ferry31 2015-12-09 kl. 20:37.
Citera
2015-12-09, 20:36
Medlem
Citat:
Tillbaka på KB igen, i sällskap av en kamrat den här gången.
Hittar samma dator som sist och har mer tid på mig den här gången. Har en lista med hotspots att beta av.
Först har jag svårt att logga in och hinner tänka att jag blivit spärrad för olovligt bruk, men det visade sig vara felskrivet användarnamn som var problemet. Puh.

Överst på önskelistan står Sportnytt dagen efter de hetaste matcherna. Arne jobbade ju för sporten och kan ju ha gjort sammandrag i Sportnytt tänker jag.
Swe-Kamerun 94 körs i rejält reportage, men ingen Arne i sikte. Inget citat heller utan fokus ligger på Sverige helt och hållet. Nitlott. Men hög nostalgi!

Så hittar vi Ett lovande klipp i listan, nämligen en sändning på natten efter Kamerun-Brasilien som ju ska ha sänts i trean. Klippet är döpt fotbolls-VM kommentator Arne H vilket låter än mer lovande!
Det är mycket riktigt rätt match men det är tyvärr Bo gentzel som kommenterar. Det pratas om att det är ett sammandrag men nog verkar det vara hela andra halvlek åtminstone!
Ser både 2-0 och 3-0 samt lite bänkbilder vid rigobert Songs utvisning före mål i minut 66. Inget citat.

Hittar Sportnytt dagen efter eng-kam 90. Artur ringart pratar i sammandrag, inget citat där.

Letar Sportnytt efter kam-rus 1-6, men hittar bara prat om Sveriges match mot Brasilien. Inget alls om kameruns match, har säkert betats av i VM-studion men det är svårare att hitta!

Går nu till träningsmatchen Sverige-Nigeria, 5 juni 1994. Känns korkat och långsökt men inte omöjligt! Ser alla Sveriges mål och slutsignalen samt gör sporadiska stopp vid bilder från avblåsningar. Linderborg kommenterar. Genomsökningen går till så att jag hoppar fram 1 minut åt gången, hinner inte se hela.
Känns kul att se uppladdningen inför ett VM som ingen visste skulle sluta i brons.

Nu föreslår min kamrat att vi ska ta Sovjet-Kamerun från VM 90. Betydelselös match för Kamerun men ändå en brakförlust med 4-0... Kan det ha sett mörkt ut på bänken? Jag låter mig övertalas.

Inser snart att SVT valde den andra matchen Rumänien-nånting. Men kanske det finns chans till sammandrag i paus?
Bingo!
I pausen hörs och syns Arne hegerfors rapport från kameruns match i Bari!
Kamerun spelar i gult, vilket kanske är ett dåligt tecken?
Inget citat i pausen, men man hör tydligt att Arne är i god lustigkurre-form! Kanske, kanske....
Efter Rumäniens match är det dags för Arne igen, att sammanfatta andra halvlek.
När man hör honom prata fattar man, att om nån sagt detta så är det han. Han har en lustig ton som de andra helt saknar, så enkelt är det.
Ser alltihop, inget citat. Ännu en avfärdad match och nu är tiden ute.

Jag gillar hur det hela låter som en tripprapport!
Citera
2015-12-09, 20:56
Medlem
AnotherStrangers avatar
Citat:
Det ante mig. Men tack för en fantastisk rapport, riktigt spännande det här.

Citat:
har säkert betats av i VM-studion men det är svårare att hitta!
Man undrar ju hur många olika sändningar som måste ses igenom för att helt avskriva detta som en myt... Samtidigt kan det ju mkt riktigt ha sagts när som helst i koppling till VM, dvs i direktrapportering, i paus, i VM-studion, i Sportnytt, i Sportspegeln... Dock så har ju alla tvärsäkra personer påstått att det sagts under/i samband med match, så Sportnytt och Sportspegeln verkar väl mindre troligt.

Nån som har kontaktat SVT Sport än? Dom om några borde ju veta.

Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
Måste bara fråga en sak, sorry för eventuell upprepning. Jag vet att du till en början kollade på Eng-Kam från kvitteringen vid minut 83 till matchslut, samt från straffmålet i förläningen till slutet av förlängningen. Har någon kontrollerat resten av matchen?
Svar ja, hela matchen kollad av en annan.

Vad som bla inte är kollat är paussnacket i Ryssland-Kamerun.
Senast redigerad av AnotherStranger 2015-12-09 kl. 21:17.
Citera
2015-12-09, 20:56
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Citat:
Är lite intressant att spekulera om hur detta kunde få en sådan spridning. Vad vi vet hittills är alltså att Lasse Anrell har med citatet i någon bok han givit ut. Citatet har han fått in som tips av en läsare, men han kontrollerar inte uppgiften. Helt naturligt kan jag tycka. Det är för tidskrävande att vara källkritisk till allt han får in och sen är det kanske inte av största vikt i en bok om sportgrodor. Vem personen som skickar in tipset är, vad syftet är och hur det går till vet vi knappast, men det känns mindre viktigt. Kan ju vara så enkelt som att tipsaren själv drabbats av ett falskt minne. Personen kan också ha blandat ihop det med något liknande Arne sagt, som det där med färgklicken 1982. Eller så är det alternativt bara en skön lirare som ville ha lite kul och testa om det gick att få med ett fullständigt uppdiktat citat. Vem vet?

Man kan ju inte låta bli att undra vilka ytterligare citat i Anrells bok som inte går att verifiera i efterhand.
Citera
2015-12-09, 20:59
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnotherStranger
Svar ja, hela matchen kollad av en annan.

Vad som bla inte är kollat är paussnacket i Ryssland-Kamerun.

Just ja. Var det av användaren careless? Läste så många sidor tidigare idag så jag måste ha blivit helt förvirrad.
Citera
2015-12-09, 21:02
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
Man kan ju inte låta bli att undra vilka ytterligare citat i Anrells bok som inte går att verifiera i efterhand.

Säkert ganska många. Däremot är de ju inte lika intressanta eftersom de inte har blivit lika kända och skapat så många falska minnen som den mörka avbytarbänken.
Citera
2015-12-09, 21:03
Medlem
AnotherStrangers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
Säkert en jävla massa, men ett oerhört spritt och känt citat som påstås ha sagts av självaste Arne Hegerfors i en tv-sändning från fotbolls-VM bara måste ju gå att verifiera.

Citat:
Just ja. Var det av användaren careless?
Precis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in