På tal om Rumänien i VM 1990. När Englandsmatchen var uppe på tapeten så fastnade jag i en engelsk VM-dokumentär där Irland-Rumänien tas upp. Där hittade jag ett slående exempel på när minnet blir snurrigt & något sorts önsketänkande kryddar minnet rejält.
Det är en komiker(?) som berättar sitt minne från Irland-Rumänien & straffläggningen. Han drar ett skämt om att Rumäniens målvakt hade den största mustasch han någonsin sett. Målvakten, Silvio Lung, hade svårt att rädda straffarna eftersom mustaschen var så stor att den tyngde ner hans huvud så han kunde inte fokusera blicken.
Visst, jättekul skämt. Men jag tycker inte riktigt att skämtet håller när man ser bilderna samtidigt. Troligen har komikerns minne spelat honom ett spratt. Kanske samlade han klisterbilder från Panini vid den tiden. För i VM-albumet så hade faktiskt Silvio Lung en rejält framträdande mustasch. Den var tydlig där. Men i matchen så är ju mustaschen verkligen inte så enorm att det skulle motivera ett skämt kring "den största mustasch jag någonsin sett" & att han hade svårt att hålla uppe huvudet för den stora mustaschen.
VM 1990 var väl sista tiden då mustasch var vanligt. Vid 90-talets andra hälft var mustascherna totalt borta från fotbollsplanerna & har väl egentligen aldrig kommit tillbaka. De är som bortblåsta. Kanske bidrar det till att förvirra minnet, att vem som helst som hade någon liten mustasch blir plötsligt "största mustaschen jag sett". Jag undrar om komikern verkligen kollade på sekvensen innan han drog sitt skämt för den här dokumentären. Tveksamt.
Vid 1.16.30 (hoppas det funkade att ställa in tidpunkten)
https://youtu.be/Bvl2uyEyBLo?t=1h16m30s