2015-12-10, 14:42
Medlem
Struttens avatar
Jag måste erkänna att jag tillhör kategorin som "vetat" att jag hörde detta när det sändes. Jag är dock inte sämre människa än att jag kan erkänna ett fel.

En sak stör mig dock lite i spaningarna här, och det är samstämmigheten kring att citatet måste vara dubbeltydigt i bemärkelsen att det ser mörkt ut för att de förlorar matchen. Så används ju inte detta adjektiv. Om laget är på väg att förlora ser det mörkt ut för laget, eller kanske för en viss spelare. Att det ser mörkt ut på avbytarbänken har dock jag alltid tolkat som att det inte finns något att hämta där. Har laget skador i matchen? Ha de byten kvar, men redan bytt de spelare av kvalitet som fanns att tillgå?

Hegefors var en ordkonstnär, och gillade tvetydigheter, men han var ytterst sällan inkorrekt i sitt språk, varför jag snarare skulle leta efter sådana situationer jag beskrivit, än sådana där laget ligger under. (Därmed inte sagt att jag tror att citatet kommer att hittas!)
Citera
2015-12-10, 14:55
Medlem
AnotherStrangers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strutten
Att det ser mörkt ut på avbytarbänken har dock jag alltid tolkat som att det inte finns något att hämta där. Har laget skador i matchen? Ha de byten kvar, men redan bytt de spelare av kvalitet som fanns att tillgå?
Du har onekligen en poäng där, och faktiskt har ju åtminstone en person skrivit att det var just en sån situation som beskrevs, dock i träningsmatchen mot Nigeria som Staffan Lindeborg kommenterade.

Men med tanke på färgklickscitatet som är från en krönika, kan inte även detta citat komma från något repotage eller sammandrag? Ponera att han sa "det såg mörkt ut på Kameruns avbytarbänk", det vore väl inte helt otroligt? Eller om han som sagt satt i studion och sa det i pausen, då diskuterar man ju ofta möjliga byten.
Senast redigerad av AnotherStranger 2015-12-10 kl. 14:59.
Citera
2015-12-10, 14:56
Medlem
pederastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
Strålande. Känns som en rolig fortsättningstråd. Fast även om den består av massor av falska citat så vill jag dock inte tro att det är Anrell som hittat på allt. Kan likväl vara tipsare som skojat med honom.

jag skrev om det tidigare i tråden, men det tål att upprepas, floskeltoppen var ju ett rent humorinslag och därför ägnade sig inte anrell åt någon som helst källkritik. jag hade samlat på liknande uttryck redan innan han började med sin lista, så jag mailade honom tips flera gånger och fick nåt tiotal publicerade och han skrev ju bara av mina mail utan att ifrågasätta något. nu var mina citat autentiska, men jag hade ju kunnat hitta på vad som helst (inom trovärdighetens gränser) och det hade ju blivit publicerat om anrell bara hade tyckt att det var tillräckligt roligt.

så jag tror inte att anrell satt och hittade på citat även om ett antal har visat sig vara falska.
Citera
2015-12-10, 15:20
Medlem
p0ks avatar
Sverige - Saudiarabien 94.

Kameran visar flera mörka på läktaren.
Arne Hegerfors - "Väldigt Svarta läktare, många araber"

https://www.youtube.com/watch?v=rP-0wGnRZA4 0.54-->

Kan det vara citatet som blivigt "omgjort" under åren? Läktaren kan ju blivit utbytt till en avbytarbänk.
Citera
2015-12-10, 15:23
Medlem
Dupeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p0k

Han säger "välbesatta läktare", inte "väldigt svarta".
Citera
2015-12-10, 15:25
Medlem
p0ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dupea
Han säger "välbesatta läktare", inte "väldigt svarta".

Det stämmer nog. Kan dock tänkas att även en och annan hört fel. Citatet kanske rentav är en felhörning?
Citera
2015-12-10, 15:26
Medlem
AnotherStrangers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p0k

https://www.youtube.com/watch?v=rP-0wGnRZA4 0.54-->

Edit: Oops, "välbesatta" är det ja.
Citera
2015-12-10, 16:30
Medlem
glokk18s avatar
Jag har själv för mig att jag hört detta citatet, som många andra..

För att se om vi alla har vanföreställningar, så kan vi ju försöka förklara vad det är vi minns och se om det finns en röd tråd, eller om alla har helt olika minnen av kamerabilderna.

Jag själv minns dem sitta på en avbytarbänk i genomskinligt plexiglas (en sån busskur), med gröna tröjor och vita byxor.
Citera
2015-12-10, 16:36
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glokk18
Jag har själv för mig att jag hört detta citatet, som många andra..

För att se om vi alla har vanföreställningar, så kan vi ju försöka förklara vad det är vi minns och se om det finns en röd tråd, eller om alla har helt olika minnen av kamerabilderna.

Jag själv minns dem sitta på en avbytarbänk i genomskinligt plexiglas (en sån busskur), med gröna tröjor och vita byxor.
I vilken match?
Citera
2015-12-10, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Careless
http://i.imgur.com/cqYKNaS.jpg

Det här var alltså programledaren med englandcitatet. Vågade inte ta en bättre bild.

Kjell Andersson, SVT-sporten?
Citera
2015-12-10, 16:50
Medlem
Dygdepladdrares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Careless
http://i.imgur.com/cqYKNaS.jpg

Det här var alltså programledaren med englandcitatet. Vågade inte ta en bättre bild.
Och han heter alltså Hasse någonting? Då tror jag att det är Hans Villius, han brukade se saker i svart och vitt Nä men allvarligt talat så gissar jag på Kjell Kjellman, han fanns med i studion 1990.

Angående hur mycket som var påhitt i Aftonbladets floskeltoppen så är det väl ingen som någonsin har trott på att Roffe Z och Abris sagt alla citat som de tillskrevs där.
Citera
2015-12-10, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlVonSinghalinne
Kjell Andersson, SVT-sporten?
Jag tyckte oxå det var likt Kjell Andersson - mest ögon o därikring. Hittade ingen bild från den tiden. Mer likt Andersson än Jälevik iaf/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in