2015-12-01, 21:02
Medlem
missmones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nivovic
Här är negerkungen --> https://www.youtube.com/watch?v=QkU9Bjhp1y0

Men nu vet jag att du bara gör narr av dig själv och beter dig som en idiot. Det är inte Arnes existens vi försöker bevisa, det är hans citat som inte går att finna någonstans på internet.
Det är viss skillnad.

Inte alls. Men jag förstår att du har svvårt med analogier. Lika lite som du kan bevisa att Arne faktiskt finns på riktigt så kan ingen här "bevisa" att Arne har sagt detta. Det närmsta vi kommmer är där han själv erkänner att han sagt detta. Det är gott nog för han har ju inget att vinna på det.
Citera
2015-12-01, 21:04
Medlem
ojvamysigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kafferasten
Sorry jag läste för fort. Men det är intressant ändå att vissa minns sig ha hört detta men att det inte har visats på tv och det verkar inte ha legat ute på nätet heller. En del påstår i tråden att det funnits på youtube men då hade man ju sett det. Och läser man gamla trådar och inlägg om citatet så finns det aldrig någon gammal länk även i diskussioner där klippet efterfrågas.

Du mindes inte riktigt vilken match det var först men att du hört Arne säga det. Jag minns matchen tydligt men hörde aldrig Arne säga det. Antingen var jag för uppslukad av matchen för att ens förstå det roliga misstaget eller så sa han aldrig så.

Det är ju intressant att många i tråden skriver att dom är helt säkra på att det var..och så nämner dom olika matcher och årtal, vissa där Arne inte ens var kommentator. Så mycket för dessa säkra påståenden.
Visst har det visats på TV. Jag begär naturligtvis inte att någon här i tråden ska ta mitt ord för sanning, men jag har sett och hört det. Jag minns också att det inte var någon större grej efteråt, utan fnissades mest åt det, troligen på grund av att Internet inte var en grej på den tiden och folk var betydligt mindre lättkränkta då.

Jag kan inte säga att jag minns matchen som helhet, men jag minns hur glada kameruanerna var från 1-1 fram till straffen som gav 2-2. Jag minns också att det var en ganska ödesmättad stämning eftersom Kamerun hade gått så fantastiskt bra och varit så underhållande i turneringen (vilket det rapporterades massor om i media) och tappade ledningen mot ett starkt England. Jag minns också Arnes mening och nästan hans exakta tonfall. "Och det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk".

Men återigen, jag begär inte att någon annan ska se det som den ultimata sanningen bara för att jag är helt säker själv. Jag hoppas att någon får fram hela matchen eller bara just det klippet så att det kan beläggas en gång för alla att det faktiskt hände.

Och som sagt, det var inte en så jävla big deal på den tiden, utan mest roligt.
Citera
2015-12-01, 21:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CentroX
https://smdb.kb.se/smdb/login

om man har ett konto där kan man hitta matchen
Man kan alltså ansöka om konto om man går på någon typ av högskola... någon som orkar göra detta? Snälla ber er.
Citera
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CentroX
vad hjälper en match med utländska kommentatorer?
Bevisa matchens existens.
Citera
Medlem
missmones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
https://www.youtube.com/watch?v=z6Ohm209UGo
Vassego! Nåt annat som du vet inte finns på nätet?
Varför vill du inte ha det verifierat? Måste finnas tusentals svenskar som bandade matcherna, nån borde ha lagt upp ett så pass omtalat klipp.
har man bandat det så är det på vhs!! Hur många vhs-ksasetter har du kvar med fotbollsmatcher där inte ens Sverig spelar från 1990? Det är kanske svårt att förstå men andelen svenssons som spelade in kamerun - england 1990 är förmodligen extremt liten. Än mindre del har kvar en kassett som är duglig att se på!
Citera
2015-12-01, 21:11
Medlem
Kafferastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Tvärtemot vad dom själva säger, så behöver somliga kliva ur sin bubbla och förstå att händelser har skett/hänt, fastän det inte finns lätt att hitta på nätet. I deras värld existerar något inte om det inte finns att googla. Och då ifrågasätter man andras...inkl. huvudpersonens egna minne.

Nu går det tydligen inte att finna enkelt på nätet...Konstigt, visst. Men så är det bara. Acceptera det.

Så hörsägen gäller som 100% bevis för din del? Huvudpersonens egna minne? Han säger ju själv att andra långt senare uppmärksammar honom om dom här grejerna. Tror du att Arne ens dagen efter minns vad han har sagt under en hel match? Speciellt när han själv inte insett att det skulle vara något kontroversiellt.

Det har aldrig spelats upp på tv i efterhand när han sagt det. Det finns inte en gammal icke fungerande länk nånstans till youtube eller något annat när man går igenom alla gamla diskussioner och inlägg gällande citatet så det verkar aldrig funnits något ljudklipp på nätet heller. Det enda vi har att gå på är att några påstår att dom minns ha hört det för 25 år sedan. Som sagt jag såg själv matchen men har inte hört det.

Du skriver om Pippi och saker folk hört hundra gånger. Det här har ingen hört förutom live i tv för 25 år sedan. Efter det existerar inte klippet öht. Däremot existerar citatet men dom dök upp flera år senare. Ja även här påstår en del att det skrattats åt det i tidningar och liknande strax efteråt. Även jag läste tidningarna på den tiden..minns nada om detta. Jag minns dock att jag skrattade högt åt citatet första gången jag hörde det..1995 eller när det nu var.
Citera
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Tvärtemot vad dom själva säger, så behöver somliga kliva ur sin bubbla och förstå att händelser har skett/hänt, fastän det inte finns lätt att hitta på nätet. I deras värld existerar något inte om det inte finns att googla. Och då ifrågasätter man andras...inkl. huvudpersonens egna minne.

Nu går det tydligen inte att finna enkelt på nätet...Konstigt, visst. Men så är det bara. Acceptera det.

Citat:
Ursprungligen postat av missmone
This!

Det fins en geneartion här som tror att allt finns på tuben och det aom inte finns har inte hänt. Julius Cesar har inte funnits för han finns inte på tuben. Arne Hegerfors finns inte heller för jag har inte sett honom själv. Han har visserligen sagt att han finns men jag tror det är imaginärt minne.
Jag tror ingen här i tråden försöker bevisa till 100% att detta är en myt, vi är bara kritiska till om citatet faktiskt har ägt rum eller ej.
Jag kan också säga att jag såg på VM 1990, men kommer inte ihåg detta citatet.

SVT, Expressen, TV4, Nyheter24, Aftonbladet osv har tagit upp citatet hur många gånger som helst, men ingen får för sig att faktiskt visa händelsen.
Detta kombinerat med att ingen verkar veta när eller var citatet ägde rum. Nu kan vi med hjälp av research komma fram till att var VM 1990.
Men trots detta påstår Expressen och Nyheter24 att det var 1994.

Alla våra stora medier som har tillgång till vilka klipp som helst kan inte ens komma överens om vilket årtal citatet ägde rum, och de kan absolut inte visa det för svenska folket.
Och för att inte tala om alla flashbackare i tråden som är stensäkra på att citatet ägde rum under VM:et 1994 mellan Sverige och Kamerun (trots att Arne inte ens kommenterade matchen).

En kvartsfinal är inte så konstigt om man bandar, speciellt när Kamerun hade chansen att bli det första afrikanska laget i en semifinal.
Citera
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av missmone
Inte alls. Men jag förstår att du har svvårt med analogier. Lika lite som du kan bevisa att Arne faktiskt finns på riktigt så kan ingen här "bevisa" att Arne har sagt detta. Det närmsta vi kommmer är där han själv erkänner att han sagt detta. Det är gott nog för han har ju inget att vinna på det.

Fast har Arne sagt att han minns det eller bara sagt "ok, då sa jag väl det då?"?
Det finns hur många träffar som helst på sägningen men ingen av dessa innehåller en gammal borttagen länk till klippet. På 20 år med internet har ingen lyckats få ut klippet, visst är det väl ändå en smula märkligt. Som sagt, det kan mycket väl ha hänt men det är jävligt konstigt att ingen har klippet.

Kan det ha hänt i ett sammandrag i tex Sportspegeln, söker vi på fel ställe?
Citera
2015-12-01, 21:13
Medlem
Fotbolls-VM i Stockholm 1958 är också en myt. Sverige har aldrig haft fotbolls-VM.

Källa
Citera
2015-12-01, 21:15
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Då kanske det inte är så konstigt om citatet är förvrängt och egentligen en myt?
Som du säger är det lätt att felplacera en händelse, men det är också lätt att förvränga den.

Nej det är inte samma sak att placera en händelse tidsmässigt fel som att förvränga den. Jag har tex. en ganska bra minnesbild av Englands chans i 121:a minuten. Ett inlägg som studsar lite märkligt framför mål. Men jag mindes inte alls att det var i absolut sista sekvensen av matchen.
Det är svårt att tidsplacera minnen.

Citat:
Vi ska inte överdriva saker och ting. Att missminna sig och förvränga minnen är inte ovanligt, det händer alla oavsett hur mycket man går emot strömmen. Det gäller även dig.

Men jag vill också påpeka att jag inte tror att du ljuger eller nödvändigtvis missminner dig, jag påpekar bara att ditt minne inte är den mest pålitliga källan i detta sammanhang.

Men att gå emot strömmen borde påverka ens förmåga att nappa på andras påståenden. Mitt minne sviker allt för ofta men nu handlar det om att jag inte alls följer med i strömningar. Jag ser ner på folk som hakar på trender. Det är ändå möjligt att jag kunnat vilseledas men det känns inte som min grej att göra det. Jag känner mig själv ganska väl.

Citat:
Jag säger inte att det är garanterat en myt, det kan mycket väl ha hänt.
Jag - och många andra i tråden - tycker bara det är lite konstigt att Arnes mest kända groda inte går att finna på internet överhuvudtaget, att ingen verkar ha det på VHS och att källorna är inkonsekventa.

Men ingen har matchen som helhet heller på vhs och kan intyga att det inte sagts. Att källorna är inkonsekventa har som sagt att göra med att tidsaspekten är svår. Man måste ha något tydligt att relatera till. Vissa har relaterat till det speciella matchförloppet som logiskt också motiverar att en sådan kommentar skulle kunna fällas. Andra är väldigt Sverigefixerade och tycker att det borde vara Sverige - Kamerun, fastän den matchen saknade dramatik som skulle föranleda ett sådant uttalande.

Citat:
Att många har "hört" det ökar inte citatets trovärdighet. Det är så en myt fungerar, det börjar hos en person och helt plötsligt tror hela byn på myten.
Arne Hegerfors verkar i denna intervju (17:07 in i klippet) påstå att han inte lade märke till sin groda förrän en tittare och Aftonbladet uppmärksammade honom om det:
"Jag hade inte en aning! Det kommer långt, långt efteråt; så är det någon uppmärksam tittare som har kommit på det."
Detta minskar Arnes trovärdighet rejält, eftersom det är enklare att rekonstruera ett minne som man själv inte visste om förrän någon annan påpekade det.

Men återigen, jag säger inte att detta är en myt. Jag är bara skeptisk till alla människors självsäkerhet när det kommer till deras minne.
Så länge det inte finns någon film/ljudfil av Arnes mest kända groda, är det svårt att inte kalla det en halv-myt tillsvidare.

Jo det är förvisso så en myt fungerar. Men vad beträffar Arne, så är det ordvitsen som han blir uppmärksam på senare. Han är helt med på att han sagt det, och varför han sagt det. Han säger också att han sagt samma om en Schweizisk bänk. Tidigare i intervjun säger han att han går helt upp i det han gör, glömmer tid och rum. Man kan tro att det är först när han av någon orsak reflekterar över det sen som han erinrar sig detaljer. Så säger han också att många citat av honom är konstruerade, men om detta säger han inte det. Arne kan förstås minnas fel, men skall man dra någon slutsats av denna intervju så stöder det uppfattningen att han faktiskt uttalat kommentaren.
Citera
2015-12-01, 21:21
Medlem
Glorkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulsterboy.
Man kan alltså ansöka om konto om man går på någon typ av högskola... någon som orkar göra detta? Snälla ber er.

Jag har ett konto på KB och kan alltså teoretiskt gå dit och se matchen. Problemet är att man fysiskt måste gå dit och beställa ut filmen. Vore skönt om nån annan kunde göra det men i värsta fall får jag väl ta på mig detta viktiga uppdrag.
Senast redigerad av Glorkas 2015-12-01 kl. 21:28.
Citera
2015-12-01, 21:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Glorkas
Jag har ett konto där och kan alltså teoretiskt gå dit och se matchen. Problemet är att man fysiskt måste gå dit och beställa ut filmen. Vore skönt om nån annan kunde göra det men i värsta fall får jag väl ta på mig detta viktiga uppdrag.
Schysst! Men om man går dit och beställer filmen. Får man ta hem den eller ska du helt enkelt filma med en mobilkamera?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in