2015-12-09, 18:18
Medlem
Uppdaterar listan:
-----------------------------------------

Avklarade matchreferat:

Sverige - Kamerun, VM 1994 - Myt!
Matchen: https://m.youtube.com/watch?v=lNqBllXhwZs

England - Kamerun, VM 1990, 2 sett - Myt!
(anv: Careless, Glorkas)

Ryssland - Kamerun 6-1, VM 1994, 1 sett - Myt!
(anv: lindemann)

Avklarat övrigt:
SVT Fotbolls-VM 1990, krönika - Myt!
Krönikan: https://youtu.be/-IoOF_VSVeI

SVT Fotbolls-VM 1994, krönika - Myt!
Krönikan: https://youtu.be/NL5q4HnQVNk

Fotbollstabbar med Arne, DVD 1 & 2 - Myt!
(bing_ , Muminbanan, Ducedo)

EJ sedda matcher:
Sverige - Nigeria, träningsmatch inför VM94.
Kamerun - Sovjet 0-4, VM 1990
Italien - Nigeria 2-1, VM 1994
Kamerun - Brasilien 0-3, VM 1994 (gick troligtvis på TV3)
Kamerun - Argentina 1-0, VM 1990
Kamerun - Rumänien 2-1, VM 1990
Kamerun - Columbia 2-1, VM 1990

Liknande funna citat:
Arne Hegerfors:
- "Vi börjar med att titta på Kamerun som var en färgklick ur fler än en synpunkt."
SVT VM-krönika 1982
länk (börja kolla 11:00).

Hans ?????
"Det ser mörkt ut för England", SVT Studio halvtid, Kamerun - England, VM 1990
(anv: Careless)
Senast redigerad av avec 2015-12-09 kl. 19:11.
Citera
2015-12-09, 18:21
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnotherStranger
Samtidigt var det bara 1-2 år efter VM (om det nu var i VM 94 det ska ha sagts), folk borde ju haft citatet i hyfsat minne då, och dessutom kanske inte ha hunnit slänga sina VHS-band och därför faktiskt haft möjlighet att kolla upp det. Men av någon anledning tycks ju ingen ha gjort det, fan SVT:s sportredaktion om några borde ju haft koll, dags att kontakta dom kanske.

Tror att de flesta minns vad som sagts, inte vad som INTE sagts. Jag tänkte väl bara "oops, det missade jag?".
Och om du nu satt på en VHS som motbevisade citatet, vad skulle du gjort med den infon då? Pratat med grannen på sin höjd.
Citera
2015-12-09, 18:22
Medlem
hagsatras avatar
Att det skulle vara någon annan är Arne som sagt detta ser jag som helt uteslutet. Det hade garanterat kommit ut på ett eller annat sätt. Verkar helt klart som en myt nu, trots att jag själv var övertygad om att jag hört det som många andra.
Citera
2015-12-09, 18:39
Medlem
Steff83s avatar
Myt eller inte så tycker jag att citatet går ut på att det är Arne som ska ha sagt något om att det ser mörkt på avbytarbänken eller liknande, och att det har sagts i en match med Kamerun i VM. Då det enligt myten ska ha skett i VM 94..vilket vi med säkerhet vet att det inte kan stämma, så kan vi sträcka oss till VM90..då Arne själv pekat på det..trots att citatet aldrig har omnämnts innan VM94.

Där är vi liksom nu..och kommer inte vidare.....

Är det inte det såhär, så känns det som det blir något helt annat, om det har sagts något liknande..vad det nu är (och hur "bedöms" det?)..kanske av någon annan..kanske inte ens i VM?..Nej, det håller inte. Kanske kan vara kul att kolla efter, men då är det inte enligt "myten".
Senast redigerad av Steff83 2015-12-09 kl. 18:42.
Citera
2015-12-09, 18:41
Medlem
Ferry31s avatar
Hur mycket material ska behöva uteslutas innan det kan fastställas som en skröna? Någonstans måste man ju avgränsa sig. Börjar kännas lite löjligt att folk även ska behöva gå igenom matcher som Italien-Nigeria när chansen är så gott som mikroskopisk att Arne dels ska lyckas med en felsägning (Säga Kamerun istället för Nigeria) samt att han yttrar det där med mörk avbytarbänk överhuvudtaget. Allt pekar på en myt vid det här laget.

Är lite intressant att spekulera om hur detta kunde få en sådan spridning. Vad vi vet hittills är alltså att Lasse Anrell har med citatet i någon bok han givit ut. Citatet har han fått in som tips av en läsare, men han kontrollerar inte uppgiften. Helt naturligt kan jag tycka. Det är för tidskrävande att vara källkritisk till allt han får in och sen är det kanske inte av största vikt i en bok om sportgrodor. Vem personen som skickar in tipset är, vad syftet är och hur det går till vet vi knappast, men det känns mindre viktigt. Kan ju vara så enkelt som att tipsaren själv drabbats av ett falskt minne. Personen kan också ha blandat ihop det med något liknande Arne sagt, som det där med färgklicken 1982. Eller så är det alternativt bara en skön lirare som ville ha lite kul och testa om det gick att få med ett fullständigt uppdiktat citat. Vem vet? Har vi att göra med en riktig skojare kanske denne är flashbackare och läser tråden just nu? Jag kan själv sätta mig in i den situationen och känna att jag får lusten av att bli lite troll. Emellertid har denne varit slarvig med sin research som menar att det handlar om VM 1994, där Arne inte kommenterade Kameruns matcher.

Så ovanstående måste liksom vara hela grunden till den här pannkakan. Men för att det ska ha fått en sån spridning och etablerats som en vedertagen sanning ser jag det som tre viktiga faktorer som måste ha funnits med i ekvationen:

Det är dock intressant att ett sådant gemensamt falskt minne kan drabba en hel befolkning. Något sånt har jag inte hört talas om förut när jag läst om falska minnen. Måste vara snudd på sensationellt.
Senast redigerad av Ferry31 2015-12-09 kl. 18:48.
Citera
2015-12-09, 18:49
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Ryssland - Kamerun 6-1, VM 1994, 1 sett - Myt!
(anv: lindemann)

Det fanns ett stort tvivel där hos mig eftersom den matchen är ett stycke fotbollshistoria som ju saknar motstycke. Egentligen väl i hela idrottshistorien. Vore extremt konstigt om alla de som varit bergsäkra skulle missat att förknippa citatet med den här Oleg Salenkos helt sjuka målorgie.

Under Salenkos karriär så gjorde han bara mål i 2 matcher med landslaget. Det räckte till att vinna skytteligan i VM!! Målet mot Sverige kom på straff. Salenko gjorde alltså spelmål för landslaget endast i en enda fucking jävla match i sin karriär! Det räckte för att bli skyttekung & historisk legend.

Är ju att jämföra med om flera svenska stjärnor tackat nej till VM 2006. Lagerbäck letar fram en anfallare bland reserverna & väljer Björn Runström. Paraguay kollapsar resignerat samtidigt som Runström gör sitt livs match. Björn Runström vinner skytteligan i VM.

Det vore ytterst märkligt om folk skulle haft så förbannat svårt att koppla ihop citatet om avbytarbänken med denna sensationella prestation av den ganska mediokre Salenko. Vilket såklart beror på att det inte var den matchen.
Citera
2015-12-09, 18:53
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Är ju att jämföra med om flera svenska stjärnor tackat nej till VM 2006. Lagerbäck letar fram en anfallare bland reserverna & väljer Björn Runström. Paraguay kollapsar resignerat samtidigt som Runström gör sitt livs match. Björn Runström vinner skytteligan i VM.
Underbar jämförelse.
Citera
2015-12-09, 18:58
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Careless
Ja det var någon i studion som sa "det ser mörkt ut för England".
Antingen Baxter, Hasse Borg, den andra Hans (han kanske hette Lars och kallades Lasse men han såg i alla fall rätt ung ut), eller programledaren om det nu fanns en. Var mer fokuserad på ljudet så kommer inte ihåg allt visuellt som hände.

Detta något förbisedda citat är i mitt tycke den i särklass bästa kandidaten bland möjliga ursprung till det (förmodat) falska citatet.

Inte 'rätt' match men den näst bästa, och i stora delar överensstämmande. Skulle ju vara lite intressant att få en namn på upphovsmannen. Kanske i förlängningen dennes syn på sitt citat i förhållande till myten.
Citera
2015-12-09, 19:06
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Detta något förbisedda citat är i mitt tycke den i särklass bästa kandidaten bland möjliga ursprung till det (förmodat) falska citatet.

Inte 'rätt' match men den näst bästa, och i stora delar överensstämmande. Skulle ju vara lite intressant att få en namn på upphovsmannen. Kanske i förlängningen dennes syn på sitt citat i förhållande till myten.

Är det Hasse Borg & Hasse Eskilsson som är kandidaterna nu?!

Två riktiga gamänger & lirare alltså.
Citera
2015-12-09, 19:07
Medlem
Citat:

Jag la till citatet i listan. Men vilken Hans är det? Careless borde veta om han tänker...
Senast redigerad av avec 2015-12-09 kl. 19:31.
Citera
2015-12-09, 19:07
Medlem
AnotherStrangers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
Vad vi vet hittills är alltså att Lasse Anrell har med citatet i någon bok han givit ut. Citatet har han fått in som tips av en läsare [... ] Emellertid har denne varit slarvig med sin research som menar att det handlar om VM 1994, där Arne inte kommenterade Kameruns matcher.

Två små rättelser: Första publiceringen var i en liten spalt i Aftonbladet 1 september 1994. Nu tror jag inte att det är klartlagt om det stod nånting om när det skulle ha sagts den gången, men det är ju bara att gå till KB och kolla, men när det publicerades igen 17 dec 1995 stod det iaf bara "Arne Hegerfors, SVT".

Alltså tycks påståendet om VM 1994 ha kommit senare, men det är klart att om det först publicerades i sep 1994 så ligger ju VM nära till hands, även om Arne alltså inte kommenterade Kamerun (det om något borde väl folk ha reagerat på - kanske satt han i studion och snackade i pausen, som vi ännu inte fått några rapporter om vad gäller matchen mot Ryssland?).

Frågan är förvisso när Anrell började med sin floskeltopp? Innan dess är det väl föga troligt att särskilt många såna här citat publicerades, vilket ju skulle kunna förklara varför det inte publicerats tidigare även om det var från VM 1990.

Citat:
Inte 'rätt' match
Tja är ju den match Arne själv påstår sig att sagt det i (vilket han alltså inte gjorde).
Senast redigerad av AnotherStranger 2015-12-09 kl. 19:20.
Citera
2015-12-09, 19:15
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnotherStranger

Tja är ju den match Arne själv påstår sig att sagt det i (vilket han alltså inte gjorde).

Det har du helt rätt i! Hehe lätt att röra ihop alla matcher nu. Men det stärker ju hela resonemanget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in