2009-10-24, 18:44
Medlem
Basil Fawltys avatar
och varför nämnde JG inget om detta i sina memoarer? Det hade ju ytterligare stärkt bilden av JG som macho-Janne om det varit så som JG beskriver det hela nu 40 år senare.
Citera
2009-10-24, 18:50
Medlem
Xyzzys avatar
Jag orkar inte scanna 48 sidor men är det någon som "beställt" en hit på honom och isf hur kan man delta i sponsem?
Citera
2009-10-24, 18:54
Medlem
Att den mannen var och är en landsförrädare kan ju knappast förvåna någon.
Citera
2009-10-24, 19:37
Medlem
Håller med. Det är intressant hur det ofta är de mest ego-störda och uppblåsta som blir fast för dylikt.
Riktigt usel författare är hans dessutom, men har skrivit en del bra grejer inom journalistiken, nog. Som helhet vore väl den offentliga debatten i Sverige fattigare utan Guillou. Att han nu brinner för detta gör det hela på inget vis sämre.
Citera
2009-10-24, 19:44
Medlem
Trumpeters avatar
Att syftet var att avslöja hur KGB arbetade i Sverige låter helt klart som en efterhandskontruktion av Guillou. Rätt dålig och genomskinlig också.
Citera
2009-10-24, 19:52
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpeter
Att syftet var att avslöja hur KGB arbetade i Sverige låter helt klart som en efterhandskontruktion av Guillou. Rätt dålig och genomskinlig också.

Det är klart konstigt! Om inte annat borde han i rent självbevarandesyfte ha publicerat en liten notis om sitt misslyckade försök att infiltrera KGB. Fem års umgänge kan inte ha varit ointressant så att det inte räckte till några rader i FIB - Kulturfront eller porr, vilket som.
Citera
2009-10-24, 19:53
Medlem
Han ka döpa om sig till Macho Lasse har jag hört och jag brukar se han hela somrarna här och där i Nordöstra Uppland.
Citera
2009-10-24, 19:56
Medlem
Ankias avatar

Han har väl alltid varit en stor pajas som fullständigt saknar självkritik.

Hans ovänskap och storgräl med Catrin Jacobs (Sköna söndag) i Malmö på 80-talet är klassisk.
Självgodheten gör att merparten av kultursverige hatar karlen.

Jaktreportaget där han skakar av vällust när han skjuter på en försvarslös bock visar väl att han inte har "alla hönsen hemma".

På 90-talet stoltserade han med att placera sin lyxbil där han ville och struntade i att det blev parkeringsböter. Även det tyder väl på ett allvarligt fel däruppe...

Citera
2009-10-24, 20:05
Medlem
Alla Ankias argument kan jag leva med, men: Varför då inte göra som Jan?
Men självgodhet, mytomani och egomani är värre att acceptera.
Tror som följer: Jan har alltid haft psykiska störningar typ sociopati, narcissism (etc). Dessa har inte hindrat att han gör/gjorde bra reportage, kan kanske rentav vara förutsättning för god journalistik (inte mytomanin om man gör "new journalism", dock). Att en sådan människa var som skapt för att bli uppraggad av KGB är ju givet.
Att detta nu uppdagas är rätt och väl, men skjuter inte hål på någon bubbla; alla andra har vetat om bubblan hela tiden- åtminstone från typ -90-talet, Jan själv kan inte se eller förnimma bubblan på grund av att hans hjärna inte är funtad som andra människors hjärnor.
Det är inte så att han nu plötsligt upptäcker att han har gjort fel. ty han är inte förmögen till det.
Citera
2009-10-24, 20:07
Medlem
halvsvennes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekky
Att sälja sitt land för 600 är fan det lägsta jag hört talas om...

En riktig skitstövel!
(Vad mer kommunisten fick vet vi inte, kanske uppslaget till IB affären kom från hans uppdragsgivare)

Herr Guillou åker då och då 4:ans buss med mig, nästa gång kommer jag inte att lämna honom ifred
Citera
2009-10-24, 20:46
Medlem
Ok jag verkar vara den enda som tror på Jans försvarstal. Men jag tror helt enkelt att han med sitt ego verkligen trodde att han kunde infiltrera KGB och få en bra story. Men egot satte inga stopp. Och det är en pinsam historia för honom att han inte fick ihop nått. Att han kunde kallas spion tror jag inte han ens tänkte på.

VAd kunde han ha för informationer att sälja? Inget av värde! Säpo agerade ju inte heller så det talar ju för honom. Många skulle säga att IB är en stor sak men kom ihåg att det var inte han som avslöjade IB det är ju det bråket mellan Peter och han handlar om. Att Guillou stoltserat med lånta fjädrar. Tror inget av detta skadar han trovädighet i stort. Expressen vill bara sälja lösnummer, men det var kul läsning
Citera
2009-10-24, 20:49
Medlem
jokers avatar
En mytoman-sladder-blaska som alla vet hatar Guillou och som Guillou hatar påstår att Guillou har sålt en artikel om SAP till KGB för 600 spänn 1967.

Känns liksom inte som någon världssensation.
Kan ingen se perspektivet, att det är en jävligt obetydlig spionaffär och att Expressen äntligen fick en chans att tvåla till Janne lite. Guillou tar ju varje chans att ge Expressen en snyting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in