Citat:
Ursprungligen postat av boney M
Här tycker jag att din retorik är svag. Att göra stor sak av att skilja på tempus och åsikters övergångar i allmängiltiga värderingar förändrar inte den kritiserade utsagans värde i sig.
Inte för Dig, nej. För Dig är ju Din åsikt Din sanning och därmed är det ju sant det Du skriver. För oss andra är det däremot inte alls någon sanning utan snarare en åsikt sprungen ur ganska luddiga motiv.
Det är inte min retorik som är svag, det är Din retorik som är alldeles för snäv för att lämna reträttvägar öppna ifall läget blir sådant att en reträttväg behövs. Fast, det är klart... Vad väntar jag mig? Du är ju egentligen ingen garvad debattör utan livnär Dig på att skriva sarkastiska kommentarer om Liza Marklunds senaste klåparverk i någon lokalblaska läst av tusentalet närmast sörjande...
Citat:
Sen kan du inte låta bli att dra fram den gamla hypotesen vi båda redan avfärdat, nämligen den att just Boye och Dagerman är att föredra framför Guillou (pga de båda tog livet av sig och den ena var flata). Så är det inte.
Inte alls. Däremot hävdade Du i inlägget ovan att både Boye och Dagerman var att betrakta som "bättre" litteratur än Guillou vars böcker närmast var att betrakta som hafsverk av en stressad kvällstidningsjournalist.
Om en bok är "bra" eller ej är väl ändå ytterst subjektivt? Du vet, läsarens egen åsikt och det där...?
Citat:
Än så länge har heller ingen makten att rensa i bokhyllor i detta land. Bokbål associeras med rätta med nazister, kristna i USA och muslimer.
Och vad har det med saken att göra?
Citat:
Därför kan vi emotse att folkhemmets bokhyllor fylls inte bara med Guillou utan med Dan Browns Da Vinci-koden. Men den kan du se på bio istället.
Inte alls. Da Vinci-koden ligger redan på min dator. Som ljudbok...
Jag väntar bara in att hysterin ska lägga sig. Jag vill nämligen inte läsa populära böcker samtidigt med den andra allmogen eftersom jag är lite märkvärdigare än alla andra. Lite bättre, lite finare, lite mer sofistikerad. Ja, Du vet... Du känner säkert igen Dig i resonemanget...
Citat:
Tack för svar på sista frågan. Jag dristar mig i anslutning till denna att påpeka att den fiktive ORS faktiskt var kyrkobokförd och medlem i tre borgerliga partier.
Jo, jag vet. Det skulle vara kul att veta vem man måste muta för att få in en fiktiv personlighet i folkbokföringen. Vem vet, jag kanske kan söka kulturbidrag i så fall...
// Roger P.