2006-03-28, 12:07
Medlem
pizzaskinkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boney M
Kommentaren är inte smygnedlåtande. Den är avsiktligt nedlåtande. Guillou är skräp för massorna. Vad gäller rangordnande, ja vad gör folk på FB hela dagarna? Detta är ett ytterst kategoriskt och fördomsfullt diskussionsforum.

Sveper man 12 cl på tom mage kan bli lite aspackad en stund. Men det tror jag inte Guillou nedlåter sig till. Han skulle nog redan ha knäckt en panna Chateau d'Yquem till sin rådjurssadel innan groggen.

Jag antar att du anser dig tillhöra nån form av kulturelit. Tyvärr är det numera enbart en klubb för inbördes beundran. Det finns ingen man av folket idag som ser upp till de bildade, iaf inte i samma utsträckning som förr. Vad som är fult och fint är upp till var och en att avgöra och att försöka sätta sig över den rättigheten kommer alltid att mötas med förakt (förutom i det egna slutna sällskapet).

När det gäller spriten tycker jag att 12 cl är mycket om man dricker det varje dag. Framför allt är det ingenting att skryta om, snarare lite tragiskt. Stoppa omoralen i kulturen
Citera
2006-03-28, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Berättar att han dricker 12 cl starksprit varje dag. http://www.expressen.se/index.jsp?a=551596 Själv skulle jag klassa mig själv som alkoholist om jag varje dag drack den mängden. Går det att dricka varje dag utan att bli beroende?
Han har uppenbarliga alkoholproblem
Citera
2006-03-28, 14:42
Medlem
Truman_Peyotes avatar
Citat:
Han skulle nog redan ha knäckt en panna Chateau d'Yquem till sin rådjurssadel innan groggen.

Chateau d´Yquem till rådjurssadel...?!...Filisté...

Förövrigt är författande en lysande ursäkt för att dricka...
Citera
2006-03-28, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
Ja, det gör jag gärna. Det är inte heller jag som "förtvivlar" och ojar mig över mina litteraturval. Det är Du som inbillar Dig att Dina åsikter betyder något för mina val.

I normala fall hade jag inte ens bevärdigat en sån jobbig förståsigpåare som Dig ens en grymtning till svar just för att Du är så konstlad och vill så verka så märkvärdig, men Dina inlägg i den här tråden var så fruktansvärt korkade och nedlåtande att jag var tvungen att öppet ifrågasätta Dig. Vad har Du att vara nedlåtande över? Vem är Du att kommentera mig och mina val? Personer som Dig bemöts företrädelsevis med ett dolskt småskratt, men man är ju inte mer än människa. Ibland måste man markera att man inte accepterar vad för sorts dumhet som helst bland sina medmänniskor.

Jaså, det var dit Du ville komma. Du livnär Dig alltså på att läsa böcker. Ja, då förstår jag vad Du menar. Du vill alltså framhäva att Du är ett proffs som läser för att kunna åstadkomma seriösa recensioner och jag är en glad amatör som läser för att det är roligt. Ja, det må väl vara hänt? Däremot är det att ha för höga tankar om Dig själv att tro att Din läsning är viktigare än min. Du verkar ha tappat läsglädjen någonstans på vägen och ser Din läsning som ett tvång där Du måste tröska Dig igenom osaliga mängder skit för Ditt levebröds skull. Sen har jag mage att komma och påstå att jag läser för att det är kul.

Nä, man kanske skulle gå och läsa lite Kalle Anka. Det är ruskigt kul ibland...

// Roger P.

Kalle Anka är stor litteratur till skillnad från Guillou. Läsning är kul. Det är klart att jag tycker att läsning för pengar är viktigare nöjesläsning. Särskilt då man får betalt för att läsa Kalle Anka.
Citera
2006-03-28, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Berättar att han dricker 12 cl starksprit varje dag. http://www.expressen.se/index.jsp?a=551596 Själv skulle jag klassa mig själv som alkoholist om jag varje dag drack den mängden. Går det att dricka varje dag utan att bli beroende?

Guillou och alkoholen har diskuterats tidigare: http://www.flashback.org/showthread.php?t=79747
Citera
2006-03-28, 15:24
Bannlyst
Citat:
Kalle Anka är stor litteratur till skillnad från Guillou. Läsning är kul. Det är klart att jag tycker att läsning för pengar är viktigare nöjesläsning. Särskilt då man får betalt för att läsa Kalle Anka.
Med andra ord har Du inget att tillägga men så pass inbilsk att Du vill ha sista ordet. Därav några meningar med meningslöst rabblande.

// Roger P.
Citera
2006-03-28, 15:44
Medlem
Citat:
Med andra ord har Du inget att tillägga men så pass inbilsk att Du vill ha sista ordet. Därav några meningar med meningslöst rabblande.

// Roger P.

En kort sammanfattning av svar efter din drapa, snarare. Med ett klart åsyftande. Ämnet i tråden var ju Guillous skrivande och supande. Jag tycker Guillous böcker är skräp men tror inte de dagliga 12 centilitrarna sprit är boven i dramat. Guillou skriver skräp med flit och folk köper det. Och alla är nöjda, var och en på sin plats: Guillou med spriten vid sin skrivmaskin, Roger hemma i soffan, och jag som får reta grinpellar på FB

F ö svarar du aldrig på min fråga om du är en Otto Ruben Svensson...
Citera
2006-03-28, 16:01
Bannlyst
Citat:
Jag tycker Guillous böcker är skräp
Nej, så skrev Du inte. Du hävdade att Guillous böcker VAR skräp (punkt slut) och att anledningen till att jag och gemene man uppskattade riddarsagor om Arn Magnusson är för att vi är obildade. Du framhöll detta som en sanning, inte som Din egen åsikt. Det är en viss skillnad på dessa två.

Jag tycker å min sida att Du är en komplett fåne, men jag är inte så självgod att jag upphöjer det till allområdande sanning. Ser Du skillnaden?

Citat:
Guillou skriver skräp med flit och folk köper det. Och alla är nöjda, var och en på sin plats: Guillou med spriten vid sin skrivmaskin, Roger hemma i soffan, och jag som får reta grinpellar på FB
Nja, säg inte det. Både jag och Guillou är säkert nöjda med våra respektive förehavanden men Du verkar långtifrån nöjd. Du verkar riktigt uppbragd över att folk hellre läser det Du anser som "skräp" än det Du anser vara "stor litteratur". Du kan visserligen få lov att tycka vad Du vill, men däremot har Du lyckligtvis inte någon makt över vad bokhandlarna säljer. Tur är väl det, annars hade Du väl rensat ut både Leif GW och Mankell ur bokhyllorna och ersatt med djuplodande självmordskandidater och lesbianer som skriver prosa.

Citat:
F ö svarar du aldrig på min fråga om du är en Otto Ruben Svensson...
Du menar en färgstark personlighet som egentligen inte finns? Tja, jag sitter ju här, eller hur?

// Roger P.
Citera
2006-03-28, 16:52
Medlem
Citat:
Jo, men den är skriven -81 (tror jag). Folk utvecklas under årens lopp...

Vissa gör det, andra inte (ex. Ulf Lundell). Har inte läst Spion-dekalogen, men gluttat på Arn. Förbättringen är minimal. Fortfarande ytterst torftigt språk tycker jag och intrigen påminner om tennis.

Citat:
Man skriver om det som ligger en själv varmt om hjärtat. Arbetarförfattare skriver arbetarskildringar, poeter skriver poesi.

Jo, så är det. Men en arbetarförfattare som exempelvis Ivar Lo-Johansson beskriver inte bara artbetare och deras arbete. Han uppför en litterär katedral över dessa människors känsloliv, tvivel, hopp och dramatiska levnadsöden i ett svindlande ödesdrama och lyckas dessutom till fullo måla upp en tidsanda och ett svunnet samhälles logik och mekanismer som tvinnar och ger avtryck hos huvudkaraktärens tankar och handlingar.

Guillou skulle kunnat göra något liknande om en riddare på medeltiden. Men det är bara en torftig bok om en riddare på medeltiden.

Citat:
Det finns avsevärt sämre journalistförfattare om vi ska diskutera det. Liza Marklund är väl ett exempel på en person skriver mestadels ren oengagerad skit.

Instämmer.

Appropå författare och alkohol så kan ju nämnas att Stephen King bara minns en luddig dimma av sitt skrivande av Cujo.
Citera
2006-03-28, 19:52
Medlem
Citat:
Nej, så skrev Du inte. Du hävdade att Guillous böcker VAR skräp (punkt slut) och att anledningen till att jag och gemene man uppskattade riddarsagor om Arn Magnusson är för att vi är obildade. Du framhöll detta som en sanning, inte som Din egen åsikt. Det är en viss skillnad på dessa två.

Jag tycker å min sida att Du är en komplett fåne, men jag är inte så självgod att jag upphöjer det till allområdande sanning. Ser Du skillnaden?

Nja, säg inte det. Både jag och Guillou är säkert nöjda med våra respektive förehavanden men Du verkar långtifrån nöjd. Du verkar riktigt uppbragd över att folk hellre läser det Du anser som "skräp" än det Du anser vara "stor litteratur". Du kan visserligen få lov att tycka vad Du vill, men däremot har Du lyckligtvis inte någon makt över vad bokhandlarna säljer. Tur är väl det, annars hade Du väl rensat ut både Leif GW och Mankell ur bokhyllorna och ersatt med djuplodande självmordskandidater och lesbianer som skriver prosa.

Du menar en färgstark personlighet som egentligen inte finns? Tja, jag sitter ju här, eller hur?

// Roger P.

Här tycker jag att din retorik är svag. Att göra stor sak av att skilja på tempus och åsikters övergångar i allmängiltiga värderingar förändrar inte den kritiserade utsagans värde i sig. Sen kan du inte låta bli att dra fram den gamla hypotesen vi båda redan avfärdat, nämligen den att just Boye och Dagerman är att föredra framför Guillou (pga de båda tog livet av sig och den ena var flata). Så är det inte. Än så länge har heller ingen makten att rensa i bokhyllor i detta land. Bokbål associeras med rätta med nazister, kristna i USA och muslimer. Därför kan vi emotse att folkhemmets bokhyllor fylls inte bara med Guillou utan med Dan Browns Da Vinci-koden. Men den kan du se på bio istället.

Tack för svar på sista frågan. Jag dristar mig i anslutning till denna att påpeka att den fiktive ORS faktiskt var kyrkobokförd och medlem i tre borgerliga partier.
Citera
2006-03-28, 20:18
Bannlyst
Citat:
Här tycker jag att din retorik är svag. Att göra stor sak av att skilja på tempus och åsikters övergångar i allmängiltiga värderingar förändrar inte den kritiserade utsagans värde i sig.
Inte för Dig, nej. För Dig är ju Din åsikt Din sanning och därmed är det ju sant det Du skriver. För oss andra är det däremot inte alls någon sanning utan snarare en åsikt sprungen ur ganska luddiga motiv.

Det är inte min retorik som är svag, det är Din retorik som är alldeles för snäv för att lämna reträttvägar öppna ifall läget blir sådant att en reträttväg behövs. Fast, det är klart... Vad väntar jag mig? Du är ju egentligen ingen garvad debattör utan livnär Dig på att skriva sarkastiska kommentarer om Liza Marklunds senaste klåparverk i någon lokalblaska läst av tusentalet närmast sörjande...

Citat:
Sen kan du inte låta bli att dra fram den gamla hypotesen vi båda redan avfärdat, nämligen den att just Boye och Dagerman är att föredra framför Guillou (pga de båda tog livet av sig och den ena var flata). Så är det inte.
Inte alls. Däremot hävdade Du i inlägget ovan att både Boye och Dagerman var att betrakta som "bättre" litteratur än Guillou vars böcker närmast var att betrakta som hafsverk av en stressad kvällstidningsjournalist.

Om en bok är "bra" eller ej är väl ändå ytterst subjektivt? Du vet, läsarens egen åsikt och det där...?

Citat:
Än så länge har heller ingen makten att rensa i bokhyllor i detta land. Bokbål associeras med rätta med nazister, kristna i USA och muslimer.
Och vad har det med saken att göra?

Citat:
Därför kan vi emotse att folkhemmets bokhyllor fylls inte bara med Guillou utan med Dan Browns Da Vinci-koden. Men den kan du se på bio istället.
Inte alls. Da Vinci-koden ligger redan på min dator. Som ljudbok...

Jag väntar bara in att hysterin ska lägga sig. Jag vill nämligen inte läsa populära böcker samtidigt med den andra allmogen eftersom jag är lite märkvärdigare än alla andra. Lite bättre, lite finare, lite mer sofistikerad. Ja, Du vet... Du känner säkert igen Dig i resonemanget...

Citat:
Tack för svar på sista frågan. Jag dristar mig i anslutning till denna att påpeka att den fiktive ORS faktiskt var kyrkobokförd och medlem i tre borgerliga partier.
Jo, jag vet. Det skulle vara kul att veta vem man måste muta för att få in en fiktiv personlighet i folkbokföringen. Vem vet, jag kanske kan söka kulturbidrag i så fall...

// Roger P.
Citera
2006-03-28, 20:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Umtjertjét
Appropå författare och alkohol så kan ju nämnas att Stephen King bara minns en luddig dimma av sitt skrivande av Cujo.
Ja, det förvånar mig inte om han var på pickalurven när han skrev den. Det var ingen bra historia. I varje fall föll den inte mig på läppen...

// Roger P.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in