Citat:
Ursprungligen postat av Apologeten
Ditt inlägg är ett ganska svårbegripligt sammelsurium av insikter och rent trams.
Möjligen svårgripligt och upprörande om man tillhör KGB-falangen i Sverige.
Citat:
1. Jan Guillou erbjöds att göra värnplikten då han släppt sitt franska medborgarskap. Men då som malaj på Rindöfärjan.
Alltså nekades han att göra värnplikt på den grund som jag angav. Även om Guillou hade passat utmärkt som malaj så låter det inte troligt att det skulle ha funnits värnpliktiga på civila färjor. Möjligen var det någon slags civilplikt som de skambjöd för att bli av med fanskapet. Vilket i sin tur, förutsatt att det stämmer, bara styrker det jag skrev om utanförskap då jag kan tänka mig att det satte vissa spår hos den unge och entusiastiske Guillou.
Inskrivningsförrättaren och psykologen hade nog ett rätt underhållande samtal i fikarummet efter att den här tönten hade valsat in och ut.
http://www.youtube.com/watch?v=nXuxXD92Ysg
Citat:
2. Det "mediala och politiska vänsteretablissemanget" existerar nog bara i din hjärna. SOM-undersökningarna visar nämligen att majoriteten bland politik- och ekonomireportrarna är borgerliga (till skillnad från hur det var på 70-talet).
Släpp det där tramset lille vän. All form av konventionell etablerad massmedia och politisk verksamhet i Sverige i dag vänsterliberal. Historiskt sett så har Svenska Dagbladet varit den enda rikstäckande bastiljonen och som länge stod emot trycket med någon slags högborgerlig konservatism men i dag har den helt och hållet tvingats in i den vänsterliberala jargongen.
Jag vill minnas att ungefär 70% av svenska journalister i undersökningar har uppgett sig rösta på partier i vänsterblocket men det har faktiskt ingen större betydelse eftersom även borgerligheten sedan flera decennier är genomgående vänsterliberal. Jag vågar nog påstå att det med tiden kommer att visa sig att det fanns ett flertal östspioner även inom förment borgerliga kretsar.
Citat:
3. Guillous biologiske far var inte vaktmästare, utan sportjournalist på Hufvudstadsbladet i Helsingfors.
Ja, Wikipedia verkar inte kunna bestämma sig. Det var alltså Guillous farfar som var vaktmästare men jag vet inte om du med det menar att sportjournalist på något sätt skulle vara bättre. Sedan tror jag också att man ska ta det Guillou själv uppger med en stor nypa salt. Han har nog genom åren lämnat ett flertal olika versioner då vi vet att det är ett känsligt ämne för honom samt att han är en lögnare.
Citat:
4. "Troligen känner Guillou också till en drös andra Quislingar inom massmedia och i politiska kretsar", skriver du. Om dessa nu funnes (vilket jag starkt betvivlar), så lär Guillou aldrig ha fått reda på vilka de är. Av klassiska skäl.
Jag menade inte att KGB skulle ha gett honom listor på deras svenska nätverk utan att Guillou ingående kände och hade sina närmaste vänner i de aktuella kretsarna där säkerligen flera hade KGB-anknytning, eller med Östtyskland, Polen osv. Människor som vi inte får glömma på fullt allvar förberedde olika scenarior med kommunistiska maktövertaganden i Sverige.
Citat:
Ursprungligen postat av DanielWC
Oavsett vad han var inblandad i för 40 år sedan så har hans Hamiltonserie gjort mig stolt över att vara svenska. Tack Jan !
Ja, om en fiktiv karaktär gjort dig stolt över att vara svensk kvinna så är det säkert bra för dig.