2009-10-24, 20:51
Medlem
Backsippas avatar
Engångsföreteelse?

Den gode Jan spöade upp sin (dåvarande?) Dam i sitt hus i Norduppland. Damen tog sin tillflykt till grannar. Vet inte exakt när, men det lät som att det inte var så många år sedan. Inte så förvånande att den uppblåste Jan tar till nävarna, men lågt som fan.

Har han gjort det förr? Sen? Gör han det på fyllan?
Citera
2009-10-24, 21:34
Medlem
Fula Gubbens avatar
Karln är en stor fitta, vilket Fula Gubben hävdat här på FB i många år. Nu kanske fler börjar inse detta.

- F.G
Citera
2009-10-24, 21:38
Medlem
Jag har bara haft ytlig kontakt med herrn i fråga, då reperationer av hans fordon.

En Citroen har det alltid varit fråga om.
Citera
2009-10-24, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Karln är en stor fitta, vilket Fula Gubben hävdat här på FB i många år. Nu kanske fler börjar inse detta.

- F.G
Det vet vi. Det jag möjligen undrar är vad du grundar din åsikt på.
Jag känner till JG (nej, tycker inte att jag känner honom) och har träffat honom privat ett par gånger (har du?). Man må tycka vad man vill om människan och dennes åsikter men han är bra på det han gör och han är uppenbarligen en sällsynt duktig journalist. Dessutom är han en enormt populär författare och det kan man bevisa med statistik.
Däremot behöver man inte ha samma åsikt som JG även om man väljer att inte kalla honom för "en stor fitta".
Citera
2009-10-25, 00:13
Medlem
Jan Guillou är en fransk-norsk bastardsörja som nekades att göra värnplikt eftersom han inte var svensk medborgare, så jag vet inte om det ens går att klassificera honom som förrädare även om det är under den kategorin han faller rent uppslagsvis. Han skiljer sig i övrigt på en punkt från resten av det mediala och politiska vänsteretablissemanget nämligen genom att hans svenskhat i första hand drivs av hans genomgående mindervärdeskomplex och inte av självhat.

Det är inte så svårt att se hur Guillous uppväxt i ett för honom främmande land formade honom så att han slutligen satte sig i tjänst hos en utländsk underrättelsetjänst från ett motståndarland. En liten kille med mindervärdeskomplex för sin bakgrund och sitt lätt tattaraktiga utseende hade säkerligen svårt redan för början att passa in i det svenska skolsystemet på 1950-talet. Det blev troligtvis inte lättare när han flyttades till en internatskola och där försökte lägga sig till med överklassmanér medan alla ändå visste att hans far var vaktmästare. Troligen kom väl sista spiken i utanförskapskistan när han inte fick bli en del av Krigsmakten (som det hette på den tiden).

Citat:
Ursprungligen postat av joker
En mytoman-sladder-blaska som alla vet hatar Guillou och som Guillou hatar påstår att Guillou har sålt en artikel om SAP till KGB för 600 spänn 1967.

Känns liksom inte som någon världssensation.
Kan ingen se perspektivet, att det är en jävligt obetydlig spionaffär och att Expressen äntligen fick en chans att tvåla till Janne lite. Guillou tar ju varje chans att ge Expressen en snyting.
Käften på dig, kommunistfitta.

Guillou arbetade för och hade fortlöpande kontakt med KGB. Att göra det en gång eller att överhuvudtaget ha något slags samröre är förräderi, att göra det under 5 års tid är givetvis avsevärt mycket allvarligare. Det sätter också IB-affären i ett nytt ljus. Guillou har ljugit om det här i 30-40 år och självklart kommer han inte att avslöja mer än absolut nödvändigt. Det är inte särskilt troligt att chefen för KGB i Sverige gjorde sig besväret att springa runt i telefonkiosker och skriva hemliga meddelanden med krita för att få tillgång till Guillous SAP-uppsats... Troligen känner Guillou också till en drös andra Quislingar inom massmedia och i politiska kretsar. Det finns en hel del KGB-folk som aldrig avslöjats.

Expressen är en ganska vidrig vänstertidning som givetvis på bästa sätt försöker förminska Guillous handlingar, men samtidigt så är man ju som kvällstidning intresserad av att sälja lösnummer och det finns även numera en ny generation redaktörer som inte är lika hårt knutna till gänget från den gamla 68-rörelsen.
Senast redigerad av slimjoe 2009-10-25 kl. 00:25.
Citera
2009-10-25, 00:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av slimjoe
Jan Guillou är en fransk-norsk bastardsörja som nekades att göra värnplikt eftersom han inte var svensk medborgare, så jag vet inte om det ens går att klassificera honom som förrädare även om det är under den kategorin han faller rent uppslagsvis. Han skiljer sig i övrigt på en punkt från resten av det mediala och politiska vänsteretablissemanget nämligen genom att hans svenskhat i första hand drivs av hans genomgående mindervärdeskomplex och inte av självhat.

Det är inte så svårt att se hur Guillous uppväxt i ett för honom främmande land formade honom så att han slutligen satte sig i tjänst hos en utländsk underrättelsetjänst från ett motståndarland. En liten kille med mindervärdeskomplex för sin bakgrund och sitt lätt tattaraktiga utseende hade säkerligen svårt redan för början att passa in i det svenska skolsystemet på 1950-talet. Det blev troligtvis inte lättare när han flyttades till en internatskola och där försökte lägga sig till med överklassmanér medan alla ändå visste att hans far var vaktmästare. Troligen kom väl sista spiken i utanförskapskistan när han inte fick bli en del av Krigsmakten (som det hette på den tiden).

Käften på dig, kommunistfitta.

Guillou arbetade för och hade fortlöpande kontakt med KGB. Att göra det en gång eller att överhuvudtaget ha något slags samröre är förräderi, att göra det under 5 års tid är givetvis avsevärt mycket allvarligare. Det sätter också IB-affären i ett nytt ljus. Guillou har ljugit om det här i 30-40 år och självklart kommer han inte att avslöja mer än absolut nödvändigt. Det är inte särskilt troligt att chefen för KGB i Sverige gjorde sig besväret att springa runt i telefonkiosker och skriva hemliga meddelanden med krita för att få tillgång till Guillous SAP-uppsats... Troligen känner Guillou också till en drös andra Quislingar inom massmedia och i politiska kretsar. Det finns en hel del KGB-folk som aldrig avslöjats.

Expressen är en ganska vidrig vänstertidning som givetvis på bästa sätt försöker förminska Guillous handlingar, men samtidigt så är man ju som kvällstidning intresserad av att sälja lösnummer och det finns även numera en ny generation redaktörer som inte är lika hårt knutna till gänget från den gamla 68-rörelsen.

Ditt inlägg är ett ganska svårbegripligt sammelsurium av insikter och rent trams.

1. Jan Guillou erbjöds att göra värnplikten då han släppt sitt franska medborgarskap. Men då som malaj på Rindöfärjan.

2. Det "mediala och politiska vänsteretablissemanget" existerar nog bara i din hjärna. SOM-undersökningarna visar nämligen att majoriteten bland politik- och ekonomireportrarna är borgerliga (till skillnad från hur det var på 70-talet).

3. Guillous biologiske far var inte vaktmästare, utan sportjournalist på Hufvudstadsbladet i Helsingfors.

4. "Troligen känner Guillou också till en drös andra Quislingar inom massmedia och i politiska kretsar", skriver du. Om dessa nu funnes (vilket jag starkt betvivlar), så lär Guillou aldrig ha fått reda på vilka de är. Av klassiska skäl.

5. Du påstår att Expressen är en "ganska vidrig vänstertidning". Intressant, eftersom Expressens partibeteckning är liberal. Att det sedan är en rätt kass tidning är en annan sak...

Nej, min vän, vill du bli tagen på allvar så bör du tänka om och tänka rätt. Framförallt bör du föra fram korrekta fakta.
Senast redigerad av Apologeten 2009-10-25 kl. 00:38.
Citera
2009-10-25, 02:49
Medlem
DanielWCs avatar
Heja Janne !

Oavsett vad han var inblandad i för 40 år sedan så har hans Hamiltonserie gjort mig stolt över att vara svenska. Tack Jan !
Citera
2009-10-25, 06:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apologeten
Ditt inlägg är ett ganska svårbegripligt sammelsurium av insikter och rent trams.
Möjligen svårgripligt och upprörande om man tillhör KGB-falangen i Sverige.

Citat:
1. Jan Guillou erbjöds att göra värnplikten då han släppt sitt franska medborgarskap. Men då som malaj på Rindöfärjan.
Alltså nekades han att göra värnplikt på den grund som jag angav. Även om Guillou hade passat utmärkt som malaj så låter det inte troligt att det skulle ha funnits värnpliktiga på civila färjor. Möjligen var det någon slags civilplikt som de skambjöd för att bli av med fanskapet. Vilket i sin tur, förutsatt att det stämmer, bara styrker det jag skrev om utanförskap då jag kan tänka mig att det satte vissa spår hos den unge och entusiastiske Guillou.

Inskrivningsförrättaren och psykologen hade nog ett rätt underhållande samtal i fikarummet efter att den här tönten hade valsat in och ut.

http://www.youtube.com/watch?v=nXuxXD92Ysg

Citat:
2. Det "mediala och politiska vänsteretablissemanget" existerar nog bara i din hjärna. SOM-undersökningarna visar nämligen att majoriteten bland politik- och ekonomireportrarna är borgerliga (till skillnad från hur det var på 70-talet).
Släpp det där tramset lille vän. All form av konventionell etablerad massmedia och politisk verksamhet i Sverige i dag vänsterliberal. Historiskt sett så har Svenska Dagbladet varit den enda rikstäckande bastiljonen och som länge stod emot trycket med någon slags högborgerlig konservatism men i dag har den helt och hållet tvingats in i den vänsterliberala jargongen.

Jag vill minnas att ungefär 70% av svenska journalister i undersökningar har uppgett sig rösta på partier i vänsterblocket men det har faktiskt ingen större betydelse eftersom även borgerligheten sedan flera decennier är genomgående vänsterliberal. Jag vågar nog påstå att det med tiden kommer att visa sig att det fanns ett flertal östspioner även inom förment borgerliga kretsar.

Citat:
3. Guillous biologiske far var inte vaktmästare, utan sportjournalist på Hufvudstadsbladet i Helsingfors.
Ja, Wikipedia verkar inte kunna bestämma sig. Det var alltså Guillous farfar som var vaktmästare men jag vet inte om du med det menar att sportjournalist på något sätt skulle vara bättre. Sedan tror jag också att man ska ta det Guillou själv uppger med en stor nypa salt. Han har nog genom åren lämnat ett flertal olika versioner då vi vet att det är ett känsligt ämne för honom samt att han är en lögnare.

Citat:
4. "Troligen känner Guillou också till en drös andra Quislingar inom massmedia och i politiska kretsar", skriver du. Om dessa nu funnes (vilket jag starkt betvivlar), så lär Guillou aldrig ha fått reda på vilka de är. Av klassiska skäl.
Jag menade inte att KGB skulle ha gett honom listor på deras svenska nätverk utan att Guillou ingående kände och hade sina närmaste vänner i de aktuella kretsarna där säkerligen flera hade KGB-anknytning, eller med Östtyskland, Polen osv. Människor som vi inte får glömma på fullt allvar förberedde olika scenarior med kommunistiska maktövertaganden i Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av DanielWC
Oavsett vad han var inblandad i för 40 år sedan så har hans Hamiltonserie gjort mig stolt över att vara svenska. Tack Jan !
Ja, om en fiktiv karaktär gjort dig stolt över att vara svensk kvinna så är det säkert bra för dig.
Senast redigerad av slimjoe 2009-10-25 kl. 06:15.
Citera
2009-10-25, 06:38
Medlem
Arcanas avatar
Bra tråd!

Jag skulle vilja se de berömda cigarettmärket som han sägs ska ha. Han har ju aldrig visat det, vilket är konstigt.
Senast redigerad av Arcana 2009-10-25 kl. 07:27.
Citera
2009-10-25, 06:43
Medlem
I Slimjoes värld är alla som inte är uttalat högborgerliga vänster(liberala).
Citera
2009-10-25, 09:23
Medlem
Tokfaans avatar
JG sitter i TV4:s morgonsoffa 10:16, förmodligen i syfte att sprida sina lama bortförklaringar till sina tappra försök till landsförräderi. TV4 har verkligen valt det tyngsta de har för att intervjua honom, Tilde är programledare idag!

Om de inte tagit in någon annan för själva intervjun så är detta ett skamlöst försök till mörkläggning. Frågeställningar som redan dryftats i tråden, typ:
- varför har du inte tagit upp detta i dina memoarer?
- var IB ett beställnngsjobb?
- wallraffa i fem år utan resultat och utan att informera redaktionen?
lär få stå tillbaka till förmån för typiska tildefrågor.
Citera
2009-10-25, 09:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Backsippa
Den gode Jan spöade upp sin (dåvarande?) Dam i sitt hus i Norduppland. Damen tog sin tillflykt till grannar. Vet inte exakt när, men det lät som att det inte var så många år sedan. Inte så förvånande att den uppblåste Jan tar till nävarna, men lågt som fan.

Har han gjort det förr? Sen? Gör han det på fyllan?

Det tror jag inte ett dyft på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in