2009-10-24, 11:52
Medlem
Ezzelinos avatar
Serietidningsfiguren Guillou med de roliga korvkakearmarna och den monstruöst svullna förnimmelsen av sin egen betydelse i världsalltet sammanfattar nog själv bra hur det var med denna lilla uppvaktning av KGB-juden Gergel:

http://www.dn.se/nyheter/sverige/jan...d-kgb-1.981586

Citat:
"Det blev bara en enda rad av icke-händelser."

FIB-Guillous fåfänga blev smickrad, han lallade omkring och kände sig tuff och hemlig och skröt om det, hans "bäste vän" Arne "Lektyr" Lemberg angav honom och likviderades sedan i Uganda ...Men det hade knappast Jan något med att göra.
Hela Guillous liv är en enda rad av icke-händelser och halvkassa böcker och smådryga, knarriga, repetitiva tabloidartiklar, men jag har ändå svårt att tycka illa om honom på allvar...
Men självklart bör inte journalister samarbeta med främmande lands underrättelsetjänster, inte med den svenska underrättelsetjänsten heller.
Citera
2009-10-24, 11:58
Medlem
Xujks avatar
Guillou - "Syftet var att avslöja hur KGB arbetade i Sverige"

Ooh ja, säkert. Du har ju alltid varit mer svenskvänlig än ryssvänlig. Speciellt när du kastades ut ur svenska militären då du undanhållit ditt andra medborgarskap.

Och varför gick han inte ut med hur de arbetade då, under alla år som han har varit journalist? Skulle ju lockat enorma mängder läsare... om han nu haft SÄPOs stöd.
Citera
2009-10-24, 12:11
Medlem
Tilteds avatar
Är det bara jag som hade blivit mer förvånad om det kommit fram att Janne G _inte_ sammarbetat med ryssarna?
Citera
2009-10-24, 12:12
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xujk
Guillou - "Syftet var att avslöja hur KGB arbetade i Sverige"

Ooh ja, säkert. Du har ju alltid varit mer svenskvänlig än ryssvänlig. Speciellt när du kastades ut ur svenska militären då du undanhållit ditt andra medborgarskap.

Och varför gick han inte ut med hur de arbetade då, under alla år som han har varit journalist? Skulle ju lockat enorma mängder läsare... om han nu haft SÄPOs stöd.

Hans förmögenhet är ju snarare byggd på just det faktum att han på ett fängslande sätt har beskrivit KGB/GRU:s verksamhet i Sverige.

//Brute
Citera
2009-10-24, 12:19
Medlem
weirdwolfs avatar
I Fiendens Fiende åker Carl Hamilton till Moskva och avrättar sovjetspionen och landsförädaren Stig Sandström som är på rymmen (det är alltså Stig Bergling som åsyftas). Det säger ju en del om hur Jan Guillou tycker att man ska hantera personer som dubbelarbetat för Sovjet...
Citera
2009-10-24, 12:22
Medlem
Tilteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weirdwolf
I Fiendens Fiende åker Carl Hamilton till Moskva och avrättar sovjetspionen och landsförädaren Stig Sandström som är på rymmen (det är alltså Stig Bergling som åsyftas). Det säger ju en del om hur Jan Guillou tycker att man ska hantera personer som dubbelarbetat för Sovjet...

Nej, det säger en del om hur gemene man tycker att man ska behandla såna personer. Janne G ville nog själv bara skriva en bok som sålde bra, och då anpassar man sig till läsarna.
Citera
2009-10-24, 12:24
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weirdwolf

Psykologiskt är det ju helt klart fråga om en symboliskt lust till självdestruktion, bestraffning, en slutpunkt. Kan vi äntligen få se Guillou gråta ut i TV-sofforna och tacka murvlarna på Sexpressen för att de lyfte av honom denna tunga börda?
Citera
2009-10-24, 12:37
Medlem
Tolvans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tilted
Är det bara jag som hade blivit mer förvånad om det kommit fram att Janne G _inte_ sammarbetat med ryssarna?
Då KGB, idag Al-Qaeda?
Citera
2009-10-24, 12:38
Medlem
Xujks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tolvan
Då KGB, idag Al-Qaeda?

Gunnar Ekberg arbetade för försvarets hemliga underrättelseorganisation Informationsbyrån (IB), som infiltrerade Sveriges vänsterrörelse. I en bok har han tidigare beskrivit att Jan Guillou hade kontakt med KGB i början av 1970-talet, något som han ska ha upptäckt när han träffade honom i samband med en infiltration av PFLP (Popular Front for the Liberation of Palestine).
– Det var Jans kontakter med Mellanöstern och de metoder han arbetade med. Sedan under IB-affären såg jag vart det lutade åt, säger Gunnar Ekberg.

Antagligen...

http://www.expressen.se/Nyheter/avsl...ontakt-med-kgb
Citera
2009-10-24, 12:47
Bannlyst
Nu kommer han att tjäna mer pengar. Gissar att han nästa bok redan är given nu. "KGB och jag"
Citera
2009-10-24, 13:08
Medlem
banansvennes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ghjkiuyt
Nu kommer han att tjäna mer pengar. Gissar att han nästa bok redan är given nu. "KGB och jag"

*Host* JAG och KGB *Host*
Citera
2009-10-24, 13:17
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av banansvenne
*Host* JAG och KGB *Host*

Jag tror titeln på det 800-sidiga verket blir: "Hur Jag infiltrerade kgb och räddade sverige från en sovjetisk invasion". Med uppföljaren "Hur Jag stoppade Vietnamkriget".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in