2009-03-08, 00:51
Moderator
Pentyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clara Hertz
Finns det något ämne nuförtiden där han är insatt och vet vad han pratar om??
Allt. Utom internet.
According to himself.
Citera
2009-03-08, 01:37
Medlem
utters avatar
Har du läst sou:n? den stödjer ju faktiskt inte något av påståendena, och som sagt ingen Israeldebattör har använt uppgifterna mot JG vilket är ett starkt indicium för att de inte är trovärdiga.

Citat:
Ursprungligen postat av Baiser
1: Det finns uppgifter om att Jan Guillou tillsammans med Göran Rosenberg rekade på Lod flygplatsen TelAvi och mäte avstånden mellan pelarna och gav uppgiften till PFLP.

Citat:
2: Det finns en uppgift om att Jan Guillou tillsammans med några andra palestina aktevister samt en av Sveriges ledande nynazister mötes på en resturang och planerade ett gemnsamt träningsläger för attentat mot judiska intressen i Sverige.

Citera
2009-03-08, 02:10
Medlem
Baisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utter
Har du läst sou:n? den stödjer ju faktiskt inte något av påståendena, och som sagt ingen Israeldebattör har använt uppgifterna mot JG vilket är ett starkt indicium för att de inte är trovärdiga.

Det är sant att SOU ställer sig tveksam och använder ord som osanolikt etc, men det är inget direkt avfärdande.
Själv börjar jag tycka att det är en hel del obehagliga indicier och vaga uppgifter tillsamans med det man vet om vapenfetichisten Janne G, det får mig att undra om det kanske inte borde finnas någon rök utan eld.

Om uppgifterna är så felaktig, varför hindrar USA JG från att resa in?

Jag tänker iallafall studera Lektyr artikeln i dess helhet.
Citera
2009-03-08, 09:37
Medlem
utters avatar
Citat:
Det är sant att SOU ställer sig tveksam och använder ord som osanolikt etc, men det är inget direkt avfärdande.

"Osannolikt" är just ett avfärdande. "Skröna" också.

Citat:
Själv börjar jag tycka att det är en hel del obehagliga indicier och vaga uppgifter tillsamans med det man vet om vapenfetichisten Janne G, det får mig att undra om det kanske inte borde finnas någon rök utan eld.

Jag kan faktiskt inte se några indicier i det du presenterat, bara rykten. Men allt är ju möjligt; på Internet kan man läsa att Bush låg bakom 11 september, är med i en hemlig orden och i själva verket en ödla. Är det också indicier?

Citat:
Om uppgifterna är så felaktig, varför hindrar USA JG från att resa in?

Har USA verkligen nekat JG inresa? jag gick igenom alla nyheter om honom från 2004, Den enda som handlar om saken är en artikel där JG själv spekulerar i om han kommer släppas in och bedömer chanserna som 1 av 5. Om du har referens till en nyhetsartikel om detta frår du gärna presentera den.

Anledningen till terrorstämpeln verkar för övrigt vara uppgifter från SÄPO om kontakter med terrorgrupper, läs nedan.

Edit: Låt oss leka med tanken att JG var inblandad i Svarta septembers attack på Lod flygplatsen; hur kommer det sig då att hans tänkte kumpan Göran Rosenberg aldrig haft problem att resa in i USA?
Senast redigerad av utter 2009-03-08 kl. 10:09.
Citera
2009-03-08, 11:18
Medlem
densistasovjets avatar
Citat:
Edit: Låt oss leka med tanken att JG var inblandad i Svarta septembers attack på Lod flygplatsen; hur kommer det sig då att hans tänkte kumpan Göran Rosenberg aldrig haft problem att resa in i USA?

Är inte bägge dessa herrar 2 mycket sjävlupptagna skribenter som tar sig själva på alldeles för stort allvar. Jag kan tänka mig att i en verklig situation så skulle dom skita på sig. Hela Guillou's väsen och gärningar tyder på ett stort självhävdelsebehov genom hela livet. Nu visar det sig när tiden gått att IB affären inte var så mycket hans förtjänst och vilka mer scoop har han gjort inom
journalistiken?
Citera
2009-03-08, 11:25
Medlem
utters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av densistasovjet
Är inte bägge dessa herrar 2 mycket sjävlupptagna skribenter som tar sig själva på alldeles för stort allvar.

Jo sannerligen, dock har Rosenberg behållit sin skärpa och kan fortfarande skriva intressanta reportage medan Guilluo har tappat greppet och blivit gaggig.
Citera
2009-04-12, 22:03
Medlem
ACELadys avatar
Guillous artikel i fibban?

Jag har sökt på nätet utan framgång. Guillou skrev på 60-talet en artikel om Solbacka och pennalismen där...någon som vet var man kan hitta denna? Jag har inte varit på bibilioteket vilket ju förmodligen är ett säkert kort...lat som jag är.
Citera
2009-04-13, 11:31
Medlem
nbluess avatar
Lite sent, men på Solbacka kör det ju konferensgrejer nuförtiden, hade själv ett rum med utsikt över där "kaxis" låg innan. Ganska trevligt ställe.
Citera
2009-04-13, 21:28
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paine
Någon som vet om hans kompis Pierre verkligen existerade och vad han i så fall gör idag?

Det är nog Janne själv som är denne Pierre. (Fast det kanske någon redan påpekat. )

Och en inte alltför kvalificerad gissning är att denne Erik är en ren fantasiprodukt av Janne, som behövde någon som hämnades allt han inte vågade eller klarade av själv. Han fick ju som sagt inte chansen att själv vara högsta hönset nu när han nu blev relegerad.

Jävla fet han är numer förresten. Fast starka underarmar har han ju. Såg honom när han bar två lådor vin från Systemet.
Senast redigerad av JagHarEnLiten 2009-04-13 kl. 21:33.
Citera
2009-04-28, 12:30
Medlem
_Dante_s avatar
Hur många vapen har han egenligen?
Läste i en intervju med honom att han stoppade på sig en revolver bak i byxlinningen vid ett tillfälle när han var skraj att öppna ytterdörren..

Sen har han väl en massa hagelbrakare och gevär ovanpå detta?
Glömmer aldrig när han i direktsändning lämnade när han fick frågan ifall han var en vapenfetichist..

Det var tydligen en öm tå.
Senast redigerad av _Dante_ 2009-04-28 kl. 12:46.
Citera
2009-07-06, 14:40
Medlem
Kvackelikvacks avatar
Oj, för denna tråd kul citat i SRs medierna med Jan Guillou. Programmet tar upp IB-affären i slutet. IB var en spionorganisation som snarast var underställd socialdemokratiska partiet än svenska staten, som spionerade på svenska kommunister. Men det var reportrarna som avslöjade det som greps och straffades. Jan Guillou får berätta om när han blev arresterad av polisen. 27:45 in i podcasten av programmet (JG=Jan Guillou TP= reportern Tonci Percan berättar)
Citat:
TP: "Den natten, den 22 oktober 1973, sover Jan Guillou över hos en kompis i Lund. Kvällen innan var han på ett möte med flera tusen studenter om IB-affären. I gryningen vaknar han och ser några män närma sig hans säng."
JG: Å så kastar jag mig upp för att försöka allvarligt skada den man som är närmast."
TP: Jan Guillou tror att det är israeliska agenter som är ute för att mörda honom.
JG: Och i det här språnget på väg upp så ser jag att något är fel. Jag hinner uppfatta att det inte är vad jag väntade mig. Så hamnar jag naken om halsen på kriminalinspektör Arne Isaksson som blir väldigt förskräckt. Och jag stöter bort honom på raka armar och frågar 'Är ni poliser?' För det var då alternativet. De är svenskar och klädda på ett sånt sätt att det är den rimliga gissningen just nu. 'Ja, säger de' och legitimerar sig nervöst.

Jag tycker citaten ger en kort, men ändå ganska god insyn i Jan Guillous psyke och narcissism. Han tror - eller säger - att han jagas av israeliska agenter. Varför då? Han ligger och sover när polisen kommer, men det är ändå han som överraskar dem och håller på att slå dem och hejdar sig bara för att det är poliser. Och de blir förskräckta och nervösa, inte han. Trovärdigt? Knappast.
Peter Bratts historia är mycket trovärdigare. Han kliver av ett tåg och en mystisk man kommer från vänster, sedan en från höger. De trycker upp honom (mot tågväggen?) och väser "Du är anhållen". Nog så dramatiskt, men Peter Bratt försöker inte utmåla sig som hjälte.
Citera
2009-07-06, 15:31
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvackelikvack
Oj, för denna tråd kul citat i SRs medierna med Jan Guillou. Programmet tar upp IB-affären i slutet. IB var en spionorganisation som snarast var underställd socialdemokratiska partiet än svenska staten, som spionerade på svenska kommunister. Men det var reportrarna som avslöjade det som greps och straffades. Jan Guillou får berätta om när han blev arresterad av polisen. 27:45 in i podcasten av programmet (JG=Jan Guillou TP= reportern Tonci Percan berättar)

Jag tycker citaten ger en kort, men ändå ganska god insyn i Jan Guillous psyke och narcissism. Han tror - eller säger - att han jagas av israeliska agenter. Varför då? Han ligger och sover när polisen kommer, men det är ändå han som överraskar dem och håller på att slå dem och hejdar sig bara för att det är poliser. Och de blir förskräckta och nervösa, inte han. Trovärdigt? Knappast.
Peter Bratts historia är mycket trovärdigare. Han kliver av ett tåg och en mystisk man kommer från vänster, sedan en från höger. De trycker upp honom (mot tågväggen?) och väser "Du är anhållen". Nog så dramatiskt, men Peter Bratt försöker inte utmåla sig som hjälte.

Gujje har ju skapat en självbild som är baserad på hans romanfigurer han tror fan att han är lika delar kustjägare, testo galen gymnasieelev, ridare, agent sedan toppat med en aning överbegåvad vänster intellektuell.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in