Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Nu säger han det (i Aftonblaskan-TV på fråga av Schlager-Larsson). Men har han alltid varit såhär "tydlig" med att uppgifterna i romanen inte stämmer med verkligheten? Under bokens trettioåriga historia (och särskilt under lanseringen 1981) kan han ha ansett det gynnat honom att påstå att det varit riktiga uppgifter. Men när man är överbevisad går det inte längre och man byter fot.
Notera: Jag har inte gjort research på JG's uttalanden om Onskan genom åren så jag vet inte. Det ligger öppet för vem som helst att göra det.
Hur det såg ut 1981 har jag ingen egen erfarenhet av, men då Janne, enligt moderns uppgift, med stolthet gav ett dedikationsex till styvfar Hansén och att denne läste och uppskattade boken, blir min slutsats att det var en roman då.
Citat:
Ursprungligen postat av serotonin
Vill minnas att han vid ett tillfälle för ganska många år sedan sagt att allt i boken stämmer, förutom att det inte fanns någon simhall på skolan. Han har absolut inte alltid varit tydlig med att en del är fiktion.
Han har varit tydlig med att en del är fiktion, men vad som är det har varit flytande:
panta rei, Janne!
När han befann sig på höjden av sin "triumf" - när filmen kom, och var som mest extatisk, var det enda fiktiva inslaget kärlekshistorien med köksbiträdet. I "verkligheten" hade han i stället spänt på en medelålders överklasskvinna som bodde i skolans närhet.

Men det "passade inte in" i romanen, uppgav han. Då hade han praktiskt taget redan släppt taget om simmarmyten.
Erkännandet av det faktum att han inte alls varit distriktsmästare i simning, kommer sig inte bara från att det inte fanns någon bassäng på skolan i fråga och att det därför var en nödig fiktiv ingrediens i historien, utan att journalister faktiskt gått igenom rullorna från alla år och funnit att någon "Hansén" eller "Guillou" inte står att finna. Från det att romanen kom ut och till dess detta hände, "var" Janne Hansén (den s.k. "Guillou") i varje intervju juniordistriktsmästare i någon simningsgren.
Ska tillägga att "simmarens" erkännande bestått i att han slutat skrodera om saken, inte att han erkänt lögn.