2014-01-10, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Man behöver inte höra så mycket om Piratförlaget. Det är bättre att titta på fakta:
http://www.allabolag.se/5565735379/bokslut
Resultatet för det brutna räkenskapsåret 201204-201304 visar en nedgång i omsättningen till "bara" dryga 50 mille. Eftersom man gör en vinst på dryga tre mille (typ 8 procent av omsättningen brukar räknas som mycket bra) och har ett eget kapital på ungefär 40 mille (nästan en helårsomsättning, vilket är mycket bra) har jag väldigt svårt att tro att Piratförlaget har det särskilt tungt.
Hur ser det då ut för Norstedts, som gav ut Frigyes bok i typ två timmar?
* KF försöker förtvivlat sälja förlagsgruppen.
* På en omsättning på drygt en halv miljard har vinsten 2010 och 2011 varit ungefär 40-50 miljoner, alltså lika bra Piratförlaget.
*2012 var resultatet en förlust på dryga miljoner och rörelseresultatet en förlust på nästan tre miljoner.
*När det gäller det egna kapitalet har Piratförlaget alltså ett på ungefär 40 miljoner på en omsättning på 50 mille. Norstedts har alltså en omsättning som är dryga tio gånger så stor, men det egna kapitalet är bara dubbelt så högt, vilket leder till en sårbarhet om man gör förlust några år i rad.

Om du istället för att lyssna på rykten tittar på siffrorna: tycker du det stämmer att Piratförlaget är i kris. Eller kan det vara så att det är Norstedts som är det och därför chansar och ger ut skit för att rädda nästa bokslut?

Vad har det du skriver för relevans i sakfrågan, och hur är dessa förlag jämförbara?

Om du ser det som en bulle så har piratförlaget plockat russinen och lämnat degen. En sak författare har rätt att göra för att minska utgifter och kostnader i ett förlag som profilerar sig på att författarna tjänar på att ge ut böckerna hos dem.

Det är helt i sin ordning för den gengren som Guillous böcker tillhör, men det vore en katastrof om allt som gavs ut i Sverige var av den kvalitén. Det är inte lika lukrativt som bokförlag att vara allsidig och seriös.
Citera
2014-01-10, 16:43
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Vad har det du skriver för relevans i sakfrågan, och hur är dessa förlag jämförbara?

Om du ser det som en bulle så har piratförlaget plockat russinen och lämnat degen. En sak författare har rätt att göra för att minska utgifter och kostnader i ett förlag som profilerar sig på att författarna tjänar på att ge ut böckerna hos dem.

Det är helt i sin ordning för den gengren som Guillous böcker tillhör, men det vore en katastrof om allt som gavs ut i Sverige var av den kvalitén. Det är inte lika lukrativt som bokförlag att vara allsidig och seriös.
Det var ett svar på det här inlägget:
Citat:
Självklart...jag vet inte vad du menar med "förutsett", hans agerande är helt i linje med dom planer dom har lagt upp.

Jag Gulliou kan ju sägas vara och
inte vara många saker, men något han absolut är är ju kåt på pengar. Piratförlaget och hans senaste böcker går inte speciellt bra...

https://www.flashback.org/sp46959660
Citera
2014-01-10, 18:22
Bannlyst
Citat:

Det har relevans för att AndersJoh påstår att Guillou hittat på hela händelsen för att Piratförlaget går dåligt. Mitt inlägg var ett svar på det och inget annat. Om alla förlag hade gjort som Piratförlaget hade Sverige inte haft en enda poet eller "svår" författare, utom möjligen Ranelid, som av outgrundlig anledning både är obegriplig och säljer böcker. Detta hade varit mycket mer intressant att diskutera än den nuvarande debatten.
Förutom Carl(gustafgilbert)Hamiltons inlägg som jag missade var mitt inlägg också ett svar på detta:
Citat:
Det senaste jag hörde om Piratförlaget var att dom har det tungt. Liksom alla bokförlag.
Citera
2014-01-10, 18:43
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SanLiTun
Helt korrekt. Samma sak säger min pappa, som gjorde precis samma sak, liksom nästan alla hans kompisar som siktade mot högre studier. "Femte året var för de som skulle bli folkskollärare". De som skulle vidare till gymnasiet och universitetet hoppade efter fyra år. Men de - inklusive pappa - tycker ändå att de har "realexamen".
Det tycker däremot inte mina föräldrar. De har ju en studentexamen, varför bry sig om en underordnad examen och påstå att man har den när den ändå inte är någon merit? Och någon grå mössa äger de inte, bara en vit.
Citera
2014-01-10, 22:35
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernter
Fysionomi används i princip uteslutande om anletsdrag så passande är det inte, men jag kan hålla med om att fysiologi var malplacerat.
Nej så är icke fallet.
Citera
2014-01-10, 22:37
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det tycker däremot inte mina föräldrar. De har ju en studentexamen, varför bry sig om en underordnad examen och påstå att man har den när den ändå inte är någon merit? Och någon grå mössa äger de inte, bara en vit.
Så du menar att JanneLjugo hoppade av egen fri vilja och att han inte blev tvingad sluta på Solbacka?
Citera
2014-01-11, 00:31
Medlem
bernters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Nej så är icke fallet.
Jo så är fallet! Vanligen har fysionomi betydelsen av en persons anletsdrag.
Citera
2014-01-11, 02:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Det har relevans för att AndersJoh påstår att Guillou hittat på hela händelsen för att Piratförlaget går dåligt. Mitt inlägg var ett svar på det och inget annat. Om alla förlag hade gjort som Piratförlaget hade Sverige inte haft en enda poet eller "svår" författare, utom möjligen Ranelid, som av outgrundlig anledning både är obegriplig och säljer böcker. Detta hade varit mycket mer intressant att diskutera än den nuvarande debatten.
Förutom Carl(gustafgilbert)Hamiltons inlägg som jag missade var mitt inlägg också ett svar på detta:

Men om man tänker efter, så hör det du skriver in i debatten, och det är kanske det som är den väsentligaste delen som man missar.

Betyget var en strunthandling som Guillou fäster betydelse vid, och han anser den viktig till den grad att den har random bevisvärde för honom. Det kan vara så att han inte har så många betygshandlingar som han önskar, eftersom han är självlärd.

Jag personligen ser inte ner på folk som är självlärda och jag beundrar deras kaxighet. Det ger dem en avundsvärd självsäkerhet, då de själva valt vad de ska läsa och lära sig, och ur vilket perspektiv. De besväras inte av andra kunskaper som försvårar en annans världsbild och livet i övrigt.

Det Guillou inte beaktar är att de böcker Pirtatförlaget ger ut är underhållning och inte finkultur. Därför blir hans tjat om överklass och bildning, ett kaos för Guillou som saknar det han själv värderar högst; utbildning. Men att utifrån den utbildningen och bildningen som Guillou påstår sig ha, blir det förmätet att klanka ner på andras bildning och innefatta kungen i dessa negativa omdömen.

Min erfarenhet av utbildning och bildning är att ju mer folk kan och ju mer utbildning de har, ju mindre brukar de yttra sig kategoriskt om andra människor. Och att vara bildad är att inte påtala att andra, hela befolkningen, är obildade, och särskilt inte kungen, oavsett om man är för eller emot monarki.

Jag tror betyggate är nyckeln till att förstå fenomenet Guillou och det som driver honom. Skola och utbildning var viktigt i hans familj och det satsades pengar och energi för att få Guillou igenom skolan och i övrigt framstå som fiiin överklass. Jag tror lille Jan fylldes med en massa motstridigt skit vid middagsbordet, som gjorde honom förvirrad och oppositionell. Där nobblesse oblige inte ingick i hans fostran.

I normala fall går alla barn igenom skolan, utan att det skulle vara för märkvärdigt, och min syn är att utbildning får man senare, när grundskola och gymnasiet är avklarat. Det blir mycket konstigt att en gubbe i 70 årsåldern vilseleder om skolbetyg eller fäster vikt vid dem. Men det visar på en vana att kunna dupera sig runt sakfrågor och att få sista ordet, till och med i struntsaker.

Min uppfattning är att man låtit honom hållas, just för att det varit underhållande att ha en välanpassad enfant terrible, i det tråkiga landet Sverige, men nu verkar gränsen passerad. Det är inte kul längre.
Citera
2014-01-11, 06:02
Medlem
Citat:
Men om man tänker efter, så hör det du skriver in i debatten, och det är kanske det som är den väsentligaste delen som man missar.

Betyget var en strunthandling som Guillou fäster betydelse vid, och han anser den viktig till den grad att den har random bevisvärde för honom. Det kan vara så att han inte har så många betygshandlingar som han önskar, eftersom han är självlärd.

Jag personligen ser inte ner på folk som är självlärda och jag beundrar deras kaxighet. Det ger dem en avundsvärd självsäkerhet, då de själva valt vad de ska läsa och lära sig, och ur vilket perspektiv. De besväras inte av andra kunskaper som försvårar en annans världsbild och livet i övrigt.

Det Guillou inte beaktar är att de böcker Pirtatförlaget ger ut är underhållning och inte finkultur. Därför blir hans tjat om överklass och bildning, ett kaos för Guillou som saknar det han själv värderar högst; utbildning. Men att utifrån den utbildningen och bildningen som Guillou påstår sig ha, blir det förmätet att klanka ner på andras bildning och innefatta kungen i dessa negativa omdömen.

Min erfarenhet av utbildning och bildning är att ju mer folk kan och ju mer utbildning de har, ju mindre brukar de yttra sig kategoriskt om andra människor. Och att vara bildad är att inte påtala att andra, hela befolkningen, är obildade, och särskilt inte kungen, oavsett om man är för eller emot monarki.

Jag tror betyggate är nyckeln till att förstå fenomenet Guillou och det som driver honom. Skola och utbildning var viktigt i hans familj och det satsades pengar och energi för att få Guillou igenom skolan och i övrigt framstå som fiiin överklass. Jag tror lille Jan fylldes med en massa motstridigt skit vid middagsbordet, som gjorde honom förvirrad och oppositionell. Där nobblesse oblige inte ingick i hans fostran.

I normala fall går alla barn igenom skolan, utan att det skulle vara för märkvärdigt, och min syn är att utbildning får man senare, när grundskola och gymnasiet är avklarat. Det blir mycket konstigt att en gubbe i 70 årsåldern vilseleder om skolbetyg eller fäster vikt vid dem. Men det visar på en vana att kunna dupera sig runt sakfrågor och att få sista ordet, till och med i struntsaker.

Min uppfattning är att man låtit honom hållas, just för att det varit underhållande att ha en välanpassad enfant terrible, i det tråkiga landet Sverige, men nu verkar gränsen passerad. Det är inte kul längre.

Det kommer ganska snart en dag då historikerna kommer att sätta tänderna i denne tragiske spion och det kommer inte att bli nådigt. JG kommer endast att vara en helig figur bland de extrema vänster programmerade och en ganska patetisk figur hos alla de övriga ...
Citera
2014-01-11, 06:58
Medlem
Det sjuka med hela historien är att JG antagligen har mer att dölja än att skryta med. Frigyes, som är ett missfoster till journalist, har inte fattat galoppen. Vad gjorde JG egentligen för KGB? För mig har JG alla kännetecken av en samvetslös mördare, en serial killer. Jag menar inte att han är en mördare, men, men... Han ger mig rysningar. Jag undrar mer vad det är han har gömt i garderoben än vad hans dötrista champagnesläktingar har att komma med. Det är det kittlande. Det lilla vi vet om JG är inte intressant, inte intressant att redovisa, genomskåda, avslöja, kritisera, whatsoever, det är hans eventuella förehavanden "vid sidan om". Är han kanske en torped lierad med Ryssland - eller Nordkorea?
Men som sagt, den hjärnmässigt vanskapta Frigyes, är inte man att ta sig an en sån uppgift, om någon uppgift alls. Sån jävla värdelös människa får man leta efter.
Citera
2014-01-11, 07:24
Medlem
gersmans avatar
Jag har sett Guilliou på tv. "Jagandes". Han prickar inte en konservburk på 50mtrs. Det finns en grej, som skytt. Det är inte skryt utan bara är så. Skitsvårt att förklara. Andra skyttar vet vad jag menar.
Citera
2014-01-11, 07:28
Medlem
gersmans avatar
Citat:

Är betyget sant?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in