2009-03-07, 21:21
Medlem
Baisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utter
Om det det du beskriver faktiskt hade hänt hade det använts flitigt som vapen av hans motståndare i Israel Palestina debatten, och av andra motståndare också för den delen. Men det gör man som bekant inte.

Däremot önskar säkert JG att det hade hänt i verkligheten, men jag misstänker att JG i likhet med andra macho-möpar skulle skita på sig i en verklig situation.

I lektyr nr38 1969

https://www.flashback.org/archive/i...e/t-82369.html

"I Lektyr hade Guillou nämligen tryckt ett stort uppslaget reportage
från sitt eget gerillakrig mot den judiska staten (nr 38 1969). Ingressen
sade: ”Med licenstillverkad svensk kpist drog han under en
månad runt i gränsbergen. Under ständigt bombhot var han med om
att planera anfall mot israeliska posteringar.” Artikeln var prydd
med många häftiga fotografier, som visar Guillou i aktion med olika
vapen i händerna.

Det var Demokratiska Folkfronten (DFLP), en av de mest våldspräglade
grupperna, som Guillou tjänade. Han skriver själv att dess
marxistiskt-leninistiska program inte enbart gällde kampen mot Israel
utan syftade till revolution i hela Västasien och ytterst ”hela världen”.
– Ser ni att ljusen från kibbutzerna redan börjat tändas? Dit ska vi
i morgon natt, meddelade chefen för Guillous terrorgrupp någonstans
i Jordandalen.

Guillou hyllar chefens mod inför risken att beskjutas, t ex den
”natten då vi skulle över Jordanfloden och placera sprängbomber
utefter vägen på den israeliska sidan”. Nästa eftermiddag kunde
Guillou se hur ”en av tidbomberna på avsatt tidpunkt exploderade
där borta . . .”

Vem hade rätt.....
Citera
2009-03-07, 21:41
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baiser
I lektyr nr38 1969
...
Den där artikeln borde man kunna läsa och kopiera på kungliga biblioteket och sen scanna och lägga upp på nätet, alternativt fota och lägga upp på nätet. Skulle möjligen kunna tänka mig att göra det någon dag framöver om jag får tid över.
Citera
2009-03-07, 22:06
Medlem
Baisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laszlo Kovacs
Den där artikeln borde man kunna läsa och kopiera på kungliga biblioteket och sen scanna och lägga upp på nätet, alternativt fota och lägga upp på nätet. Skulle möjligen kunna tänka mig att göra det någon dag framöver om jag får tid över.

Det skulle uppskattas hemskt mycket, så kan vi döma själva!
Citera
2009-03-07, 22:45
Medlem
Clara Hertzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sam-519
Hej,hej!
MA-tråden är stängd så varför inte se vad som händer härinne?
Vad gäller Guillou tror jag att stora, dagliga mängder vin har en föråldrande effekt på flera plan, hur fint vin det än är.
Att bara omge sig med ja-sägare och ha en stor stab som till exempel skriver ut e-mejl på papper vid behov... kan bidra till stagnation.
Att lida av högmod i Guillousk omfattning måste också bli besvärligt, att vara så högt höjd över vanligt folk..kan det bli lite kallt?

Ja och den som drar ut mejl eller bloggar på papper till JAG!Guillou väljer säkert bort en hel del som skulle riskera hela dagens fridfulla lugn.

Så JAG! har säkert svårt att finna sin plats i den riktiga världen eftersom han aldrig får syn på den. En enorm diskrepans uppstår och JAG!Guillou framstår som en lustig clown.

Finns det något ämne nuförtiden där han är insatt och vet vad han pratar om?
Citera
2009-03-07, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Han fick sin stämpel tidigt och nekades länge inträde i USA. Sedan upphävdes inreseförbudet. Han har rest i och gjort reportage - både press och tv - från landet under 80 och 90-tal.

Är han nu bannlyst igen så är det för andra gången.

Exakt, tänkte skriva detsamma för Jan har varit i USA, MInns ett reportage där det stod att han fått problem med en hyrbil och fick lift med polisen .
Citera
2009-03-07, 23:21
Medlem
Baisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Satanigatan2009
Exakt, tänkte skriva detsamma för Jan har varit i USA, MInns ett reportage där det stod att han fått problem med en hyrbil och fick lift med polisen .

Han sattes på första flyg hem när han var på väg till Oscarsgalan där ondskan var nominerad...
Citera
2009-03-08, 00:00
Medlem
utters avatar
Citat:
I lektyr nr38 1969

https://www.flashback.org/archive/i...e/t-82369.html

"I Lektyr hade Guillou nämligen tryckt ett stort uppslaget reportage
från sitt eget gerillakrig mot den judiska staten (nr 38 1969). Ingressen
sade: ”Med licenstillverkad svensk kpist drog han under en
månad runt i gränsbergen. Under ständigt bombhot var han med om
att planera anfall mot israeliska posteringar.” Artikeln var prydd
med många häftiga fotografier, som visar Guillou i aktion med olika
vapen i händerna.

Det var Demokratiska Folkfronten (DFLP), en av de mest våldspräglade
grupperna, som Guillou tjänade. Han skriver själv att dess
marxistiskt-leninistiska program inte enbart gällde kampen mot Israel
utan syftade till revolution i hela Västasien och ytterst ”hela världen”.
– Ser ni att ljusen från kibbutzerna redan börjat tändas? Dit ska vi
i morgon natt, meddelade chefen för Guillous terrorgrupp någonstans
i Jordandalen.

Guillou hyllar chefens mod inför risken att beskjutas, t ex den
”natten då vi skulle över Jordanfloden och placera sprängbomber
utefter vägen på den israeliska sidan”. Nästa eftermiddag kunde
Guillou se hur ”en av tidbomberna på avsatt tidpunkt exploderade
där borta . . .”

Vem hade rätt.....

Du har rätt! Det har skrivits om detta i en Flashbacktråd!
Citera
2009-03-08, 00:04
Medlem
utters avatar
Citat:
Han sattes på första flyg hem när han var på väg till Oscarsgalan där ondskan var nominerad...

Nepp, han åkte aldrig eftersom han inte fick biljett. Vill minnas att Håfström gav den till sin fru istället för JG som var ohyggligt sur över detta.
Citera
2009-03-08, 00:24
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Satanigatan2009

Haha, det reportaget minns jag också! Den amerikanska hyrbilen bröt samman. Två snutar plockade upp honom och berättade att det var bara klantar som gav sig ut på landsvägen i en Chevorlet, den rutinerade föraren hyr en Toyota. Sedan ska de ha sagt något i stil med:

"Du hade tur, grabben, att det var vi som kom, och inte ett par 'afroamerikaner' (annan term användes), för de hade först våldtagit dig, sedan rånat dig och skjutit dig, sedan våldtagit ditt lik."

Historien kan vara helt sann: snutjargong och GM:s välkända, åtminstone periodvisa kvalitetsproblem.

Men vad vet jag - kanske lögn och förbannad dikt.
Citera
2009-03-08, 00:25
Medlem
utters avatar
Citat:
Du har rätt! Det har skrivits om detta i en Flashbacktråd!

så efter lite googling visar det sig att Guillou gjort reportage om en av PLOs organisationer och att gerillaaktiviteten har tillskrivits honom av Per Ahlmark. Nu skall det sägas att JG är självgod, grandios och numera lätt senil men när det gäller Per Ahlmark handlar det snarare om politisk haverism och störd verklighetsuppfattning.
Citera
2009-03-08, 00:33
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
så efter lite googling visar det sig att Guillou gjort reportage om en av PLOs organisationer och att gerillaaktiviteten har tillskrivits honom av Per Ahlmark. Nu skall det sägas att JG är självgod, grandios och numera lätt senil men när det gäller Per Ahlmark handlar det snarare om politisk haverism och störd verklighetsuppfattning.

Ja, "före detta vice statsministern" är en "entitét" för sig. Jag minns när Sharon blev mördad - det kanske var sista gången han verkligen lyckades stjäla hela föreställningen - utrikesnyheterna på tv handlade de närmaste dagarna inte i första hand om mordet på Sharon, utan om hur ledsen Per Ahlmark var över mordet på Sharon!
Citera
2009-03-08, 00:43
Medlem
Baisers avatar
Citat:
Nepp, han åkte aldrig eftersom han inte fick biljett. Vill minnas att Håfström gav den till sin fru istället för JG som var ohyggligt sur över detta.

Du har rätt, jag förväxlade oscars med en händelse sennare i september 2004 försökte JG komma in i USA, men nekades inresetillstånd till USA.

Enligt vissa pga av IB, enligt andra tex Engelska wikipedia för att han finns med på USAs terrorlista.

Fast egentligen kan det vara samma sak, det var nämligen så att IB bevakade Jan Guillou för hans nära kopplingar till PFLP och andra terrorstämplade palestinskaorganisationer.

Två uppgifter som kom fram i IB utrdeningen:

1: Det finns uppgifter om att Jan Guillou tillsammans med Göran Rosenberg rekade på Lod flygplatsen TelAvi och mäte avstånden mellan pelarna och gav uppgiften till PFLP.

http://en.wikipedia.org/wiki/Lod_Airport_massacre

2: Det finns en uppgift om att Jan Guillou tillsammans med några andra palestina aktevister samt en av Sveriges ledande nynazister mötes på en resturang och planerade ett gemnsamt träningsläger för attentat mot judiska intressen i Sverige.

Här finns uppgifterna:
http://www.zaramis.nu/blog/palestina_sou2002_95.pdf
Senast redigerad av Baiser 2009-03-08 kl. 00:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in