2009-08-24, 09:42
Medlem
densistasovjets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0lof
Jag tycker det känns som att Jan hämnas på folk som inte behandlat han så som han anser att han bör behandlas genom att skriva en massa skit om dem. Hela Ondskan är ju ett klockrent exempel, kan tänka mig Jan sittandes i en mörk källare och skratta ondskefullt när han skrev boken. Men också historien om hur han bankat ner nazister, jag kan tänka mig att "landets minsta kommunist" är Jan själv. Jan står där och provocerar nazisterna tillslut får han en smäll.

Enligt flera som har jobbat med honom så är det elak kombination av högt självförtroende men låg självkänsla vilket inte är ovanligt bland folk som har det här drivet. Karln har ingen som helst distans till sig själv vilket kommer att föranleda många roliga skratt åren som kommer om han inte självmant drar sig tillbaka.
Citera
2009-08-24, 11:57
Medlem
Ragatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av densistasovjet
Enligt flera som har jobbat med honom så är det elak kombination av högt självförtroende men låg självkänsla vilket inte är ovanligt bland folk som har det här drivet. Karln har ingen som helst distans till sig själv vilket kommer att föranleda många roliga skratt åren som kommer om han inte självmant drar sig tillbaka.
Bra analys. Förmodligen stämmer den också.
Ser fram emot fallet... Maken till självgodhet och mer frånvaro om egna förlagets tillkortakommande angående Liza Marklund och den svårt "hotade" Mia gör att hans kritik i de senaste utspelen bara blir pinsamma.
Citera
2009-08-25, 12:55
Medlem
Något jag ofta tänkt på när det gäller Guillou och dennes fantastiska hjältehistorier med den egna personen i ständig huvudroll är att det emellanåt faktiskt dykt upp både en och annan resolut belackare som å det bestämdaste tillbakavisat hans fabulerande påståenden om såväl det ena som det andra. Däremot har det aldrig, åtminstone inte såvitt jag vet, funnits någon som varit beredd att backa upp hans version av saker och ting.

Ett faktum som i sådana fall borde kunna tjäna som en god fingervisning om hur stor tilltro man bör sätta till den mannens berättelser...
Citera
2009-08-25, 14:09
Medlem
GylleneDrakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FunkyCatso
Något jag ofta tänkt på när det gäller Guillou och dennes fantastiska hjältehistorier med den egna personen i ständig huvudroll är att det emellanåt faktiskt dykt upp både en och annan resolut belackare som å det bestämdaste tillbakavisat hans fabulerande påståenden om såväl det ena som det andra. Däremot har det aldrig, åtminstone inte såvitt jag vet, funnits någon som varit beredd att backa upp hans version av saker och ting.

Ett faktum som i sådana fall borde kunna tjäna som en god fingervisning om hur stor tilltro man bör sätta till den mannens berättelser...
Men snälla nå'n! Hans "fantastiska hjältehistorier" är ju skönlitterära verk som han i bästa fall påstår är delvis självbiografiska. Att han sedan inte definierar hur stor del som är autentisk och hur stor del som är påhittad är en annan sak, det kallas författarens privilegium!

Ett råd, läs böckerna (om du nu tvunget måste, jag tycker att de är skit) för vad de är, historier skrivna för att sälja stora upplagor, och inte som JGs autobiografier.
Citera
2009-08-25, 14:17
Medlem
_Dante_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FunkyCatso

Den tanken har slagit mig också....När inte ens lilla mamma ställer sig bakom och backar upp.

Nåt endaste sanningsvittne borde han väl kunna uppbringa? I fall inte säpo lagt munkavle på dem?.
Just på grund av de skäl du nämner, plus de facto att man måste vara modigt för att vittna mot Jan, eftersom han har rykte om sig att vara värsta Ultimate Fightern. (Folk svimmar av innan de landar i backen när Jans nävar talar)

Om man sen dessutom tar i beaktning att sannolikheten att Jan med sin personlighetstyp skulle låta en lögn som bekräftar att han själv ljuger, stå oemotsagd (vilket faktiskt har skett) är ungefär 0.000000000000000000000000001 % chans ungefär.....Kanske t.o.m lägre en så faktiskt....
Så borde man som sagt ta allt den mannen säger med en nypa salt..
Citera
2009-08-25, 14:27
Medlem
_Dante_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GylleneDraken
Men snälla nå'n! Hans "fantastiska hjältehistorier" är ju skönlitterära verk som han i bästa fall påstår är delvis självbiografiska. Att han sedan inte definierar hur stor del som är autentisk och hur stor del som är påhittad är en annan sak, det kallas författarens privilegium!

Ett råd, läs böckerna (om du nu tvunget måste, jag tycker att de är skit) för vad de är, historier skrivna för att sälja stora upplagor, och inte som JGs autobiografier.

Saken är ju den att han just har "definierat" enskilda händelser i sina hjältehistorier som autentiska (om du googlar kan du hitta mycket att läsa), Saker som rimligtvis borde fått uppbackning nånstans, istället för enbart motsägelser..

Man ska passa sig noga för att använda ord som svindleri om träsk där man själv är nere och traskar runt...
Citera
2009-08-25, 14:36
Bannlyst
Hans dotter är lesbisk och har barn med sin lesbiska kärlek. Elakt skvaller gör gällande att fadern till barnet är dotterns egen bror.... Litet kinky men det var ju så bl a egyptierna gjorde för att hålla generna rena man skaffade helt enkelt barn med sitt syskon...

Brodern är förvånansvärt normal och har en ganska anspråkslös inställning till livet vilket hedrar honom och det kanske kan vara det som gjort att valet föll på honom.
Senast redigerad av Supermarine 2009-08-25 kl. 14:38.
Citera
2009-08-25, 14:53
Medlem
GylleneDrakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Dante_
Saken är ju den att han just har "definierat" enskilda händelser i sina hjältehistorier som autentiska (om du googlar kan du hitta mycket att läsa), Saker som rimligtvis borde fått uppbackning nånstans, istället för enbart motsägelser..

Man ska passa sig noga för att använda ord som svindleri om träsk där man själv är nere och traskar runt...
Det har jag missat, jag har bara hört att det skulle vara självupplevda inslag och att Eric Ponti är hans alter ego. Eftersom du redan har googlat så kanske du kan presentera resultaten?

I rimlighetens namn så måste ju alla förstå att att skriva en novell om sin egen uppväxt/skolgång/första jobb skulle bli en enormt tråkig historia som ingen skulle vilja läsa om man inte spetsade till den litet! JGs första jobb var ju inte som hemlig agent, även om han säkert önskade att det skulle ha varit så!
Citera
2009-08-25, 14:59
Medlem
GylleneDrakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Supermarine
Hans dotter är lesbisk och har barn med sin lesbiska kärlek. Elakt skvaller gör gällande att fadern till barnet är dotterns egen bror.... Litet kinky men det var ju så bl a egyptierna gjorde för att hålla generna rena man skaffade helt enkelt barn med sitt syskon...

Brodern är förvånansvärt normal och har en ganska anspråkslös inställning till livet vilket hedrar honom och det kanske kan vara det som gjort att valet föll på honom.
Nu är det väl inte elakt skvaller, det är väl snarast bekräftad fakta? Vidare skiljer det sig markant från egyptierna på den punkten att modern till barnet inte alls är släkt med JGs son!

Jag tror att anledningen till att valet föll på brodern har att göra med blodsband, barnet blir ju på så sätt släkt med båda sina mammor (son/dotter till den ena lebban och brorson/brorsdotter till den andra)! Med en sådan far är det säkert lätt att som son bli ansråkslös i livet (lika lätt som det är som dotter att bli lesbisk!).
Citera
2009-08-25, 16:27
Medlem
_Dante_s avatar
Citat:
Det har jag missat, jag har bara hört att det skulle vara självupplevda inslag och att Eric Ponti är hans alter ego. Eftersom du redan har googlat så kanske du kan presentera resultaten?

I rimlighetens namn så måste ju alla förstå att att skriva en novell om sin egen uppväxt/skolgång/första jobb skulle bli en enormt tråkig historia som ingen skulle vilja läsa om man inte spetsade till den litet! JGs första jobb var ju inte som hemlig agent, även om han säkert önskade att det skulle ha varit så!

Du får researtsa själv och bilda dig en uppfattning, jag orkar inte sitta och googla åt dig...Min övertygelse om karlns trovärdighet har jag hämtat från tv och tidningar, en del finns på nätet en del inte.

Men senen där han binds fast vid marken och i princip lämnades att dö ska vara autentisk enligt Jan, likaså den ytterst omilda behandlingen han fick av sin styvfar...Även den misshandeln han själv utförde på styvfadern..Ska vara autentiskt enligt Guillou.....Ingen annan kan förstå att Jan minns verkligheten på det viset....Ytterst märkligt..

Att Janne varit kustjägare har jag (och många fler med mig tydligen) varit övertygad om i många år sedan jag såg en intervju med honom på tv......Samma där, ingen kan bekräfta det heller..tvärt om så sägs det att han låg inne ett litet tag som vanlig naffe någonstan innan han plockades ut när det uppdagades att han var fransk medborgare..

Verkar lida av mytomani.

Här har du en länk iaf som fanns några sidor tillbaka.
http://www.expressen.se/1.57963
Senast redigerad av _Dante_ 2009-08-25 kl. 16:41.
Citera
2009-08-25, 16:33
Medlem
Murder.Incs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Dante_
Du får researtsa själv och bilda dig en uppfattning, jag orkar inte sitta och googla åt dig...Min övertygelse om karlns trovärdighet har jag hämtat från tv och tidningar, en del finns på nätet en del inte.

Men senen där han binds fast i vid marken och i princip lämnades att dö ska vara autentisk enligt Jan, likaså den ytterst omilda behandlingen han fick av sin styvfar...Även den misshandeln han själv utförde på styvfadern..Ska vara auntentiskt enligt Guillou.....Ingen annan kan förstå att Jan minns verkligheten på det viset....Ytterst märkligt..

Att Janne varit kustjägare har jag (och fler med mig tydligen) varit övertygad om i många år sedan jag såg en intervju med honom på tv......Samma där, ingen kan bekräfta det heller..tvärt om så sägs det att han låg inne ett litet tag som vanlig naffe någonstan innan han plockades ut när det uppdagades att han var fransk medborgare..

Verkar lida av mytomani.

Här har du en länk iaf som fanns några sidor tillbaka.
http://www.expressen.se/1.57963

Han ville bli Kustjägare, men när det uppdagades att han var fransk medborgare blev det tji, o han ville inte bli malaj på någon färja efter den besvikelsen. Detta sa han på en föreläsning jag var på kring 1994-95
Citera
2009-08-25, 18:50
Bannlyst
Citat:
Nu är det väl inte elakt skvaller, det är väl snarast bekräftad fakta? Vidare skiljer det sig markant från egyptierna på den punkten att modern till barnet inte alls är släkt med JGs son!

Jag tror att anledningen till att valet föll på brodern har att göra med blodsband, barnet blir ju på så sätt släkt med båda sina mammor (son/dotter till den ena lebban och brorson/brorsdotter till den andra)! Med en sådan far är det säkert lätt att som son bli ansråkslös i livet (lika lätt som det är som dotter att bli lesbisk!).

Markant vet jag faktist inte. Måste det vara så petigt? Det var väl ändå det närmaste faraonernas sätt att resonera som det gick att komma utan att bryta mot lagen eller hur? Ibland blir rättandet efter bokstaven på FB aningen tröttsamt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in