Citat:
Ursprungligen postat av GylleneDraken
Det har jag missat, jag har bara hört att det skulle vara självupplevda inslag och att Eric Ponti är hans alter ego. Eftersom du redan har googlat så kanske du kan presentera resultaten?
I rimlighetens namn så måste ju alla förstå att att skriva en novell om sin egen uppväxt/skolgång/första jobb skulle bli en enormt tråkig historia som ingen skulle vilja läsa om man inte spetsade till den litet! JGs första jobb var ju inte som hemlig agent, även om han säkert önskade att det skulle ha varit så!
Du får researtsa själv och bilda dig en uppfattning, jag orkar inte sitta och googla åt dig...Min övertygelse om karlns trovärdighet har jag hämtat från tv och tidningar, en del finns på nätet en del inte.
Men senen där han binds fast vid marken och i princip lämnades att dö ska vara autentisk enligt Jan, likaså den ytterst omilda behandlingen han fick av sin styvfar...Även den misshandeln han själv utförde på styvfadern..Ska vara autentiskt enligt Guillou.....
Ingen annan kan förstå att Jan minns verkligheten på det viset....Ytterst märkligt..
Att Janne varit kustjägare har jag (och många fler med mig tydligen) varit övertygad om i många år sedan jag såg en intervju med honom på tv......Samma där, ingen kan bekräfta det heller..tvärt om så sägs det att han låg inne ett litet tag som vanlig naffe någonstan innan han plockades ut när det uppdagades att han var fransk medborgare..
Verkar lida av mytomani.
Här har du en länk iaf som fanns några sidor tillbaka.
http://www.expressen.se/1.57963