2006-03-27, 17:14
[quote=Roger Persson]Och men det menar Du att om jag råkar läsa något som jag inte tycker om så är det inte fel på själva litteraturen utan det är snarare jag själv som är för obildad för att förstå storheten i det jag inte tyckte om. Då måste ju även det motsatta vara rätt, alltså allt som är intressant och som jag har behållning av är skräp och dålig litteratur? Således ska inte litteratur fånga läsaren, utan läsaren ska behöva forcera sig in i boken med vilja och ursinne för att rätt kunna uppskatta författaren? Är inte boken tråkig och ointressant så är den lättvindigt strunt. Är det så Du menar?
Sakta i backarna, Roger. Nu använder du alldeles för billiga retoriska knep med teser och antiteser i svart och vitt. Använd ditt sunda förnuft istället.
Du har ju enligt egen utsago inte ens läst Boye, Dagerman eller Strindberg (om de sedan är stor eller ens svårläst litteratur är en annan sak). Jag tror att du enbart läser skräp som Guillou därför att du redan bestämt dig för att du inte tänker riskera läsa något som inte skänker dig omedelbar trivsel till smörgåstårtan. Jag tror att du resonerar så här: *Jag vill inte lära mig något nytt som andra pratar malligt och högtravande om efter att de har läst det. Av deras mallighet att döma måste det de läst vara tråkigt och svårtillgängligt. Var la jag nu min Stephen King ljudbok...*

Jag blir mer och mer övertygad om att du är en Otto Ruben Svensson.
Sakta i backarna, Roger. Nu använder du alldeles för billiga retoriska knep med teser och antiteser i svart och vitt. Använd ditt sunda förnuft istället.
Du har ju enligt egen utsago inte ens läst Boye, Dagerman eller Strindberg (om de sedan är stor eller ens svårläst litteratur är en annan sak). Jag tror att du enbart läser skräp som Guillou därför att du redan bestämt dig för att du inte tänker riskera läsa något som inte skänker dig omedelbar trivsel till smörgåstårtan. Jag tror att du resonerar så här: *Jag vill inte lära mig något nytt som andra pratar malligt och högtravande om efter att de har läst det. Av deras mallighet att döma måste det de läst vara tråkigt och svårtillgängligt. Var la jag nu min Stephen King ljudbok...*

Jag blir mer och mer övertygad om att du är en Otto Ruben Svensson.