2006-03-26, 20:28
Medlem
Bråkmakarns avatar
Hur mycket väger karln? Han ser ju ganska stabbig ut.

http://www.flashback.org/showthread.php?t=152149&
Citera
2006-03-26, 20:46
Medlem
koffeinists avatar
Eftersom han är så kort som han är (under normallängd) så han väger säkert inga 120 pannor; däremot är jag tvärsäker på att hans BMI vida överstiger 30
Citera
2006-03-26, 21:31
Medlem
Sjuttiotvås avatar
Kul att trådskaparen anser att två, tre starköl (alkoholkmässigt) gör en till en alkis. Och att alla alkisar är "fyllesvin".

Som andra redan skrivit, 12 om dagen är ingenting. Hade han däremot slängt i sej 84cl på en kväll hade det varit lite annorlunda.
Citera
2006-03-27, 07:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av boney M
Ja, en stilist av Guillous rang hör väl hemma i din bokhylla. Du har ju i en annan tråd ingående beskrivit vilken stor litteratur du lyssnar på...
Ja, jag tycker att det är ganska viktigt att man får ut något av det man läser. Att läsa svårmodiga finska diktare ger inte mig (eller särskilt många andra heller) något. Det är bara skitviktiga pretton som skryter med att man läser Boye eller Dagerman. Det lyser igenom att intresset för självmordsbenägna lesbianers svårmodiga funderingar inte är äkta och det gör hela påståendet löjeväckande.

Min sunda förnuft säger att det är bättre att läsa det man själv trivs med än det som låter "kultiverat" och "seriöst" i andras öron.

// Roger P.
Citera
2006-03-27, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
Ja, jag tycker att det är ganska viktigt att man får ut något av det man läser. Att läsa svårmodiga finska diktare ger inte mig (eller särskilt många andra heller) något. Det är bara skitviktiga pretton som skryter med att man läser Boye eller Dagerman. Det lyser igenom att intresset för självmordsbenägna lesbianers svårmodiga funderingar inte är äkta och det gör hela påståendet löjeväckande.

Min sunda förnuft säger att det är bättre att läsa det man själv trivs med än det som låter "kultiverat" och "seriöst" i andras öron.

// Roger P.

Kul för Guillou att han tjänar pengar på att skapa trivsel för dig och ditt sunda förnuft.

F ö var varken Boye eller Dagerman finnar även om de båda nu tog livet av sig. Dagerman var inte bög heller. Sen ger jag dig rätt i att båda är överlag tråkiga, men Kallocain av Boye är iaf en okej manusidé till en sci-fi rulle.
Citera
2006-03-27, 14:18
Bannlyst
Citat:
Kul för Guillou att han tjänar pengar på att skapa trivsel för dig och ditt sunda förnuft.
Ja, det tycker jag också. Jag ska se om jag får möjlighet att skaffa ner Häxornas försvarare vid tillfälle. Intressant...

Boye eller Dagerman skulle jag aldrig i helvete få för mig att läsa. Jag funderar lite på Strindberg, men där drar jag gränsen. Litteratur ska ge något tillbaka, inte bara vara något man måste harva sig igenom för att sen kunna skryta om att man minsann läst "fin" litteratur.

// Roger P.
Citera
2006-03-27, 15:12
Medlem
Citat:
Ja, det tycker jag också. Jag ska se om jag får möjlighet att skaffa ner Häxornas försvarare vid tillfälle. Intressant...

Boye eller Dagerman skulle jag aldrig i helvete få för mig att läsa. Jag funderar lite på Strindberg, men där drar jag gränsen. Litteratur ska ge något tillbaka, inte bara vara något man måste harva sig igenom för att sen kunna skryta om att man minsann läst "fin" litteratur.

// Roger P.

Du har aldrig tänkt på att man måste ha lite träning i litteraturläsning för att förstå vad som är bra och dåligt? Aja, skit i det då. Guillou, sunt förnuft och trivsel och smörgåstårta räcker långt på skånska landsbygden. Du påminner inte så lite om Otto Ruben Svensson...
Citera
2006-03-27, 15:22
Bannlyst
Citat:
Du har aldrig tänkt på att man måste ha lite träning i litteraturläsning för att förstå vad som är bra och dåligt?
Och men det menar Du att om jag råkar läsa något som jag inte tycker om så är det inte fel på själva litteraturen utan det är snarare jag själv som är för obildad för att förstå storheten i det jag inte tyckte om. Då måste ju även det motsatta vara rätt, alltså allt som är intressant och som jag har behållning av är skräp och dålig litteratur? Således ska inte litteratur fånga läsaren, utan läsaren ska behöva forcera sig in i boken med vilja och ursinne för att rätt kunna uppskatta författaren? Är inte boken tråkig och ointressant så är den lättvindigt strunt. Är det så Du menar?

Du verkar ha en underlig uppfattning om det här med bokläsning...

Citat:
Aja, skit i det då. Guillou, sunt förnuft och trivsel och smörgåstårta räcker långt på skånska landsbygden.
Ja, jag klagar inte.

// Roger P.
Citera
2006-03-27, 15:40
Medlem
Citat:
Nej, det gör han inte. Jag tycker faktiskt att en del av hans böcker är klart läsvärda. Att han sedan är en komplett åsna åsiktsmässigt är en annan femma men det kan man inte belasta hans böcker med.

// Roger P.

Det finns många åsnor till författare vars böcker jag läser. Det är inte det jag hakar upp mig på. Utan som jag skrev så skriver han väldigt illa. Ta t ex en sådan bok som Ondskan. Språket är uselt. Särskillt vad gäller formuleringsförmåga, meningsbyggnad och inte minst stavfel. Detta är en bok skriven av en stressad och slarvig kvällstidningsjournalist. Detta går inte att läsa. Guillous författarkonst har samma finess som en autistisk treårings skapande med trolldeg.

Att alla hans romaner som huvudkaraktär skildrar en narcissistisk och grandios man som bemästrar våldsmedel till fullo är kanske mest av psykologiskt intresse.
Citera
2006-03-27, 15:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Umtjertjét
Ta t ex en sådan bok som Ondskan. Språket är uselt. Särskillt vad gäller formuleringsförmåga, meningsbyggnad och inte minst stavfel. Detta är en bok skriven av en stressad och slarvig kvällstidningsjournalist. Detta går inte att läsa. Guillous författarkonst har samma finess som en autistisk treårings skapande med trolldeg.
Jo, men den är skriven -81 (tror jag). Folk utvecklas under årens lopp...

Citat:
Ursprungligen postat av Umtjertjét
Att alla hans romaner som huvudkaraktär skildrar en narcissistisk och grandios man som bemästrar våldsmedel till fullo är kanske mest av psykologiskt intresse.
Man skriver om det som ligger en själv varmt om hjärtat. Arbetarförfattare skriver arbetarskildringar, poeter skriver poesi. Guillou skriver deckare och riddarsagor. I sådana böcker är ett visst inslag av våld närmast nödvändigt. Dessutom är det bra om huvudpersonen överlever de första kapitlen så att han kan försvara sig är också nödvändigt. T.o.m. "storheter" som Dean Koontz använder samma grundkoncept i sina böcker (ensam och enstörig man, behövande kvinna och en hund).

Man kan tycka vad man vill om Guillous vapenfetischism eller machostuk, men att säga att han är en dålig författare är att gå för långt. Det finns avsevärt sämre journalistförfattare om vi ska diskutera det. Liza Marklund är väl ett exempel på en person skriver mestadels ren oengagerad skit.

// Roger P.
Citera
2006-03-27, 16:22
Medlem
Meanmachines avatar
Lite ot men jag har läst att flera i den här tråden också skulle dratt 12 cl sprit per dag om de haft råd.

Stackare , ni kan inte ha många kulor i påsen. Mina tankar är hos er
Citera
2006-03-27, 16:32
Medlem
12cl sprit motsvarar väl en sisådär två ol eller ett par glas vin.

Ha jag e alkis!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in