2013-03-29, 14:01
Medlem
xcvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Jag finner det märkligt att trots att han skrivit boken Ondskan om Solbacka som senare blev film så glittrar det i ögonen på honom när han berättar att pojkarna som gick på Solbacka var riktiga hårdingar och de på Lundsberg kallar han för mjukisar.
Janne "korta räckvidden" Guillou säger därmed emot sig själv. Enligt Jannes gamla morsa så hade han, och förmodligen har, ett enormt behov att framställa sig själv som den bästa av alla människor. Hans bigotta attityd mot omvärlden är ju allmänt bekant.
Citera
2013-09-12, 11:34
Medlem
Är han riktigt frisk den där författaren?

http://www.expressen.se/nyheter/mamm...r-testamentet/
Citera
2013-09-12, 13:01
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FulAgent007

Det är väl en hel del familjer där man brutit med varandra. Det handlar inte om friskhet utan att man inte kommer överens helt enkelt.

Handen på hjärtat, om du inte varit släkt med din familj eller närmsta släkt, hade du då umgåtts med dem?
Jag har ett antal i min närhet som jag inte har något gemensamt med och inte hade umgåtts med om jag inte varit släkt med dem. Finner inget märkligt i det alls.
Citera
2013-09-12, 16:56
Medlem
Geres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
JG är mycket riktigt Citroenfantast och det är inget ont i det. Men han är/var det på ett
otroligt barnsligt och tramsigt sätt. De som läst hans böcker och artiklar vet att han ofta slängt
in barnsliga och okunniga kommentarer om svenska och amerikanska bilar
(De är skit tycker JG)

Franska och italienska bilar däremot, det är grejer det! Det värsta exemplet är från 80-talet
när JG skrev en gästkrönika i Teknikens Värld om hur dumma i huvet svenskarna är som kör
Volvo. Själv körde Janne nämligen en Citroen CX som var såå överlägsen all svensk skit.

Ganska absurt eftersom Citroen CX förvisso var en fräck bil men samtidigt ljusår
från kvaliteten hos Volvo. Kanske är JG inspirerad av sin vän kommunisten Jan Myrdal
som också gillar Citroen och också är en stor hatare av allt svenskt.

Sedan gick han över till en Citroën C6, så han är åtminstone konsekvent i sin devota beundran för allt franskt. Troligen bottnar det hela i en sjuklig fixering vid den franske fadern.

Men jag glömmer aldrig när han skrev att Volvo och SAAB var konstruerade för marknaden i Kalifornien och inte tålde snö och kyla. Medan Citroën däremot gjorde detta.....
Citera
2013-09-12, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gere
Sedan gick han över till en Citroën C6, så han är åtminstone konsekvent i sin devota beundran för allt franskt. Troligen bottnar det hela i en sjuklig fixering vid den franske fadern.

Men jag glömmer aldrig när han skrev att Volvo och SAAB var konstruerade för marknaden i Kalifornien och inte tålde snö och kyla. Medan Citroën däremot gjorde detta.....

Jag har ägt ett par Citroen och de hade fördelar framför svenska bilar i vinterföre. Däremot håller jag med om dålig kvalitet.
Citera
2013-09-12, 20:19
Medlem
Citat:

Först tänkte jag: Det går nog ingen nöd på honom ändå och sen ser jag längst ner att dödsboet hade skulder på flera tusen. Känns som Janne tar en vinare och skålar för tidningarnas idioti
Citera
2013-09-12, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Först tänkte jag: Det går nog ingen nöd på honom ändå och sen ser jag längst ner att dödsboet hade skulder på flera tusen. Känns som Janne tar en vinare och skålar för tidningarnas idioti

Du kanske saknar läsförståelse eller så har du inte satt dig in i saken.
Citera
2013-09-12, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gere

Citat:
Ursprungligen postat av UT64
JG är mycket riktigt Citroenfantast och det är inget ont i det. Men han är/var det på ett
otroligt barnsligt och tramsigt sätt. De som läst hans böcker och artiklar vet att han ofta slängt
in barnsliga och okunniga kommentarer om svenska och amerikanska bilar
(De är skit tycker JG)

Franska och italienska bilar däremot, det är grejer det! Det värsta exemplet är från 80-talet
när JG skrev en gästkrönika i Teknikens Värld om hur dumma i huvet svenskarna är som kör
Volvo. Själv körde Janne nämligen en Citroen CX som var såå överlägsen all svensk skit.

Ganska absurt eftersom Citroen CX förvisso var en fräck bil men samtidigt ljusår
från kvaliteten hos Volvo. Kanske är JG inspirerad av sin vän kommunisten Jan Myrdal
som också gillar Citroen och också är en stor hatare av allt svenskt.

Guillous kunnande om åsikter om bilar baserade på eget önsketänkande och fantasier är lika idiotiskt som hans kunskap om internatskolor.

Det är ett tyckande där fantasi blandas med verkligheten, där han sitter på ett kvastskaft, som sedan körs in i röven på de han har en agenda att bekämpa.
Citera
2013-09-12, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Guillous kunnande om åsikter om bilar baserade på eget önsketänkande och fantasier är lika idiotiskt som hans kunskap om internatskolor.

Det är ett tyckande där fantasi blandas med verkligheten, där han sitter på ett kvastskaft, som sedan körs in i röven på de han har en agenda att bekämpa.

Jag har också en fundering på om det här är hans plan ifrån första början. Likt de incest fall där dottern ljuger (de flesta incestfall är säkert tyvärr äkta) om relationen till Pappan för att hämnas honom. Detta har hänt det vet vi.
Är det så att Jan Guillou satsar så hårt på att verka sanningsenlig (inom vissa ämnen) för att han skall kunna klara av att begå karaktärsmord oemotsagd inom andra ämnen/emot andra personer? Man kan ju undra, i och med hans agenda på vänsterkanten så är det inte långt till verklighets förvrängning. Har på senare år alltid undrat över vilka lögner denne man har planterat i huvudet på det svenska folket. För en ärlig människa tror jag inte han är, han har en agenda där han vill vissa ont. En sådan människa är beredd att gå långt för att uppnå sina mål.

Fundera själva på hämnd begäret på sin forna skola. Han blev ju reglerad och avstängd därifrån? Att först därefter publicera hemskheter om sin forna skola tyder på ett enormt hämndbegär. Betyder det att allt han hävdar är sant? Förmodligen inte men svenska folket har ju tagit alla hemskheter till sig som om de vore sanna. Kan det här vara hans stora plan ifrån början. Att sänka sin forna skola bara för att de valde bort honom?

Hur mycket sanningar brukar en person med enormt hämnd begär svänga sig med?
Senast redigerad av FulAgent007 2013-09-12 kl. 21:49.
Citera
2013-09-12, 21:19
Medlem
Citat:
Jag har också en fundering på om det här är hans plan ifrån första början. Likt de incest fall där dottern ljuger (de flesta incestfall är säkert tyvärr äkta) om relationen till Pappan för att hämnas honom. Detta har hänt det vet vi.
Är det så att Jan Guillou satsar så hårt på att verka sanningsenlig (inom vissa ämnen) för att han skall kunna klara av att begå karaktärsmord oemotsagd inom andra ämnen/emot andra personer? Man kan ju undra, i och med hans agenda på vänsterkanten så är det inte långt till verklighets förvrängning. Har på senare år alltid undrat över vilka lögner denne man har planterat i huvudet på det svenska folket. För en ärlig människa tror jag inte han är, han har en agenda där han vill vissa ont. En sådan människa är beredd att gå långt för att uppnå sina mål.

Jag delar din åsikt. Det sker märkliga saker i skallen på honom. Det som förundrar mig är detta falska ömmande över överklass barn, som de facto får bra liv med fantastiska möjligheter som tillhörande en välutbildad elit.

Det verkar som han driver vissa saker som en igel, som förföljer folk eller saker, i vissa frågor, år efter år värre än en stalker. För mig är han en simpel landsförädare som tog emot pengar från KGB, när andra fick långa fängelsestraff för samma gärningar. Efter en sådan affär är trovärdigheten borta, eftersom han sålde ut det land han bor i för pengar. Under en tid då kalla kriget var en realitet.
Citera
2013-09-12, 21:53
Medlem
Citat:
Jag delar din åsikt. Det sker märkliga saker i skallen på honom. Det som förundrar mig är detta falska ömmande över överklass barn, som de facto får bra liv med fantastiska möjligheter som tillhörande en välutbildad elit.

Det verkar som han driver vissa saker som en igel, som förföljer folk eller saker, i vissa frågor, år efter år värre än en stalker. För mig är han en simpel landsförädare som tog emot pengar från KGB, när andra fick långa fängelsestraff för samma gärningar. Efter en sådan affär är trovärdigheten borta, eftersom han sålde ut det land han bor i för pengar. Under en tid då kalla kriget var en realitet.

Ja där har du ännu en poäng som varit gemene man dold länge. Vet inte när vi först fick reda på att han hade gått KGBs ärenden. Jag menar vad var egentligen värst: Palmes IB affär som visst var olaglig men som föreställdes vara för Sveriges bästa och att agera i maskopi med främmande makt. inte vilken som helst utan en av de värsta, KGB!

Den mannen har garanterat ljugit om mer än han har blivit påkommen att göra. Frågan är vad? Om man följer hans incitament och önskan att skada någon så har han antagligen dragit till med extra lögner där han gjort mest skada. Är det ondskan eller vilket av hans projekt har skadat en av hans fiender mest? Hjälp mig gärna här för jag är inte påläst om allt han hittat på
Citera
2013-09-12, 21:56
Medlem
Citat:

Han föraktar dem egentligen och siktar enbart att uppnå en högre trovärdighet. Med högre trovärdighet når han större effekt när han väl hugger kniven i ryggen på dem
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in