Citat:
Ursprungligen postat av
Sonnenwende
Det intressantaste är väl JanG's förmåga att vinkla hela debatten så att den enbart handlar om de två fall där han kan med någon säkerhet bestrida det boken påstår.
Det vore mer intressant att få en diskussion om resten av innehållet, är det inte mer än semantik och tolkningar som är fel så kan man undra vad boken eg säger om storljugaren JanG?
Hans simmarkarriär? Finns den? Hans lumpartid? Hans kontakter med KGB? Hans abnormt överdrivna insats i IB affären? Cederholmfallet? Lögnerna om hans styvfar ? Etc etc.
Är det rimligt att hylla en individ som gång på gång kommer med totalt absurda påståenden ?
Det vore mer spännande.
Jag är inte så våldsamt insatt själv men kan det möjligen vara så att du också är dåligt påläst? Jag finner ofta att många som har svårt för guillou har svårt för att skilja på vad han skrivit i romanform och vad han hävdar är sin egen historia.
Såvitt jag kommer ihåg (jag är nöjd om jag har minnet på 80% idag så rätta gärna) är detta vad han sagt om de punkter du tar upp;
1. Simning. Han var rätt bra på att simma men ingen bassäng fans på skolan i verkligheten.
2. Lumpen. Han gjorde några månader och fick sen sluta då hans medborgarskap var oklart. Ingen speciellt avancerad tjänst.
3. KGB. Att han som ung journalist fraternerade med och även uppmuntrade ryska agenters försök att värva honom. Verkar plausibelt för mig. Något jag själv skulle kunnat ha gjort om jag försökte hitta ett scoop. Hur ska man som journalist kunna skriva om något om man vägrar ha kontakt med det.
4. IB. Jag var för ung för att själv komma ihåg men han fick ju i alla fall sitta inne några månader så helt obetydlig i sammanhanget kan han ju inte ha varit. Det har ju skrivit otaliga böcker av alla möjliga parter i målet varav jag endast läst ett fåtal men i inget fall kan jag påminna mig om att hans roll blivit beskriven som "abnormt överdriven".
5. Cederholmsfallet. Här sviker mitt minne fullständigt. Kan inte påminna mig vad det rör sig om.
6. Hans styvfar. Ja han säger att han fick stryk regelbundet. Var väl inte speciellt ovanligt på den tiden eller ens när jag växte upp. Vad som är sant vet väl bara han och styvfadern.