2014-01-08, 01:26
Medlem
Dolgtrases avatar
Det patetiska packet på Avpixlat ger sig också in i leken. Eftersom man hatar Jan Guillou, och eftersom Paul Frigyes tydligen skrivit något positivt om Avpixlat tidigare, drar man på sig foliehuvan ordentligt över öronen och försöker få det till att Guillou styr Norstedts agerande genom att ha tumme i ögat på förlaget.

Naturligtvis lyckas man få med ordet "gammelmedia" också.

http://avpixlat.info/2014/01/07/sann...en/#more-82540

Citat:
Frigyes och Guillou drabbade samman i SVT Gomorron och Norstedts som gett ut Frigyes bok vågar inte annat än att böja sig för Guillou som agerar som en enmansversion av totalitär kommunistregim mot obekväma sanningar som sig själv. Guillou har tidigare varit knuten till Norstedts och har uppenbarligen hållhakar på någon där.

Räknas detta som skvaller, rent hittepå eller det sorgliga resultat av inavel? Det finns säkert några svagsinta byidioter som går igång på detta. Men de flesta torde inse att här går tramset över styr. Fast Guillou bryr sig nog inte.
Citera
2014-01-08, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dolgtrase
Det patetiska packet på Avpixlat ger sig också in i leken. Eftersom man hatar Jan Guillou, och eftersom Paul Frigyes tydligen skrivit något positivt om Avpixlat tidigare, drar man på sig foliehuvan ordentligt över öronen och försöker få det till att Guillou styr Norstedts agerande genom att ha tumme i ögat på förlaget.

Naturligtvis lyckas man få med ordet "gammelmedia" också.

http://avpixlat.info/2014/01/07/sann...en/#more-82540

Räknas detta som skvaller, rent hittepå eller det sorgliga resultat av inavel? Det finns säkert några svagsinta byidioter som går igång på detta. Men de flesta torde inse att här går tramset över styr. Fast Guillou bryr sig nog inte.

Orkar inte läsa avpixlat men de är ju de som sluter upp bakom Guillou som är "det patetiska packet".

Guillous mor har ju tidigare tagit upp Jans lögner men hans idoldyrkare vågar inte gräva vidare.

http://tankaromib.wordpress.com/2013...ne-om-ondskan/
Citera
2014-01-08, 02:06
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernter
Märkligt att han Paul lägger sig så lätt helt platt! Vad gäller relegeringen är det mycket som talar för att det just var fråga om relegering, tex i radiointervjun frågades vad övriga elever i hans årskurs gjorde när han försvann från Solbacka.
Frigyes påstår inte att det var en relegering, utan att JG blev hemskickad. Två olika saker på en internatskola.

Citat:
De var kvar, för så var det, man tog sin realexamen innan man gick vidare, men inte Guillou han drog vidare och det passar ju som hand i handske såklart. Herregud han har ett antal källor i ryggen, så varför blåser han inte på med att Guillou varit offentlig med att han haft en realexamen? Allt pekar dessutom på att släktingarna var kappvändare i slutskedet av kriget. Nä fy fan vad pinsamt att vika ner sig på detta sätt.
Det är inte den vanliga Guillou man ser och hör i den här affären, ganska återhållsam och smått nervös i vissa skeden. Tror inte vi sett slutet på detta än.
Jag har inte riktigt fattat det heller. Men några faktorer kan jag ju tänka mig. Han blev tagen med överraskning när Guillou drog fram sitt betyg. Och han är en skrivande journalist, inte en etermediasnubbe - dvs han är inte tränad att tänka snabbt i direktsändning. Och han fick jävligt lite uppbackning av syltryggen från förlaget.
Senast redigerad av Hamilkar 2014-01-08 kl. 02:08.
Citera
2014-01-08, 02:08
Medlem
gersmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubbadubba
...han har ju ändå, sina korta armar till trots, lyckats skriva några böcker som sålt rätt bra och blivit rätt rik på det hela.
Nja, säger inte det mer om hans läsare än om honom själv?
Citera
2014-01-08, 04:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gersman
Nja, säger inte det mer om hans läsare än om honom själv?

Vad dom säger struntar nog, Jan i. Bara dom betalar så.
Citera
2014-01-08, 07:07
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstJunger
http://www.ladda-upp.se/image.php?id=84395&size=full

Kanon! Det borde väl få någon journalist att vakna.
Citera
2014-01-08, 07:21
Medlem
Sonnenwendes avatar
Det intressantaste är väl JanG's förmåga att vinkla hela debatten så att den enbart handlar om de två fall där han kan med någon säkerhet bestrida det boken påstår.
Det vore mer intressant att få en diskussion om resten av innehållet, är det inte mer än semantik och tolkningar som är fel så kan man undra vad boken eg säger om storljugaren JanG?
Hans simmarkarriär? Finns den? Hans lumpartid? Hans kontakter med KGB? Hans abnormt överdrivna insats i IB affären? Cederholmfallet? Lögnerna om hans styvfar ? Etc etc.
Är det rimligt att hylla en individ som gång på gång kommer med totalt absurda påståenden ?
Det vore mer spännande.
Citera
2014-01-08, 08:06
Bannlyst
Jag har sett inslaget från svt tre gånger nu och det är helt uppenbart att Gillo bluffar.

Så här uttrycker han sig om betyget i Aftonbladet:
Citat:
– Jag har haft nöjet att visa honom avgångsbetyget i morgon-tv, det är ett mycket bra betyg, säger Guillou.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18134594.ab
Citera
2014-01-08, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sremla
Jag har sett inslaget från svt tre gånger nu och det är helt uppenbart att Gillo bluffar.

Så här uttrycker han sig om betyget i Aftonbladet:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18134594.ab

Jag känner att om man sitter med bevis hemma på kammaren som ingen annan fått se någonsin så känns det som dessa bevis är ganska tunna och inte tål en närmare granskning. 2 grejer tänker jag på:
1) Hans Pappa på ett foto i motståndsrörelsen uniform. Det var säkerligen många som drog på sig motståndsrörelsens uniform och gjorde ett foto. Ni vet hur illa det gick för alla dessa tyska medlöpare vid krigsslutet
2) Slutbetyg som plötsligt dyker upp i tv. Varför kunde inte detta fås tag på från Solbacka?
Citera
2014-01-08, 08:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FulAgent007
Jag känner att om man sitter med bevis hemma på kammaren som ingen annan fått se någonsin så känns det som dessa bevis är ganska tunna och inte tål en närmare granskning. 2 grejer tänker jag på:
1) Hans Pappa på ett foto i motståndsrörelsen uniform. Det var säkerligen många som drog på sig motståndsrörelsens uniform och gjorde ett foto. Ni vet hur illa det gick för alla dessa tyska medlöpare vid krigsslutet
2) Slutbetyg som plötsligt dyker upp i tv. Varför kunde inte detta fås tag på från Solbacka?

Det är redan fastställt att det han visade upp inte var något slutbetyg - det är ett terminsbetyg i klass 4 av 5. Hur FAN kan han komma undan med detta?

http://www.ladda-upp.se/image.php?id=84395&size=full
Citera
2014-01-08, 08:47
Medlem
Coffeemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det intressantaste är väl JanG's förmåga att vinkla hela debatten så att den enbart handlar om de två fall där han kan med någon säkerhet bestrida det boken påstår.
Det vore mer intressant att få en diskussion om resten av innehållet, är det inte mer än semantik och tolkningar som är fel så kan man undra vad boken eg säger om storljugaren JanG?
Hans simmarkarriär? Finns den? Hans lumpartid? Hans kontakter med KGB? Hans abnormt överdrivna insats i IB affären? Cederholmfallet? Lögnerna om hans styvfar ? Etc etc.
Är det rimligt att hylla en individ som gång på gång kommer med totalt absurda påståenden ?
Det vore mer spännande.

Jag är inte så våldsamt insatt själv men kan det möjligen vara så att du också är dåligt påläst? Jag finner ofta att många som har svårt för guillou har svårt för att skilja på vad han skrivit i romanform och vad han hävdar är sin egen historia.

Såvitt jag kommer ihåg (jag är nöjd om jag har minnet på 80% idag så rätta gärna) är detta vad han sagt om de punkter du tar upp;

1. Simning. Han var rätt bra på att simma men ingen bassäng fans på skolan i verkligheten.

2. Lumpen. Han gjorde några månader och fick sen sluta då hans medborgarskap var oklart. Ingen speciellt avancerad tjänst.

3. KGB. Att han som ung journalist fraternerade med och även uppmuntrade ryska agenters försök att värva honom. Verkar plausibelt för mig. Något jag själv skulle kunnat ha gjort om jag försökte hitta ett scoop. Hur ska man som journalist kunna skriva om något om man vägrar ha kontakt med det.

4. IB. Jag var för ung för att själv komma ihåg men han fick ju i alla fall sitta inne några månader så helt obetydlig i sammanhanget kan han ju inte ha varit. Det har ju skrivit otaliga böcker av alla möjliga parter i målet varav jag endast läst ett fåtal men i inget fall kan jag påminna mig om att hans roll blivit beskriven som "abnormt överdriven".

5. Cederholmsfallet. Här sviker mitt minne fullständigt. Kan inte påminna mig vad det rör sig om.

6. Hans styvfar. Ja han säger att han fick stryk regelbundet. Var väl inte speciellt ovanligt på den tiden eller ens när jag växte upp. Vad som är sant vet väl bara han och styvfadern.
Citera
2014-01-08, 10:19
Medlem
PeterDenSvenskes avatar
Tråkigt att Paul Frigyes var så jävla inkompetent, han borde ha visat upp de självklara lögnerna istället som det finns en jävla massa av. Det är synd att den vidriga mytomanen Guillou får så mycket uppmärksamhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in