2013-12-11, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Ingenting. Guillou var för det första inte sosse vid tiden för händelsen. Tidigare var han vänsterradikalist och kanske var det från den åsiktsregistreringen, ihop med det fantasifulla författarskapet, som han för ett ögonblick i någon av galningarnas fantasi kanske, kanske misstänktes vara Palmes mördare.
Jag har ingen källa för detta påstående just nu. Jag tar saken från minnet.

Jag med, men han har många konverterade gamla "polare."

När fan blir gammal blir han religiös.

Så att säga...
Citera
2013-12-11, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Applejacks
Hur kommer det sig att Jan Guillou är den första som tidningarna ringer när det står något om Lundsberg trots att han har gått på Solbacka? Visst, han lär självklart veta hur tortyren ser ut på dessa internatskolor men det var ju just på Solbacka han gick. De kan ju ringa andra som gick på Lundsberg, varför just Guillou?

Citat:
Ursprungligen postat av Antevante
Därför att han är känd och gärna uttalar sig i media. Hans åsikter om dessa läroverk passar in i den allmänna opinionens åsikter

Boken "Ondskan". Dess betydelse i debatten ska inte föraktas. Vem skrev den?
Citera
2013-12-14, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Applejacks
Hur kommer det sig att Jan Guillou är den första som tidningarna ringer när det står något om Lundsberg trots att han har gått på Solbacka? Visst, han lär självklart veta hur tortyren ser ut på dessa internatskolor men det var ju just på Solbacka han gick. De kan ju ringa andra som gick på Lundsberg, varför just Guillou?

Därför att sälja lösnummer fungerar bättre ju större troll du använder
Citera
2013-12-15, 02:10
Medlem
HAellerinteHAs avatar
Kommer en biografi av Paul Frigues. Många kommer att ha kalla fötter då! Release denna vecka!
Citera
2013-12-15, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAellerinteHA
Kommer en biografi av Paul Frigues. Många kommer att ha kalla fötter då! Release denna vecka!

Intressant. Undrar vad "über" människorna inom media kommer att ta för ställning? Det känns som om Guillou från början tog sin vänster position just för att för ett religiöst skydd av dem när det blåser snålt. Tror ni detta kommer att hjälpa honom denna gång eller kommer lögnerna att komma ut för vad de är, enkla simpla lögner?
Citera
2013-12-15, 06:09
Medlem
Mantillas avatar
Jan Guillou präglas av mindervärdeskomplex, dels p.g.a av att han är kortväxt -vilket inte rimmar väl med hans väldigt maskulina ego- men också för att han aldrig kunde bli den jurist som han egentligen ville bli. Detta var uteslutet efter att ha dömts till ett fängelsestraff. Däri ligger nog också en del av svaret på varför två så såta vänner som Jan Guillou och Leif GW Persson säger upp bekantskapen.
Citera
2013-12-15, 11:35
Medlem
Enydrions avatar
Janne har tydligen blivit av med sin penna som inte tillverkas längre...

http://www.expressen.se/kvp/guillous...-dyrbar-penna/

Får intrycket att han är snål, han räknar nog med att tjuven postar pennan till honom utan att skicka med någon adress så janne kan skicka tvåtusen...

Varför köper han inte bara en ny/begagnad på ebay (där de verkar kosta ca fyratusen) om han inte vore snål...

Påminner lita om en del deltagare i argasnickaren som påstår inte byggt vidare på grund av pengabrist, fast de vadar omkring i oanvänt byggmaterial...
Senast redigerad av Enydrion 2013-12-15 kl. 11:38.
Citera
2013-12-15, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mantilla
Jan Guillou präglas av mindervärdeskomplex, dels p.g.a av att han är kortväxt -vilket inte rimmar väl med hans väldigt maskulina ego- men också för att han aldrig kunde bli den jurist som han egentligen ville bli. Detta var uteslutet efter att ha dömts till ett fängelsestraff. Däri ligger nog också en del av svaret på varför två så såta vänner som Jan Guillou och Leif GW Persson säger upp bekantskapen.

De sade upp bekantskapen för att en av dem såg till slut vem den andre verkligen var. Det tar visa en viss tid av vänskap för att se igenom den falska fasaden. Vem av dem som är falsk får ni fundera ut själva
Citera
2014-01-05, 13:30
Medlem
Walkers avatar
Någon som läst dagens Expressen? Vad handlar det här om?

Går att läsa löpet men eftersom det är en s.k exklusiv nyhet finns ingen länk.

"Slår tillbaka mot bok GUILLOU I LÖGNBRÅK om familjens bakgrund"

http://www.expressen.se/nyheter/dagens-expressen/
Citera
2014-01-05, 14:18
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walker

Jag har inte läst Expressen men jag skulle tro att det handlar om den nya boken på Norstedts, Höjd över varje misstanke, skriven av Paul Frigyes.

Det är en bok jag efterfrågat i denna tråd ett par gånger. (FB) Skvaller om Jan Guillou?

Dagens Nyheter har idag (5/1 -14) tryckt ett långt utdrag av boken.
Citera
2014-01-05, 14:24
Medlem
Walkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Jag har inte läst Expressen men jag skulle tro att det handlar om den nya boken på Norstedts, Höjd över varje misstanke, skriven av Paul Frigyes.

Det är en bok jag efterfrågat i denna tråd ett par gånger. (FB) Skvaller om Jan Guillou?

Dagens Nyheter har idag (5/1 -14) tryckt ett långt utdrag av boken.

Intressant, visste inte att det var sådan bok på gång om Guillou. Vad kan han bli upprörd över den här gången?! Är det Solbacka som vanligt...

Edit : Nu har Expressen lagt upp länken, verkar som Guillous far enligt Fringyes varit tjänsteman för Vichy-Frankrike dvs Nazivänliga Frankrike under ockupationen.

http://www.expressen.se/nyheter/guil...karaktarsmord/
Senast redigerad av Walker 2014-01-05 kl. 14:28.
Citera
2014-01-05, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Walker

Det är lite tveksamheter kring om verkligen Jans pappa och farfar var motståndsmän. Författaren hittar inte dom i de franska registren. Jans pappa som fortfarande lever (i Finland) verkar stått i vichyregimens tjänst så sent som 1944.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in