2014-01-07, 23:22
Medlem
Uncle Dukes avatar
Janne är överlycklig, stolt och älskar sig själv:

Citat:
– Jag har haft nöjet att visa honom avgångsbetyget i morgon-tv, det är ett mycket bra betyg, säger Guillou.
– Och om det är så att jag blivit relegerad från Solbacka utan betyg, men i efterhand påstår att jag fick realskolans bästa betyg med premium och en triumfatorisk avslutning där, så är det samma sak. Det är liksom ohyggliga pinsamheter som jag hade fått leva med resten av livet.
(...)
– Jag ingen demon som vinner debatter om jag har fel, jag vinner om jag har rätt och ett barn hade kunnat vinna med de dokument jag hade på bordet, säger Jan Guillou.
Som också fick ett exemplar av den outgivna boken signerat.
– Det är en bibliofil raritet, det vill säga en bok som inte är utgiven och kanske finns i ett hundratal exemplar, den har samlarvärde, säger han.
Och att boken signerades tar han som att Frigyes visar ”reverens”.
– Det visar att han hade torskat.
(...)
– Det var ett blitzkrieg, om man får använda andra världskriget termer [sic!] om än lite oförskämt. Seger på en dag, boken indragen och allt över, säger Jan Guillou.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18134594.ab

Citat:
Vad sa Paul Frigyes när du bad om ett signerat ex?
– Han skrev några berömmande ord om skickligt hanterat. Och det är lite ironiskt att han själv berättar att man ska passa sig om man råkar ut för Jan Guillou i en direktsänd tv-debatt. Sen sitter han själv där i mardrömssituationen som inte beror så mycket på mig, utan snarare på det faktiska förhållandet att han säger att jag inte hade ett betyg från Solbacka och då lägger jag fram det på bordet. Man får handsvett bara man tänker på att hamna i den situationen. Han skulle ha sjukskrivit sig så de hade ställt inslaget.
Vad tror du kommer hända med Paul Frigyes?
– Han skulle i dag ha blivit historisk som den som slutgiltigt dödade Jan Guillou, det var avsikten. Och då hade han fått väldigt mycket applåder och skadeglada ja-rop. Men i stället blev det tvärtom. Jag tror inte att han har haft en bra dag.
(...)
Guillou säger att han tycker att det är en gåta att Frigyes inte frågade honom om uppgifterna om hans familj eller hans betyg.
– Vi har haft åtskilliga intervjutillfällen och jag har tålmodigt svarat på varenda fråga. Vad är det som får honom att ta den kolossala risken att inte ställa frågan om det som är huvudpoängen i själva karaktärsmordet. Det är gåtfullt, säger han.
Varför tror du att han ville skriva en sådan här bok om dig?
– Det är två saker tror jag, det ena är att jag har varit passionerat intresserad av journalistik och därför tillåtit mig att kritisera det som jag betraktar som avarter. Kritiserar man journalistkåren högljutt och skarpt så är det oundvikligt att man för höra att man menar att man är bättre eller förmer. Då drar man på sig risken för motattacker när läge uppstår. Det andra är naturligtvis trofévärdet. Här talas det ibland om tiotaggare, eftersom journalistkåren vet för lite om jakt. Jag är betydligt mer än så kan jag meddela. Det är klart att fälla en minister är kul och att fälla mig är också kul.

http://www.expressen.se/nyheter/har-...-skandalboken/
Citera
2014-01-07, 23:42
Medlem
valleros avatar
Enligt Wikipedia gällde följande angående Realskolan:
"Det fanns sexårig, femårig, fyraårig samt treårig realskola. Man sökte till femårig realskola från fjärde klass i folkskolan och till fyraårig eller treårig realskola från sjätte klass i folkskolan. Till den sexåriga realskolan kunde man gå direkt efter småskolan enligt Nordisk Familjebok 22:1115, 1915.
Från näst sista klassen i realskolan kunde man söka till fyraåriga linjer på gymnasiet, och efter realexamen till treåriga gymnasielinjer."

Att Paul Frigyes missat elementära fakta som hade tagit honom mycket lite tid att kolla upp verkar vara uppenbart. Ett vårterminsbetyg från näst sista året var tillräckligt för att söka gymnasieutbildning. Men det var inte en realexamen. Ifall man kan kalla det ett slutbetyg eller inte är mer en semantisk fråga.
Det är fullt möjligt att JG erbjöds lämna (utan att relegeras) innan det sista året med optionen att relegeras om han vägrade.
Citera
2014-01-07, 23:49
Medlem
bfilms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Duke
Janne är överlycklig, stolt och älskar sig själv:

Skulle inte du vara det i en liknande situation?
Citera
2014-01-07, 23:50
Medlem
FidoDidos avatar
Gullo vinner rond 1 på knock out och kan vara mycket nöjd med sin dag. Skön revanch efter den mediokra insatsen i På Spåret
Citera
2014-01-07, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
"Det fanns sexårig, femårig, fyraårig samt treårig realskola. Man sökte till femårig realskola från fjärde klass i folkskolan och till fyraårig eller treårig realskola från sjätte klass i folkskolan. Till den sexåriga realskolan kunde man gå direkt efter småskolan enligt Nordisk Familjebok 22:1115, 1915.
Från näst sista klassen i realskolan kunde man söka till fyraåriga linjer på gymnasiet, och efter realexamen till treåriga gymnasielinjer."

Att Paul Frigyes missat elementära fakta som hade tagit honom mycket lite tid att kolla upp verkar vara uppenbart. Ett vårterminsbetyg från näst sista året var tillräckligt för att söka gymnasieutbildning. Men det var inte en realexamen. Ifall man kan kalla det ett slutbetyg eller inte är mer en semantisk fråga.
Det är fullt möjligt att JG erbjöds lämna (utan att relegeras) innan det sista året med optionen att relegeras om han vägrade.

Jodu, mycket bitter semantik här...

Frigyes (som ju ägnat lång tid åt att gräva i detta) var i alla fall storsint efter programmet.
JG fick ett signerat exemplar av boken. Signeringen? "Snyggt, Jan! Paul"

http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/...8/guillou2.jpg
Citera
2014-01-07, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero

Jan har ju dock uppgivit i mängder sammanhang, bland annat på sitt eget förlags hemsida att han har en realexmannen. Idag uppgav han istället att han slutade efter 4 år.
Citera
2014-01-08, 00:04
Medlem
WardenMcCluskys avatar
Tänk om Paul Frigyes begår självmord nu, vad skulle Guillou säga då? Skulle han vara lika stolt då?

Lite osympatisk är han nog allt.
Citera
2014-01-08, 00:07
Medlem
bfilms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WardenMcClusky
Tänk om Paul Frigyes begår självmord nu, vad skulle Guillou säga då? Skulle han vara lika stolt då?

Lite osympatisk är han nog allt.

Men om han inte pallar att avslöjas när han kommer farandes med falska uppgifter i ett försök till karaktärsmord så borde han kanske avstått från att skriva den där boken. Hur tusan kan man komma på tanken att JG skulle ha någon som helst skuld om det du säger skulle hända?
Citera
2014-01-08, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Nu är det nog ideologi som styr ditt tänkande snarare än något annat. UG har ju blivit tagna med byxorna nere hur många gånger som helst. Programmet om friskolor är bara ett exempel, fast nu börjar vi röra oss i tangentens riktning.

Min ideologi? Kjöller hade fel i sin bok. Frigyes har fel i sin bok. Presentera gärna fakta på vilka saker som har varit fel i Uppdrag granskning. Men jag antar att så fort du får en chans att kasta skit på medier så njuter du, faktafel i böcker som kritiserar de journalister du inte håller med är helt okej, men faktafel i ex Aftonblaet och Uppdrag granskning det hade du aldrig accepterat.
Citera
2014-01-08, 00:57
Medlem
Lite OT, men var det någon annan som noterade att Frygies slickade på fel finger när han skulle bläddra i Guillous diplombok (ungefär vid 11:24 i svt:s klipp) ? Att slicka på fingrarna för att bläddra i böcker och tidningar är ju i sig väldigt märkligt (och ett sabla oskick!) men att slicka på fel finger är nog ännu märkligare.
Citera
2014-01-08, 00:59
Medlem
bernters avatar
Märkligt att han Paul lägger sig så lätt helt platt! Vad gäller relegeringen är det mycket som talar för att det just var fråga om relegering, tex i radiointervjun frågades vad övriga elever i hans årskurs gjorde när han försvann från Solbacka. De var kvar, för så var det, man tog sin realexamen innan man gick vidare, men inte Guillou han drog vidare och det passar ju som hand i handske såklart. Herregud han har ett antal källor i ryggen, så varför blåser han inte på med att Guillou varit offentlig med att han haft en realexamen? Allt pekar dessutom på att släktingarna var kappvändare i slutskedet av kriget. Nä fy fan vad pinsamt att vika ner sig på detta sätt.
Det är inte den vanliga Guillou man ser och hör i den här affären, ganska återhållsam och smått nervös i vissa skeden. Tror inte vi sett slutet på detta än.
Citera
2014-01-08, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernter
Märkligt att han Paul lägger sig så lätt helt platt! Vad gäller relegeringen är det mycket som talar för att det just var fråga om relegering, tex i radiointervjun frågades vad övriga elever i hans årskurs gjorde när han försvann från Solbacka. De var kvar, för så var det, man tog sin realexamen innan man gick vidare, men inte Guillou han drog vidare och det passar ju som hand i handske såklart. Herregud han har ett antal källor i ryggen, så varför blåser han inte på med att Guillou varit offentlig med att han haft en realexamen? Allt pekar dessutom på att släktingarna var kappvändare i slutskedet av kriget. Nä fy fan vad pinsamt att vika ner sig på detta sätt.
Det är inte den vanliga Guillou man ser och hör i den här affären, ganska återhållsam och smått nervös i vissa skeden. Tror inte vi sett slutet på detta än.

Instämmer i att han vek sig för lätt. I och för sig får Guillou med sig journalisterna på sin sida, han är idol för en hel generation. SVT-journalisten i inslaget håller ju nästan på att smälta av dyrkan för den helige Guillou. Att han ljugit om Solbacka har ju även modern bekräftat och betyget Jan säger är slutbetyg är endast ett terminsbetyg.

Angående hans förfäder så är de förmodligen nazister som vände kappan när de insett var det barkade. På den uppgiften behöver ju Guillou inte heller vara så lättkränkt, i det fallet så kan de ju även vara så att Jan fått förfinade historier berättade för sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in