2019-12-30, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Vilka hemligheter var det han skulle ha förmedlat till KGB? Upplys mig!

Han har naturligtvis inte förmedlat några hemligheter till KGB. Det är en efterhandskonstruktion. Däremot har KGB förmedlat information till Jan och likasinnade som var ämnad att spridas via Västvärldens mediekanaler. Säkerligen har det även förekommit sena pubkvällar på något bohemiskt hak där Jan har fått vädra sina åsikter med någon ambassadtjänsteman men det är knappast detsamma som att Jan har stått uppklädd i smoking i baren och smuttat på en Dry Martini. Varför tror du att Västeuropa ser ut som det gör idag? Därför att det fanns och fortfarande finns nyttiga idioter.
Citera
2019-12-30, 08:50
Moderator
Oddballs avatar
Han blir bara mer uppblåst och pompös ju äldre han blir. Han verkar själv tro ,att han är någon slags "hårding", syntes tydligt i intervjun som gjordes i samband med serien "Vår tid är nu" när han pratade om vänstern och striden om almarna i Stockholm + lipade om att kommunisterna aldrig var några terrorister som de framställs i tv-serien.

Puttinutt Jan lille, vi kan ju ta det där fysiska bråket du ville ha med reportern på Nya Tider du och jag istället, så får du istället känna på hur det är att vara den lille personen... Då slipper vi din självgoda nuna ett bra tag framöver när du ligger i gipsvagga och sondmatas.
Citera
2019-12-30, 11:14
Medlem
yooiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Han blir bara mer uppblåst och pompös ju äldre han blir. Han verkar själv tro ,att han är någon slags "hårding", syntes tydligt i intervjun som gjordes i samband med serien "Vår tid är nu" när han pratade om vänstern och striden om almarna i Stockholm + lipade om att kommunisterna aldrig var några terrorister som de framställs i tv-serien.

Puttinutt Jan lille, vi kan ju ta det där fysiska bråket du ville ha med reportern på Nya Tider du och jag istället, så får du istället känna på hur det är att vara den lille personen... Då slipper vi din självgoda nuna ett bra tag framöver när du ligger i gipsvagga och sondmatas.
Det verkar inte bara vara Jan som tror att han är hård.
Citera
2019-12-30, 14:10
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oshin.cantwell
Han har naturligtvis inte förmedlat några hemligheter till KGB. Det är en efterhandskonstruktion. Däremot har KGB förmedlat information till Jan och likasinnade som var ämnad att spridas via Västvärldens mediekanaler. Säkerligen har det även förekommit sena pubkvällar på något bohemiskt hak där Jan har fått vädra sina åsikter med någon ambassadtjänsteman men det är knappast detsamma som att Jan har stått uppklädd i smoking i baren och smuttat på en Dry Martini. Varför tror du att Västeuropa ser ut som det gör idag? Därför att det fanns och fortfarande finns nyttiga idioter.

Vilken typ av information fick han då? Om Sovjet? Eller om Sverige som inte Janne kände till? Så länge det inte konkretiseras förefaller det som en lätt absurd konspirationsteori.

Jag har själv en gång i tiden haft kontakt med ett par sovjetiska ambassadtjänstemän - då kan jag alltså bli beskylld för KGB kontakter. Känner du till uttrycket "guilt-by-association"?
Citera
2019-12-30, 14:43
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Vilken typ av information fick han då? Om Sovjet? Eller om Sverige som inte Janne kände till? Så länge det inte konkretiseras förefaller det som en lätt absurd konspirationsteori.

Jag har själv en gång i tiden haft kontakt med ett par sovjetiska ambassadtjänstemän - då kan jag alltså bli beskylld för KGB kontakter. Känner du till uttrycket "guilt-by-association"?

Nu hade ju Guillou kontakt med just ambassadens KGB-officer Gergel och inte vilken tjänsteman som helst. Att Guillou verkade som informant åt denne är ju inget omstritt utan det medger Guillou själv. Sedan är det en fråga om hans inställning till sin ställning som agent åt Gergel och vad han kan gett honom för information.

Oleg Gordijevskij beskriver vad det kan ha handlat om här: https://www.expressen.se/nyheter/exp...t-jan-guillou/
Citera
2019-12-30, 17:53
Medlem
Citat:

Alliansfrihet, kärnvapennedrustning, kärnkraftsavveckling*, avkolonialsering, human flyktingpolitik, narkotikabekämpning är ämnen som jag spontant kommer att tänka på.

Citat:

Nej men du kanske inte hade Sveriges kvickaste skrivmaskinsfingrar när det begav sig. Idag kan ju som bekant vem som helst arbeta som journalist.

*Eller det kanske det inte fanns kärnkraft när Jan Guillou polade med KGB.
Senast redigerad av oshin.cantwell 2019-12-30 kl. 18:21.
Citera
2019-12-31, 15:13
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Nu hade ju Guillou kontakt med just ambassadens KGB-officer Gergel och inte vilken tjänsteman som helst. Att Guillou verkade som informant åt denne är ju inget omstritt utan det medger Guillou själv. Sedan är det en fråga om hans inställning till sin ställning som agent åt Gergel och vad han kan gett honom för information.

Oleg Gordijevskij beskriver vad det kan ha handlat om här: https://www.expressen.se/nyheter/exp...t-jan-guillou/
Tack för referensen! Tycker jag känner igen uppgiften. Jag kan inte se annat än att Jan G har rätt i att det är en icke-händelse. Det är inte okänt att många ambassadtjänstemän samtidigt tillhör en underrättelsetjänst och det gällde i högsta grad Sovjets ambassad där tjänstemän utvisades i parti och minut efter att ha blivit påkomna. Nu var det kanske inte sannolikt att Gergel presenterade sig själv som officer hos KGB, men bortsett från det kan jag inte se något kriminellt eller ens klandervärt i Guillous agerande. Det hele beror i så fall vilka typer av uppgifter han förmedlade. Skulle jag själv i dag bli kontaktad av någon ambassad för USA, Kina eller Iran i liknande ärende så hade jag utan tvivel tackat ja, oberoende av hur illa jag tycker om ländernas regimer. Min bestämda uppfattning är nämligen den att diplomatiska förbindelser finns för att parter ska tala med varandra varför jag hade med glädje delat med mig av min bild av svensk opinion t ex. Vad är det annars för vits med att ha ambassadörer om man inte ska föra någon dialog? Endast om det gällde uppenbara fall av förföljelse eller andra dunkla anslag skulle jag sätta stopp, t ex om den iranske tjänstemannen hörde sig för om vad olika exiliranier sysslar med.
Citera
2019-12-31, 23:21
Medlem
Coffeemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson

Ser du möjligheten att det är som han själv säger? Dvs att han blev kontaktad och odlade detta för att få någonting att skriva om? Jag skulle själv som ambitiös journalist odla en sådan kontakt, det är ju nästan ett scoop som faller i knäet på mig.

Men avsikt är ju vad som räknas. Och om avsikten med kontakten var att spionera så är det för jävligt och borde bestraffas hårt. Jag kan dock tycka att han betett sig lite märkligt de sista 40-åren ifall hans avsikt var sovjetisk.

Jaja lite skämt om att han varit märklig generellt är också på sin plats. Han har lite komplex för sin ringa längd enligt min mening. Men jag tror inte han fattar det själv.

Men jag har respekt för honom som journalist, det är inte så jäkla många som rör sig genom länder i europa, asien mellanöstern så bekvämt. Det var inte så jäkla enkelt på 70-90-talet. Så innan jag dömer honom för de slutsatser han gör tänker jag alltid på de fakta han utgår ifrån. Och till skillnad från dagens journalister redovisar han alltid dom först enligt sokratisk lag.
Citera
2020-01-01, 10:28
Medlem
Läs Gunnar Ekbergs böcker och Dagbok från UD. Där avhandlas landsförädaren Guillo.
Citera
2020-01-01, 11:54
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cash
Läs Gunnar Ekbergs böcker och Dagbok från UD. Där avhandlas landsförädaren Guillo.

Läs också Guillous replik till mytomanen Ekberg:

https://www.expressen.se/debatt/gunn...girig-mytoman/
Citera
2020-01-02, 03:49
Medlem
angstfishs avatar
Finns en video-intervju där en före detta KGB-agent berättar om hur de jobbade med bland annat rekrytering av"nyttiga idioter" i syfte att destabilisera västvärlden och göra det mottagligt för kommunismen.
Det fetade stycket nedan fick mig alltid att tänka på Jan Guillou.

https://youtu.be/1aGgYNZIZEg?t=3446
Citat:
Aim higher. This was my instruction. Try to get into large circulation, established conservative media.
Reach filthy rich movie makers, intellectuals, so-called "academic circles".

Cynical, egocentric people who can look into your eyes with angelic expression and tell you a lie.
These are the most recruitable people. People who lack moral principles.
Who are either too greedy or suffer from self-importance. They feel that they matter a lot.
These are the people who the KGB wanted very much to recruit.
Senast redigerad av angstfish 2020-01-02 kl. 03:51.
Citera
2020-01-02, 04:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av angstfish
Finns en video-intervju där en före detta KGB-agent berättar om hur de jobbade med bland annat rekrytering av"nyttiga idioter" i syfte att destabilisera västvärlden och göra det mottagligt för kommunismen.
Det fetade stycket nedan fick mig alltid att tänka på Jan Guillou.

https://youtu.be/1aGgYNZIZEg?t=3446

Jo, han är skolexemplet på den profilen. Och vi vet ju att han blev rekryterad, så uppenbarligen delade KGB vår bedömning om Guillous personlighet.
Senast redigerad av Inte-nog-PK 2020-01-02 kl. 04:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in