Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Nu hade ju Guillou kontakt med just ambassadens KGB-officer Gergel och inte vilken tjänsteman som helst. Att Guillou verkade som informant åt denne är ju inget omstritt utan det medger Guillou själv. Sedan är det en fråga om hans inställning till sin ställning som agent åt Gergel och vad han kan gett honom för information.
Oleg Gordijevskij beskriver vad det kan ha handlat om här:
https://www.expressen.se/nyheter/exp...t-jan-guillou/
Ser du möjligheten att det är som han själv säger? Dvs att han blev kontaktad och odlade detta för att få någonting att skriva om? Jag skulle själv som ambitiös journalist odla en sådan kontakt, det är ju nästan ett scoop som faller i knäet på mig.
Men avsikt är ju vad som räknas. Och om avsikten med kontakten var att spionera så är det för jävligt och borde bestraffas hårt. Jag kan dock tycka att han betett sig lite märkligt de sista 40-åren ifall hans avsikt var sovjetisk.
Jaja lite skämt om att han varit märklig generellt är också på sin plats. Han har lite komplex för sin ringa längd enligt min mening. Men jag tror inte han fattar det själv.
Men jag har respekt för honom som journalist, det är inte så jäkla många som rör sig genom länder i europa, asien mellanöstern så bekvämt. Det var inte så jäkla enkelt på 70-90-talet. Så innan jag dömer honom för de slutsatser han gör tänker jag alltid på de fakta han utgår ifrån. Och till skillnad från dagens journalister redovisar han alltid dom först enligt sokratisk lag.