Citat:
Ursprungligen postat av
Konrad
Tydligen var betyget helt i sin ordning.
"Dokument från landsarkivet i Uppsala bekräftar Jan Guillous berättelse om att han fick avgångsbetyg från Solbacka. Det rapporterar Medierna i P1 som hittade dokumentet på två timmar."
http://www.dn.se/kultur-noje/frigyes-guillou-har-ratt/
Märkligt att någon som skriver en bok och har gott om tid på sig slarvar med att kontrollera fakta men det förvånar mig inte. Vi har fått en generation av gaphalsar på alla de håll och kanter som anser det vara viktigare att synas än att redovisa fakta.
Jag tillhör väl inte J.G:s största anhängare, alla människor har väl sina fel och brister, men just i betygsfallet verkar han ha rätt.
Det är märkligt att när det skrivs en bok om Guillou att Frigyes inte gör ordentlig research och avväger vad som är viktigt och intressant.
Det viktigaste i denna sak är Guillous bakgrund, eftersom han själv upphöjer och skryter om den. Hela Guillous personlighet är baserad på en frånvarande far som var hans fantasi hjälte.
Det jag undrar är om Frigyes kan franska och gått igenom franska arkiv om familjen och pappans karriär som anställd av Vichyregimen. Det borde finnas material om C Guillous verksamhet under kriget.
För det skulle ge svaret om pappa Guillou var en trogen anhängare av Vichyregimen, eller en motståndsman som infiltrerat naziregimen och arbetade på utländsk ambassad.
Med tanke på Guillous intresse för spioner och kontraspionage är det säkert saker han och övriga familjen undrat över själva.
Man måste ställa frågan varför en fransk patriot åker till Nya Zeeland, vad han pysslade med där och varför han sedan bosätter sig i Finland. En modig motståndsman, mitt i spionsmeten i Stockholm, under brinnande krig, på ett neutralt lands ambassad borde ha gett en spikrak karriär i Frankrike efter kriget.
Fotografiet på pappan efter kriget i rätt uniform, är lika löjligt som "bevis" som att ge betyget betydelse. Det verkar som man tar det man har, och gör det mesta av det i brist på det material som är av intresse.