2014-01-08, 11:09
Medlem
Frigyes kommenterar:

Citat:
10:16
Frigyes
Det Guillou visade var alltså ej avgångsbetyg, utan ett terminsbetyg, som han fått - trots den direkta avstängningen. Jag lurades i TV.

Citat:
10:03
Frigyes
Angående Guillou har jag aldrig påstått att han relegerades - han stängdes av. Mitt fel var att påstå att han ej fick betyg sen.
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt...ou_8874806.svd

Citat:
Paul Frigyes ‏@Frigyes 53m
Observera därför: Mitt fel - sådant var det - handlade om att han skickades hem utan betyg. Han fick betyg efteråt. Dock ej avgångsbetyg.
https://twitter.com/Frigyes
Citera
2014-01-08, 11:52
Medlem
valleros avatar
Hur har Frigyes efterforskat egentligen? Kan det vara så att han sökt efter en realexamen men fått ett besked att JG slutat året innan och därigenom dragit slutsatsen att JG tvingats lämna skolan utan slutbetyg?

Realexamen har Guillou inte, det är klart.
Avångsbetyg har han och blev således inte relegerad (vilket visserligen inte Frigyes heller påstått utan att han blev utslängd).
Men frågan kvarstår. Varför avbröt JG en femårig linje utan examen efter 4 år?

Och varför fäster han sådan vikt vid denna obetydlighet?
Det kan ju faktiskt vara så att han faktiskt blev utslängd men fick sitt avgångsbetyg och kunde både behålla hedern (och söka till gymnasieskola).
Internatskolor är stenhårda men samtidigt oerhört måna om skolans rykte och sina elever.

Hans rödglödgade hat mot skolan i boken Ondskan kan jämföras med hans hat mot USA som ju permanent stämplat honom persona non grata efter de fick reda på hans inblandning med KGB (detta långt innan det var allmänt känt). Jag tror ingenting slår hårdare mot hans uppblåsta ego än att bli påkommen och ratad.

Edit: Missade Batutas inlägg.
Citera
2014-01-08, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lococco
Om man kollar noga på betyget som visas i närbild i klippet på SVT-play så står det tydligt att det är ett terminsbetyg och inte ett slutbetyg vilket Jan Guillou samtidigt påstår. Det står svart på vitt att betyget är från klass 4 av den femåriga realskolan.

Om det finns ett verkligt slutbetyg, det enda som bevisar en fullt genomförd utbildning på Solbacka, varför visar han i så fall inte upp det?

Ett terminsbetyg bevisar ingenting om en genomförd utbildning och att pappan blev motståndsman i mars -45 bevisar bara att han var lika listig som sonen blev och visste hur man vänder sin kappa efter vinden.

Om han nu inte kunnat få slutbetyg eftersom han ara gått 4 år i den femåriga realskolan så menar väl G att det sista betyg han fått är ett slags slutbetyg. Man kan väl inte efterfråga något som inte finns?
Citera
2014-01-08, 13:03
Medlem
Följ gärna diskussionen på SvD, som gjordes idag: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt...ou_8874806.svd

Intressant på flera sätt. Det är också Johanne Hildebrandts artikel.
http://www.svd.se/opinion/ledarsidan...ok_8874432.svd
Citera
2014-01-08, 13:15
Bannlyst
Faktum är ju att Giljo kan falla på eget grepp ifall han går ut och tokförnekar allting som sen visar sig vara sant.
Citera
2014-01-08, 13:18
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Hur har Frigyes efterforskat egentligen? Kan det vara så att han sökt efter en realexamen men fått ett besked att JG slutat året innan och därigenom dragit slutsatsen att JG tvingats lämna skolan utan slutbetyg?

Realexamen har Guillou inte, det är klart.
Avångsbetyg har han och blev således inte relegerad (vilket visserligen inte Frigyes heller påstått utan att han blev utslängd).
Men frågan kvarstår. Varför avbröt JG en femårig linje utan examen efter 4 år?
Den frågan kan det finnas ett ganska bra svar på. Han tänkte ta en högre examen, nämligen studentexamen. Åtminstone när mina föräldrar gick i läroverk, sådär femton är före Guillou, hoppade de som skulle gå vidare till gymnasiet regelmässigt över det sista realåret, det som verkligen gav realexamen. Det fanns inga egentliga poänger med att både ha realexamen och studentexamen, och man kom in på gymnasiet med fyraåriga läroverksstudier.
Citera
2014-01-08, 13:56
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Den frågan kan det finnas ett ganska bra svar på. Han tänkte ta en högre examen, nämligen studentexamen. Åtminstone när mina föräldrar gick i läroverk, sådär femton är före Guillou, hoppade de som skulle gå vidare till gymnasiet regelmässigt över det sista realåret, det som verkligen gav realexamen. Det fanns inga egentliga poänger med att både ha realexamen och studentexamen, och man kom in på gymnasiet med fyraåriga läroverksstudier.

Men det är det som är grejen, betyget är meningslöst eftersom det inte bevisar någonting i sammanhanget. Karln har gått på Solbacka och kanske kastats ut inför sista året eller kanske inte. Betyget visar bara att han läst fyra år där.

Vad är det förresten Frigyes har för källor på att han skulle ja kastats ut förresten? Jag menar om det hänt så bör det ju finnas ganska många i skolans närhet som känt till det, och då har Guillou bara skjutit sig själv i foten med sin arroganta attityd och sitt viftande med terminsbetyg.
Citera
2014-01-08, 13:59
Medlem
http://www.aftonbladet.se/nyheter/ko...cle17690088.ab

Det är svårt att diskutera Guillou, för det handlar om olika personer utåt, som har samma agenda politiskt men ändrar modus operandi socialt, och på äldre dar vill framstå som en mysgubbe som till och med försvarar Silvia med sin ridderlighet!

Men det intressanta med den krönikan om Silvia är att Guillou inte är sen att påtala sin egen bakgrund som bättre, än drottningens då han minsann inte kommer från nazistisk bakgrund!

Det är ännu inressantare att han nyligen fick med i Norge bråket, att kungen är lika obildad som resten av svenska folket!

http://www.expressen.se/nyheter/kung...-norge-nobbas/

Det senaste är att Guillou är den som yttrar sig och andra som H*erman L*ndqvist hänvisar till Guillou. För det är minerad mark, att påstå att andra är obildade eller har plebejiska namn.

Det visar att Guillou är van att prata/ljuga sig ur alla situationer och vet med sig att han kommer undan de konsekvenser andra får uppleva, när de yttrar sig om känsliga saker.

Nu ser vi att denne mys-pys gubbe sitter i TV, i ny skepnad. Guillou och lilla frun tävlar på spåret, och bjuder på sig själva som om allt vore normalt i det som nu visas upp i småborgerlighet, av påstådda överklassen Guillou.

Det som skiljer Guillou från många andra mytomaner och lögnare är att han har skaffat sig"fuck off" pengar, och en långvarig relation med Aftonbladet.

Vi har fått en fenomem i Sverige där man ljuger sig ur skiten och hotar med ärekränkning, vare sig det finns ära eller heder att försvara. Det är en märklig syn på ärekränkning, där sanningen också blir ärekränkande när den påtalas!

Det som skett är att Frigyes och förlaget måste se till att ha torrt om fötterna, då man aldrig vet hur en sak slutar i domstol, och saker kan ruinera folk och verksamheter för all framtid.

Men fakta är att Guillou är i en ny skepnad, när en annan skepnad diskuteras. Det är en total "förnyelse" med jämna mellanrum där han förnyar sig helt efter omständigheter i livet, allt eftersom livet ändrar sig, det enda som inte ändrar sig är styrkan i de motstridiga inre känslor denne karl har.

De känslor jag ser är en liten elak man som vill ha hämnd och upprättelse, men det handlar bara om gener som spelade honom ett spratt! Diskrepansen mellan överjaget och den lille mannen, är så långt från Hamilton och andra hjältar man kan komma!

Till saken hör att man måste se på saker utifrån när de inträffade, och det spionage Guillou fick betalt för av KBG, var allvarliga brott vid tiden, där andra spioner dömdes för mindre till livstids fängelse.

För mig är det uppenbart att den antisionism Guillou stått för är en omskrivning för antisemitism och att den finurlige Guillou löste det politiska inkorrekta dilemmat vid tiden, genom att bli pro-araber och palestinier, in absurdum. Vid den tid Guillou började sitt arabiska intresse, var det inte samma inställning till mellanöstern som det är nu. Men fiffige Guillou hittar alltid ett sätt att framföra sitt långsiktiga hat mot olika saker och folk, genom att långsiktigt undergräva de han har inriktat sig på.

Guillou har varit med förut, vet hur det funkar vid stunden, och valde ut en struntsak för att undergräva det som var väsentligt och intressant. Det var tråkigt att Frigyes lät sig hamna i den fälla Guillou säkerligen planerade, för om annat hade diskuterats hade Guillou inte haft det lika enkelt!

För visst är det en bra story att motståndsrörelsen arbetade under Vichy på ett neutralt lands ambassad. Jag trodde inte att de dumma svenskarna hade hört och svalt allt! Och fortfarande gör det. Men det går inte att mäta dumhet och det finns inga dumhetstester. Eller är utbildningsnivån så låg som Guillou framför med förtjusning, vid varje tillfälle som ges?

Betygen var inte så strålande som Guillou utläste, och vad har Guillou för utbildning och bildning som gör att han står över kungen och svenska folket?
Senast redigerad av Vresrosen 2014-01-08 kl. 14:58. Anledning: stavfel
Citera
2014-01-08, 14:11
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Men då endast till fyraåriga linjer vad jag förstår. Tog man realexamen kunde man komma in på treåriga linjer så det var ju ingen genväg tidsmässigt.
Citera
2014-01-08, 14:24
Medlem
BertFoxs avatar
Säga vad man vill om Guillou, men han är en farlig motståndare. Stackars Figyes. Att bli bortdribblad på detta sätt i direktsändning måste vara värsta mardrömmen. Han gjorde verkligen en slät figur.
Norstedts har aldrig kunnat smälta att guldkalven Guillou lämnade dom för Piratpartiet. Nu tänkte man tjäna lite kulor på honom och samtidigt ge honom ett tjuvnyp. Men det var gammelgäddan som tog hem spelet. Bara han inte spricker av självbelåtenhet nu
Citera
2014-01-08, 14:34
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernter
Det är inte den vanliga Guillou man ser och hör i den här affären, ganska återhållsam och smått nervös i vissa skeden. Tror inte vi sett slutet på detta än.

Jag hörde honom i radions P4 nyss hos Lotta Bromé och där sade han att han vänder blad och går vidare. Men jag tror att hans katolska bakgrund är viktigare för kritikerna än hans betyg från ungdomstiden.

Vet någon förresten om Guillou fortfarande kallas för "Napoleon" i kritiska kretsar ?
Citera
2014-01-08, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BertFox
Säga vad man vill om Guillou, men han är en farlig motståndare. Stackars Figyes. Att bli bortdribblad på detta sätt i direktsändning måste vara värsta mardrömmen. Han gjorde verkligen en slät figur.
Norstedts har aldrig kunnat smälta att guldkalven Guillou lämnade dom för Piratpartiet. Nu tänkte man tjäna lite kulor på honom och samtidigt ge honom ett tjuvnyp. Men det var gammelgäddan som tog hem spelet. Bara han inte spricker av självbelåtenhet nu

Det handlar om att människor i normalfallet inte är beredda på att bemöta den sortens attacker som Guillou tar till när han ska komma sig ur knipor; stora som små attacker och knipor, utan urskiljning.

De s k vänner Guillou har förbrukat, har vett att hålla sig undan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in