2013-12-03, 23:42
Medlem
Men kan inte förklaringen vara lite enklare? jag tänker mig att han kan ha fått pennan av sina barn eller möjligen journalistklubben, dvs att pennan har ett värde enbart för Guillous?
Eller proveniens som ciggarren ur Clintons låda?

Nåt annat utöver själva marknadsvärdet...
Citera
2013-12-04, 00:41
Medlem
Lost-Highways avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Men kan inte förklaringen vara lite enklare? jag tänker mig att han kan ha fått pennan av sina barn eller möjligen journalistklubben, dvs att pennan har ett värde enbart för Guillous?

Jo, jag skulle gissa att den kan ha sentimentalt värde för JG. Det tillhör ju inte ovanligheten att särskilda, unika, föremål -- en penna eller brosch eller fotografi -- får den statusen hos en person.
Citera
2013-12-04, 01:04
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele

Typ det jag skrev 3 inlägg ovanför dig menar du?
Citera
2013-12-04, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Typ det jag skrev 3 inlägg ovanför dig menar du?
Exakt så, missade ditt inlägg. Jag har ett vagt minne av att man just får en penna av kournalistklubben vid prisutdelningar. Tvivlar på att de köper in BIC-pennor.
Citera
2013-12-04, 22:47
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Guillou var även misstänkt att ha mördat Palme. Jag saknar källa på det men den finns säkert tidigare i tråden. Den mytomaniska bilden av Jan, är med all säkerhet skapad här på Flashback av sårade och tillkortakommande individer som på ett eller annat sätt blivit förfördelade av Jan i ett eller annat sammanhang.
Hur naiv är du på en skala , prova läs Lena Breitners blogg om den store journalisten Janne Ljugo eller läs lite intervjuer med stollen så inser man snabbt att karln har en skruv lös.

http://tankaromib.wordpress.com/auth...nvandring2010/
Citera
2013-12-05, 00:39
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Guillou var även misstänkt att ha mördat Palme. Jag saknar källa på det men den finns säkert tidigare i tråden. Den mytomaniska bilden av Jan, är med all säkerhet skapad här på Flashback av sårade och tillkortakommande individer som på ett eller annat sätt blivit förfördelade av Jan i ett eller annat sammanhang.

Riiiight... Så vad skulle sosse nr 1 ha ett vinna på att knäppa sosse nr 2?
Citera
2013-12-05, 01:04
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Duke
Janne är gäst i Veckans brott på SVT. Han slänger ur sig, liksom i förbigående, att han en gång suttit i förhör, misstänkt för att ha planerat att mörda Hans Holmér! Leffe GW bekräftar detta, så om det inte är någon gemensam mytomani är det nog sant. Vet någon något om detta?
Jannes egen version av det där är att Holmér skickade en motvillig polis hem till Janne för att "upplysningsvis" fråga Janne om han deltog i en mordkomplott mot Holmér. Detta för att SVT m fl skulle klassa Janne som partisk i fortsatt palmeutredningsbevakningssammanhang och Holmér skulle få lite andrum från Jannes kritik. info om "förhöret" läckte planenligt från polishuset och genererade några kvällstidningsrubriker. Aftonbladet hade så bråttom att de förväxlade "mordobjektet" Holmér med Palme. Detta enligt Janne. Men löpsedlar och ettor från 1986-87 går ju att kontrollera.

Ett par år senare skulle Janne göra ett teveinslag om vildsvinsjakt där hans gamla vän från FiB/Kulturfront, Margareta Garpe skulle fungera som adept i konsten att jaga. Janne kallade ett djur i hägnet för Hasse (Holmér) och Garpe tyckte Janne försökte göra osmaklig teve.
Citera
2013-12-07, 10:45
Bannlyst
Hur kommer det sig att Jan Guillou är den första som tidningarna ringer när det står något om Lundsberg trots att han har gått på Solbacka? Visst, han lär självklart veta hur tortyren ser ut på dessa internatskolor men det var ju just på Solbacka han gick. De kan ju ringa andra som gick på Lundsberg, varför just Guillou?
Citera
2013-12-07, 10:57
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Applejacks
Hur kommer det sig att Jan Guillou är den första som tidningarna ringer när det står något om Lundsberg trots att han har gått på Solbacka? Visst, han lär självklart veta hur tortyren ser ut på dessa internatskolor men det var ju just på Solbacka han gick. De kan ju ringa andra som gick på Lundsberg, varför just Guillou?

Därför att han är känd och gärna uttalar sig i media. Hans åsikter om dessa läroverk passar in i den allmänna opinionens åsikter
Citera
2013-12-07, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Applejacks

När tidningar kokar soppa på en spik, vill de ge sken av att ha källor.
Citera
2013-12-07, 16:12
Medlem
_Dante_s avatar
Till Jans försvar skulle jag vilja säga att hans fabulationer i mitt tycke mestadels begränsar sig till hans egen person och vilka fysiska bedrifter han är kapabel till, och hur utsatt han själv varit för pennalism och liknande.

En före detta elitsoldat samt även elitsimmare med ett förflutet som OHYGGLIGT utsatt student och styvson, men som han i kraft av sin fruktansvärda styrka och förmåga att slåss reste sig ifrån och debarkerade ifrån med högburet huvud.
Sedemera internerad, och där hans roll genast i sitt fängslade tillstånd i egenskap av sin fysik och respektingivande person blev talesman och ledare för buset,(Typ Maffiaboss) där han fick mera makt än självaste fängelsedirektören....SAMTIDIGT som han blev TOTALT ISOLERAD och inte fick träffa en enda människa...Typ.

Ungefär så vill han väl beskriva sig
Citera
2013-12-11, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Riiiight... Så vad skulle sosse nr 1 ha ett vinna på att knäppa sosse nr 2?

Ingenting. Guillou var för det första inte sosse vid tiden för händelsen. Tidigare var han vänsterradikalist och kanske var det från den åsiktsregistreringen, ihop med det fantasifulla författarskapet, som han för ett ögonblick i någon av galningarnas fantasi kanske, kanske misstänktes vara Palmes mördare.
Jag har ingen källa för detta påstående just nu. Jag tar saken från minnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in