2014-01-07, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Ja Kjöler hade enstaka faktafel som inte förtog kärnan i hennes bok, men media hoppade förstås på de enstaka sakerna. Hur det är med Frigyes bok är ju svårt att säga. De på P-1 som läst den tyckte ju att den också hyllade JG en hel del.

När det gäller UG och AB så förvanskar de ju sanningen regelmässigt.

Hon hade mer än bara enstaka faktafel. Hon ljög. Dessutom var hennes inställning till sitt jobb, "att hon som opinionsjournalist tolkar och gissar". Har man den inställningen har man ingen trovärdighet i min bok (!). Jaha, det gör de, har du exempel på denna förvanskning?
Citera
2014-01-07, 22:46
Medlem
Uncle Dukes avatar
Det måste ju vara underbart för Janne att njuta en sådan förkrossande promenadseger efter att svenska folket såg hans nesliga nederlag i På Spåret i fredags
Nu kan inte folk komma och påstå att Janne ljuger om sin bakgrund eller har några andra brister.

O Jan, du ståtlige mästersimmare, dina armar är långa som spjut.
Du var utan tvekan morgonens vinnare, Frigyes slängde du ut!
Citera
2014-01-07, 22:47
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Kan någon ordna fram ett tydligt bildbevis på att det är ett terminsbetyg och inte ett slutbetyg vore det ju smaskens.
Gick han inte vidare till högre studier efter det? Om han gjorde det blir det svårt att få ett betyg sista året...

Det var samma sak i modernare tider med de som gick vidare till högskolan efter tredje året när man gick 4-årig teknisk linje.
Citera
2014-01-07, 22:48
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av junne13
Man kunde läsa ett utdrag ur Frigyes bok i DN idag och den är verkligen kass. Dryper av fördomar och "journalistiska" floskler. Noll djup. Skrattretande uselt var det, det lilla jag hann läsa. Fattar att Janne inte vill ha med boken att göra, men högt säger han att det handlar om små sakfel hit och dit. Men egentligen handlar det om att Janne tycker boken är urkass. Min teori.

Vad menar du med citat-tecknen runt journalistiska? Tja de flesta böcker som skrivs i det här landet är ju rätt usla, så jag skulle inte vara förvånad. Hur det är med sakfrågorna är en annan sak.
Citera
2014-01-07, 22:54
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susanlynette
Hon hade mer än bara enstaka faktafel. Hon ljög. Dessutom var hennes inställning till sitt jobb, "att hon som opinionsjournalist tolkar och gissar". Har man den inställningen har man ingen trovärdighet i min bok (!). Jaha, det gör de, har du exempel på denna förvanskning?

Nu är det nog ideologi som styr ditt tänkande snarare än något annat. UG har ju blivit tagna med byxorna nere hur många gånger som helst. Programmet om friskolor är bara ett exempel, fast nu börjar vi röra oss i tangentens riktning.
Citera
2014-01-07, 22:58
Medlem
Joliet-Jakes avatar
Jan guillou är ju självgodheten personifierad...
Citera
2014-01-07, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Gick han inte vidare till högre studier efter det? Om han gjorde det blir det svårt att få ett betyg sista året...

Det var samma sak i modernare tider med de som gick vidare till högskolan efter tredje året när man gick 4-årig teknisk linje.

Jo, men då får man inget slutbetyg och examen.

Citat:
Efter realexamen var det möjligt att påbörja yrkesarbete. Avlagd examen gav även behörighet att söka till exempelvis handelsskola, sjuksköterskeskola samt små- och folkskollärarseminarium. Den som önskade fortsätta på gymnasiet behövde inte ta realexamen utan kunde också välja att avsluta studierna vid realskolan ett år tidigare utan examen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Realexamen

På Guillous wikipedia så står det att han har realexamen vilket alltså inte kan stämma då han nu säger att han slutade ett år tidigare.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Jan_Guillou

Källan som wikipedia anger är en artikel på Guillous egna förlag så nog har han ljugit. Artikeln finns dock ej kvar på förlagets hemsida.
Citera
2014-01-07, 23:02
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstJunger
Jo, men då får man inget slutbetyg och examen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Realexamen

På Guillous wikipedia så står det att han har realexamen vilket alltså inte kan stämma då han nu säger att han slutade ett år tidigare.

Källan som wikipedia anger är även en artikel på Guillous egna förlag så nog har han ljugit. Artikeln finns dock ej kvar på förlagets hemsida.
Wiki är ju som den är och huruvida du har rätt, eller fel, har jag ingen aning om.
Citera
2014-01-07, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Vad menar du med citat-tecknen runt journalistiska? Tja de flesta böcker som skrivs i det här landet är ju rätt usla, så jag skulle inte vara förvånad. Hur det är med sakfrågorna är en annan sak.

Blev lite fel där. Är ingen fan av Jan Guillou, tycker han är rätt trist, men det lilla som jag läst av Frigyes så kör han med en typisk slängig ytlig stil som till och med en sjuåring genomskådar. Noll av intresse. Noll djup, men en stor dos av F.s egna fördomar.
Citera
2014-01-07, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Wiki är ju som den är och huruvida du har rätt, eller fel, har jag ingen aning om.

I detta fall där källan till realexamen är Guillous egna förlags hemsida som fåt man nog ta det som intäkt för att han skarvat med sanningen. Det finns säker en anledning till att artikeln är borta.
Citera
2014-01-07, 23:11
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstJunger
I detta fall där källan till realexamen är Guillous egna förlags hemsida som fåt man nog ta det som intäkt för att han skarvat med sanningen. Det finns säker en anledning till att artikeln är borta.
Möjligt, jag vet inte. För mig låter det dock som en konstig sak att ljuga om. Typ som att jag gick vidare till högre studier efter tredje ring, men jag gick ändå fyra år på gymnasiet.
Citera
2014-01-07, 23:21
Medlem
Dolgtrases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joliet-Jake
Jan guillou är ju självgodheten personifierad...

Ja, och idag är det honom väl unt. Kolla här: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18134594.ab

Citat:
Jag har talat om de tre värsta sakerna, men det finns över 100 fel i den här boken. Till och med det som står om Norstedts är fel, säger Jan Guillou.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in