2019-03-08, 21:14
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hex27
Jag har ingen klockren definition över detta men med tanke på att inget västland kollapsat i fredstid i efterkrigstid och att Sverige rankas högt inom en massa viktiga områden så som välstånd, utbildning, innovation, , möjligheter, ekonomi, korruption, demokrati, jämställdhet, hälsa, köpkraft, inkomst, välfärd o.s.v, så är jag helt övertygad om hur extremt löjligt det är att ens påstå att vi är på väg att kollapsa.

Du avfärdar alltså att polisen själv säger, att man inte har kontroll över vissa stadsdelar och avfärdar de förvaltningshaverier, som inträffat samtidigt m.m.

Om Sverige rankas högt i olika index, då anser du, att det är totalt ointressant om polisen säger, att man inte har kontroll över delar av landet? Har jag fattat rätt?

Hur tror du, att du skulle reagera om du själv eller din familj skottskadades på gatan i en eldstrid mellan kriminella eller vid skottlossning mot en fastighet? Skulle du fortfarande anse, att det var extremt löjligt att ens påstå att landet är på väg att kollapsa?
Citera
2019-03-08, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Du avfärdar alltså att polisen själv säger, att man inte har kontroll över vissa stadsdelar och avfärdar de förvaltningshaverier, som inträffat samtidigt m.m.

Om Sverige rankas högt i olika index, då anser du, att det är totalt ointressant om polisen säger, att man inte har kontroll över delar av landet? Har jag fattat rätt?

Hur tror du, att du skulle reagera om du själv eller din familj skottskadades på gatan i en eldstrid mellan kriminella eller vid skottlossning mot en fastighet? Skulle du fortfarande anse, att det var extremt löjligt att ens påstå att landet är på väg att kollapsa?

Han skulle nog inte ens vilja påstå att Berlin 1945 var en samhällskollaps. Jag menar kolla här liksom, fullt fungerande sjukvård mitt på Brandenburger Tor:

https://www.jdnmirror.com/images/bra...r-tor-1945.jpg

Till och med källsorteringen fungerade fortfarande:

https://upload.wikimedia.org/wikiped...von_Waffen.jpg
Citera
2019-03-08, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agens56
Ok du menade alltså att polisen fortsätter att lägga ner orimligt mycket resurser på små skitbrott som Svensson ägnar sig åt. Så kanske det är men jag har svårt att se hur man ska ha resurser ens till detta i framtiden. Å andra sidan struntar man nog mer och mer i mycket av den grövre brottsligheten så länge den utövas av blattar eftersom man helt enkelt inte kan eller vågar inte ge sig på dem. Så då kanske man lyckas frigöra lite resurser som man kan lägga ner på att jaga Svensson i stället. Eller vad tror du.

Svenska polisen har inte så mycket resurser till detta. Kolla på serien Trafikpoliserna som visas på TV5 (Dplay). I ett avsnitt så säger en av poliserna att samtliga resurser används i västerort (Rinkeby-Tensta).

https://www.dplay.se/program/trafikpoliserna
Citera
2019-03-08, 21:32
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Å andra sidan röstar ju de flesta svenskar på detta så jag har slutat bry mig, de flesta svenskar får vad de förtjänar men det är ju synd att vi andra ska drabbas av deras vansinne. Man får försöka rikta in sig på att klara sig själv i framtiden. Det så kallade samhällskontraktet är brutet anser jag. Problemet är bara att svenskar är så jävla egoistiska, man kan inte räkna med någon solidaritet alls från andra svenskar om det skiter sig på riktigt.

Japp, svenska politiker har sagt upp samhällskontraktet.

Samme skribent som jag citerade tidigare skrev i en kommentar:

"Det finns tyvärr ännu värre områden i Uppsala.På Bandstolsvägen i Gottsunda pågår renoveringsarbeten av lägenheter bara mellan 09 och 13. De arga, våldsamma vaknar framåt lunch och då kan inte uppdragsgivarna garantera hantverkares och installatörers säkerhet."

Inga partier går f.ö. till val på att de ska förstöra landet, så svenskar röstar inte alls för det. Hur som, det är off topic i denna tråd.
Citera
2019-03-08, 21:39
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Han skulle nog inte ens vilja påstå att Berlin 1945 var en samhällskollaps. Jag menar kolla här liksom, fullt fungerande sjukvård mitt på Brandenburger Tor:

https://www.jdnmirror.com/images/bra...r-tor-1945.jpg

Till och med källsorteringen fungerade fortfarande:

https://upload.wikimedia.org/wikiped...von_Waffen.jpg

hex27 får väl svara för sig själv, men som jag förstår, så anser h*n att länder omöjligen kan utvecklas till en failed state i fredstid.
Citera
2019-03-08, 21:55
Medlem
Fris avatar
Ett pedagogiskt problem här är nog att många barnsligt föreställer sig en kollaps som något som händer i ett momentant ögonblick. Precis som många här pratar om den sekunden då muslimerna blir i majoritet och då magiskt plötsligt vi går från folkhem till shariastat. Först ingenting, sen ingenting, ingenting, sen allt på en gång! Det funkar inte så. Vi har redan shariastater på många håll i Sveriges städer.

Samhället kollapsar på alla fronter stadigt snabbt nu. Kollaps betyder att falla samman, och ett fall är inte en momentan händelse utan gradvis. Som ett hus brinner ned. Brottslingar bestraffas inte i fängelse. Domstolar fäller inga brottslingar. Polisen griper inga misstänkta. Det finns inga poliser. Svenska statens lagar är verkningslösa och irrelevanta. Det är kollapsen som nu pågår. Det är inte ens en prognos utan rutinmässig vardag.
Citera
2019-03-08, 22:03
Medlem
frasselitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Det där är en bra fråga. Jag har ställt den flera ggr under trådens livstid. Dock utan att få fungerande svar.
Det verkar mest handla om att folk känner i hela kroppen att det är en kollaps. Inget mätbart med andra ord.

Ett sätt att komma framåt vore att titta på något land som kollapsat.

Har länder som Sydkorea och Singapore kollapsat? Om inte så verkar drastiskt lägre "välfärd" inte vara detsamma som systemkollaps.

Venezuela kanske en del vill kalla ett kollapsat samhälle. Frågan är dock vad som karakterisera kollapsen. Dvs vad för något kvantitativt kan vi mäta. Emigration kanske?
Samhällskollaps är en process. En samhällskollaps har likheter med sandhögsparadoxen - vi har en hög med sand och plockar bort ett sandkorn i taget, när upphör sandhögen att vara en hög?

Här kan man läsa en bra wiki-artikel om samhällskollaps och förslag på definition:
https://en.wikipedia.org/wiki/Societal_collapse
Citat:
1. human societies are problem-solving organizations;
2. sociopolitical systems require energy for their maintenance;
3. increased complexity carries with it increased costs per capita; and
4. investment in sociopolitical complexity as a problem-solving response reaches a point of declining marginal returns.

With these facts in mind, collapse can simply be understood as a loss of the energy needed to maintain social complexity. Collapse is thus the sudden loss of social complexity, stratification, internal and external communication and exchange, and productivity.
4an kan sägas vara uppfylld då vi investerar i flyktingar men får ingen return on investment.

Här tre olika modeller för samhällskollaps:
Citat:
- The Dinosaur, a large-scale society in which resources are being depleted at an exponential rate and yet nothing is done to rectify the problem because the ruling elite are unwilling or unable to adapt to those resources' reduced availability: In this type of society, rulers tend to oppose any solutions that diverge from their present course of action. They will favor intensification and commit an increasing number of resources to their present plans, projects, and social institutions.

- The Runaway Train, a society whose continuing function depends on constant growth (cf. Frederick Jackson Turner's Frontier Thesis): This type of society, based almost exclusively on acquisition (e.g., pillage or exploitation), cannot be sustained indefinitely. The Assyrian, Roman and Mongol Empires, for example, both fractured and collapsed when no new conquests could be achieved.

- The House of Cards, a society that has grown to be so large and include so many complex social institutions that it is inherently unstable and prone to collapse. This type of society has been seen with particular frequency among Eastern bloc and other communist nations, in which all social organizations are arms of the government or ruling party, such that the government must either stifle association wholesale (encouraging dissent and subversion) or exercise less authority than it asserts (undermining its legitimacy in the public eye).
Man kan konstatera att vårt samhälle befinner sig nånstans mellan The Dinosaur och The Runaway Train.

Eller så kanske man menar failed state:
https://en.wikipedia.org/wiki/Failed_state
Citat:
- Loss of control of its territory, or of the monopoly on the legitimate use of physical force therein
- Erosion of legitimate authority to make collective decisions
- Inability to provide public services
- Inability to interact with other states as a full member of the international community
Vi har nogo-zoner - check
Vi har regeringskris - check
Vi har extremt långa väntetider till sjukvård, BB stängs och skolan är kaos - check
Vi hade senast i höstas kris med Kina - check
4 av 4, oops
Senast redigerad av frasselito 2019-03-08 kl. 22:06.
Citera
2019-03-09, 03:06
Medlem
Citat:
Försöker du slingra dig undan, att besvara en så pass enkel fråga?

Du framför, att ett "såpass välmående" land som Sverige kommer definitivt inte bli det första västland som kollapsar i fredstid.

Du anser alltså, att det är *omöjligt* att svenska staten skulle kunna kollapsa. Det kan inte hända enl. dig.

Sannolikt har du ngn föreställning om, hur en systemkollaps ser ut. Därför undrar jag:

Vad skulle visa för dig, att "Sverige går mot en systemkollaps"?

Hur anser DU, att en begynnande systemkollaps ser ut?

Jag har redan svarat på frågan i annat inlägg och jag har inte ansett att någonting är omöjligt.
Nu är det ju inte jag som sitter här och påstår och fantiserar om att vi är på väg och kollapsa så ni kanske själva kan ge exempel på andra länder som har kollapsat eller haft systemkollaps i fredstid?

Citat:
Finns det något samhälle, någonstans, under någon period i historien som har upplevt en systemkollaps? Berätta gärna och beskriv! Annars förstår inte vi okunniga idioter vad du menar.

Här har du Tyskland från slutet av 20-talet, miljoner arbetslösa och en ekonomi i fritt fall:

https://www.youtube.com/watch?v=GcaAh_tYidY

Ser betydligt fredligare ut än våra förorter i alla fall men jag kanske bara är fördomsfull.

Du kan väl själv berätta om länder som du vill ge exempel på har kollapsat eller är på väg att kollapsa i fredstid, du som sitter här och propagerar för att vi är på väg?
Sen kan ni väl svara på min ursprungliga fråga ang. samerna också innan ni ställer en massa frågor själva.

Citat:

Nej, nu börjar du hitta på en massa saker igen för att kunna argumentera.
Jag har inte påstått ett jota om vad polisen själva säger och även om det är förjävligt både att de anser att de inte har kontroll över vissa områden och vad som försegår i dessa områden av ett visst klientel från dessa områden, så skulle jag aldrig få för mig att dra den vansinniga slutsatsen att det innebär att Sverige har kollapsat. Inte ens om jag blev oskyldigt offer för en gänguppgörelse nej.
Däremot skulle jag väl precis som nu tycka att det är sedan länge hög tid att det tas tag i.
Jag förstår inte riktigt hur det att oskyldigt folk drabbas av våld, om än gängvåld eller annat skulle påvisa att landet har kollapsat. Applicerar du det på alla länder eller bara när du propagerar för Sveriges undergång? Har ex. USA kollapsat?

I Afrika Mellanöstern och Asien finns exempel på länder där staten anses kollapsat under senaste 10års-perioden.
Kan jag för höra några exempel på västländer som kollapsat i fredstid så vi har något att jämföra med?
Citera
2019-03-09, 07:13
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Det där är en bra fråga. Jag har ställt den flera ggr under trådens livstid. Dock utan att få fungerande svar.
Det verkar mest handla om att folk känner i hela kroppen att det är en kollaps. Inget mätbart med andra ord.

Ett sätt att komma framåt vore att titta på något land som kollapsat.

Har länder som Sydkorea och Singapore kollapsat? Om inte så verkar drastiskt lägre "välfärd" inte vara detsamma som systemkollaps.

Venezuela kanske en del vill kalla ett kollapsat samhälle. Frågan är dock vad som karakterisera kollapsen. Dvs vad för något kvantitativt kan vi mäta. Emigration kanske?

Du kommer inte få en ansvarig politiker att säga att det är en kollaps. Det har väl aldrig någonsin hänt i något land i historien. Däremot finns det tusentals med enskilda personer på ledande plats i myndigheter eller organisationer som kan beklaga sig över att ingenting fungerar längre.

Sedan säger du att det inte finns något mätbart. Ubbe Cykelkedja har nyss serverat åtskilliga konkreta exempel som kan mätas empiriskt. Men nej, det fastnar inte. Fast jag bryr mig inte längre. Jag har själv god insyn i myndigheter och för mig räcker det jag ser och kan jämföra med den allt sämre kvaliteten.
Citera
2019-03-09, 10:52
Medlem
Citat:
Japp, svenska politiker har sagt upp samhällskontraktet.

Samme skribent som jag citerade tidigare skrev i en kommentar:

"Det finns tyvärr ännu värre områden i Uppsala.På Bandstolsvägen i Gottsunda pågår renoveringsarbeten av lägenheter bara mellan 09 och 13. De arga, våldsamma vaknar framåt lunch och då kan inte uppdragsgivarna garantera hantverkares och installatörers säkerhet."

Inga partier går f.ö. till val på att de ska förstöra landet, så svenskar röstar inte alls för det. Hur som, det är off topic i denna tråd.

Liberalernas senaste skandal med olika fifflande politiker är ett exempel på hur politiker agerar i en kollaps. Likaså sossars bostadsaffärer med kommunal. Det är politiker som garderar sig för ekonomiska kriser som de vet är inom deras egen livstid. De tar för sig som om det inte fanns en morgondag. Med insider information om att ekonomiska skyddsnät och allmän sjukvård kommer upphöra. De hamstrar pengar likt ekorrar. Vi ser det i bankskandalerna, med omfattande penningtvätt och mutor. Advokater som tar vilka uppdrag som helst och ljuger ihop asylgrunder för arvodenas skull. Politiker och pampar, som fifflar med resor och hotel, trots att de sett hur andra politiker skandaliseras, tar de medvetna risker. Det är politiker som inte känner samhörighet med samhället och medborgarna. En allvarlig signal om att de vet att politiken gått överstyr.

Politikerna klagar på hur folket röstar fel, och är bekymrade inför EU valet, samtidigt som vissa politiker säkrar upp sin privatekonomi. Det blir absurt när dessa politiker ger bort medborgarns pengar och tillgångar, som bostäder till främlingar, samtidigt som de är supergiriga med att tlllskansa sig egna bostäder och hyror.

Nu är diskussionen intressant med olika definitioner på ord som kollaps, bubbla, kris, haveri, ett rättsväsende i fritt fall och alla begrepp som definierar ett samhälle där politikerna sagt upp samhällskontraktet.

Det handlar bara om hur vi drabbas, och i vilken omfattning. Vem som får dö fattig och sjuk, och vem som är en förberedd prepper med välfyllt skafferi, och pengar i en kappsäck likt Pippi Långstrup.
Citera
2019-03-09, 11:30
Medlem
Ubbe Cykelkedjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hex27
... Ja, jag och de allra flesta kan absolut vara korkade. Vi har haft otvetydigt rätt än så länge i.a.f.
Jag har redan läst dessa domedagsprofetior de senaste 20 åren och jag blir, som sagt inte förvånad om ni fortfarande sitter här om 20 år och hoppas och försöker.

Att inte allt inträffar överallt samtidigt, som någon skrev är ett irrelevant argument för en ev. annalkande kollaps precis som det är för att det inte kommer bli en kollaps. Det enda det säger är att allt inte inträffar överallt samtidigt, vilket alla redan vet.

Ingen av er har förklarat hur benämningen av samer som urbefolkning/ ursprungsbefolkning, vilket någon påstod var ett nytt fenomen och jag i mitt ursprungliga inlägg argumenterade för är gammalt, hur detta ska eskalera eller vara en stor faktor i en som ni tror kommande kollaps?
Eller gillar ni bara att diskutera rent allmänt med mig om massa domedagssvammel?
"Rätt än så länge." Inga kollapser under fredstid? Jag antar du har kryphålet att när en samhällskollaps eskalerar för långt, så räknas det inte som kollaps under fredstid längre? Vad sägs om det välmående, f.d. landet Jugoslavien? De fick en hyfsad samhällskollaps. Landet finns inte längre. Grekland såg inte vackert ut och gör fortfarande inte det. Venezuela ser inte så prima ut. När börsen kraschade på Wall Street, så svalt miljoner människor ihjäl - och då fanns det massor med bondgårdar. Har du glömt orsaken till att Hitler kom till makten?

Har du redan glömt 2008 och hur det löstes? Det är nämligen fortfarande inte löst, skulden lastades på samhällena, inte slipsförbrytarna som orsakade det för femtielfte gången i historien.

Huruvida ditt extrema intresse för frågan kring samer, får du ta med vedebörande. Jag är ingen representant för något. Jag bryr mig inte ens i frågeställningen. Jag tycker inte det är någon faktor att räkna på.

Om du blir utsatt för brott, men polisen inte kommer, om dina grannar blir utsatta för brott men polisen kommer ändå inte (och om de kommer är det för att notera brotten), om du blir dödligt sjuk och inte får vård, om du ska föda barn i tätort och får föda i skuffen på en riksväg, om det börjar brinna och brandkåren kommer lagom till att grilla marshmallows, om du ber till gudarna att du kommer fram när du ska åka tåg, att bilen håller när du ska köra på en inlandsväg, att du har någonstans att bo eller ett jobb - men sällan både och, du betalar konstant höjd skatt, men får mindre och mindre för pengarna varje år, en stor mängd invandrare enbart bor här för att de har sugit sig fast vid bidragskranen och dessutom i alltför många fall utnyttjar den kriminellt... jag kan fortsätta. Jag kan fortsätta ett bra tag till.

Så bra att vår kära Regering prioriterar kärnfrågor i den här villervallan. Som att det är kvinnor eller människor med rätt hudfärg som anställs, särskilt i väldigt krävande och ansvarsfulla yrken.

Det här anser du alltså bara vara jobbigt, om du faktiskt blir utsatt för det, med din vintratt framför ögonen? Och ska enbart ses som enskilda händelser? "Polisen kom inte. Dumma polis! Jag fick inte cancervård. Dumma vård! Tåget spårade ur, igen. Dumma tåg!" Men eftersom du sluppit bli utsatt för brott och kriminalitet, inte blivit sjuk, inte behövt räddningstjänst eller ambulans, så är allt ganska ok.

Vi har för lite kvalificerad arbetskraft, eftersom det inte är kebabtekniker, "social influencers", ungdomar som käkar psykofarmaka och programledare som behövs för att upprätthålla samhället. Men det gör inget, för det finns ändå inga pengar att anställa dem för.

Du kan alltså inte se något vidare samband mellan dessa? Men det är ju egentligen irrelevant, för Sverige kan aldrig hamna i total kris/ kollaps, för det är omöjligt. Trots att hela den jävla listan jag gav dig i föregående inlägg är mätbar och det finns data på exakt vad jag skrev. Ok. Du borde bli politiker.

Enligt ditt synsätt så är väl även Irak och Syrien egentligen rätt stabila länder. Det lever ju fortfarande människor där och de kan uppenbarligen fortsätta att överleva där.
Senast redigerad av Ubbe Cykelkedja 2019-03-09 kl. 11:42.
Citera
2019-03-09, 22:32
Medlem
Furillens avatar
Ensam sjuksköterska tar hand om 21 svårt sjuka strokepatienter

Citat:
En ständigt försämrad arbetsmiljö har lett till att hälften av sjukskötersketjänsterna numera är vakanta på Näls strokeavdelning i Trollhättan. Ibland kan en ensam sjuksköterska tvingas ha ansvar för upp till 21 patienter.

– Nu är läget akut. Kraven överstiger med råge resurserna. Sjuksköterskorna mår riktigt, riktigt dåligt. De gråter, säger Anna Tjus, Vårdförbundets huvudskyddsombud på Näl, Norra Älvsborgs länssjukhus, i Trollhättan.

En anmälan har gjorts till Arbetsmiljöverket.

https://www.vardfokus.se/webbnyheter...0QVntK0PQmi6VU
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in